Skocz do zawartości
Decado

[Dla początkujących] Wykonywanie PCB foto-chemicznie

Pomocna odpowiedź

Wykonywanie PCB foto-chemicznie jest o wiele trudniejsze od metody termotransferowej ze względu na wymagane do jej wykonania chemikalia oraz narzędzia. Postaram się jak najlepiej wam przedstawić wykonywanie tą metodą.

Do foto-chema potrzebujemy:

-Naświetlarkę

-Wywoływacz

-Positiv20/laminat światłoczuły

-WD40/transparent

-Wzór płytki na papierze zwykłym/foli

-Piekarnik

-Folie aluminiową śniadaniową

-Aceton

-Kuweta

-Pojemnik z wodą

Najpierw opisze narzędzia jakie są potrzebne do wykonywania płytek tą metodą.

Naświetlarka

Można niby naświetlać halogenem, czy mocnymi żarówkami ale ja osobiście to odradzam. Polecam kupić minisolarium domowe(używane to koszt ok 50-100zł) w którym są cztery świetlówki ok15W, odbłyśnik i cała potrzebna nam reszta. Nie trzeba takiego solarium wogóle przerabiać wystarczy je dać nad przygotowaną do naświetlania płytkę i naświetlać, jednak jest to niewygodne.

Ja właśnie zakupiłem takie minisolarium i przerzuciłem jego bebechy do obudowy po skanerze. Czas naświetlania to 70s pole robocze

Wywoływacz

Można wywoływać sodą kaustyczna NaOH.

UWAGA

Należy pamietać że NaOH jest środkiem silnie żrącym i należy sie z nim obchodzić ostrożnie, ponieważ wylanie go na ciało grozi ciężkimi poparzeniami.

Jednak lepiej się wyposażyć w jakiś delikatniejszy roztwór) Ważne żeby nie był on zbyt stężony, ponieważ płytki sobie najzwyczajniej w nim spłyną.

W moim przypadku jest to roztwór widoczny na zdjęciu poniżej.(Jego dokładne proporcje są zamazane ponieważ nie jest to mój wymysł tylko znajomego który nie chce tego rozpowszechniać)

Krok pierwszy - przygotowanie laminatu

Przycięty kawałek laminatu(najlepiej kiedy laminat jest trochę większy niż zaprojektowany wzór płytki) ze względu na positiv który po napyleniu zbierze się grubszą warstwą na brzegach. Szlifujemy papierem drobno-ziarnistym(600-1000) w jedną stronę co ułatwi równomierne rozpłynięcie się positivu. Należy zwrócić szczególną uwagę na krawędzie płytki i wszystkie zadziory pozostałe po docinaniu płytki. Trzeba je usunąć.

Wyszlifowany laminat myjemy mleczkiem do czyszczenia w celu usunięcia pozostałego po szlifowaniu pyłu. Po wykonaniu tej czynności nie należy już dotykać powierzchni miedzi.

Płytkę po umyciu osuszamy papierem toaletowym/ręcznikiem papierowym, następnie odtłuszczamy acetonem/spirytusem/wódką/etanolem skaż eterem. Ważne jest by po tej czynności nie zostały na laminacie żadne paprochy.

Krok drugi - positivowanie 😉

Przygotowany laminat wkładamy do jakiegoś pudełka, i równomiernie ruchami od lewej do prawej malujemy positivem z odległości ok 20cm. Polecam cieńkie napylanie positivem ze względu na jego cenę.

Pokrycie mimo że czasami wydaje się nierówne i wogóle kiepskie tak naprawdę rozpłynie się w czasie suszenia. Suszymy płytkę w ciemnym miejscu(najlepiej zamknięte pudełko) przez 24H albo przez 20min w piekarniku ustawionym na 50°C. Należy pamiętać aby zasłonić szybę w piekarniku folia aluminiową.

Po wysuszeniu płytkę wkładamy spowrotem do pudełka, zamykamy i zostawiamy do ostygnięcią.

Krok trzeci - naświetlanie

Dotychczas nie napisałem nic odnośnie wydruku/matrycy. Wydruk najlepiej jest zrobić na papierze zwykłym bądź foli, dalsze informacje odnoszą się do papieru.

