Skocz do zawartości

Pomocna odpowiedź

Napisano (edytowany)

Cześć Wam,

A więc od początku 🙂 Zbudowałem platformę robota z Raspberry Pi Zero na pokładzie. Do RPi podłączyłem płytkę PiMotor z L293DNE na pokładzie.

Silniki zasilałem 4 bateriami NIMH co dawało z grubsza 5 V na wejściu do L293D. Niestety na mostku przez straty napięcia na silnikach napięcie wynosiło 3 V, przez co trochę brakowało mocy; optimum to 4.5V dla silników ( DAGU DG01D). Generalnie robocik jeździł. Ale... wpadłem na pomysł, aby podłączyć baterię LiPo 7.4 V 2S 20C /40C burst, (1100 mAh) licząc na optymalniejsze napięcie pracy silników.

W zamian... usłyszałem huk, ujrzałem dym i ogień na układzie L293D oraz rozerwaną przetwornicę step-down TS2596 🙂

Ponieważ nie mam dużego doświadczenia z LiPO, chciałbym Was podpytać, co poszło "nie tak"? Polarność podłączona na 100% OK. Czyżby na układ poszedł jakiś potężny prąd z LiPO? Niby dlaczego? Będę wdzięczy za odpowiedź.

Poniżej zdjęcia z "eksperymentu" 🙂

P.S. RPi przeżyło ten szok!

IMG_20200204_164301.jpg

IMG_20200204_164325.jpg

Edytowano przez Dziki_Miki

A sprawdzałeś miernikiem wyprowadzenia Li-Pola? Bo patrząc na to gdzie są uszkodzenia to jednak wygląda to jakby + z - były zamienione. Kondensator 220uF jest po stronie napięcia wejściowego i wygląda jakby był trochę rozdęty. Też układy dostały tam gdzie dochodzi Vin. Zaś cewka i kondensator 1000uF są ok, a są po stronie 5V - czyli po zniszczeniu przetwornicy już do nich nie doszło.

image.thumb.png.3a6494bbd39d3eaef96aa04ec89c481c.png

Tu masz schemat i opis układów.

Dzięki wielkie za sugestie Gieneq.

No więc sprawdziłem i sprawa wygląda tak: