Skocz do zawartości

Multipleksacja - line follower - Atmega32 - 16x KTIR0711S


electrik_eye

Pomocna odpowiedź

Kurczę, mam problem w sumie banalny ale potrzebuję pomocy 😃 Otóż chciałem wykończyć wszystkie wasze uwagi i już mi został tylko filtr LC, ale nie wiem skąd wziąść ten element w eagle ??

Wiem, że w bibliotece inductors, ale która obudowa jest tą "zwykłą" coś na kształt rezystora?

Powiedzmy, że do takiego dławika --> http://botland.com.pl/dlawiki/432-dlawik-przeciwzakloceniowy-100uh-.html

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

W bibliotece resistor masz wszystko - dławiki, rezystory, kondensatory.

1. Przy kwarcu mają być 22pF.

2. Popatrz w linku który ci podałem jak jest ułożona filtracja zasilania uC. Schematycznie twoje się zgadza tylko chodzi o to, żebyś na płytce dał po jednym C/pin, a nie na jednym 3, a na pozostałych nic.

3. Pin 3 złącza KANDA połącz z masą.

4. C8 zamień na 220uF, a tym ceramikom obok (C7 i C6) zamień wartości na 100nF - to samo co masz ale jakoś bardziej zrozumiale.

5. Do +5V mostka dorzuć elektrolita 100uF.

6. Dławik 10uH wystarczy.

7. Nie ma wartości R przy KTIRach.

8. Nie wiem jak z tymi R 22k przy tranzystorach bo nigdy nie używałem.

9. Wyprowadź sobie TXD i RXD - może

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

1) Przede wszystkim kondensator przed stabilizatorem. Ja dałbym większą wartość.

2) Dla zasady powinieneś tą diodę sygnalizującą włączenie zasilania (LED1) podłączyć za kondensatorami filtrującymi zasilanie.

3) Jeśli nie dasz symbolu +5V na wyjściu stabilizatora, to będziesz potem łączył ręcznie kabelkiem 😋

4) Dodaj sobie jakiś przycisk czy TSOP'a, bo ciekawe jak będziesz startował robota 😋

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dorzuć kilka diodek LED - już o tym wspominaliśmy i tak jak Piotrek radzi, chociaż z jeden przycisk. Ani sprzęt ani program nie zadziałają od razu. Takie diodki możesz sobie zapalać w różnych miejscach programu, używać ich w if-ach sprawdzających jakieś warunki i od razu wiesz gdzie program jest, co robi itp. Jeżeli możesz, podłącz też piny UARTa, nawet do jakiegoś prostego złącza 4-pinowego (Vcc, RXD, TXD, GND) - nigdy nie wiadomo czy kłopoty z uruchomieniem nie będą większe niż teraz Ci się wydaje a bieżący podgląd na terminalu wartości zmiennych wielu już ludziom uratował no.. projekt. Oczywiście ideałem byłoby zrobienie inetrfejsu wprost pasującego do kabelka RS232 czyli dodanie jakiegoś konwertera poziomów. Pamiętasz jak Harnaś pisał o wielkościach napięcia z przetwornika ADC? Przecież on ich nie wziął z głowy tylko wysłał liczby ze środka programu wprost na komputer (lub LCD, ale Ty go nie masz). Kiedy widzisz konkretne wartości to od razu wiadomo co jest nie tak, co naprawdę mierzy procesor i jakie dane pojawiają się w dalszych częściach programu. A poza tym to fajna zabawa, zobaczenie pierwszy raz na ekranie "Czesc to ja twoj robot :)" i zrobienie prostego interpretera poleceń choćby do testowania napędów powoduje zwykle banana na twarzy i daje niezłego kopa do dalszych prac.

