Skocz do zawartości
jerzalke

Sterowanie linkami od dmuchawy samochodowej - co wykorzystać?

Pomocna odpowiedź

Jeśli tam masz miejsce, to dałbym sobie spokój z linkami i zamontował serwa bezpośrednio do tych dźwigni, ewentualnie z krótkim popychaczem. Kable jest łatwiej prowadzić niż linki.

Tak zrobimy.

Skoro 10cm sztywnego jak drut "czegoś" to pewnie nawijanie na mały bęben odpada? Żeby dźwignia (np.serwa) kreśliła na swym końcu w miarę prostolinijny ruch (a nie po łuku) o długości 10cm to ramię musiałoby mieć ponad 20cm. Masz tyle miejsca na trzy(?) takie napędy?

Odpuszczam dźwignie po drodze. Trzeba dobrać serwa takie, żeby ruszyły dźwigienkami przy samej nagrzewnicy. Cały panel wylatuje, bo już go uszkodziłem. Poza tym tak miało być od początku.

Tak wyglądają dźwigienki przy samej nagrzewnicy:

482735_x800.jpg

Trochę szkoda, że to wszystko jest od spodu nagrzewnicy.

Udało mi się też zidentyfikować element, który nazywa się opornik wstępny:

55219_autopruijs_8D0959263A%20(6).JPG

Tutaj zdjęcie tyłu panelu z odwróconym małym układem od prędkości nawiewu oraz zamykania/otwierania układu.

A tutaj przód, na jakiej zasadzie to działało:

Czyli prędkość nawiewu to będzie zależne od rezystancji. Otwieranie i zamykanie obiegu to jak się domyślam jeden przełącznik.

Są dwie kostki, służą jak mniemam do regulacji prędkości, oświetlenia oraz przełączania obiegu. Sądząc po grubości pinów w jednej z kostek, cały prąd idący do silnika dmuchawy idzie przez ten potencjometr.

Co do ustalenia siły i rodzaju serw - musiałbym dostać się do drugich końców linek, a do tego trzeba zdejmować konsolę. I tak będę ją wymieniał, więc wtedy to zrobię.

Jednakże do tego czasu chcę chociaż ogarnąć prędkości nawiewów(z racji tego że nie są sterowane linkami). Co radzicie wykorzystać do operowania większym prądem w instalacji samochodowej? Mógłbym wykorzystać cztery przekaźniki(każdy na inną moc nadmuchu), ale jest 2017 rok i poszukując materiałów na ten temat dowiedziałem się, że są inne rozwiązania. Tylko jakie to? Najlepiej gdybym mógł sterować bardziej precyzyjnie niż na tych czterech prędkościach(chociaż na dobrą sprawę to po co komu więcej...).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Tranzystor i PWM.

Okazuje się, że na każdą prędkość jest osobny kabel. Pokrętło tylko zwiera je po blaszce. Na szybko zrobię układ zbudowany z przekaźników dla dwóch prędkości. Do tego jakieś dwa przełączniki.

Swoją drogą już wiem czemu takie rozwiązania były przez tyle lat niezawodne - nie ma nawet za bardzo jak się to zepsuć.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie. Z ciekawostek - zamówiłem Raspberry Pi 3 model B oraz wyświetlacz dotykowy(całe 7 cali).

Serwami będzie sterowało arduino. Będę stosował raczej serwa.

Tymczasowo sama regulacja siły nadmuchu wykonana przeze mnie wyglądała następująco:

Dokąd idą linki?

Linki idą do pewnego tunelu nagrzewnicy, sterują klapami.

Trzeba trzy serwomechanizmy. Ruch okrężny do 100 stopni. Widziałem serwa 2,5kg więc myślę o czymś takim bo siła z jaką trzeba uciągnąć to moim zdaniem maksymalnie 2kg.

Co możecie polecić z serw? Co jeszcze potrzebuję?

Muszę te rzeczy najpierw mieć, bo zanim zdejmę deskę rozdzielczą i zacznę montować chcę mieć ogólny program i sterowanie tymi serwami. Prąd jaki jestem w stanie osiągnąć do tego to 5V 3A. Wystarczy jeden taki step-down na trzy serwa? A może bezpośrednio 12V z aku?

