Skocz do zawartości

Moc a potencjometr


Lucus

Pomocna odpowiedź

Cześć,

 

To mój pierwszy temat i jestem totalnie zielony, ale nauka elektroniki przynosi mi dużo satysfakcji.

Aktualnie przerabiam kurs elektroniki - poziom I.

 

Mam mały problem z odpowiednim zrozumieniem mocy przy potencjometrze.

Według wzoru P=U*I wychodzi na to, że wraz ze zwiększaniem oporu na potencjometrze spada moc jaka przez niego przepływa (czy to dobre sformułowanie?).

Potencjometr znowu rozumiem troszkę jak rezystor, któremu możemy zmieniać opór i zawsze odbierałem jego pracę na zasadzie, że jakby zabiera on część prądu i zamienia na energię cieplną.

Jakoś w mojej głowie jeżeli rośnie opór to znaczy, że taki rezystor czy potencjometr mają więcej pracy do wykonania (więcej prądu do zamiany w ciepło) i tym samym jest większa energia cieplna czyli zostają te elementy poddane wyższej mocy.

Nie potrafię dlatego do końca zrozumieć, czemu im większy opór tym wychodzi mniejsza moc.

Zostaje więc wniosek, że źle sobie poukładałem te wszystkie pojęcia, dlatego prosiłbym o rozjaśnienie.

 

Z góry dziękuję 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

P = U*I
R = U/I
I = U/R
U = R*I

stąd
P = I^2 * R
P = (U^2)/R

I teraz zależy czy masz stałe napięcie czy stały prąd w obwodzie (zwykle to pierwsze). Wtedy wraz ze wzrostem rezystancji moc wydzielana na potencjometrze maleje. Np. mając 5V na potencjometrze 100k moc to 5^2/100k (W), gdzie przy 1k to już 5^2/1k (W) czyli odpowiednio 0.00025W i 0.025W. Zwiększając opór potencjometru automatycznie wydziela się na nim mniejsza moc.

Idąc dalej potencjometr traktujesz jak dwa rezystory. Jeżeli zrobisz głupotę (czytaj zwarcie między COM, a jednym z "rezystorów" potencjometru) to popłynie teoretycznie nieskończony prąd (pomijam ograniczenia źródła napięcia, rezystancje połączeń etc.), więc wtedy potencjometr się spali.

Reasumując