Skocz do zawartości

Sprawdzenie płytki PCB i zastąpienie przekaźników elementami półprzewodnikowymi


KatzePL

Pomocna odpowiedź

Witam,
Projektuję obwód sterujący wyświetlaczem elektromagnetycznym, siedmiosegmentowym.
Jest to kolejna z wielu prób nauki programu do tworzenia schematów. Chciałbym jednak wynik tej próby wykorzystać do wytworzenia jakiegoś działającego urządzenia.

Wyświetlacz potrzebuje do załączenia segmentu odpowiedniego napięcia - 24V oraz odpowiedniej polaryzacji.
Do wyłączenia segmentu potrzeba tego samego napięcia, jednakże z odwróconą polaryzacją.
Jako że sama obsługa segmentu pobiera duży prąd jak dla mikrokontrolera,
narysowałem obwód pomocniczy złożonego z przekaźnika DPST "REL1" odwracającego polaryzację 24V
oraz serii przekaźników sterujących przepływem prądu do odpowiednich segmentów.
Układem sterującym obwodem pomocniczym będzie ATMega164A-PU.

Moje pytanie brzmi: Czy da się ograniczyć ilość przekaźników? Mam już obwód na mostku H dla jednego segmentu, jednakże nie wiem czy jest on prawidłowy.
Chciałbym się dowiedzieć również czy dobrze zaprojektowałem płytkę.

Załączam notę katalogową wyświetlacza oraz schematy i wzory PCB.
Dotychczasowy obwód dla jednego segmentu.

duze_elektromagnetyczne_wyswietlacze_7segmentowe.pdf schemat.pdf PCB_przód.pdf PCB_tył.pdf

Link do komentarza
Share on other sites

Czy ja dobrze widzę, że chcesz na cewkę dawać prąd z mikrokontrolera? Taki obwód pożyje jakieś może 5s 😄 Bez tranzystorów za wiele nie zrobisz. Osobiście wolałbym jakieś sterowanie na MOSFET'ach... Taniej, mniej miejsca i bardziej energooszczędnie...

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Postanowiłem że użyję scalaka L293D.
Jeżeli na Input1 oraz Input4 podam stan wysoki a na Input2 oraz Input3 podam stan niski to będę miał przewodzenie od Output1 do Output2 oraz Output4 do Output3? Czy wtedy mogę zewrzeć Out2 oraz Out3 do pinu Common wyświetlacza? Output 1 i Output 4 zostałyby podpięte do pinów dwóch segmentów.
Piny Enable12 i Enable34 służyły by za załączenie pojedynczego segmentu.
Czy jak bym odwrócił stany wejść Input to bym miał odwróconą polaryzację?

s1.thumb.png.e2b29bd7a04cc828d465d6248df13d4d.png

Edytowano przez KatzePL
Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Dobry wieczór,

Zakupiłem L293D i po długim oczekiwaniu na przesyłkę, udało mi się skonstruować obwód taki jaki pokazałem w poprzednim poście, uwzględniając jeszcze obwody zasilania.

Przedstawiam film oraz schemat:
schemat_testowy.thumb.png.c2f7ac59fda4dfcc6cfa5354c7be166a.png

Kwestię zastąpienia przekaźników uważam za rozwiązaną 🙂

Edytowano przez KatzePL
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Taka rada na przyszłość: jak masz kilka pinów GND to wszystkie podłącz do masy, bo czasami to robi dużą różnicę przy pracy układu. Pozdrawiają mikrokontrolery 😉 

Druga rada (standardowa): porządek na schemacie. Kolorki spoko, ale porty jeszcze lepiej... Bo za te przecinające się linie to byś oblał CAD od ręki 😄 

Link do komentarza
Share on other sites

@KatzePL możesz streścić ostatecznie jak ten układ ma działać? Bo patrząc na schemat to jakoś tego nie mogę rozszyfrować. Przycisk na ENABLE1 jeszcze jest ok, ale przycisk U3, który połączyłeś z OUTPUT3/4 już mnie trochę zgubił. Tak samo nie wiem dlaczego połączyłeś INPUT2 i INPUT3.

Link do komentarza
Share on other sites

@Treker Połączenie OUTPUT2 i OUTPUT3 jest mi potrzebne do równoczesnego wysterowania OUTPUT1 i OUTPUT4 z taką samą polaryzacją.
Obecnie wykorzystuję też OUTPUT4 do polaryzacji kolejnego segmentu:

1475497201_PCB_PCB_TNK-62polprzewodnikowe_2022-11-07.thumb.png.9c9de33142a9b39482620aa98dc17e48.png

L7805ABP zastąpię stabilizatorem MIC29300.

Link do komentarza
Share on other sites

Poprawki (PCB):

  1. Przerób GND na pole masowe (EasyEDA klawisz E). Tak samo możesz zrobić z VCC 😉 Jedno pole robisz na górnej, a drugie na dolnej warstwie.
  2. GRUBSZE ŚCIEŻKI. Masz miejsce to lecisz z 1mm, nie masz to 0.8 i tak w dół. Te 10 mil to zdecydowanie za mało dla sygnałów prądowych (zasilanie).
  3. Nie przecinaj przewodów sygnałowych na górnej i dolnej warstwie pod kątem innym niż 90 stopni (zwłaszcza jeżeli to sygnał w. częstotliwości). Potem będziesz miał problemy przez EMI. (Można pominąć w sytuacjach bez wyjścia).
  4. Dodaj miejsce na śruby na rogach 😉 Serio. Podziękujesz w przyszłości.
  5. Dodaj dodatkowe oznaczenia polaryzacji. Bo tak to zrobisz jak ja i podłączysz na odwrót przewody i spalisz scalaka za 50 złotych xD]
  6. (Na przyszłość) Nie rób skrzyżowań 90 stopni, to się źle kończy.