Kolejna sprawa to zmiana jasności diodek oświetlających czujniki. Jeśli wmontujesz 16 oporników to żadna siła nie zmusi Cię do ich zmiany w przypadku zbyt małej lub zbyt dużej jasności. Za ciemno - czujniki będą bardziej reagować na zmiany otoczenia niż na własne oświetlenie, za jasno - szkoda prądu. Ja bym zrobił tak:

1. Zebrał razem tych 16 oporników i ich górne końce zamiast do Vcc podłączył do emitera tranzystora darlingtona npn takiego, żeby (prądowo) wytrzymywał sumaryczny prąd wszystkich diodek i (mocowo) ten prąd przy napięciu rzędu 1.5V. Możesz też użyć dwóch "normalnych" npn - jednego małego i jednego np. w TO220 lub DPAKu i połączyć je odpowiednio.

2. Jego kolektor zapodał do Vcc.

3. Bazę podłączył do "strzałki" potencjometra 5-10k rozpiętego końcami między GND i Vcc.

Teraz będziesz mógł regulować napięcie (w zakresie od 0 do Vcc-1V) jakie widzą oświetlacze czujników. Przeliczając oporniki szeregowe LEDów tak, by dla maksymalnego napięcia (4V) płynął prąd np. 2 x większy niż zakładałeś, będziesz miał szerokie możliwości regulacji. Jeśli pomysł Ci się podoba, możesz też wykorzystać jedno z wyjść procesora (np. OC2) do wygenerowania PWM i programowego ustawiania jasności 🙂 - to nic nie kosztuje (no może kondensator + opornik) a kolejna fajna (i chyba unikalna) cecha. To jak?

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dopiero teraz przyszedłem i zdążyłem zaledwie przeczytać to od Piotrka - ale co do tego to tak:

1) Zmienię to zaraz 🙂

2)Co racja to racja - tak też uczynię 🙂

3)Tu rzeczywiście to przeoczyłem i bym się niemiło zdziwił - dzięki ! 😉

4)Przycisk będzie tylko od resetu a na włączanie/wyłączanie będzie TSOP 🙂 Jeszcze go nie umieściłem, ale jak najbardziej jest planowany 😋

No, a teraz się biorę za czytanie postu od Marka 🙂

Tak na marginesie chciałbym Wam wszystkim jeszcze raz podziękować za pomoc i dokładne odpowiedzi, jest to dla mnie bardzo ważne i cenię to sobie, a i przyjemnie jest porozmawiać 😉

[ Dodano: 12-07-2012, 22:44 ]

A więc ogłasza się co następuje... 😉

1) LED'y będą. Sam doceniam ich rolę szczególnie w początkowych fazach uruchamiania robota 🙂

Czy wystarczy ich przez opornik 1k do portu procesora i do GND?

2)UART też chciałem zrobić, i teraz sobie tak myślę, że zrobię coś takiego, że zakupię układ FT232RL (http://lispol.pl/p/414/Uk%C5%82ad%20scalony%20konwerter%20USB/UART), i tam podłącze i to co by było do ISP i RXD oraz TXD więc będę miał wszystko na USB co będzie bardzo wygodne a myślę, że aż tak dużo nie będzie ważyło więc LF powinien to udźwignąć na pololu10:1 🙂

3)Tu takie pytanie. Czego używacie jako terminala na komputerze do komunikacji z prockiem przez UART? Ja jak na razie używałem terminala w BASCOM'ie ale jest to trochę okrężne rozwiązanie.

4)Jeśli chodzi o diody od czujników to mógłbyś rozrysować ideę a w szczególności połączenia tych dwóch tranzystorów, bo nie bardzo to widzę ? Z góry dzięki 🙂

Tak - to dobry pomysł z sprzętowym sterowaniem przez PWM jasnością tych diód 🙂 Więc jeśli będziesz robił ten ideowy schemat to w teorii będzie to podpięte do OC2 (myślę, że tu te 8 bitów spokojnie wystarczy do tych celów).

5) Marek, jakie mają być wartości rezystorów, które podciągają kolektory od czujników do +5V ?

