Skocz do zawartości
Dżony

[Platforma mobilna] sprawdzenie schematu

Pomocna odpowiedź

Witam jestem w trakcie budowy robota i mam prośbę żeby ktoś sprawdził schemat 😉 wszelkie uwagi mile widziane 😉

robot.pdf

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Co to są te reflektory?

Na schemacie brakuje Ci podłączenia jednej nóżki GND. Przydałby się też kondensator na zasilaniu tuż przy Atmedze (fizycznie na płytce ma być zaraz obok niej)

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Reflektory są po to by kamera widziała w ciemności. Jest to zwykła mała kamer do monitoringu obraz może być wyświetlany na komputerze albo na telewizorze;-) W którym miejscu brakuje GND i jaki ma być ten kondensator 100nF??

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

1.kondensatory 100nF ceramiczne jak najbliżej nóżek:

a) pomiędzy GND i VCC uc

b) pomiędzy drugie GND i AVCC uc (i podłącz te wejścia)

c) pomiędzy GND i VCC L293D (od strony cyfrowej)

2.Co to są za reflektory na 5V? Jak to są jakieś diody czy małe żarówki to może zrób od razu sterowanie mosfetem i tylko 2 kable do nich prowadzisz, bo z tym trzecim sterującym nadal coś musisz zrobić - chyba, że masz gotowy układ.

Z mosfetem powinno to wyglądać tak, że masz n-mosfet z drenem do GND od strony reflektora, źródłem do GND od strony płytki i bramka podłączona przez rezystor 1k do mikrokontrolera. Mosfet powinien się w pełni otwierać od 4,5V (np. serii IRLxxxx )

3.Zasilanie silnika przez stabilizator 7805 to pomyłka. Chyba, że jest to naprawdę jakieś bardzo bardzo mały silniczek, ale jakoś nie wierzę.

Najprościej byłoby zrobić zasilanie z np. 6V (aku żelowy lub 4 paluszki alkaliczne lub 5 akumulatorków ni-mh - ostatni sposób zdecydowanie najlepszy) i do tego zmienić stabilizator z L7805 na LM2940-5 (generuje 5V na wyjściu przy dużym obciążeniu od 5,5V, a nie od 7V jak 7805).

W ten sposób silnik ma 6V, elektronika ma ładnie stabilizowane 5V i wszystko hula.

4.Kondensatory przy 7805/LM2940 zrób po 100nF ceramiczny przed/po i po 22uF elektrolityczny (zwróć uwagę na biegunowość) przed/po - powinno być ok. Ewentualnie spójrz w notę katalogową i zrób dokładnie jak tam jest napisane.

5.Jako wejścia EN użyj wyjścia PWM OC1A i OC1B, będziesz mógł płynnie sterować silnikami

6.Przyda się jakiś wł/wył (dowolna wajcha) żebyś nie musiał wyciągać baterii/odłączać wtyczki z bateriami przy każdym wł/wył robota.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Co do reflektorów to jest to bardzo prosty schemat. Gdy na nóżce od ATmegi8 pojawi się napięcie to w tranzystor który jest w reflektorze otworzy się, działa jak kluczyk 😉 są to dwie diody podczerwieni i jedna biała. Silniki to dwa serwa (nie mini tylko normalne) z graupnera muszę je jeszcze przerobić 😉 Z racji że jestem początkujący nie do końca wiem jeszcze jak sterować płynnie silnikami ale chętnie się nauczę 😉 w załączniku jest jeden reflektor w sumie są dwa 😉 Włącznik dodam zapomniałem 😉 Robot będzie z aluminium wymiary to mniej więcej 18cmx10,5cmx3cm czyli nie za duży więc nie wiem czy zmieniać stabilizator

reflektor_lewy.pdf

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dżony, dlaczego wybór stabilizatora ma zależeć od wymiarów pojazdu?

MirekCz, czy rezystor 1k jest potrzebny między bazą n-mosfet a uC? Nie są one przypadkiem sterowane napięciowo?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Rezystor jest potrzebny.

Chodzi o pojemności pasożytnicze tranzystora, moment przełączania i impuls prądu.

W trakcie stanu stabilnego prąd jest praktycznie 0 więc nie ma spadku na rezystorze,
w chwili przełączenia (0->1) powstaje zwarcie a co za tym idzie bardzo duży prąd impulsowy.

Rezystor ogranicza ten prąd.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

swierkdeck->

generuje 5V na wyjściu przy dużym obciążeniu od 5,5V, a nie od 7V jak 7805

A reflektorki ma już gotowe i one były sprawdzone więc już raczej żadnego mosfeta używać nie będę 😉

To jest schemat poprawiony 😉 . Na razie nie zmieniłem 7805 bo nie wiem czy jest potrzeba przy serwach na 4,8V?? A włącznik jest w domyśle 😉 Czy są jeszcze jakieś błędy albo coś poprawić??

robot_v.0.2.pdf

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś znalazł jeszcze jakiś błąd?? Bo zbliżają mi się ferie i będę chciał go zbudować 😉 z góry dzięx

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

A co z wolnymi pinami? Nie lepiej wyprowadzić je na goldpiny?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

No tak dobry pomysł 😉 Jeszcze myślałem na tym żeby podpiąć jedno serwo które by obracało kamerkę. Można by do tego wykorzystać polecenie z BASCOM'a Config Servo tylko nie wiem czy nie będzie potrzebny kwarc (mam nadzieje że nie)?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zaleca się stosowanie kwarcu o wartości powyżej 8MHz, więc raczej tak. Ale nie testowałem Config Servos na wewnętrzym.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

no faktycznie trzeba dać zewnętrzny kwarc (10MHz) i wszystko śmiga, na razie na płytce testowej;-) jeszcze muszę czekać na moduły do komunikacji, a potem zabieram się za tworzenie oryginalnej PCB;-)

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam mam poważny problem z pcb do swojego robota. Kolega z forum mi ją zaprojektował i poprawił. Stwierdziłem że dobrze będzie jeśli se tą płytkę zamówię. Dzisiaj przyszły polutowałem wszystko i gdy chciałem zaprogramować BASCOM nie widzi ATmeag8 🙁 Fusebity ustawiłem na zewnętrzu kwarc (1111:1111) bo mam 10MHz i 0:CKOPT 0 -> to ustawiałem na płytce stykowej ale po przełożeniu do oryginalnej płytki cisza... podłączyłem żeby zaprogramować i nic nie wiem gdzie leży błąd. Błagam o pomoc gdyż jest to praca na konkurs a zostało mi czasu do poniedziałku 🙁 o to schemat i pcb

Desktop.rar

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Sprawdź czy jest połączenie pomiędzy pinami kwarcu i procesora, sprawdź czy jest napięcie na procesorze, jeśli procesor działa na płytce stykowej to znaczy, że gdzieś jest błąd na płytce docelowej. Sprawdź czy nie ma zimnych lutów. Mógłbyś dać też jakieś zdjęcia.

Masz też złe oznaczenie na płytce przy JP5 - +5V, a jest tam +8V zgodnie ze schematem.

Kolejna mam nadzieję tylko pomyłka, reset procesora masz na schemacie podciągnięty do +5V przez rezystor 4,7 Ohma, oczywiście powinno być 10k.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...