Skocz do zawartości

Podłączenie pralki do arduino:)


SOYER

Pomocna odpowiedź

Jeżeli masz już jakiś obwód elektryczny, to pomiar prądu w nim płynącego jest trudny bo musisz jakoś wpiąć się w druty. U Ciebie wygląda to tak, że gdzieś z czeluści pralki wychodzą dwa kable podpięte do przekaźnika a raczej elektromagnesu drzwi, czy tak? No to teraz pomiar prądu w tym obwodzie wymagałby przecięcia jednego z tych kabli i wstawienia tam szeregowo jakiegoś czujnika. Nawet jeśli jest to czujnik hallotronowy jak ten ostatni, to i tak kabel musisz przeciąć żeby go przewlec przez otwór pomiarowy. Musisz też wiedzieć jakiego rzędu jest ten prąd, bo od tego zależy czujnik. Nie sądzę, by taki pypeć był jakiś mocarny, więc 100mA to chyba dobre przybliżenie. W takim razie hallotron odpada bo dostaniesz z niego na wyjściu jakieś pojedyncze miliwolty i więcej będzie zakłóceń niż tego pomiaru. To czujnik do silników 10kW. Kolejny to ACcośtam. Jeżeli ma zakres 5A to dostaniesz z niego 1/50 jego zakresu. Gdy na wyjściu spodziewasz się (powiedzmy) 2V przy 5A to teraz dostaniesz 40mV. też marnie, a znając stabilność tych czujników to nawet pomiary tego przetwornikiem ADC w Arduino mogą być problematyczne. Pierwszy z Twoich czujników prądu (wzmacniacz pomiarowy) jest nieizolowany więc odpada w przedbiegach.

Hm? To może jednak napięcie? Masz tu albo zero albo 230VAC - to powinno był łatwo odróżnialne, nie sądzisz? Dlaczego odrzuciłeś transoptor? To wydawało się dobrym pomysłem - kosztuje grosze i jest izolowane a sygnał możesz podłączyć wprost do wejścia cyfrowego procesora.

Link do komentarza
Share on other sites

No i to jest konkretna odpowiedź.

Transoptor bardzo chętnie, ale nikt nie potrafi mi powiedzieć skąd mam taki wziąć do którego dało by się podłączyć 230V. Składać jakiegoś układu bym nie chciał bo wiedzy brak. Dlatego szukam czegoś gotowego. Chyba, że ktoś podrzuci jakiś w miarę prosty schemat i listę części 😉 .

Ja skłaniam się do podłączenia do tego przewodu zwykłej neonówki wyszarpanej z próbnika elektrycznego, zamknę to w ciemnej koszulce z fotorezystorem... i będę miał czujnik napięcia w przewodzie 😅

Nada się?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Neonówka z obowiązkowym opornikiem szeregowym - jak najbardziej. Upewnij się tylko, czy na elektromagnesie jest rzeczywiście 230VAC a nie np. jakieś 12VDC z zasilacza pralki. W sumie to taki transoptor DIY 🙂

Z resztą zrobienie tego na diodzie LED i fototranzystorze też wchodzi w grę, jeśli tylko masz te elementy w szufladzie.

Bierzesz więc diodę LED (lub piny wejściowe najtańszego transoptora - to też dioda świecąca, tyle że w podczerwieni), podłączasz do niej "odwrotnie" zwykłą diodę krzemową (1N4004, 1N4448 itp) albo i nawet drugiego LEDa (będzie widać czy układ działa), dajesz im szeregowo rezystor 47k. Ponieważ małe rezystory nie wytrzymują dużych napięć, lepiej dla bezpieczeństwa daj ze dwa po 22k szeregowo lub nawet cztery (jeśli to SMD 805) po 10k. Dostaniesz prąd rzędu (320V/47k)=6.8mA wystarczający do zapalenia każdej małej LEDy. Będzie świecić przez 10ms a przez 10ms będzie zgaszona. W czasie świecenia fototranzystor będzie przewodził i taki ciąg impulsów w Arduino spokojnie wykryjesz programem (włącz pullup na wejściu - to będzie sygnał open collector). Możesz też dać tam dodatkowy kondensator - gdy odpowiednio to policzysz dostaniesz stały poziom niski gdy będzie napięcie sieci i wysoki gdy nie będzie.

Dla pewności, zanim coś podłączysz, wrzuć schemat...

Pytania?

Link do komentarza
Share on other sites

230V jest, sam się zdziwiłem, a właściwie moje palce 😅 Jaki rezystor do tej neonówki?

Co do schematu to nie licz na mnie. To poza moimi możliwościami. Fajnie by było to zrobić z dodatkową diodą pokazującą działanie, ale brak mi wiedzy by to zrobić. Gdybyś coś podrzucił 😉 , najlepiej na elementach z Botlandu(nowe zamówienie na jutro), to byłbym niezwykle zobowiązany 😃

Link do komentarza
Share on other sites

Opisałem Ci wszystko dokładnie. Będziesz się musiał przyłożyć bo ja Ci go nie narysuję na pewno. Schematy to podstawowy język porozumiewania się w elektronice, zacznij już teraz, dobra okazja. Kartka, ołówek i ew. skaner lub aparat foto. To nie boli. Może być nawet Paint, strawimy i to.