A więc czekam na wasze odpowiedzi 🙂

Pozdrawiam

Link do komentarza
Share on other sites

2) Trochę nie rozumiem tej idei. Chcesz układ FT232 wsadzić do LF'a? Takie rozwiązanie nie ma większego sensu. Nie dosć, że układ wraz z peryferiami zajmie trochę miejsca, to jeszcze nie będziesz mógł go użyć w następnych konstrukcjach, nie kupując nowego bądź wylutowywaniu starego. Lepiej zrób przejściówkę USB-RS232, zaś na wpłytce umieść jedynie goldpiny od Uartu.

3) Np HyperTerminal 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

2) Jest w tym trochę racji. Mam już taki układ bo mam płytkę startową EvB 4.3 z And-tech gdzie jest już ten układ, więc mogę się tam zawsze podpiąć. Hmm... albo i nie...da się ale nie tak łatwo. Zrobienie takiej przejściówki raczej nie będzie takie trudne, prawda ? To w sumie będzie wycinek tego schematu gdybym dał tu FT232RL 🙂 Także nad tym w przyszłości pomyślę, a rzeczywiście samo wyprowadzenie UART'y na listwę goldpinów 1x4 powinno wystarczyć.

Link do komentarza
Share on other sites

Skoro regulację prądu planujesz zrobić na dwóch oddzielnych tranzystorach, to wymyśliłem trochę lepszy układ. Nie będzie miał tak dużego napięcia nasycenia jak darlington więc i sterowanie będzie "łagodniejsze". Schemat załączam. Możesz to podłączyć zarówno do portu procesora (wtedy jeszcze 22-100k do masy żeby coś tam się nie załączyło gdy nie trzeba) jak i do potencjometru.

Najpierw jest filtr RC 22k/1u który wyznacza wartość średnią przebiegu PWM - napięcie na kondensatorze (punkt A) będzie liniowo rosło ze wzrostem wypełnienia sygnału z procesora. Zrób jak największą częstotliwość jaką możesz (prescaler=1, 8 bitowy PWM itp), wtedy wahania prądu będą najmniejsze. Teoretycznie napięcie w pkt. A powinno zmieniać się od 0 do 5V przy PWM 0-100% ale niestety kondensator obciążony jest następnym stopniem i napięcie nie osiągnie więcej jak jakieś 3.5V. Na emiterze wtórnika T1 powinno być to samo co na kondensatorze ale zmniejszone o jakieś 0.6V. Ponadto żeby zaczął pracować T2, napięcie na jego bazie też powinno podnieść się do jakichś 0.6V Wynika z tego, że żeby cokolwiek się zaświeciło musisz dać takie wypełnienie, by na kondensatorze zrobiło się min. 1.2V. Łatwo policzyć, że dla Vcc=5V to będzie ok. 25%. Wtedy T2 zaczyna być sterowany i ze wzrostem wypełnienia PWM, prąd kolektora rośnie. Typowy prąd Twoich czujników to 20mA - dla takiego są specyfikowane, a max to 40mA. Przyjmując 30mA za rozsądny górny zakres, mamy rezystory szeregowe (5V-1.2V-0.3V)/30mA czyli ok. 100 omów. Tyle daj każdej diodce LED w szereg. Nawiasem mówiąc w sumie wyjdzie max. ponad 0.7A co jest dość imponującą wartością na samo oświetlenie ale zawsze możesz zmniejszyć 🙂

Teraz jeszcze przyszło mi do głowy, żebyś nie podłączał wprost do plusa anod diodek tylko wszystkie razem przez jakąś jedną wspólną zworkę, opornik 0R czy coś takiego. Wtedy rozpinając to będziesz mógł tam włączyć amperomierz i zmierzyć sumaryczny prąd LEDów, zdjąć kilka prądów dla różnych wypełnień i wyznaczyć charakterystykę sterowania PWM → prąd.

T1 wstaw dowolny ale T2 musi wytrzymać moc rzędu 0.7W a to już mało nie jest. Obudowa conajmniej SOT89 z dużym (2-3cm²?) polem miedzi lub DPAK lub.. co tam znajdziesz. Oporniki albo tranzystor - w każdym układzie coś by się grzało więc tak czy tak ciepło będzie się gdzieś tworzyć.

