Skocz do zawartości

Zbuduj robota. Zdjęcia.


Pomocna odpowiedź

Witam, temat ma na celu obgadanie poniższego projektu. Co można do niego dodać, co zrobić, co zmienić. Najlepsze propozycje zostaną zaadaptowane do robota, a następnie opisane na forum. W pewnym sensie to wy tworzycie tego robota 😉.

Przejdźmy do rzeczy.

Co robot ma obecnie?

-Podwozie z napędem z przerobionych serwomechanizmów (5010)

-Dekoder DTMF podłączony do krótkofalówki PMR (także średni zasięg 5km)

-Zasilanie 4xAA (silniki) + 4xAAA (elektronika

Co należy zrobić?

-Procesor - generalnie AVR, jaki procesor i dlaczego (Attiny 2313, Atmega8,16,64)

-Mostek - dlaczego taki układ a nie inny wymagany prąd raczej 2A na jeden silnik (serwa potrafią mocno ciągnąć, zwłaszcza na tak małych zębatkach z gąsienicami)

- Czujniki - radar z sharpem, czy może dwa sharpy obok siebie, (może styczniki) propozycje dlaczego tak a nie inaczej.

Przesyłaniem obrazu zajmie się uszkodzony Sony Ericsson k610 (video rozmowa - można się wtedy pochwalić globalnym zasięgiem 😉) Będzie on pracował równolegle z krótkofalówką, żeby nie generować dodatkowych kosztów.

Generalnie ma być to pojazd pół automatyczny, z opcją wyjeżdżania z labiryntu.

No i wszystkie inne wasze propozycje.

Nazwa robota, też pozostaje dla was 😉

Pozdrawiam.

ps. Pojazd jak na razie powstawał w 2 dni przy pomocy mojej dziewczyny której bardzo dziękuje za cierpliwość ;)/

Dodam jeszcze że pojazd miał już szereg zmian konstrukcyjnych. Od zmiany kół na gąsienice, poprzez 3 zmiany silników itp.itd, ostatecznie zostały serwomechanizmy.

Do listy podziękowań na razie trafiają:

-Kumpel Bartek (za łańcuch rowerowy i pomoc przy wierceniu)

[ Dodano: 26 Lis 09 10:40 ]

Pomysł na łańcuch wziął się z

Link do komentarza
Share on other sites

Trochę zerowe zainteresowanie tematem, mam nadzieje że to przez zawody, na których niestety mnie nie ma. W zamian dodaję film omawianej konstrukcji. Żeby nie było że nie jeździ 😉

Na razie jeździ na jednym l293d, i słabych bateriach - na akumulatorach mostek się pali...

Przy projektowaniu płytki zostawię dużo wyjść procka, ale mostki muszę zrobić już teraz. Co radzicie?

__________

Komentarz dodany przez: Nawyk

Nie chcę spamować postami bo lekki offtop...ale za muzykę aż dam piwo 🙂

[ Dodano: 29 Lis 09 12:07 ]

Jeszcze jeden film tym razem bez muzyki, ale słychać samego robota 😉.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

prąd raczej 2A na jeden silnik
Na razie jeździ na jednym l293d, i słabych bateriach - na akumulatorach mostek się pali...

Jeśli trzeba zacząć od mostka, to chyba dobrym krokiem byłaby zmiana na L298N.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Strasznie drogi jest l298n w moim elektronicznym 25PLN, ale tam nawet l293d jest drogi bo 10pln . Może zbudować własny mostek, tylko do dwóch kierunków bez hamowania silnikami? Mam też mały zapas l293d, jak połączyć jeden żeby wyciągnąć z niego maximum? - nie ma sterowania pwm, i raczej nie będzie.

[ Dodano: 29 Lis 09 04:46 ]

A może tak oryginalna elektronika serwa? Problem w tym że nie chce używać PWM, jednak jak wiadomo jest ona najoptymalniejsza dla tego silnika.

Link do komentarza
Share on other sites

Witam!

Pozdrawiam konstruktora gąsienic. W moim pojeździe wykorzystałem również gąsienice i również zastosowałem łańcuchy rowerowe. Aby sprawdzić czy gąsienice nie spadają przy gwałtownych ruchach, szarpnięciach, zawracaniu, zbudowałem układ opisany tutaj https://www.forbot.pl/forum/search.htm/authors/Marekk,0

Układ wytrzymuje obciążenie ponad 5A na każdy silnik (od wycieraczek poloneza). Możesz wykorzystać tylko mostki H z tego układu. W moim przypadku gwałtowne ruchy joistickiem na początku doprowadzały do spadania gąsienic. Obecnie są one naciągane przez silne sprężyny, co powoduje, że nie spadają na nierównościach podwozie jest stabilniejsze.

Link do komentarza
Share on other sites

Witam!

W mostku H zastosowałem IRFZ44 2 sztuki, IRF4905 2 sztuki oraz BC537 2 sztuki. Diody BYP401/100, moga być dowolne 1A/100V. Rozwiązanie nie będzie tańsze, jednak wybrałem je, ponieważ zapewnia sterowanie prądem powyżej 5A. Do 5A tranzystory radiatorów nie wymagają. W przypadku zwarcia palą się jeden lub dwa tranzystory nie cały mostek.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Po przyjrzeniu się elektronice serwa stwierdziłem że posiada ona własny mostek H (!) cały czas próbuję dojść co jest co. Na razie wygląda to tak:

Są dwa tranzystory 772P i dwa 882P. Obydwa na 40V, 3A, 10W, i 80MHz.

Było by to coś "przełomowego" bo jak na razie widziałem opisy o przerobieniu serwa z wykorzystaniem sterowania PWM (wywalamy potencjometr), ale przerobieniu elektroniki na sam mostek H jeszcze nie 😉. Nie wszystkie modele sg5010 posiadają zewnętrzny mostek w postaci 6 tranzystorów smd - tylko te ze scalakiem w wersji SMD. Wersja DIL prawdopodobnie ma mostek w sobie.

co wy na to?

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.