Skocz do zawartości

Sterowanie żarówkami za pomocą mikrokontrolera


veltronic

Pomocna odpowiedź

Witam, planuje w celach edukacyjnych podłączyć 4 żarówki Led 12V, które będą sterowane za pomocą mikrokontrolera. Jako, że miałem do czynienia z Raspbery pi 4, chcę użyć tańszego odpowiednika tzn. Raspberry Pi pico . Żeby móc sterować żarówkami, użyłbym Przekaźnik . I jeżeli dobrze rozumiem piny pracują z napięciem 3.3V . Czyli muszę użyć Przetwornicy step up (np Przetwornica) żeby podnieść napięcie do tych 12 V?  Jestem totalnie zielony w te rzeczy i to jest na tyle co zrozumiałem i wyczytałem. W dobrą stronę myślę?

 

Edytowano przez veltronic
Link do komentarza
Share on other sites

28 minut temu, veltronic napisał:

W dobrą stronę myślę?

Troszkę tak i troszkę nie...

Rozumiem, że planujesz zasilanie z ~230V, a nie z baterii czy akumulatora. Jeśli tak, to potrzebujesz zasilacz 12V. Z niego zasilisz LEDy. Jak już masz 12V i chcesz użyć przekaźnika, to wybierz przekaźnik z cewką 12V (ten co podałeś ma cewkę 5V). Do tego potrzebujesz przetwornicy step-down aby zbić 12V do 3.3V i w ten sposób zasilisz RP Pico. Ostatecznie można użyć stabilizatora liniowego na 3.3V, bo Pico pobiera prądu tyle co nic. Ale upewnij się, że napięcie wejściowe stabilizatora to przynajmniej 12V plus jakiś zapas - np ten jest ok, bo maksymalne napięcie wejściowe wynosi 15V. Ponieważ Pico ma GPIO 3.3V, a chcesz sterować cewką 12V przekaźnika powinieneś użyć tranzystora i musisz pamiętać także o diodzie zabezpieczającej.

Tak jak w tym kursie: https://forbot.pl/blog/kurs-elektroniki-elementy-stykowe-przekazniki-id4335 Tylko użyjesz przekaźnika na 12V.

Oczywiście możesz też użyć przekaźników na 5V. Ale wtedy musisz mieć jeszcze jeden stabilizator. I zamiast: ~230V -> 12V -> 3.3V będziesz miał ~230V -> 12V -> 5V -> 3.3V.  I w tym przypadku musisz wybrać jakiś LDO stabilizator, bo masz tylko 1.7V różnicy napięcia między 5V i 3.3V.

 

Link do komentarza
Share on other sites