Poprawki (Schemat):

  1. Dodaj wymagane komponenty dla ATMegi. (Piszę z pamięci, więc mogłem się walnąć): cewka 10uH między AVCC i 5V, kondensator 100nF między AREF i GND, kondensator 100nF między VCC i GND (chyba jest, ale jest za daleko od ATMegi). Kondensatory na PCB umieszczasz jak najbliżej mikrokontrolera.
  2. Jeżeli chcesz używać zewnętrznego zegara, który jest dokładniejszy też możesz go dodać, a że masz miejsce zrób to nawet jak nie chcesz go używać, bo w przyszłości możesz zmienić zdanie 😉 

Będziesz robić to ręcznie czy zamawiać z fabryki? Jak zamawiać to możesz spokojnie zejść z rozmiarem, ale będzie to wymagało trochę wprawy.

To taka szybka lista uwag 😉 

Przykładowe PCB:

image.thumb.png.dbdce1a6ec0b4f7ea30c4ed15a66a6d9.png

Edytowano przez H1M4W4R1
Link do komentarza
Share on other sites

48 minut temu, H1M4W4R1 napisał:

Przerób GND na pole masowe (EasyEDA klawisz E). Tak samo możesz zrobić z VCC 😉 Jedno pole robisz na górnej, a drugie na dolnej warstwie.

Zazwyczaj daję pola masowe na obu stronach. Można tak?
 

49 minut temu, H1M4W4R1 napisał:

GRUBSZE ŚCIEŻKI. Masz miejsce to lecisz z 1mm, nie masz to 0.8 i tak w dół. Te 10 mil to zdecydowanie za mało dla sygnałów prądowych (zasilanie).

Dobrze, poprawię.
 

49 minut temu, H1M4W4R1 napisał:

Nie przecinaj przewodów sygnałowych na górnej i dolnej warstwie pod kątem innym niż 90 stopni (zwłaszcza jeżeli to sygnał w. częstotliwości). Potem będziesz miał problemy przez EMI. (Można pominąć w sytuacjach bez wyjścia).

54 minuty temu, H1M4W4R1 napisał:

(Na przyszłość) Nie rób skrzyżowań 90 stopni, to się źle kończy.

Przeprojektuję płytkę jeszcze raz.

51 minut temu, H1M4W4R1 napisał:

Dodaj miejsce na śruby na rogach 😉 Serio. Podziękujesz w przyszłości.

Pozwoliłem sobie zostawić to na koniec. 😛

54 minuty temu, H1M4W4R1 napisał:

Dodaj dodatkowe oznaczenia polaryzacji. Bo tak to zrobisz jak ja i podłączysz na odwrót przewody i spalisz scalaka za 50 złotych xD]

Dobrze, dodam.

55 minut temu, H1M4W4R1 napisał:

Dodaj wymagane komponenty dla ATMegi. (Piszę z pamięci, więc mogłem się walnąć): cewka 10uH między AVCC i 5V, kondensator 100nF między AREF i GND, kondensator 100nF między VCC i GND (chyba jest, ale jest za daleko od ATMegi). Kondensatory na PCB umieszczasz jak najbliżej mikrokontrolera.

Wzorowałem się na dostępnym w Internecie instruktażu. Chcę zaznaczyć że nie będę korzystać z ADC.
Kondensator przesunę bliżej, rzeczywiście jest za daleko.

1 godzinę temu, H1M4W4R1 napisał:

Jeżeli chcesz używać zewnętrznego zegara, który jest dokładniejszy też możesz go dodać, a że masz miejsce zrób to nawet jak nie chcesz go używać, bo w przyszłości możesz zmienić zdanie 😉 

Zastanowię się.

Link do komentarza
Share on other sites

5 minut temu, KatzePL napisał:

Zazwyczaj daję pola masowe na obu stronach. Można tak?

Tak, to czy daje się VCC+GND czy GND+GND to kwestia preferencji.

9 minut temu, KatzePL napisał:

Zastanowię się.

Tu nie ma się co zastanawiać. To dobra praktyka projektancka, by mieć miejsce na inne komponenty (często nawet w gotowym sprzęcie takie zostają, by łatwiej było naprawić 😄) Takie puste miejsce na kwarc czasami może tyłek uratować jak się okaże, że rozjazd wewnętrznego oscylatora jest za duży.

10 minut temu, KatzePL napisał:

Wzorowałem się na dostępnym w Internecie instruktażu. Chcę zaznaczyć że nie będę korzystać z ADC.

Ja już z dobrej praktyki robię pełną wersję. Mniej potencjalnych problemów w przyszłości. Miejsce możesz mieć, a zamiast cewki wstawić kawałek drutu. To po prostu dobra praktyka jak masz możliwość szybkiej rozbudowy urządzenia gdy coś nie działa. Zwłaszcza przy prototypach.

Link do komentarza
Share on other sites

@H1M4W4R1 Na chwilę obecną przesyłam sam routing:
PCB_PCB_TNK-6 2 polprzewodnikowe_2022-11-07.pdf

Dodatkowo na płytce jest dołączony jeszcze inny układ - ATTINY261A-PU.

14 minut temu, _LM_ napisał:

Ja bym dołożył jeszcze złącze isp i wyjście uart - łatwiej się taki układ debuguje

ISP już jest, opisane jako H1. Będzie służyć do programowania. Myślę że jednak UART'a nie potrzebuję.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.