Skocz do zawartości

Zasilanie arduino przez gniazdo DC i osobne zasilanie silników


BuxBleed

Pomocna odpowiedź

Krokodylki w złączu akumulatora? No to gratulujemy odwagi. Może czasem warto zastanowić się wcześniej i wyposażyć w odpowiednie złącza jeszcze przed wypadkiem? T-Dean to typowe złącze LiPoli (choć powoli wychodzące już z użycia), do nabycia chyba w każdym sklepie modelarskim. Tu masz komplet (parę wtyk-gniazdo), ale na pewno gdzieś znajdziesz "żeńską" stronę osobno.

https://abc-rc.pl/Wtyki-DEAN

Pamiętaj, żeby zawsze przed przylutowaniem kabli nałożyć na nie koszulki termokurczliwe a potem dosunąć i obkurczyć.

Swoją drogą to ciekawe, bo akumulator zawsze powinien mieć właśnie żeńskie złącze, niezależnie od typu nic pod napięciem nie powinno z niego wystawać. Czy będzie to T-Dean, czy XT60 (polecam) czy małe JST - zawsze w aku są dziurki:

https://abc-rc.pl/akumulatory-rc

To jak gniazdko przyłączeniowe sieci 230VAC: nigdy ze ściany nie wystają dwa bolce, prawda?

Link do komentarza
Share on other sites

Zrobiłem własny przewód zasilający korzystając z tych wtyków które podlinkowałeś. Mam jednak niestety kolejny problem...

Cała elektronika jest na płytce stykowej, drivery, moduł bluetooth, przetwornica od serwa. No w sumie pobór prądu jest koło 800mA to wszystko idzie przez gniazdo DC wpięte do płytki stykowej i właśnie się zastanawiam czy przewody w tej płytce się po prostu nie stopią, podobnie ma się sytuacja w miejscach gdzie jest wysoki pobór prądu, czyli na silnikach, które są podłączone przewodami męskimi na goldpinach w sumie po jednym przewodzie idzie 660mA więc mam te same wątpliwości...

Musiałbym chyba wszystko przenieść na płytkę PCB ale nie znam się na projektowania nie wspominając już o robieniu własnych :/

Link do komentarza
Share on other sites

Same przewody nie są zagrożone. To nie są prądy, które mogą im zrobić krzywdę. O wiele bardziej obawiałbym się połączeń. Każda nieciągłość przewodnika czyli np. wejście przewodu w płytkę stykową lub przejście z kabelka na szpilkę modułu jest potencjalnym źródłem problemów. Po pierwsze stawia opór więc się grzeje i pogarsza przesyłane sygnały - wszystko jedno, cyfrowe czy zasilanie. Przede wszystkim każdy taki punkt zawsze może się rozłączyć na stałe lub tylko na chwilę. O ile złącza szpilkowe - jeśli są dobrej jakości, np. złocone, to jeszcze można uznać za w miarę pewne o tyle płytki stykowe to najgorszy szajs z blaszek. A wtykasz tam różne kabelki i końcówki elementów, brudne, czyste, grube i cienkie. Nie pamiętasz przecież, która blaszka/dziurka została potraktowana kiedyś grubym stabilizatorem czy końcówką opornika z pozostałościami topnika z lutownicy. A takie miejsce jest już ułomne i nigdy nie wiadomo kiedy o sobie przypomni..

Takie zestawy są pomocą w szybkim kleceniu układów testowych bez żadnych oczekiwań co do długości i niezawodności działania. W przypadku urządzenia mającego być użytkowanym, musisz przejść na:

1. Własną PCB,
2. Uniwersalną PCB z położonymi na stałe połączeniami kablowymi i ew. złączami pod moduły tego wymagające,
3. Montaż "powietrzny" czyli plątanina drutów polutowanych do modułów.

Moim zdaniem optymalne w wielu przypadkach jest rozwiązanie 2. Sam je często stosuję. Powiercone płytki uniwersalne są tanie, projekt w przypadku kilku dużych modułów jest prosty a połączenia robisz przewodami, często nawet gołą srebrzanką a najlepiej sprawdza się tu tzw. kynar czyli cienki drucik w izolacji teflonowej. Zawsze warto mieć tego kilka metrów w szufladzie. Myślę o czymś takim:

https://electronics.stackexchange.com/questions/55236/how-to-make-traces-on-an-universal-pcb

http://www.dos4ever.com/8031board/fotoprint2.jpg

http://interface.khm.de/wp-content/uploads/2011/12/piezp_pre_bread_bot.jpg

https://botland.com.pl/plytki-uniwersalne/2715-plytka-uniwersalna-dwustronna-30x70-mm.html

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Mam chyba jakieś płytki uniwersalne w szufladzie z naniesionymi już ścieżkami, może będą pasować.

Płytka stykowa służy mi do testowania układu, przecież ciężko by było ciągle wlutowywać i odlutowywać elementy gdy chce coś się zmienić w układzie. Te luzy na połączeniach też mnie martwią, więc w wersji finalnej i tak chciałbym to przenieść na płytkę PCB.

EDIT: W szufladzie znalazłem coś takiego :

Myślicie że przez te ścieżki będzie mógł popłynąć prąd <800mA ?

Link do komentarza
Share on other sites

Bardzo mało połączeń udaje się puścić tak spreparowanymi ścieżkami, bo rzadko kiedy moduł do modułu ma połączenie równoległe 1:1. Zwykle i tak na płytce uniwersalnej jest mnóstwo drutów. A zawsze masę i połączenia silnoprądowe możesz poprowadzić grubszym, choć moim zdaniem to nie ten przypadek.

Każda ścieżka to jednak kłopot, bo zwiera - zwykle niepotrzebnie - jakieś punkty ze sobą. Trzeba to przecinać albo omijać. Lepsze pod względem "połączalności", swobody położenia elementów i gęstości upakowania są płytki wyposażone wyłącznie w punkty lutownicze, np:

https://botland.com.pl/10326-thickbox_default/plytka-uniwersalna-pdu75-tht.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Tak właśnie bym zrobił, wydaje się to najwygodniejsze i najprostsze. Jestem początkującym, więc ryzyko pomyłki jest bardzo duże a zawsze będę mógł wylutować element i zmienić coś w układzie.

Skoro zmieściłem cały układ na płytce stykowej to chyba zmieszczę się na jednej stronie takiej płytki uniwersalnej. Ale chyba można też użyć obydwu stron takiej płytki.

Część logiczna:

Muszę jakoś połączyć sygnały płynące ze driverów, modułu bluetooth, no więc wlutował bym złącza przedłużające goldpin żeńskie raster 2.54mm w te pady i podłączył przewodami męsko-męskimi do arduino. Pad z padem połączył lutem (quasi-ścieżką) albo zworką.

Część wysokoprądowa:

Silniki pobierają stosunkowo duży prąd 0.66A, więc albo użyłbym zworki z grubego przewodu albo połączył grubym lutem (quasi-ścieżek). No ogólnie mówiąc tam gdzie płynie duży prąd to użyłbym grubszych przewodów, lutując je bezpośrednio do padu albo użył przejściówki no albo grubsze quasi-ścieżki przy użyciu samej lutownicy.

Po wszystkim sprawdzę poprawność połączeń za pomocą multimetru, szukając potencjalnych zwarć, przerwanych połączeń.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.