Przejrzyj ofertę tego sklepu, wybierz jakiś transoptor z wyjściem tranzystorowym npn, dokup do tego zestaw oporników przewlekanych (tak z kilkadziesiąt wartości) - taniocha a i tak musisz kiedyś to zrobić - i tyle. Pokaż co wybrałeś, skrytykujemy, poprawimy i zamówienie gotowe. A jeśli chcesz mieć stały sygnał zero to jeszcze i kondensator. Poszukaj jak policzyć napięcie na ładującym się kondensatorze, zaraz Ci się to przyda. I przypomnij sobie ile wynosi stała e.

Link do komentarza
Share on other sites

Dobra, wysmarowałem coś takiego na tranoptorze PC817:

Jakiś mały mi ten opornik chyba wyszedł... 10kOm:-? Dlaczego pisałeś o 47kOm? I ta moc odłożona na moim oporniku 5W...

Twoje zdanie: "Dostaniesz prąd rzędu (320V/47k)=6.8mA wystarczający do zapalenia każdej małej LEDy." Chyba powinno być 230V zamiast 320.

Kondensator, to ponad moje możliwości, nawet nie wiem od czego zacząć....

Link do komentarza
Share on other sites

Po pierwsze zawsze dawaj rezystor większy od tej wartości, którą obliczyles. Jak masz ok. 11k to daj tak mniej więcej 12k i więcej. Trochę więcej, a nie mniej. Ja bym jeszcze sprawdził czy te elementy: dioda prostownicza, kondensator mają odpowiednią wytrzymałość na tak duże napięcie.

320V raczej nie osiągniesz, chodzi tu o 230V.

Pamiętaj, że tu pracujesz na duże napięcie sieciowe 230 - 400V. Nie dotykaj przewodów pod napieciem gola ręką. Może skończyć się to tragicznie, jak napisałeś wyżej, że dotknąłeś przewodu pod napięciem. Zawsze w rozdzielnicy miej wylaczony odpowiedni wyłącznik. Najlepiej, żeby takie coś zostało sprawdzone przez jakiegoś elektyka. Chyba, że wszystko nam tu po kolei bedziesz wysyłał.

Link do komentarza
Share on other sites

"Trochę" z elektryką już się w życiu bawiłem. Wiem co to kopniecie 230 i wiem co to 360V.

Schemat jest ok?

Czyli na wejsciu transoptora dać 12kOm. Sķad wziać takie oporniki, żeby oďdały 5W?

Co z drugiej strony transoptora? Jakieś filtry trzeba?

Link do komentarza
Share on other sites

SOYER: Napisałem 47k i taki wstaw. Nie kombinuj. Owszem, może to być 33-51k, ale nie 12k. Nie wymyślam tych rzeczy bo tak mi się podoba, tylko liczę. Skoro masz napięcie szczytowe - jak słusznie zauważył Elvis ok. 320V, to przy oporniku 12k dostaniesz moc ponad 4W (opornik grzeje się od wartości skutecznej prądu). Naprawdę To Ci się podoba? Naprawdę? Musisz zatem użyć rezystora min 5W i będzie parzył, bo to prawie jego maximum. 10Watowy element byłby z odpowiednim zapasem, ale będzie wielkości połowy pudełka zapałek. A prąd w szczycie będzie płynął ponad 25mA. Po co? Możesz jakoś uzasadnić dlaczego tyle przyjąłeś? A czułość typowych transoptorów wystarcza na użycie kilku mA. Może zajrzyjmy wspólnie do karty katalogowej tego transoptora?

O kondensatorze porozmawiamy gdy go wrysujesz w układ. Dodaj więc część po prawej stronie: emiter tranzystora do masy, kolektor przez opornik (znajdujący się w procesorze - znajdź w danych katalogowych ile tam ATMEL gwarantuje kΩ) do Vcc, od kolektora do masy kondensator. Podejrzewam, że wtedy od razu zrozumiesz jak to ma działać.

Oporniki - jeśli będą przewlekane THT - wystarczą dwa-trzy odpowiednich wartości. Sprawdź przy okazji wytrzymałość napięciową tego który używasz. To wszystko są rzeczy które musisz wiedzieć, tu nic nie ma "na czuja". Oporniki szeregowe muszą być takie same, bo na różnych w nierówno odkłada się napięcie i moc a tego przecież nie chcesz, prawda?

