Skocz do zawartości

Drukarka 3D w szkole – jaką niesie wartość dla uczniów?


Komentator

Pomocna odpowiedź

Drukarka 3D w szkole – jaką niesie wartość dla uczniów?

Drukarka 3D w szkole to już praktycznie norma. Dzięki temu urządzeniu możliwe jest rozbudzenie wyobraźni uczniów i samodzielne wydrukowanie niestandardowych pomocy edukacyjnych. Czy drukarka 3D przyda się tylko na informatyce? Zdecydowanie nie! Sprzęt ten znajdzie znacznie więcej zastosowań, m.in. na biologii i geografii.

UWAGA, to tylko wstęp! Dalsza część artykułu dostępna jest na blogu.

Przeczytaj całość »

Poniżej znajdują się komentarze powiązane z tym wpisem.

Link do komentarza
Share on other sites

Cytat

Drukarka 3D w szkole to już praktycznie norma.

Ciężko się przebić przez to pierwsze zdanie. Gdzie jest ta norma? W jakim kraju i w którym stuleciu? Jeśli u nas i jeśli teraz, to chętnie zobaczę statystyki, bo cytując dziadka: "wierzę, ale trochę wątpię".

Link do komentarza
Share on other sites

@Marooned w dalszej części tekstu znajdziesz wyjaśnienie. W zeszłym roku Ministerstwo Edukacji ogłosiło program o wartości 1 mld zł. W praktyce od września tego roku każda publiczna szkoła podstawowa musi mieć drukarkę 3D. Szkoły niepubliczne mają na zakup więcej czasu. I naprawdę szkoły się w to wyposażyły 🙂 Cytat ze strony Ministerstwa:

Cytat

Prawie 12 tysięcy szkół od 1 września posiada już nowoczesne laboratoria przyszłości z drukarkami 3D, goglami VR, robotami, mikrokontrolerami, nowoczesnymi studiami nagrań i sprzętem technicznym różnego rodzaju, dzięki któremu nauczyciele będą mogli pomagać uczniom w odkrywaniu ich talentów.

Oczywiście rozumiem ewentualny sceptycyzm co do informacji publikowanych na stronach rządowych, ale przez działalność Forbota mam kontakt z wieloma szkołami i mogę potwierdzić, że ten sprzęt faktycznie w szkołach jest i jeśli szkoła chciała, to dostała wspomniane dofinansowanie.

Link do komentarza
Share on other sites

Ok. Pamiętam jak ten program wchodził, nawet wysłałem info do "mojej" szkoły by ogarnęli temat i załatwili sobie sprzęt. Temat przepadł bez echa. Nie mam info, czy mają ten sprzęt, ale śledzę ich strony społecznościowe, gdzie chwalą się wieloma rzeczami i ten wątek się nie przewinął.

Dzięki za info.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Lista szkół, które otrzymały dotację jest publiczna. Można było kupić wiele różnego sprzętu, a drukarka 3D była obowiązkowa, więc w praktyce każda szkoła z tej listy musi mieć teraz minimum jedną drukarkę 3D: https://www.gov.pl/web/laboratoria/szkoly-w-programie3

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Fantastyczna idea - pomyślałem rok temu gdy pierwszy raz przeczytałem o programie Laboratoria przyszłości. Wreszcie edukacja pójdzie w stronę konstrukcjonizmu, dzieciaki będą pracować metodą projektu, uczyć się pracy w grupie. Nauczą się projektowania, podstaw elektroniki i programowania. Będą rozwijać myślenie projektowe, matematyczne a do tego doskonalić kompetencje miękkie.