Z uwagi na niskie napięcie przewodzenia akurat tych diodek LED, możnaby połączyć je po dwie szeregowo ale to drastycznie zmniejszyłoby margines napięcia w jakim "obracałby" się T2 i bardzo zaostrzyło ch-kę regulacji. Małe zmiany PWM powodowałyby duże zmiany prądu i sensowny zakres zamknąłby się w np. 10%.

Dużo bardziej optymalny układ możnaby zrobić, gdybyś zdecydował się na jeden mały wzmacniacz operacyjny. Wstawiając nawet taki w SOT23 (np. nieśmiertelny LMC7101) dostałbyś z definicji liniową regulację 0-100% PWM → 0-100% prądu.

Oporniki w kolektorach są tak naprawdę źródłem sygnału dla przetwornika A/C. To one zamieniają prąd (który jest rzeczywistym sygnałem wyjściowym z fototranzystora) na napięcie. Im będą większe, tym czulsze będą czujniki. Im dasz je mniejsze, tym bardziej będzie musiał się fototranzystor "postarać" by zrobić spadek napięcia na oporniku. Spójrz na charaketrystykę przejściową czujnika (fig.2) - zależność prądu wyjściowego od prądu diody LED. Przystawili jakaś wzorcową płytkę na wzorcową odległość i badali co wypuszcza z siebie fototranzystor gdy zmienia się prąd LEDy. Dla 20mA w diodzie, dostajesz w tych warunkach jakieś 700uA w kolektorze. Jeśli chcesz, by wtedy na oporniku spadło z 4V (przetwornik zmierzy wtedy 5V-4V=1V) musisz wstawić 4V/700uA=5.6k - to jest punkt startu do rozważań, ale warunki pomiaru są dość komfortowe: aluminiowa blaszka w odległości 1mm. Jeśli chcesz mieć czujnik 4 razy czulszy, wstaw 22k. Jeśli uznasz, że przetwornikiem będziesz wykrywał zmiany rzędu 1V (zamiast 4V) - początkowe 5.6k wystarczy. Jeśli chcesz mieć bardzo dużą czułość, wstaw 22k i wykrywaj małe zmiany napięcia - wszystko zależy od warunków pracy. Duża czułość jest fajna ale może się okazać, że podkręcone czujniki są "oślepione" nawet odbiciem od ciemnej taśmy, prąd tranzystora jest wtedy już na tyle duży, że nie robi na nim wrażenia jeszcze jaśniejsze podłoże i czujnik się "zatyka". Najlepiej zrób próby na jednym czujniku albo skorzystaj z porad Kolegów, którzy już je stosowali. Musisz tylko zachować takie same warunki montażu (odległości, kąty) i oświetlenia ("zadaszenie" podwoziem, prąd LEDów). Miłej zabawy 🙂

Oczywiście istnieje sposób na regulację czułości "w locie" ale już dość tego przynudzania..

led_drv1.gif.e06264e2e3fb5d077cfa62837a91334f.gif

Link do komentarza
Share on other sites

Właśnie wprowadzam zmiany w schemacie, ale takie pytanie - bo rozmawiałem też o neonie i teraz jak się zacząłem nad tym zastanawiać to już zgupłem 😉 Ten schemat co mi narysowałeś to jest schemat regulacji diód od CZUJNIKÓW, tak? Te diody to są po prostu diody IR od czujników? Tak też myślę, ale równie dobrze mogłyby to być diody od neonu chociaż z Twojego opisu wynika, że nie, ale wolę się upewnić bo się pogubiłem 😃

EDIT:

A co do tranzystora T2 to może http://lispol.pl/p/316/Tranzystor%20NPN%2080V/1.5A ?

Na pewno udźwignie zadany prąd tylko nie wiem czy z temperaturą sobie da radę. Bo tego nie będę miał jak chłodzić ścieżką na PCB...

Bo są w wersji SMD w obudowie SOT89 TU ale nie będę dla jednego elementu zamawiał w tme bo oni mają drogą przesyłkę.

__________

Komentarz dodany przez: Bobby

Skróciłem ten długaśny link, bo rozciągał stronę 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.