Skocz do zawartości

Regulator temperatury cieczy


Tucha

Pomocna odpowiedź

Witam,

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jestem raczej początkującym w tych tematach.

Zabrałem się do wykonania regulatora temperatury cieczy. Wykorzystałem do tego Leonardo z zapiętym shieldem VNH5019. Motor driver steruje ogniwem Peltiera TEC1-12706. Dodatkowo dane są wyświetlane na wyświetlaczu Nokia 5110. VNH5019 zasilany jest zasilaczem impulsowym 12V 20A, z regulacją napięcia od ± 10%.

schemat_bb.thumb.png.9f3ffe2b39691e2180c33b55f47a81d0.png
Tak, na zdjęciu jest inny motor driver, ale układ jest praktycznie bliźniaczy, więc w celach demonstracyjnych wystarczy. Potencjometr służy do ustalania temperatury żądanej.

Problem mam taki, że jak już układ jest włączony, to VNH zapodaje na ogniwo przy 10V - 2.7A. Testując ogniwo pod zasilaczem laboratoryjnym fajnie działał przy 10V 5A.
Gdzieś wyczytałem, że połączenie ogniwa i PWM nie jest najbardziej efektywnym rozwiązaniem.

Prosiłbym o wszelkie pomysły, propozycje jak ten problem rozwiązać. Zadaniem ogniwa jest chłodzenie cieczy, która przepływa cały czas przez zbiorniczek, na chwilę obecną nie jest on w stanie cokolwiek zdziałać. Trochę lepiej wygląda to jeśli chodzi o grzanie, ale nie o to chodzi... 😞

Link do komentarza
Share on other sites

Jak zasilasz Arduino, masz masy połączone z VNH? I jak nim sterujesz? Jakbyś dał jakieś wycinki kodu byłoby łatwiej 😉.

To ma być taki przepływowy ochładzacz wody? Ta woda tam cały czas się zmienia czy stoi? Jak ma dążyć do utrzymania konkretnej temperatury przydała by się jakaś informacja zwrotna, czyli czujnik temperatury jakiś. Wtedy w zależności od tego czy temperatura wody jest niższa czy wyższa od żądanej mógłbyś po prostu ogniwo włączać na 100% bądź wyłączać. Taki termostat jak w piekarniku.

I co tam robią te tranzystory na płytce stykowej (bądź inne urządzenia, nie widać napisów)?

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

//screen
#include <SPI.h>
#include <Adafruit_GFX.h>