Jeszcze niczego nie kupuj. Zanim zdecydujemy jakie elementy użyć, chcę Ci jeszcze pokazać, że możesz użyć reaktancji (kolejnego - tym razem min. 400V) kondensatora zamiast opornika szeregowego co poważnie zredukuje grzanie. Ale na razie - rozszerz schemat, pokombinujemy z tym wygładzaniem impulsów wyjściowych.

W wersji z neonówką może być nawet R>1MΩ.

BTW: Masz talent do kompozycji. No i ten Forbot jako ścianka, brawo 😉

Philip: Ani kondensator (bo będzie po stronie niskonapięciowej) ani dioda (bo w przeciwną stronę zobaczy napięcie przewodzenia diody LED czyli 1.2V) nie muszą wytrzymywać żadnych wysokich napięć. Dlatego podałem dwa typy popularnych diodek w sumie dość słabych, ale tu wystarczających w zupełności. I tak jak napisałem tą "odwrotną "diodą może być nawet drugi LED.

Link do komentarza
Share on other sites

No tak a zaraz dalej jest wykres (Fig.5 Forward Current vs. Forward Voltage) pokazujący różne napięcia Vf przy różnych prądach If diody i tam skala (pionowa) zaczyna się od 1mA a kończy na 50mA. To co robić i jak żyć?

Hm to może zastanówmy się ile minimalnie tego prądu musisz wpuścić by na wyjściu coś sensownego dostać? Sygnałem wyjściowym z transoptora tranzystorowego jest prąd kolektora jego tranzystora. Tak więc wpuszczasz prąd do diody i dostajesz po drugiej stronie też prąd. Ich stosunek to tzw. CTR czyli bezmianowy Current Transfer Ratio. Gdyby transoptor miał 100% to wpuszczając 1mA dostałbyś 1mA na wyjściu. Niestety rozrzuty technologiczne powodują, że transoptory mają sporo szerszy zakres CTRów.

Zaraz na drugiej stronie dokumentacji, na dole masz tabelkę gdzie producent podzielił swoje dzieła wg wielkości CTR. Zwykle odbywa się w to w ten sposób, że dana partia jest mierzona (niekoniecznie każda sztuka) i jeżeli jest zapotrzebowanie na bardzo precyzyjne wzmocnienia to robimy wiele kubełków (i drukujemy nazwy 817A, 817B itd) a jeśli akurat komuś (dużemu klientowi) nie zależy, wrzucamy wszystko do jednego worka (i robimy zwykłe 817). Te lepiej wybrane mają rzecz jasna swoją cenę więc sklepy takie jak Botland, gdzie i tak większość ludzi nie wie czego chce nie umieszczają nawet grupy w nazwie i kupują co akurat jest najtańsze. Możemy więc przyjąć, że kupiony tam PC817 będzie należał do grupy ostatniej w tabelce, czyli "No mark". Zatem możesz spodziewać się CTR w pełnym zakresie 50-600%. Oczywiście możesz zadzwonić do sklepu i poprosić by odczytali pełną nazwę z tego co tam akurat mają, bo przecież zdjęcie też może być sprzed roku, ale chyba nie warto. Przyjmujemy więc najgorszy przypadek czyli CTR=50%. Z każdych 2mA wpuszczonych do diody dostaniesz 1mA prądu tranzystora.

Prąd ten zamieniasz na napięcie widziane przez procesor za pomocą opornika kolektorowego. W AVR opornik pullup włączany programowo ma ok. 42kΩ. Żeby napięcie na nim spadło o 5V, potrzebujesz prądu rzędu 0.12mA. Wystarczy, by tyle popłynęło z tranzystora a napięcie z 5V na pinie wejściowym spada do zera. To oznacza jedynie ok. 0.25mA wepchnięte do diody LED po "pierwotnej" stronie transoptora.

Czy w tym kontekście przyjęte przeze mnie ponad 6mA wydaje Ci się za małe? A pomyśl, że kupiony transoptor może mieć 200% CTR a nawet i więcej.. Radziłbym kupić jednak zestaw oporników i z ciekawości pobawić się w 100k, 200k itd.

Dorysuj na schemacie ten opornik do plusa zasilania, bo to ważne dla idei działania. Czy wiesz już jak policzyć napięcie na kondensatorze C ładowanym (od zera) przez opornik R z napięcia U po czasie t?

Tu masz przypadek w którym tranzystor rozładowuje kondensator przez 10ms. Ponieważ tranzystor jest "silny", napięcie w tym miejscu spadnie na pewno do 0. Nie bawimy się w jakieś nasycenia itd. Przez następne 10ms (gdy sieć przechodzi na minus a dioda w transoptorze nie świeci) tranzystor jest wyłączony a kondensator ładuje się przez opornik pullup, ale Ty nie chcesz by napięcie na nim wyszło poza 0.5V, bo to jest bezpieczna granica stanu logicznego "niski". Policz więc jak duży musi być kondensator by w ciągu 10ms zdążył się naładować przez opornik 40k zasilany z 5V do napięcia nie wyższego niż 0.5V. Do roboty.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.