Skocz do zawartości

Zasilanie ESP+relay boardów z powerbanka stale pod ładowarką


pyta

Pomocna odpowiedź

Podłączenie ESP w samochodzie, układ złożony z kilku modułów I2C, kilku płytek z relayami, no i ESP32.

Szukam sposobu na rozwizanie problemu stałego zasilania ESP i innych urzadzeń zasilanych z 5V.

Kiedyś wymyśliłem, że najprostszym, także w kontekście niszczejcych i zużywających się akumulatorów, będzie zastosowanie powerbanka i podłaczenie go do instalacji samochodu poprzez ordynarna ładowarkę - zapalniczka > usb 5v.

 

Ale... nie wziałem pod uwage, ze to nie do konca dziala tak jakbym sobie wymyslil - przy podlaczeniu do powerbanka zasilania z zewnatrz on jakby na chwile odlacza gniazda wyjściowe - czyt. zasilanie podłączonych urzadzen. Po chwili to zasilanie wraca. Tutaj nastęuje reset ESP i wszystkich przekaźników podpiętych do linii.

Wiec na ten moment mam 2 pytania:

1. czy bywaja powerbanki ktore tej przerwy nie maja? Cos chyba ideowo podobne do UPSow 'online'?

2. Czy da sie to jakos obejsc bezpieczna metoda? Myslalem o jakims kondensatorze, jesli to w ogole ma sens. Pobor pradu nie bedzie duzy, nie wiecej niz 0,5A.

ESP steruje dodatkowymi przekaznikami, więc taki kondensator należałoby zastosować i przed ESP i przed płytkami z przekaźnikami.

 

Nie mam za dużej 'floty' powerbanków - póki co sprawdziłem że tak jest na Xiaomi i Baseusie.

Może w innych tej przerwy nie będzie?

Link do komentarza
Share on other sites

Jest takie coś, w Bolandzie jakieś trzy złote kosztuje, tyle że akumulatory musisz sobie sam podłączyć. Niestety, porządna przetwornica na 3.3V to jakieś dwie dychy...

Poszukaj w dziale zasilanie modułu ładowarki.

A jak chcesz gotowca to poszukaj choćby na allegro, jest mnóstwo powerbanków obsługujących jednoczesne zasilanie i ładowanie.

Link do komentarza
Share on other sites

  

Dnia 17.07.2021 o 13:43, ethanak napisał:

Jest takie coś, w Bolandzie jakieś trzy złote kosztuje, tyle że akumulatory musisz sobie sam podłączyć. Niestety, porządna przetwornica na 3.3V to jakieś dwie dychy...

Poszukaj w dziale zasilanie modułu ładowarki.

A jak chcesz gotowca to poszukaj choćby na allegro, jest mnóstwo powerbanków obsługujących jednoczesne zasilanie i ładowanie.

Dziekuje za odpowiedź.

Podesłałbyś proszę jakiś indeks w botlandzie, lub linka? Nie wiem o czym piszesz niestety...

 

No i niestety, sprawdziłem powerbanki: greencell, samsung, kilka generacji xiaomi, jakas inna podobna chinszczyzne, oraz inne tanie,chinskie powerbanki ale juz dedykowane do sprzedazy w PL - ładne pudełko, polskie opisy.

Wszystkie działały w momencie podania zasilania na port IN.

ALE...

co dla mnie wyklucza je z użycia - w trakcie podłączania tegoż zasilania następowała przerwa w zasilaniu wyjść. Dla mnie oznacza to wyłączenie ESP i potencjalny reset relayów.

 

😞

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

15 minut temu, pyta napisał:

Podesłałbyś proszę jakiś indeks w botlandzie, lub linka? Nie wiem o czym piszesz niestety...

https://botland.com.pl/moduly-ladowania-lipol-usb-micro-usb/6944-ladowarka-li-pol-tp4056-pojedyncza-cela-1s-37v-microusb-z-zabezpieczeniami.html

https://botland.com.pl/przetwornice-step-up/1891-u1v10f5-przetwornica-step-up-5v-12a-pololu-2564.html

Pytanie: czy przekaźniki muszą być zasilane w sytuacji, kiedy główny akumulator w samochodzie z jakichś przyczyn nie działa? Jeśli nie, to nie zasilasz ich z akumulatora tylko bezpośrednio z 5V przed ładowarką. Akumulatorek dłużej wytrzyma bez zasilania. Jeśli przekaźniki muszą trzymać - pomyśl o bistabilnych.