Po roku przyglądania się temu programowi mój entuzjazm bardzo opadł. Jestem nauczycielem liceum ale znam wielu nauczycieli szkół podstawowych i czasem gadamy na ten temat. Jak to więc wygląda w rzeczywistości? Po pierwsze szkoły jak zwykle przepłaciły kilkukrotnie za każdy zakupiony sprzęt. Pewna Pani dyrektor poprosiła mnie o radę w sprawie wyboru drukarki 3D. Zarekomendowałem Prusa mini+ (uważam, że świetny stosunek jakość/cena), zaproponowałem też pomoc przy złożeniu i uruchomieniu. Szkoła kupiła sprzęt za prawie 10000zł bo miał w zestawie scenariusze lekcji i bazę gotowych modeli do pobrania. Ok jest sprzęt - jak wyglądają zajęcia? Nie we wszystkich szkołach drukarka została już wyjęta z pudełka, a tam gdzie została dzieciaki w zespołach wybierają model do wydrukowania i patrzą na proces drukowania. W jednej szkole projektują breloczki, które będą drukowane - ale na tym się kończy plan wykorzystania drukarki w tym roku. Zdjęcia zrobione, FB bije brawo - jest super.

Kolejny przykład to stacje lutownicze - zerknijcie przykładowo na zakładkę Laboratoria przyszłości na Botlandzie. Czy naprawdę dzieciaki potrzebują sprzętu za 600 -700 zł? Nie starczyłaby lutownica za 60-100zł? Efekt jest taki, że w szkołach zakupiono po jednej stacji lutowniczej bo była obowiązkowa i trzeba jakoś zrobić zdjęcia do wymaganej dokumentacji. Jeden z dyrektorów nie zakupił nawet cyny bo "kawałek ma w domu, a przecież dzieci i tak nie będą lutowały".

Wśród zestawów obowiązkowych były mikrokontolery. Pierwsze co mi przyszło do głowy to Arduino, MicroBit i zestawy Forbota. Nie wiem jak to wygląda w skali ogólnopolskiej ale wśród znanych mi podstawówek ani jedna się na to się nie zdecydowała. Zakupiły natomiast gotowe zestawy- roboty czasem wymagające skręcenia kilku śrubek, wpięcia przewodów w gotowe gniazda i wgrania przygotowanego przez producenta softu. Jest nowoczesna edukacja? A jakże jest!

Reasumując uważam, że szkoły czyli dyrektorzy i nauczyciele nie byli przygotowani na ten program. Powinien być poprzedzony szkoleniami (może płatnymi aby zachęcić nauczycieli do podnoszenia kompetencji). Gdyby z tych 80k otrzymanych przez szkołę nauczyciel za udział w szkoleniu dostałby 1k czy 2k to wybrałby sprzęt z którego umie skorzystać a to przełożyłoby się na wymierne korzyści dla uczniów. Jestem bardzo rozczarowany tym programem, ale oceniam go przez pryzmat znanych mi kilku szkół. Mam nadzieję, że w skali ogólnopolskiej wygląda to inaczej i że za rok czy półtora w Polskich szkołach koła robotyki, IoT czy choćby projektowania 3D będą tak popularne jak chóry szkolne.

Ministerstwo zapowiedziało rozszerzenie programu o szkoły ponadpodstawowe - ciekawe czy tu będzie inaczej?

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

2 godziny temu, matural napisał:

Jestem bardzo rozczarowany tym programem, ale oceniam go przez pryzmat znanych mi kilku szkół. Mam nadzieję, że w skali ogólnopolskiej wygląda to inaczej i że za rok czy półtora w Polskich szkołach koła robotyki, IoT czy choćby projektowania 3D będą tak popularne jak chóry szkolne.

Robiłem projekt (plan wydatków) do dwóch szkół (zaprzyjaźnieni dyrektorzy, którzy poprosili o pomoc). Jeden z małej wioski (80+ uczniów) uparł się na to, by zakupić sprzęt z pewnej firmy zaopatrującej szkoły, by było na jednej fakturze… Wyszło ze za 30k ma taki szmelc że szkoda strzępić r##a.

Druga dyrektorka bardziej wzięła do serca moje rady. Chciała kupić jakiś badziewny zestaw Pasco ze scenariuszami, ale udało mi się ja przekonać na Pi Pico/Arduino. Dzięki mojej namowie zrezygnowała tez ze skanera 3D, bo po co coś co będzie leżało. Jako drukarkę 3D wybór padł na przemysłowego Raise3D Pro2, ale wiem, ze u niej w szkole sprzęt się nie zakurzy 😉 

Prusa nie spełniała wymogów projektu (brak zamkniętej komory roboczej i kamery wifi). 

Oprócz tego ogrom narzędzi renomowanych marek (już dokładnie nie pamietam która wpisałem). I to wszystko za 133.5k PLN.

Większość zależała od podejścia dyrektora.

Link do komentarza
Share on other sites

10 godzin temu, matural napisał:

Po pierwsze szkoły jak zwykle przepłaciły kilkukrotnie za każdy zakupiony sprzęt. Pewna Pani dyrektor poprosiła mnie o radę w sprawie wyboru drukarki 3D. Zarekomendowałem Prusa mini+ (uważam, że świetny stosunek jakość/cena), zaproponowałem też pomoc przy złożeniu i uruchomieniu.

Tak jak było podane wyżej, Prusa niestety nie spełniała wymagań. Jeśli chodzi o lutownice, to wymogiem był hotair - stąd najtańsze lutownice kolbowe również odpadały. Jeśli chodzi o ceny i wybór konkretnych produktów to niestety okres zakupów z tego projektu trafił na moment, gdy łańcuchy dostaw były mocno ograniczone. Wielu dystrybutorów miało problemy np. ze zdobyciem drukarek 3D lub innego osprzętu.

11 godzin temu, matural napisał:

Wśród zestawów obowiązkowych były mikrokontolery. Pierwsze co mi przyszło do głowy to Arduino, MicroBit i zestawy Forbota. Nie wiem jak to wygląda w skali ogólnopolskiej ale wśród znanych mi podstawówek ani jedna się na to się nie zdecydowała.

Tutaj każdy będzie miał inne doświadczenia. Ja akurat miałem kontakt ze szkołami, które wybrały m.in. zestawy Forbota. Ogólnie takie nasze rozważania nie oddadzą prawdziwej sytuacji - 12 tysięcy szkół to jednak bardzo dużo. Praktycznie każda szkoła miała dowolność zakupów (w ramach dość elastycznych wytycznych). Ja wychodzę więc z założenia, że jeśli przedstawiciele szkoły chcieli to wykorzystali ten środki bardzo dobrze. Po drugie, zakładając nawet pesymistycznie, że tylko 10% szkół skorzysta z tego sprzętu, to i tak mamy 1200 szkół, w których dzieciaki będą miały znacznie ciekawsze zajęcia 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Zapomnieli tylko o szkoleniu nauczycieli przed samym zakupem. Znam przypadki gdy szkoła ma drukarki ale zapomnieli o filamencie. I z obsługą problem.

Ale to norma. Skoro bardziej kumaty nauczyciel nie ma kompletnie nic poza dodatkową robotą. Zakup czegokolwiek do szkoły to masakra jakaś. Do wydruków niekiedy fajnie by było dodać jakieś łożysko, serwo , czy jakieś sterowanie a na to to już nie ma kasy.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@bobas69 witam na forum 🙂 Faktycznie, brak szkoleń przed zakupami to problem. Jednak z drugiej strony szkolenia byłyby prowadzone na jakimś jednym konkretnym sprzęcie, a do szkół trafiłoby pewnie coś zupełnie innego. Na szczęście, chyba teraz ma się coś ruszyć w sprawie szkoleń. Nie mam więcej informacji na ten temat, ale na stronie Ministerstwa Edukacji jest jakaś obiecująca informacja:

Cytat

16 busów z ekspertami i laboratoryjnym sprzętem przez najbliższe miesiące pojawi się w szkołach wszystkich powiatów w Polsce. Mobilne Laboratoria Przyszłości realizowane są przy wsparciu Instytutu Badań Edukacyjnych, Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Centrum GovTech.

 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.