Skocz do zawartości

Samobieżna uniwersalna platforma gąsienicowa rc


Pomocna odpowiedź

Witam wszystkich serdecznie.

Mimo iż od dawna regularnie śledzę Forbot'a to dopiero dziś postanowiłem się zarejestrować i podzielić pomysłem oraz chęcią realizacji swojego mini projektu.

Wykonuję na co dzień zawód strażaka i jak to w straży bywa,wszystkie prace a na pewno ich znaczną większość wykonujemy sami we własnym zakresie.Tak jest z prawie wszystkimi pracami gospodarczymi,drobnymi naprawami sprzętu itd.

Jedną z prac jaką wykonujemy z tzw.przymusu i z brakiem zapału jest coroczne odśnieżanie placu w komendzie.Jest tego ok.40-50 arów ,więc troszkę trzeba się namachać łopatami do śniegu.W związku z tym wpadłem na pomysł aby zbudować coś w rodzaju samobieżnej platformy na gąsienicach sterowanej radiem do której zamontowany byłby pług.Póki co pracuję nad gąsienicami,które wykonam ze zwykłych łańcuchów rowerowych połączonych równolegle w jedną całość,napęd to dwa silniki 12V 150W - chyba od mini quadów.Konstrukcję platformy w większości chcę wykonać z materiału zwanego DIBOND o grubości ok.4-5mm.Radio jakim dysponuję to jeden z modeli Turnigy 6x.

Myślę,że na początek tyle informacji.Trzymajcie za mnie kciuki bo zima już niedługo 😉 .

Jeśli ktoś już budował coś podobnego to bardzo chętnie "posłucham" rad oraz pomysłów.

Link do komentarza
Share on other sites

Hehe ☺ Niestety nie bo straż pożarna z konstytucyjnego obowiązku ogień ma gasić a nie rozprzestrzeniać ?. A tak swoją drogą niezły pomysł z tym miotaczem. Śnieg by się roztopił a wodę byśmy wypompowali ?

Co do gabarytów pojazdu to nie będzie to jakieś monstrum. Ma zastąpić mnie jako "napęd" łopaty do śniegu ☺. Myślę że lemiesz pługa będzie szerokości ok.60 cm.W przyszłości może gdy pozwolą finanse to pomyślę o czymś większym.Póki co zobaczymy co wyjdzie z obecnego projektu i z jakim skutkiem .

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Witam.

Prace nad platformą trwają.Dzisiaj udało mi się skompletować elementy przekładni napędu :

Zastosowałem przekładnię mieszaną pasowo-zębatą.Pasek typu GT2 oraz koła zębate ukośne powinny pracować cicho oraz przy zachowaniu dość dużej sprawności dadzą spory moment obrotowy,który z uwagi na przewidywany spory ciężar pojazdu jest bardzo pożądany.

Poniżej gotowa złożona gąsienica o długości 70cm i szerokości 6cm :

Gąsienice będą dodatkowo uzbrojone w blaszki w kształcie "L" poprawiające przyczepność do gruntu.

Link do komentarza
Share on other sites

Oj Panie idziesz w ciężkie tematy 🙂

Jeżeli nie zastosujesz tutaj jakiegoś mega-przełożenia to 2x 150W nie wystarczy na pchanie pługa. Jeśli byłbyś w stanie policzyć lub sprawdzić jakie tam momenty Ci wychodzą na wyjściu po przekładni to daj znać, coś zdziałamy.

Swoją drogą jaki masz budżet? (jeśli to nie tajemnica 😋 )

Pamiętaj też o tym, że jak budujesz napęd gąsienicowy - koła napędowe to nie to samo co koła jezdne. Widzę wiele osób o tym zapomina i potem płacze czemu im to nie jeździ jak napną gąsienicę aż do granic wytrzymałości ramy 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Zły pomysł. Robilem pojazd na takich gąsienicach i złe się skończyło. Miałem dużo kół prowadzących, nawet koła prowadzące jak najbliżej koła zębatego napędowego(z obu stron) zawsze był problem ze przy skręcie mogło gąsienice zrzucić i zablokować wał napędowy.

Moja propozycja to koła od taczki, silniki od wózków inwalidzkich i napęd 4x4 albo 6x6. Dużo mniej roboty i na pewno nie będziesz się martwił podczas użytkowania że coś się stanie

Link do komentarza
Share on other sites

Witam.

