StrażakSam Napisano Sierpień 18, 2016 Udostępnij Napisano Sierpień 18, 2016 Witam wszystkich serdecznie. Mimo iż od dawna regularnie śledzę Forbot'a to dopiero dziś postanowiłem się zarejestrować i podzielić pomysłem oraz chęcią realizacji swojego mini projektu. Wykonuję na co dzień zawód strażaka i jak to w straży bywa,wszystkie prace a na pewno ich znaczną większość wykonujemy sami we własnym zakresie.Tak jest z prawie wszystkimi pracami gospodarczymi,drobnymi naprawami sprzętu itd. Jedną z prac jaką wykonujemy z tzw.przymusu i z brakiem zapału jest coroczne odśnieżanie placu w komendzie.Jest tego ok.40-50 arów ,więc troszkę trzeba się namachać łopatami do śniegu.W związku z tym wpadłem na pomysł aby zbudować coś w rodzaju samobieżnej platformy na gąsienicach sterowanej radiem do której zamontowany byłby pług.Póki co pracuję nad gąsienicami,które wykonam ze zwykłych łańcuchów rowerowych połączonych równolegle w jedną całość,napęd to dwa silniki 12V 150W - chyba od mini quadów.Konstrukcję platformy w większości chcę wykonać z materiału zwanego DIBOND o grubości ok.4-5mm.Radio jakim dysponuję to jeden z modeli Turnigy 6x. Myślę,że na początek tyle informacji.Trzymajcie za mnie kciuki bo zima już niedługo 😉 . Jeśli ktoś już budował coś podobnego to bardzo chętnie "posłucham" rad oraz pomysłów. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Sierpień 18, 2016 Udostępnij Sierpień 18, 2016 Na pewno bardzo ciekawy i trudny projekt. Duże pojazdy niestety często sprawiają wiele problemów. Powodzenia! A dodacie do nich jeszcze miotacze ognia? 😉 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
StrażakSam Sierpień 18, 2016 Autor tematu Udostępnij Sierpień 18, 2016 Hehe ☺ Niestety nie bo straż pożarna z konstytucyjnego obowiązku ogień ma gasić a nie rozprzestrzeniać ?. A tak swoją drogą niezły pomysł z tym miotaczem. Śnieg by się roztopił a wodę byśmy wypompowali ? Co do gabarytów pojazdu to nie będzie to jakieś monstrum. Ma zastąpić mnie jako "napęd" łopaty do śniegu ☺. Myślę że lemiesz pługa będzie szerokości ok.60 cm.W przyszłości może gdy pozwolą finanse to pomyślę o czymś większym.Póki co zobaczymy co wyjdzie z obecnego projektu i z jakim skutkiem . Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Harnas Sierpień 18, 2016 Udostępnij Sierpień 18, 2016 Zobacz ten projekt: https://www.forbot.pl/forum/topics7/wielozadaniowy-ktr-x1-8x8-rc-hybryda-big-vt11723.htm Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
StrażakSam Sierpień 18, 2016 Autor tematu Udostępnij Sierpień 18, 2016 Zobacz ten projekt: https://www.forbot.pl/forum/topics7/wielozadaniowy-ktr-x1-8x8-rc-hybryda-big-vt11723.htm Wszystko ładnie i fajnie ale koszt budowy takiego cacka jest pewnie kilkudziesięciokrotnie wyższy od mojego budżetu więc sam rozumiesz. Ale projekt zaje...fajny! Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
StrażakSam Sierpień 21, 2016 Autor tematu Udostępnij Sierpień 21, 2016 Witam. Prace nad platformą trwają.Dzisiaj udało mi się skompletować elementy przekładni napędu : Zastosowałem przekładnię mieszaną pasowo-zębatą.Pasek typu GT2 oraz koła zębate ukośne powinny pracować cicho oraz przy zachowaniu dość dużej sprawności dadzą spory moment obrotowy,który z uwagi na przewidywany spory ciężar pojazdu jest bardzo pożądany. Poniżej gotowa złożona gąsienica o długości 70cm i szerokości 6cm : Gąsienice będą dodatkowo uzbrojone w blaszki w kształcie "L" poprawiające przyczepność do gruntu. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
