Skocz do zawartości

Sterownik 2 silników 24W 250W z PWM


ficu

Pomocna odpowiedź

Witam,
buduje robota z napędem silnikami z hulajnogi elektrycznej 24V/250W.

Dotarłem do budowy elektroniki i stanąłem przy palących się mosfetach i atmegach8.

Schemat sterownika oraz podłączenie przekaźników:

8242709500_1292167397_thumb.jpg

Mosfety: najpierw były BUZ11 później się spaliły i dałem IRLR2905 bo były pod ręką.

Problemy:

-spalone mosfety po przez zbyt szybką zmianę kierunku obrotów silnika (BUZ11),
-spalone mosfety + atmega podczas ruszania silnika z połowy mocy - silnik miał obciążenie bo był zamontowany w robocie, PWM = 50% (IRLR2905), atmega poleciała chyba przez jakieś przebicie z mosfetu, w atmedze wypaliła się dziura i całkowicie odpadła nóżka GND (8).

Jak się zabezpieczyć przed takimi awariami? Co zrobić aby robot chciał normalnie jeździć i mosfety wytrzymywały? Ewentualnie w ostateczności użyję org sterownika z hulajnogi i dorobię tylko zmianę obrotów.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli chcesz użyć tych silników http://allegro.pl/silnik-do-skuter-elektryczny-24v-250w-skutera-nowy-i1345728327.html od jarmata1 to dokup do nich sterowniki http://allegro.pl/sterownik-do-skutera-elektryczny-24v-250w-skuter-i1345728330.html po 1 na silnik i będziesz sterować sygnałem podłączając wyjścia manetki do atmegi a reszta to program 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Silniki już mam 2, sterownik mam tylko jeden ;/

Właśnie myślałem żeby sterować nimi za pomocą PWM ale napięcie spoczynkowe jest ok 1V a max 3V - nie wiem czy to jakieś błędy pomiaru, możliwe że 0-5V styknie. Tylko czy nic się nie stanie ze sterownikiem jeżeli przed silnikiem (nie przed sterownikiem) będę zmieniał obroty prawo/lewo? Może trzeba by było dodać hamowanie silnika przez podłączenie zwarcie jego + i -?

Link do komentarza
Share on other sites

Daj mostki prostownicze z diod schottkyego do zwrotu energii do akumulatora na każdym silniku + kondensator 100n 50V na każdym silniku. Mostki powinny mieć gdzieś blisko siebie na płytce kondensator do którego mogą zwracać energię.

Poza tym nie powinieneś sterować MOSFETów bezpośrednio z mikrokontrolera, przy wyższych czestotliwosciach będziesz upalać procka, poza tym każde przebicie bramki może roznieść ATmegę na kawałki (dosłownie). Albo dajesz rezystor min. 600R (i mosy będą się grzać) albo sterujesz pośrednio.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Pojedynczy IRL2905 to chyba mało. Silnik pobiera 14A ale przy normalnej pracy. Przy starcie może wziąć wielokrotnie więcej.

Kolejna sprawa to to że w tym układzie jeżeli silnik będzie się kręcił i nastąpi zmiana położeń przekaźnika to też coś chyba padnie.

Mostek H byłby tu zdecydowanie lepszy i umożliwiałby hamowanie.

Link do komentarza
Share on other sites

Witam

Masz do czynienia z dość dużymi prądami, przykre niespodzianki mogą spowodować nawet nieodpowiednie druty czy ich długość. Jak Ci podpowiedziano, koniecznie musisz tłumić zakłócenia na silniku choćby jakimś 100nF+100Ω ale jeszcze lepiej, transilem dwukierunkowym np. 1,5KE27CA. Tłumienie zakłóceń jest najskuteczniejsze gdy to robić tam, gdzie powstają - bezpośrednio na klemach silnika.

MOS-owi przydałby między dren / źródło szybki transil jednokierunkowy "A".

Oba użyte MOS-y są tu słabiutkie, 2905 ma Rds 27mΩ, będzie się na nim wydzielać z 10W. Często robię coś "na siłę" z tego, co mam pod ręką ale tu zdecydowanie lepiej zastosować jakieś o Rds z 10-30razy mniejszym.

MOS-ów o tak dużej pojemności bramki Ciss nie wolno sterować wprost z µC. W szereg z bramką musi być jakiś Rg. Ale, nie aż 600Ω. Atmega ma Io bodajże 20mA, co przy Uz 5V daje Rmin 250Ω. Ale, ponieważ ten prąd nie będzie ciągły ( impuls ok. 1µs przeładowujący Ciss ), można dać mniejszy.

Link do komentarza
Share on other sites

Czyli muszę zebrać wszystkie Wasze porady w jedną całość:

-rezystory 250Ω między uC a bramką,
-kondensatory 100n równolegle przy silnikach,
-transile 2 kierunkowe równolegle przy silnikach,
-wymiana mosfetów, do wyboru mam:

*BUZ11(TRANZYSTOR N-MOSFET 50V 30A 75W TO220),
*IRF3205 (TRANZYSTOR N-MOS 55V 110A 200W TO220),
*IRL3803S (N-MOSFET 140A 30V 200W 0. 003om TO263) obudowa nieciekawa,
*STP80NF55 (TRANZYSTOR N-MOS 55V 80A 200W 0,005 om TO220),
*ewentualnie coś innego z www.laro.com.pl

Link do komentarza
Share on other sites

mosfeta kluczuj jakimś bipolarnym tranzystorem np. bc337, bc547.

a do mosa podłącz miedzy źródło a drenem dodatkową diodę schotky by zabezpieczyć tranzystor przed skutkami przepięć.

Link do komentarza
Share on other sites

Pozwoliłby na uzyskanie pracy w czterech ćwiartkach. Czyli zwrot energii, którą silnik gromadzi w indukcyjnosci jak i ten związanej z wytwarzaniem się SEM od ruchu obrotowego. Generalnie popatrz sobie na schematy wewnętrzne albo schematy podłączania scalonych mostków H.

Link do komentarza
Share on other sites

BUZ już chyba popaliłeś więc wiesz, IRL3803 ma najmniejsze Rds ale ma Uds tylko 30V, za mały margines do Uz. Z wymienionych najlepszy jest STP.

Jeżeli prócz transila chcesz jeszcze coś dawać, to obwody przeciwzakłóceniowe składają się z RC. Przy 100nF zapomniałeś o jakimś R.

Link do komentarza
Share on other sites

BUZa spaliłem przez szybką zmianę obrotów - był on bez żadnych zabezpieczeń. Kupie kilka BUZ i STP i będę testował. Opornik 100Ω dać również równolegle do zasilania silnika (tak jak 100n)?

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.