Poza tematem - gdyby ktoś chciał podłączać arduino pod 12V w aucie, to działa wpinając bezpośrednio pod VIN i nie występują problemy z komunikacją chociażby z wyświetlaczem 0,96" OLED po I2C. Wiem że temat był poruszany. Testowane pod różnymi obciążeniami silnika instalacji(żeby wziąć pod uwagę spadki i wzrosty prądu z alternatora).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nie jesteśmy w stanie oszacować poboru prądu serw nie wiedząc jakie to są dokładnie serwa i pod jakim obciążeniem dokładnie będą pracować. Nawet mając takie informacje, niekoniecznie jest to możliwe, bo producenci nie podają za dużo danych katalogowych zazwyczaj. Najłatwiej jest pobór prądu po prostu zmierzyć.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nie rozumiem gdzie chcesz ten tranzystor podłączać? Serwa modelarskie mają osobny kabelek do zasilania i osoby do sterowania. Ten do sterowania nie wymaga dużych prądów.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Wróciłem.

Mam:

serwa MG995,
płytki DC-DC 9/12/24V do 5V 3A

i całą resztę z obrazka

To powinno wystarczyć żeby zasilić ten układ.

Wszystko będzie grało w takiej instalacji jaką narysowałem. Arduino będzie sterowane przez port szeregowy za pomocą RPi(JS + python).

Może ktoś przejrzy ten układ i zobaczy co można lepiej rozwiązać?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

A możesz narysować schemat elektryczny? Bo z tego obrazka to ciężko się zorientować co jest co. Na przykład czym są części oznaczone R1 i R2? Opornikami?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zanim coś popsujesz:

Arduino nie toleruje napięcia powyżej 12V.

W instalacji samochodowej możesz mieć 14 albo i więcej.

Robiłem kumplowi parę rzeczy do motocykla, po pierwszym zjaranym Arduino zacząłem stosować 7809 z którego dopiero zasilałem Arduino.

Przemyśl to.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Zanim coś popsujesz:

Arduino nie toleruje napięcia powyżej 12V.

W instalacji samochodowej możesz mieć 14 albo i więcej.

Robiłem kumplowi parę rzeczy do motocykla, po pierwszym zjaranym Arduino zacząłem stosować 7809 z którego dopiero zasilałem Arduino.

Przemyśl to.

Odpalałem już Arduino pod docelową instalacją. Do tego był wyświetlacz OLED wyświetlający dane, dwa przełączniki i płytka z dwoma przekaźnikami 5V. Testowałem pod różnymi różnistymi obciążeniami. Jeżdżę na takim układzie od początku miesiąca. Żadnych problemów. Chcę użyć tego aby arduino pracowało w kółko i nie miało po drodze żadnych moim zdaniem zbędnych układów.

A możesz narysować schemat elektryczny? Bo z tego obrazka to ciężko się zorientować co jest co. Na przykład czym są części oznaczone R1 i R2? Opornikami?

Tak, są to rezystory które będą ograniczać napięcie.

R1 ma być rezystorem ograniczającym napięcie z instalacji samochodowej do 5V żebym mógł w Arduino kontrolować czy auto ma odpalony zapłon czy nie. R2 natomiast to rezystor odłączający powerbank kiedy poziom naładowania akumulatora spadnie na sztywno do danej wartości.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

A tylko sobie popsuj.

Tylko potem nie właź na forum z płaczem że Arduino nie działa i nie wiesz czemu.

Nie będę pisać jakie błędy zrobiłeś - przecież wiesz lepiej.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
A tylko sobie popsuj.

Tylko potem nie właź na forum z płaczem że Arduino nie działa i nie wiesz czemu.

Nie będę pisać jakie błędy zrobiłeś - przecież wiesz lepiej.

Podepnę wtedy drugie z innym źródłem napięcia. Jak się zepsuje, to podepnę trzecie z jeszcze innym.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

jerzalke, nie da się zrobić jednym rezystorem 5V z 12V, just saying.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...