StrażakSam Sierpień 23, 2016 Autor tematu Udostępnij Sierpień 23, 2016 Dzisiaj złożyłem w całość jedną z przekładni.Generuje ona spory moment obrotowy-odczuła to moja dłoń którą poparzyłem próbując zatrzymać oś wyjściową mechanizmu 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
SzymonDzw Październik 8, 2016 Udostępnij Październik 8, 2016 Oj Panie idziesz w ciężkie tematy 🙂 Jeżeli nie zastosujesz tutaj jakiegoś mega-przełożenia to 2x 150W nie wystarczy na pchanie pługa. Jeśli byłbyś w stanie policzyć lub sprawdzić jakie tam momenty Ci wychodzą na wyjściu po przekładni to daj znać, coś zdziałamy. Swoją drogą jaki masz budżet? (jeśli to nie tajemnica 😋 ) Pamiętaj też o tym, że jak budujesz napęd gąsienicowy - koła napędowe to nie to samo co koła jezdne. Widzę wiele osób o tym zapomina i potem płacze czemu im to nie jeździ jak napną gąsienicę aż do granic wytrzymałości ramy 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
blukasz111 Październik 9, 2016 Udostępnij Październik 9, 2016 Zły pomysł. Robilem pojazd na takich gąsienicach i złe się skończyło. Miałem dużo kół prowadzących, nawet koła prowadzące jak najbliżej koła zębatego napędowego(z obu stron) zawsze był problem ze przy skręcie mogło gąsienice zrzucić i zablokować wał napędowy. Moja propozycja to koła od taczki, silniki od wózków inwalidzkich i napęd 4x4 albo 6x6. Dużo mniej roboty i na pewno nie będziesz się martwił podczas użytkowania że coś się stanie Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Marekk Październik 10, 2016 Udostępnij Październik 10, 2016 Witam. Przekladnie plastikowe to chyba nieporozumienie. Bez obciazenia moga pracowac, ale troche sily i moze sie skonczyc jak u mnie... https://youtu.be/4NkRFtMeuxM Silniki polecam od wkretarek lub od Poloneza https://youtu.be/XntkI8GnIvQ Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
StrażakSam Październik 10, 2016 Autor tematu Udostępnij Październik 10, 2016 Witam.Przekladnie plastikowe to chyba nieporozumienie. Bez obciazenia moga pracowac, ale troche sily i moze sie skonczyc jak u mnie... https://youtu.be/4NkRFtMeuxM Silniki polecam od wkretarek lub od Poloneza https://youtu.be/XntkI8GnIvQ Chyba nie wiesz , że w przekładni która napędza wycieraczki znajdują się właśnie plastikowe tryby.Jest to jakiś wzmacniany materiał którego tak poprostu nie da się połamać ani zerwać zębów - rozbierałem już kilka takich serw więc coś tam wiem.Według mnie w Twoim robocie zawiódł zbyt niski moment obrotowy i te kN nie dały rady dźwignąć "marnych" 6 kg.Mój mechanizm to tylko prototyp i na dzień dzisiejszy wygląda on troszkę inaczej tj.zastosowałem jeszcze jedno koło zębate.Nie są to zwykłe kółka zębate z jakiegoś miękkiego plastiku tylko jakaś odmiana poliwęglanu usieciowanego.Jest to tak twarde , że młotkiem 3 kg waliłem na kowadle i nie poddało się tylko zostały ślady uderzeń i ani jednego pęknięcia. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Marekk Październik 11, 2016 Udostępnij Październik 11, 2016 U mnie poleciały tryby plastikowe w serwie przerobionym na napęd. Fakt, Plastikowe zębatki bywają mocne np w niszczarkach. Czy zmieniłeś koncepcje gąsienic ? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