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 31.07.2021 o 10:00, ethanak napisał:

https://botland.com.pl/moduly-ladowania-lipol-usb-micro-usb/6944-ladowarka-li-pol-tp4056-pojedyncza-cela-1s-37v-microusb-z-zabezpieczeniami.html

https://botland.com.pl/przetwornice-step-up/1891-u1v10f5-przetwornica-step-up-5v-12a-pololu-2564.html

Pytanie: czy przekaźniki muszą być zasilane w sytuacji, kiedy główny akumulator w samochodzie z jakichś przyczyn nie działa? Jeśli nie, to nie zasilasz ich z akumulatora tylko bezpośrednio z 5V przed ładowarką. Akumulatorek dłużej wytrzyma bez zasilania. Jeśli przekaźniki muszą trzymać - pomyśl o bistabilnych.

Dziękuję za odpowiedź.

Chwilę potrzebowałem na myślenie, wracam więc z wynikami tych przemyśleń...

 

Odnosząc się do wypowiedzi @ethanak:

Dziękuję - nie wiedziałem, że są takie przekaźniki, słaby jestem w risercz... Ale i tak, mimo wielu zalet nie zmieni to mojego pierwotnego założenia - że cokolwiek by się nie działo, można odciąć jedno zasilanie i wszystkie relaye staną się off. Więc tutaj bistabilne przekaźniki nie do końca mnie zadowalają bo do rozłączenia obwodu jest wymagany jeszcze jakiś impuls.

 

Niemniej zrobiłem test - załączylem wszystkie przekaźniki użyte w konfiguracji NO. Cały układ, tj 2*pcf8154, 1*htu21d, esp32, 8*relay, 4*relay, 1*relay 30A pobiera około 800mA prądu. Dużo. No ale... już jest, więc chyba póki co zostawie i za jakiś czas wrócę do tematu zasilania. W trakcie załączonych będzie max 3 przekaźniki, bez tego dużego - 30A - który - tylko on - pobiera 0,2A.

 

Więc... póki co wystarczy. No ale nie byłbym sobą gdybym nie zapytał co by było, gdyby te relaye wyrzucić i na ich miejsce zastosować jakieś takie SSR.

Problem jest taki, że kiedyś kupiłem dużo płytek z "przekaźnikami" SSR i okazało się, po instalacji w kilku miejscach, że one wymagają zasilania 230v.

Czy są jakieś takie rozwiązania pozwalające na użycie "przekaźników tranzystorowych" - wybaczcie dyletanctwo - z napięciem DC12v? Lub nawet 5v ? Mam tu na myśli napięcie do załączania/rozłączania danego obwodu. Nie pisze tu o zasilaniu samej płytki.

 

No i ostatnie pytanie - czy one są oszczędniejsze prądowo? Tzn zamiast 800mA - używając relayów SSR mógłbym zejść np do 500-600mA ?

 

pozdrawiam

 

 

Link do komentarza
Share on other sites

Tak ssr pobierają mniej prądu, ale skoro chcesz sterować prądami stałymi to czy nie lepiej zastosować mosfety lub igbt? Ssr w zastosowaniu stałopradowym i tak będzie pracował na jednej połówce. 

Link do komentarza
Share on other sites

Przed chwilą, _LM_ napisał:

Tak ssr pobierają mniej prądu, ale skoro chcesz sterować prądami stałymi to czy nie lepiej zastosować mosfety lub igbt? Ssr w zastosowaniu stałopradowym i tak będzie pracował na jednej połówce. 

yyyy dobre pytanie, 

 

A mógłbyś proszę podesłać jakieś przykłady ? Sorry, nawet nie wiem czego szukać. MOSFET to mi się kojarzy z jakimiś wzmacniaczami caraudio z przed 25 lat... 😉

Link do komentarza
Share on other sites

10 godzin temu, pyta napisał:

Więc tutaj bistabilne przekaźniki nie do końca mnie zadowalają bo do rozłączenia obwodu jest wymagany jeszcze jakiś impuls.

To akurat można rozwiązać, ale ponawiam pytanie:

Dnia 31.07.2021 o 10:00, ethanak napisał:

czy przekaźniki muszą być zasilane w sytuacji, kiedy główny akumulator w samochodzie z jakichś przyczyn nie działa?

Bo jeśli nie - sprawa jest prosta:

  • Wzmacniacze przekaźników zasilasz z tego samego napięcia co ESP
  • Same przekaźniki zasilasz z głównego akumulatora

W takiej sytuacji co prawda odłączenie akumulatora spowoduje opadnięcie przekaźników, ale w chwili podłączenia wrócą do stanu, w którym były przed odłączeniem (bo przecież wzmacniacze pracują cały czas i dostają sygnał z ESP).

Jeśli wzmacniacz nie wymaga zasilania (np. ULN2003) - nie trzeba nic kombinować, podłączasz wejścia ULN do wyjść ESP przez jakieś tam rezystorki, do wyjść podłączasz bezpośrednio 12-woltowe przekaźniki, druga noga przekaźnika razem z pinem COMMON ULN-a do 12V z akumulatora i po krzyku. Nawet diody nie są potrzebne, bo ULN ma je już w sobie. Tanio i skutecznie.

 

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.