Przekladnie plastikowe to chyba nieporozumienie. Bez obciazenia moga pracowac, ale troche sily i moze sie skonczyc jak u mnie...

https://youtu.be/4NkRFtMeuxM

Silniki polecam od wkretarek lub od Poloneza

https://youtu.be/XntkI8GnIvQ

Chyba nie wiesz , że w przekładni która napędza wycieraczki znajdują się właśnie plastikowe tryby.Jest to jakiś wzmacniany materiał którego tak poprostu nie da się połamać ani zerwać zębów - rozbierałem już kilka takich serw więc coś tam wiem.Według mnie w Twoim robocie zawiódł zbyt niski moment obrotowy i te kN nie dały rady dźwignąć "marnych" 6 kg.Mój mechanizm to tylko prototyp i na dzień dzisiejszy wygląda on troszkę inaczej tj.zastosowałem jeszcze jedno koło zębate.Nie są to zwykłe kółka zębate z jakiegoś miękkiego plastiku tylko jakaś odmiana poliwęglanu usieciowanego.Jest to tak twarde , że młotkiem 3 kg waliłem na kowadle i nie poddało się tylko zostały ślady uderzeń i ani jednego pęknięcia.

Link do komentarza
Share on other sites

Oj Panie idziesz w ciężkie tematy 🙂

Jeżeli nie zastosujesz tutaj jakiegoś mega-przełożenia to 2x 150W nie wystarczy na pchanie pługa. Jeśli byłbyś w stanie policzyć lub sprawdzić jakie tam momenty Ci wychodzą na wyjściu po przekładni to daj znać, coś zdziałamy.

Według wzoru na obliczenie momentu obrotowego M.obr[Nm] = 9550 x Moc[kW] / Pr.obr[obr/min]=9550 x 0,15 kW / 100 obr/min

wychodzi że na wale wyjściowym miałbym 14,32 Nm

Idąc dalej obliczyłem moc generowaną przez przekładnię :

Moc[kW]=M.obr[Nm] x Pr.obr[obr/min]=14,32 Nm x 100 obr./min=1,43 kW = 1,94 KM

Uzyskana moc ok.2 KM jest chyba dobrym wynikiem,a biorąc pod uwagę fakt że w napędzie pracują takie dwie przekładnie czyli w przybliżeniu mamy ok.4 KM mocy całego układu.

Co do kół napędowych to zdaję sobie sprawę czym się one różnią od reszty ustrojstwa związanego z przeniesieniem napędu - oglądałem za dziecka czterech pancernych 🙂 a w wojsku byłem kierowcą opancerzonego transportera gąsienicowego BWP 🙂

Jeśli chodzi o budżet to jest to u mnie na zasadzie jak się coś uda skombinować to jest ale wiele części i materiałów po prostu mam z uwagi na zamiłowanie do wszelakiego majsterkowania.A jak nie mam to odwiedzam niedaleki skup złomu i zawsze coś się ciekawego za parę złociszy znajdzie.

Za kilka dni wrzucę fotki kół napędowych i całej reszty którą udało mi się dotychczas wykonać.

Link do komentarza
Share on other sites

Zaraz, zaraz, przekładania nie generuje mocy. Nie uwzględniając sprawności, moc na wejściu jest taka sama jak na wyjściu przekładni. Zmienia się tylko postać energii mechanicznej, ale iloczyn M*ω (czyli moc) jest stała.

A przy okazji: skoro chcesz uzyskać Waty to musisz mnożyć Nm razy rad/s. W Twoim przypadku będzie to 14.32*10.46=150W czyli tyle co wkładasz od strony silnika. Jeżeli od tego odejmiesz jeszcze kilka Watów przetwarzanych w przekładni na ciepło (to właśnie wpływa na jej sprawność) to na wyjściu dostaniesz troszkę mniej, np. 143W. Nic za darmo.

Link do komentarza
Share on other sites

Tak jak pisze Marek, jeśli chodzi o fizykę pamiętaj, że moc jest generowana przez przetworzenie energii - tzn. silnik elektryczny generuje moc, ale przekładnia tak samo na wejściu jak i na wyjściu będzie miała mniej więcej to samo.

Przekładnia Twojego typu może mieć np. 80-85% sprawności - co skutkuje tymi 15% spadku mocy na przekładni. Spadek ten wynika z ustawienia kół zębatych względem siebie (odchyłka równoległości osi, okgrągłości) i smarowania - reszta idzie w ciepło tarcia.

Wbrew pozorom przekładnie z tworzyw nie muszą być słabsze od tych z "metalu". Ta przekładnia kolegi wygląda akurat dobrze, bo jest zbudowana na szerokich kołach zębatych. Poliamid jest wdzięcznym materiałem, wbrew pozorom bardziej wytrzymałym niż szeroko używany gównolit = ZnAl.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.