Skocz do zawartości

Moj pierwszy robot - Robi


pi1er

Pomocna odpowiedź

Jakiś ten schemat po hebrajsku trochę. Stabilizator napięcia tak jak najbardziej tylko to musi być jakieś LDO, bo 7805 przy 4 AA/AAA nie da 5V na wyjściu. Tak poza tym przy zasilaniu 4 paluszkami nie trzeba stabilizatora bo procek działa w zakresie 4,5-5,5V jak dobrze pamiętam, ja tak mam u siebie i jakoś to daje rade. Co do fototranzystora to on ma być podpięty do zasilania z przed stabilizatora czy po ustabilizowaniu? A tak poza tym wszystkim to jest sprzętowy PWM który wcale nie jest czarną magią w bascomie i o wiele prostszym rozwiązaniem.

Nie wiem o co ci chodzi z tymi 10-12MHz bez kwarcu? Bez kwarcu to max chodzi na wewnętrznym zegarze z prędkością 8MHz o ile się nie mylę, a do tego trzeba mu ustawić odpowiednio fusebity.

art001_schemat1.png

Tu masz pokazane jak powinno wyglądać zasilanie procka wraz ze stabilizatorem.

Link do komentarza
Share on other sites

Ogólnie to to serwo nie ma być przerobione, ma być jedynie sterowane na zasadzie - do końca w lewo - poczekaj 1 sekundę - do końca w prawo - loop...

Tylko 4x AA (4x 1,5 V = 6V), a jak sam napisałeś atmega działa od 4,5-5,5V.

Też brałem pod uwagę układ NE555 + UC3842, ale po co skoro atmega może wykonywać ten prosty ruch?

Link do komentarza
Share on other sites

a sprawdzałeś to 1,5V bo ja mam aku które tak ogólnie to powinny dawać 1,2 ale po naładowaniu dają jakieś max 1,4V tak więc dają poniżej 6V ... tak więc polecam sprawdzić 🙂, a bez stabilizatora LDO przy tych teoretycznych 6V i tak nic nie zdziałasz.

Skoro serwo ma być sterowane do końca w prawo i do końca w lewo a sygnał który ono odbiera do wysterowania ma przebieg prostokątny, a PWM właśnie takie przebiegi generuje to jaki problem, druga sprawa jest taka że bascom ma zaimplementowaną obsługę serw na dowolnym kanale z tego co pamiętam ...

Na przyszłość polecam wujka google 🙂http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic505199.html

No i jeszcze coś z naszego forum https://www.forbot.pl/forum/topics40/-bascom-sterowanie-serwami-atmega8-8mhz-vt2848.htm

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

a sprawdzałeś to 1,5V bo ja mam aku które tak ogólnie to powinny dawać 1,2 ale po naładowaniu dają jakieś max 1,4V tak więc dają poniżej 6V ... tak więc polecam sprawdzić , a bez stabilizatora LDO przy tych teoretycznych 6V i tak nic nie zdziałasz.

Sprawdzałem moje bateryjki dają około 1,58V więc jak mam trzy w koszyku to daje około 4,74.

Jak dam koszyk 4 bateryjek to poleci (4x 1,58) 6,36V, czyli spale atmege - więc chyba musi być jakiś stabilizatorek? eh.

To jaki stabilizator dać?

Link do komentarza
Share on other sites

Ok w takiej sytuacji zostań na 3 bateriach, teraz przynajmniej będziesz mógł sobie uprościć schemat o stabilizator napięcia, przesiadając się na aku będziesz musiał stosować 4 sztuki. odnośnie stabilizatorów polecam lekturę http://www.elportal.pl/pdf/k01/10_09.pdf , może to troszkę rozjaśni sytuacje 🙂

7805 http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/228/390068_DS.pdf ma duży DropOut tak wiec lepiej się spisze do stabilizowania napięcia powyżej 7V

http://www.tme.eu/html/PL/stabilizatory-low-drop-o-nieregulowanym-napieciu-wyjsciowym/ramka_577_PL_pelny.html tu masz wszystkie LDO poszukaj czegos o Uwyj 5V w jakiejs znosnej obudowie, no i większość tych stabilizatorów można z czystym sumieniem zasilić 6V chyba że mają parametr DropOut powyżej 0,8.

