Skocz do zawartości

Pomocna odpowiedź

Napisano (edytowany)

Cześć Wam,

A więc od początku 🙂 Zbudowałem platformę robota z Raspberry Pi Zero na pokładzie. Do RPi podłączyłem płytkę PiMotor z L293DNE na pokładzie.

Silniki zasilałem 4 bateriami NIMH co dawało z grubsza 5 V na wejściu do L293D. Niestety na mostku przez straty napięcia na silnikach napięcie wynosiło 3 V, przez co trochę brakowało mocy; optimum to 4.5V dla silników ( DAGU DG01D). Generalnie robocik jeździł. Ale... wpadłem na pomysł, aby podłączyć baterię LiPo 7.4 V 2S 20C /40C burst, (1100 mAh) licząc na optymalniejsze napięcie pracy silników.

W zamian... usłyszałem huk, ujrzałem dym i ogień na układzie L293D oraz rozerwaną przetwornicę step-down TS2596 🙂

Ponieważ nie mam dużego doświadczenia z LiPO, chciałbym Was podpytać, co poszło "nie tak"? Polarność podłączona na 100% OK. Czyżby na układ poszedł jakiś potężny prąd z LiPO? Niby dlaczego? Będę wdzięczy za odpowiedź.

Poniżej zdjęcia z "eksperymentu" 🙂

P.S. RPi przeżyło ten szok!

IMG_20200204_164301.jpg

IMG_20200204_164325.jpg

Edytowano przez Dziki_Miki

A sprawdzałeś miernikiem wyprowadzenia Li-Pola? Bo patrząc na to gdzie są uszkodzenia to jednak wygląda to jakby + z - były zamienione. Kondensator 220uF jest po stronie napięcia wejściowego i wygląda jakby był trochę rozdęty. Też układy dostały tam gdzie dochodzi Vin. Zaś cewka i kondensator 1000uF są ok, a są po stronie 5V - czyli po zniszczeniu przetwornicy już do nich nie doszło.

image.thumb.png.3a6494bbd39d3eaef96aa04ec89c481c.png

Tu masz schemat i opis układów.

Dzięki wielkie za sugestie Gieneq.

No więc sprawdziłem i sprawa wygląda tak:

Aby uniknać ewentualnych błędów z polarnością, kupiłem gniazda mini-Tamiya z okablowaniem. I tutaj pojawił się problem. Otóż zakupione kable mają zamienioną kolorystykę (czarny na plus, czerwony na masę) w porównaniu do baterii LiPol. Przez moją nieuwagę (późno już było 😉 ) podłączyłem baterię pod gniazdo z takim okablowaniem - a dalej to już tylko fajerwerki.

Podsumowując Twoja diagnoza to strzał w dziesiątkę 🙂

 

Tylko teraz nie rozumiem: czy ta moja bateria jest jakaś  "udziwniona", czy to te kable mają niepoprawną odwrotną kolorystykę? Patrzyłem na necie i wszystkie kable mają kolorystykę przeciwną do mojej baterii LiPol.

Załączyłem zdjęcia, aby wszystko było zrozumiałe 🙂

IMG_20200204_164345.jpg

IMG_20200205_191935.jpg

IMG_20200205_191942.jpg

Ten pakiet miał fabrycznie zamienione kolory czy ty sam dorabiałeś to złącze? Pierwszy raz widzę coś takiego 😱 Jeżeli to fabryczne to warto by było napisać do sklepu/producenta, że coś tu jest nie halo. Standardowo czerwony to plus a czarny to minus (dla prądu stałego) więc kupione przez Ciebie złącze z przewodami jest dobre (na wszelki wypadek właśnie to sprawdziłem). Szkoda, że błąd producenta usmażył ci shielda.

A no i mówi się "polaryzacja" a nie "polarność" 😉

  • Lubię! 1
11 godzin temu, Dziki_Miki napisał:

Tylko teraz nie rozumiem: czy ta moja bateria jest jakaś  "udziwniona", czy to te kable mają niepoprawną odwrotną kolorystykę?

Może sprawdź jeszcze jakie masz napięcia na kabelkach od ładowarki.Czy już ładowałeś to ogniwo?

Faktycznie masz dużo szczęścia 😉 trafiłeś na białego kruka.

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...