Wydrukowaną matryce spryskujemy preparatem WD40/transparent, co powoduje że papier robi się "przeźroczysty". Przykładamy na przygotowany laminat i dajemy do naświetlania. W moim przypadku czas naświetlania to 70s. Po tym czasie gdy spojrzymy na płytkę po zdjęciu matrycy widać zielonkawy wzór ścieżek odbity na positivie.

Płytkę idziemy umyć mydłem w płynie pod bieżącą wodą.

Następnie przystępujemy do wywoływania.(tutaj niestety nie została zrobiona żadna fotka ;|, ale jak będę następne płytki robił to obiecuję dodać)

Wywołujemy w kuwecie delikatnie pocierając płytkę płatkami bawełnianymi w celu szybszego i dokładniejszego usunięcia positivu.

Po wywołaniu zobaczymy bezproblemowo na płytce wzór ścieżek.

Jeżeli wywoływacz jest zbyt mocny płytka zbyt szybko zacznie się wywoływać i cały wzór nam spłynie. Nie należy się tym przejmować tylko rozcieńczyć wywoływacz i spróbować ponownie.

Tak przygotowaną płytkę wrzucamy do trawienia, po wytrawieniu trzeba jeszcze osunąć z ścieżek positiv. Robimy to acetonem.

Ogólnie wykonywanie PCB foto-chemicznie jest znacznie dokładniejsze. Mój rekord to ścieżki 3mils(0.0762mm) a w przypadku termotransferu 5mils(0.127mm). Co do kosztów, to metoda fotochemiczna jest na pewno bardzo droga na początku ponieważ sam positiv + naświetlarka to ok 120zł. Jednak positiv starcza na bardzo długo co sprawia że płytki wychodzą ok 1zł drożej niż te wykonywane termotransferem.

Tekst:

Krzysztof "Decado" Piontek

Zdjęcia:

Kamil "Kamileto" Olter

Krzysztof "Dżejwor" Jaworski

Edit1. Matryca to wydruk wzoru płytki z programu, strone Bottom drukujemy normalnie a Top w odbiciu lustrzanym.

  • Lubię! 2

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Fajny art, tylko mam kilka pytań:

1) Jak właściwie ma wyglądać to matryca/wydruk? Czy to ma być jak przy termotransferze, czy to ma być negatyw? Fajnie by było dać jakieś zdjęcia.

2) Do czego służy wywoływacz? Czy on spłukuje ten nieutwardzony czy coś tam przez światło positiv? On ma mieć odczyn zasadowy, czy to nie ma znaczenia?

Ogólnie bardzo fajnie, gratulacje.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

NaOH jest mocną zasadą. A wywoływacz spłukuje niepotrzebny nam positiv i sprawia że ścieżki nie naświetla sie już. Co znaczy że po wywołaniu można płytkę trzymać obojetnie gdzie sie chce przez jakis tam czas(tzn pare dni) 😉.

Fotke dodam przy następnych pracach ponieważ akurat o matrycy zapomnieliśmy, a o wywoływaniu to pisałęm ze baterie padły.

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nie ma to jak porządna firma 🙂

I jeszcze: przy dwustronnej musimy obie strony wykonywać jednocześnie, czy jak?

Czy ten positiv po wysuszeniu jest na tyle twardy, że wytrzyma naświetlanie jednej strony, a potem razem wywołanie i trawienie?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Przy dwustronnej najlepiej robić jednocześnie tzn dwie naświetlarki, koperta i do przodu 😉.

A co do robienia po jednej stronie, to trzeba standardowo jedna zaklejamy taśmą a drugą trawimy 😉.

Potem znowu tą druga positivujemy a wytrawioną zaklejamy.

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Bardzo fajny artykuł 😉

Fajne, tylko żeby zacząć trzeba mieć minimum z 200 zł, więc nie wiem czy ten sposób sie opłaca :|

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Gdzie ty sie dopatrzyłeś 200zł?.

Pozatym jeśli chcesz robić płytki z bardzo cieńkimi ścieżkami i małymi rasterami to bez fotochema sie nie obejdzie 🙂.

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Naświetlarka - 100 ZŁ

Positiv20 - 40 ZŁ

WD40 - 20 ZŁ

Wywoływacz - 5 ZŁ

+ Cała reszta to ok. 200 zł?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

To jak będzie z tymi zdjęciami 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dodałem tak długo oczekiwane fotki z wywoływania. Zostały one zrobione w czasie prac z Dżejworem 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...