Link do komentarza
Share on other sites

No więc do zakupu akumulatorków zostawiam koszyk na 3 baterie, później zmienię go na 4 akumulatorki.

Rezygnuje na razie ze stabilizacji (skoro nie jest potrzebna), przerysowałem schemat - teraz jest bardziej przejrzysty. Nie jestem pewien podłączenia pinu RESET.

Reszta powinna być już ok. Jutro powinien przyjść programator i będę tworzył prototyp.

Link do komentarza
Share on other sites

Reset ujdzie, z tego co widzę dobrze jest puszczony. Druga sprawa jest taka że nie wiem w czym robisz te schematy ale w Eagle można też i możliwe że będzie Ci łatwiej, bo bez sensu jest ciągnąć wire przez pół schematu żeby pokazać że to masa czy 5+.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zapewne bc337 emiterem do diody, a fototranzystor zapewne emiterem do procka 😉

Ja bym jednak użył tego stabilizatora, wtedy możesz bez problemu przejść między bateriami a akumulatorami. Tak to cię będzie trochę ograniczać a wiadomo jak to bywa z bateriami. Poza tym może się okazać że na bateriach/akumulatorach będziesz miał spadek napięcia wywołany pobieraniem prądu przez serwo (a jest to najbardziej prądożerny element tego układu i prąd pobierany przez serwo jest znacznie większy od prądu który bierze procek). Do tego jeśli będziesz miał te baterie trochę rozładowane to będziesz miał mniej niż te 1.5v na ogniwo i możliwe że procek będzie się resetował co chwile. AC+VR przy zaniku napięcia się resetują więc przemyśl jednak kwestię stabilizacji.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zapewne bc337 emiterem do diody, a fototranzystor zapewne emiterem do procka

Dokładnie, muszę wreszcie wziąć się za Eagle. Tylko że z takich paintowych schematów łatwiej mi to przenieść na płytkę uniwersalną (prototyp właśnie na takiej tworzę)

No dobra, trochę nad tym myślałem i faktycznie stabilizator jest konieczny.

Znalazłem LM2940 on ma prąd do 1A, tylko zastanawia mnie czy serwa dać też podłączone przez stabilizator (Tower Pro SG-5010) czy może przed stabilizatorem?

Widziałem na elektrodzie schemat na którym serwa/silniki były łączone przed stabilizatorem.

Drugie pytanie: Niestety nie mogę dostać mostka scalonego L293D. Zamiast niego wciśnięto mi rzekomy zamiennik LM393N - tylko że to nie jest żaden mostek (z datasheet tak wynika)...

Jak przerobie serwa to mogę układ scalony z nich zastosować jako mostek h? W końcu on w jakiś sposób steruje obrotami w obie strony.

Takie życie początkującego, wieczne pytanie o radę. Ale spokojnie - wszystko notuje, zapamiętuje i się uczę 😉

Link do komentarza
Share on other sites

LM393N na pewno nie jest zamiennikiem dla L293D. LM393N jest to podwójny komparator napięcia małej mocy (z tego co wyczytałem w datasheet). Co do silników to nie potrzebujesz dawać im stabilizowanego napięcia. Jeśli chodzi o scalak z serwa, to trochę na ten temat znajdziesz tu.

Link do komentarza
Share on other sites

Serw nie tylko nie potrzebujesz, a wręcz nie powinieneś dawać. Stabilizator stabilizuje (;]) napięcie dla procka, a wszelkie silniki (w tym serwa) i inne obciążenia indukcyjne powodują duże skoki napięć.

Link do komentarza
Share on other sites

Od tego właśnie jest stabilizator by te skoki napięciowe zniwelować. A w praktyce różnie z tym niwelowaniem bywa. Ja bym podłączył te serwa przed stabilizatorem z tego względu że po co mamy obciążać stabilizator który by się bardziej grzał. Jakbyś dawał stabilizowane napięcie na serwa to musiałbyś użyć jakiegoś radiatora by nie uszkodzić stabilizatora. Tak samo kolektor tego tranzystora przy diodzie. Daj go na niestabilizowane. Pod stabilizator podłączasz resztę i tym sposobem najpewniej nie będzie konieczności zastosowanie radiatora na stabilizator, więc ogólne koszta pójdą w dół 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.