ficu Napisano Grudzień 25, 2010 Udostępnij Napisano Grudzień 25, 2010 Witam,buduje robota z napędem silnikami z hulajnogi elektrycznej 24V/250W. Dotarłem do budowy elektroniki i stanąłem przy palących się mosfetach i atmegach8. Schemat sterownika oraz podłączenie przekaźników: Mosfety: najpierw były BUZ11 później się spaliły i dałem IRLR2905 bo były pod ręką. Problemy: -spalone mosfety po przez zbyt szybką zmianę kierunku obrotów silnika (BUZ11),-spalone mosfety + atmega podczas ruszania silnika z połowy mocy - silnik miał obciążenie bo był zamontowany w robocie, PWM = 50% (IRLR2905), atmega poleciała chyba przez jakieś przebicie z mosfetu, w atmedze wypaliła się dziura i całkowicie odpadła nóżka GND (8). Jak się zabezpieczyć przed takimi awariami? Co zrobić aby robot chciał normalnie jeździć i mosfety wytrzymywały? Ewentualnie w ostateczności użyję org sterownika z hulajnogi i dorobię tylko zmianę obrotów. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
feriar Grudzień 25, 2010 Udostępnij Grudzień 25, 2010 Jeśli chcesz użyć tych silników http://allegro.pl/silnik-do-skuter-elektryczny-24v-250w-skutera-nowy-i1345728327.html od jarmata1 to dokup do nich sterowniki http://allegro.pl/sterownik-do-skutera-elektryczny-24v-250w-skuter-i1345728330.html po 1 na silnik i będziesz sterować sygnałem podłączając wyjścia manetki do atmegi a reszta to program 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ficu Grudzień 25, 2010 Autor tematu Udostępnij Grudzień 25, 2010 Silniki już mam 2, sterownik mam tylko jeden ;/ Właśnie myślałem żeby sterować nimi za pomocą PWM ale napięcie spoczynkowe jest ok 1V a max 3V - nie wiem czy to jakieś błędy pomiaru, możliwe że 0-5V styknie. Tylko czy nic się nie stanie ze sterownikiem jeżeli przed silnikiem (nie przed sterownikiem) będę zmieniał obroty prawo/lewo? Może trzeba by było dodać hamowanie silnika przez podłączenie zwarcie jego + i -? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Grudzień 26, 2010 Udostępnij Grudzień 26, 2010 Daj mostki prostownicze z diod schottkyego do zwrotu energii do akumulatora na każdym silniku + kondensator 100n 50V na każdym silniku. Mostki powinny mieć gdzieś blisko siebie na płytce kondensator do którego mogą zwracać energię. Poza tym nie powinieneś sterować MOSFETów bezpośrednio z mikrokontrolera, przy wyższych czestotliwosciach będziesz upalać procka, poza tym każde przebicie bramki może roznieść ATmegę na kawałki (dosłownie). Albo dajesz rezystor min. 600R (i mosy będą się grzać) albo sterujesz pośrednio. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
slawko_k Grudzień 26, 2010 Udostępnij Grudzień 26, 2010 Pojedynczy IRL2905 to chyba mało. Silnik pobiera 14A ale przy normalnej pracy. Przy starcie może wziąć wielokrotnie więcej. Kolejna sprawa to to że w tym układzie jeżeli silnik będzie się kręcił i nastąpi zmiana położeń przekaźnika to też coś chyba padnie. Mostek H byłby tu zdecydowanie lepszy i umożliwiałby hamowanie. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Xweldog Grudzień 26, 2010 Udostępnij Grudzień 26, 2010 Witam Masz do czynienia z dość dużymi prądami, przykre niespodzianki mogą spowodować nawet nieodpowiednie druty czy ich długość. Jak Ci podpowiedziano, koniecznie musisz tłumić zakłócenia na silniku choćby jakimś 100nF+100Ω ale jeszcze lepiej, transilem dwukierunkowym np. 1,5KE27CA. Tłumienie zakłóceń jest najskuteczniejsze gdy to robić tam, gdzie powstają - bezpośrednio na klemach silnika. MOS-owi przydałby między dren / źródło szybki transil jednokierunkowy "A". Oba użyte MOS-y są tu słabiutkie, 2905 ma Rds 27mΩ, będzie się na nim wydzielać z 10W. Często robię coś "na siłę" z tego, co mam pod ręką ale tu zdecydowanie lepiej zastosować jakieś o Rds z 10-30razy mniejszym. MOS-ów o tak dużej pojemności bramki Ciss nie wolno sterować wprost z µC. W szereg z bramką musi być jakiś Rg. Ale, nie aż 600Ω. Atmega ma Io bodajże 20mA, co przy Uz 5V daje Rmin 250Ω. Ale, ponieważ ten prąd nie będzie ciągły ( impuls ok. 1µs przeładowujący Ciss ), można dać mniejszy. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ficu Grudzień 26, 2010 Autor tematu Udostępnij Grudzień 26, 2010 Czyli muszę zebrać wszystkie Wasze porady w jedną całość: -rezystory 250Ω między uC a bramką,-kondensatory 100n równolegle przy silnikach,-transile 2 kierunkowe równolegle przy silnikach,-wymiana mosfetów, do wyboru mam: *BUZ11(TRANZYSTOR N-MOSFET 50V 30A 75W TO220),*IRF3205 (TRANZYSTOR N-MOS 55V 110A 200W TO220),*IRL3803S (N-MOSFET 140A 30V 200W 0. 003om TO263) obudowa nieciekawa,*STP80NF55 (TRANZYSTOR N-MOS 55V 80A 200W 0,005 om TO220),*ewentualnie coś innego z www.laro.com.pl Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Grudzień 26, 2010 Udostępnij Grudzień 26, 2010 Nie zapomnij o diodach. Same transile spełnią swoje zadanie, ale będą się nagrzewać. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Armir Grudzień 26, 2010 Udostępnij Grudzień 26, 2010 A może jeszcze jakaś optoizolacja pomiędzy uC i tranzystorem. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
sobal44 Grudzień 26, 2010 Udostępnij Grudzień 26, 2010 mosfeta kluczuj jakimś bipolarnym tranzystorem np. bc337, bc547. a do mosa podłącz miedzy źródło a drenem dodatkową diodę schotky by zabezpieczyć tranzystor przed skutkami przepięć. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ficu Grudzień 26, 2010 Autor tematu Udostępnij Grudzień 26, 2010 OldSkull, nie bardzo rozumiem co miałby ten mostek i kondensator dać. sobal44, 1N4148 między drenem a +24V? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Grudzień 26, 2010 Udostępnij Grudzień 26, 2010 Pozwoliłby na uzyskanie pracy w czterech ćwiartkach. Czyli zwrot energii, którą silnik gromadzi w indukcyjnosci jak i ten związanej z wytwarzaniem się SEM od ruchu obrotowego. Generalnie popatrz sobie na schematy wewnętrzne albo schematy podłączania scalonych mostków H. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ficu Grudzień 26, 2010 Autor tematu Udostępnij Grudzień 26, 2010 Ok, a który z mosfetów które podałem wyżej będą odpowiednie? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Xweldog Grudzień 26, 2010 Udostępnij Grudzień 26, 2010 BUZ już chyba popaliłeś więc wiesz, IRL3803 ma najmniejsze Rds ale ma Uds tylko 30V, za mały margines do Uz. Z wymienionych najlepszy jest STP. Jeżeli prócz transila chcesz jeszcze coś dawać, to obwody przeciwzakłóceniowe składają się z RC. Przy 100nF zapomniałeś o jakimś R. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ficu Grudzień 26, 2010 Autor tematu Udostępnij Grudzień 26, 2010 BUZa spaliłem przez szybką zmianę obrotów - był on bez żadnych zabezpieczeń. Kupie kilka BUZ i STP i będę testował. Opornik 100Ω dać również równolegle do zasilania silnika (tak jak 100n)? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!