StrażakSam Październik 13, 2016 Autor tematu Udostępnij Październik 13, 2016 Oj Panie idziesz w ciężkie tematy 🙂Jeżeli nie zastosujesz tutaj jakiegoś mega-przełożenia to 2x 150W nie wystarczy na pchanie pługa. Jeśli byłbyś w stanie policzyć lub sprawdzić jakie tam momenty Ci wychodzą na wyjściu po przekładni to daj znać, coś zdziałamy. Według wzoru na obliczenie momentu obrotowego M.obr[Nm] = 9550 x Moc[kW] / Pr.obr[obr/min]=9550 x 0,15 kW / 100 obr/min wychodzi że na wale wyjściowym miałbym 14,32 Nm Idąc dalej obliczyłem moc generowaną przez przekładnię : Moc[kW]=M.obr[Nm] x Pr.obr[obr/min]=14,32 Nm x 100 obr./min=1,43 kW = 1,94 KM Uzyskana moc ok.2 KM jest chyba dobrym wynikiem,a biorąc pod uwagę fakt że w napędzie pracują takie dwie przekładnie czyli w przybliżeniu mamy ok.4 KM mocy całego układu. Co do kół napędowych to zdaję sobie sprawę czym się one różnią od reszty ustrojstwa związanego z przeniesieniem napędu - oglądałem za dziecka czterech pancernych 🙂 a w wojsku byłem kierowcą opancerzonego transportera gąsienicowego BWP 🙂 Jeśli chodzi o budżet to jest to u mnie na zasadzie jak się coś uda skombinować to jest ale wiele części i materiałów po prostu mam z uwagi na zamiłowanie do wszelakiego majsterkowania.A jak nie mam to odwiedzam niedaleki skup złomu i zawsze coś się ciekawego za parę złociszy znajdzie. Za kilka dni wrzucę fotki kół napędowych i całej reszty którą udało mi się dotychczas wykonać. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Październik 13, 2016 Udostępnij Październik 13, 2016 Zaraz, zaraz, przekładania nie generuje mocy. Nie uwzględniając sprawności, moc na wejściu jest taka sama jak na wyjściu przekładni. Zmienia się tylko postać energii mechanicznej, ale iloczyn M*ω (czyli moc) jest stała. A przy okazji: skoro chcesz uzyskać Waty to musisz mnożyć Nm razy rad/s. W Twoim przypadku będzie to 14.32*10.46=150W czyli tyle co wkładasz od strony silnika. Jeżeli od tego odejmiesz jeszcze kilka Watów przetwarzanych w przekładni na ciepło (to właśnie wpływa na jej sprawność) to na wyjściu dostaniesz troszkę mniej, np. 143W. Nic za darmo. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
SzymonDzw Październik 13, 2016 Udostępnij Październik 13, 2016 Tak jak pisze Marek, jeśli chodzi o fizykę pamiętaj, że moc jest generowana przez przetworzenie energii - tzn. silnik elektryczny generuje moc, ale przekładnia tak samo na wejściu jak i na wyjściu będzie miała mniej więcej to samo. Przekładnia Twojego typu może mieć np. 80-85% sprawności - co skutkuje tymi 15% spadku mocy na przekładni. Spadek ten wynika z ustawienia kół zębatych względem siebie (odchyłka równoległości osi, okgrągłości) i smarowania - reszta idzie w ciepło tarcia. Wbrew pozorom przekładnie z tworzyw nie muszą być słabsze od tych z "metalu". Ta przekładnia kolegi wygląda akurat dobrze, bo jest zbudowana na szerokich kołach zębatych. Poliamid jest wdzięcznym materiałem, wbrew pozorom bardziej wytrzymałym niż szeroko używany gównolit = ZnAl. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!