Skocz do zawartości
Elektryk0

[Mechanika] Przekładnie mechaniczne

Pomocna odpowiedź

Opisz jeszcze zmiany momentu i prędkości obrotowej dla kół zębatych/pasowych itd itd na wspólnym wale ;] Ot tak bo brakuje.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ta jednostka kg/cm to jakaś pomyłka, moment jest określany jako siła*promień działania siły.

Ten element na ostatnim zdjęciu, wyglądający jak grzebień, to zębatka. Jak widać, współpracuje ona z kołem zębatym.

Przekładnie wielostopniowe są robione tak, że koła składają się z dwóch kół. Jedno jest mniejsze, drugie większe, ale stanowią jedną bryłę. Mogą też być osadzone na wspólnym wałku.

http://www.cad.pl/rys/reduktor.jpg

Dzięki temu można uzyskiwać większe przełożenia, ponieważ przełożenie całkowite takiej przekładni równe jest iloczynowi przełożeń składowych. Wtedy nie można powiedzieć, że przełożenie całkowite to stosunek prędkości koła wejściowego do wyjściowego, bo to nie tak działa. Jest to słuszne tylko w przypadku, gdy wszystkie koła są "pojedyncze", co z praktycznego punktu widzenia nie daje w zasadzie nic, poza odwróceniem kierunku prędkości obrotowej, o którym wspomniałeś.

Duży plus za to, że nazywasz koło zębate kołem zębatym, a nie zębatką, jak niektórzy:)

Jeszcze jedna rzecz. Żeby koła ze sobą współpracowały, muszą mieć ten sam moduł. Warto zwrócić na to uwagę, gdyby ktoś kupował koła i chciał sam zrobić przekładnię zębatą. Moduł jest w milimetrach, np. 1 mm, 0,5 mm itp.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Ta jednostka kg/cm to jakaś pomyłka, moment jest określany jako siła*promień działania siły.

Chodzi oto, o ile cm oddalony punkt na zębatce od osi silnika udźwignie.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ale tak naprawdę to nie jest jednostka momentu obrotowego.

Wydaje mi się, że została stworzona tylko po to, aby była zrozumiała dla osób, które spały na fizyce i nie wiedzą ile to jest niuton.

Tak na prawdę zamiast 1kg/cm powinno się zapisywać 10Ncm, albo dokładniej 9.81Ncm

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Można ewentualnie też kG*cm, czyli kilogram siły razy centymetr, ale lepiej jest używać jednostek podstawowych, takich jak niuton i metr, bo później nie ma problemów z przeliczaniem, jak trzeba coś policzyć🙂

Paradoks takiej pseudo jednostki polega na tym, że jeśli mamy moment 1 kg/1cm, to jest on równy momentowi 10 kg/10 cm i np. 10000 kg/10000 cm, co jest oczywistą bzdurą. Taka jednostka nie ma fizycznego sensu jeśli chodzi o moment.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Niewątpliwie jednak spotykamy się z podawaniem momentu obr. w kg/cm szczególnie

kupując na popularnych serwisach aukcyjnych więc chyba dobrze, że napisałem o kg/cm

bo przynajmniej wiadomo jak to powiązać z niutonometrami.

Co do nazywania tego jednostką to oczywiście w fizyce czegoś takiego nie robimy

ale przecież pisze u góry jak byk, że jest to wytłumaczone tak bez żadnych skomplikowanych definicji by w miarę intuicyjnie poczuć o co chodzi a niewątpliwie kg/cm bardziej przemawiają do wyobraźni a jak ktoś gubi szczegóły i nie widzi tego co wyraźnie napisane to jego problem.

Poza tym jak miałem to nazywać co ?

"No wiecie ta niby jednostka kg/cm, której nazywanie jednostką to bzdura to itd..."

Barman dzięki za komentarz i jak już wyżej napisałem jak znajdę czas to wtedy dopiszę

to co brakuje do w pełni pełnego artu.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Masz rację Elektryk, niestety niektórzy producenci podają tak moment serwomechanizmów, więc dobrze, że wspomniałeś o tym.

Czekamy na dalszy ciąg artykułu:)

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ok, była teoria, teraz praktyka. Skąd to wziąć?

np. takie przekładnie ślimakowe, to jest niewykonalne w warunkach domowych, z kupieniem też jest problem...

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

W sobotę na RA dowiedziałem się o bardzo dobrym miejscu gdzie można zakupić zębatki i wykonać z nich przekładnie :

http://rbmodel.pl/index.php?action=products&cat=c_mt

Wiem już od Marcina (prokto), że te zębatki są dość dobrej jakości, a wybór jest dużo większy niż na zebatki.com.pl.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

a jak to liczyć, jeżeli w układzie przekładni itd zastosuje 2 napędy? i czy to się opłaca?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

2 napędy? Jeśli dobrze zrozumiałem, to wydaje mi się, że w takim układzie jeden silnik by mógł np. hamować drugi silnik, albo go ciągnąć. To wydaje się strata mocy, ale może źle zrozumiałem?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
a jak to liczyć, jeżeli w układzie przekładni itd zastosuje 2 napędy? i czy to się opłaca?

Nie rozumiem, wyjaśnij o co pytasz:)

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...