Ta strona używa ciasteczek (plików cookies), dzięki którym może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem i akceptuję
Testy SSLW przypadku problemów z działaniem bloga proszę o kontakt na adres web@forbot.pl lub na forum.

Rynek druku 3D w Polsce – raport dzięki Printelize

Druk 3D 29.12.2015 Damian (Treker)

3D printingDruk 3D, z którym styka się większość osób, to hobbystyczne zajęcie. Najczęściej jest to domowe wytwarzanie przedmiotów, które nie zawsze mają praktyczne zastosowanie…

Należy pamiętać, że z drukiem przestrzennym w Polsce związane jest również dużo firm. Producenci, pośrednicy, firmy szkoleniowe, czy dostawcy samego filamentu.

W ciągu ostatnich lat na całym świecie powstała niezliczona ilość przedsięwzięć skupionych na druku przestrzennym. Podobnie dzieje się również w Polsce. Koniec roku, to dobry moment, aby spojrzeć na tę branżę całościowo.

Jest to możliwe dzięki firmie Printelize, na której zlecenie powstał pierwszy raport na temat druku 3D w Polsce. Badanie zostało wykonane przez Fundację Centrum Innowacji FIRE.

printelize

Raport sporządzony został na podstawie telefonicznie udzielonych odpowiedzi, przez 97 polskich firm związanych z branżą druku 3D. Ankieta zawierała pytania zamknięte, otwarte i półotwarte. Wszystkie odpowiedzi miały charakter anonimowy.

Część I raportu – charakterystyka firm

Podczas analizy raportu widać jak młoda jest branża druku 3D w Polsce. Zdecydowana większość firm (ponad 70%) działa na rynku maksymalnie od 2 lat. Większość z nich świadczy swoje usługi dopiero od 12 miesięcy.

druk3D-raport1

Źródło: Printelize

Biorąc pod uwagę powyższe statystyki dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że ponad 85% firm klasyfikowana jest jako mikroprzedsiębiorstwa, z czego blisko 30% stanowią działalności jednoosobowe.

Najwięcej firm zajmujących się drukiem 3D zlokalizowanych jest w województwie mazowieckim (23%) oraz wielkopolskim (12%). Natomiast zdecydowanie najmniej firm zadeklarowało swoją lokalizację w woj. Opolskim (1%).

druk3D-raport2

Źródło: Printelize

Rzadko młode firmy specjalizują się w działaniach jednego typu. Najczęściej szukają one swojego miejsca próbując sił w wielu sektorach rynku. Tak samo jest w przypadku firm, które zgodziły się wziąć udział w opisywanym badaniu. Ponad 56% respondentów zadeklarowało więcej, niż jeden rodzaj działalności związanej z drukiem przestrzennym. Oczywiście najczęściej były to:

  • usługi wydruku 3D,
  • produkcja i sprzedaż drukarek,
  • dystrybucja urządzeń oraz filamentów.

Część II raportu – producenci i usługodawcy

Kolejna grupa pytań zadanych podczas tworzenia raportu pozwoliła na zebranie szczegółowych informacji na temat polskich producentów i dystrybutorów drukarek 3D.

Pierwsze polskie firmy produkujące drukarki 3D pojawiły się na rynku 4 lata temu. Pierwszą firmą była pochodząca z Darłowa firma Unique Design (obecnie 3NOVATICA z siedzibą w Warszawie), której drukarka GATE (w wersji I) niedawno została opisana na Forbocie.

Cena sprzedaży polskich drukarek 3D na rynkach światowych wynosi od 1.500 do 5.000 dolarów brutto. Niestety, brakuje danych na temat wielkości sprzedaży urządzeń w Polsce. Na podstawie informacji uzyskanych od czołowych polskich producentów drukarek można zakładać, że łączna ilość wyprodukowanych przez nich urządzeń w 2015 roku wyniosła około 10 tys. (na cały Świat).

Ponad 77% ankietowanych firm deklaruje świadczenie usług związanych z drukiem przestrzennym. Najwięcej z nich zajmuje się oczywiście drukowaniem na zlecenie. Najmniej świadczy usługi związane ze skanowaniem.

druk3D-raport3

Źródło: Printelize

Bardzo ciekawym wyznacznikiem wielkości, oprócz liczby pracowników, jest liczba drukarek 3D, na których są oni w stanie wykonywać powyższe usługi. Zdecydowana większość, aż 47% firm, deklaruje, że usługi świadczy wyłącznie za pomocą 1 drukarki!

druk3D-raport4

Źródło: Printelize

Część III raportu – sprzedaż, dalszy rozwój

Pytania z trzeciej części raportu pozwoliły na bliższe poznanie mechanizmów związanych ze sprzedażą drukarek 3D na terenie naszego kraju. Jak wynika z ankiety podczas, 70% zakupów drukarek do firm, to właściciel firmy jest osobą decyzyjną.

Przy okazji warto zwrócić uwagę, że pod względem wartości transakcji ponad 90% jest dziełem firm. Na wskazanie hobbystów jako głównych klientów zdecydowało się jedynie 18% respondentów.

Biorąc pod uwagę liczbę transakcji na portalach sprzedażowych branży druku 3D można stwierdzić, że rynek jest dynamiczny. Serwis aukcyjny Allegro posiada kategorię „drukarki 3D”.

Ilość aukcji w poszczególnych segmentach w roku 2013 to:

  • części i akcesoria dla drukarek 3D – 30 aukcji,
  • filamenty – 60 aukcji,
  • drukarki 3D – 30 aukcji.

W roku 2014 nastąpił wzrost ilości aukcji:

  • części i akcesoria dla drukarek 3D – 270 aukcji (wzrost x 9),
  • filamenty – 1400 aukcji (wzrost ponad x 23),
  • drukarki 3D – 130 aukcji (wzrost ponad x 4).

Mimo szerokiego spektrum działań, aż 84% firm, zadeklarowało chęć poszerzenia swojej działalności w najbliższym czasie. Zdecydowana większość z nich jako kierunek rozwoju wskazała nowe produkty oraz rozwój parku maszynowego.

druk3D-raport5

Źródło: Printelize

Szczegółowa analiza możliwych kierunków rozwoju znajduje się w III części raportu na temat druku 3D, który dostępny jest na stronie Printelize.

Podsumowanie

Analizując raport już na pierwszy rzut oka widać jak bardzo dynamiczna i młoda jest branża druku 3D w Polsce. Z jednej strony może być to niepokojące (dla klientów), z drugiej zaś stosunkowo niskie nakłady finansowe powinny pozwolić zainteresowanym do konkurowania na rynku usług druku 3D w Polsce. Zachęcam do zapoznania się z pełnym raportem:

  1. Badanie rynku druku 3D w Polsce część I
  2. Badanie rynku druku 3D w Polsce część II
  3. Badanie rynku druku 3D w Polsce część III

Jakie są Wasze odczucia po zapoznaniu się z raportem przygotowanym dla Printelize?

Powiadomienia o nowych, darmowych artykułach!

Komentarze

Nikt jeszcze nic nie napisał. Dodaj pierwszy komentarz.

FORBOT Damian Szymański © 2006 - 2017 Zakaz kopiowania treści oraz grafik bez zgody autora. vPRsLH.