Skocz do zawartości

Projekt line followera


mati 6

Pomocna odpowiedź

Płytka dużo lepiej wygląda, ale dalej ustawiasz zworki po różnym kątem elementy nad zworkami, w niektórym miejscach elementy są zbytnio uciśnione. Możesz odbiornik podczerwieni ustawić na stojąco.

Link do komentarza
Share on other sites

Dwie z trzech zworek ustawionych pod kątem są schowane pod podstawką UC. Trzecia jest dosyć krótka, ale w gruncie rzeczy jej wyprostowanie to nie problem. Poprzednio minusem były miejsca, gdzie były za luźno poukładane elementy względem innych gęstszych miejsc. Teraz jest bardziej równomiernie - całość oczywiście mniejsza, niż wersja pierwsza.

To moja pierwsza nie-uniwersalna płytka, więc nie wymagajmy zbyt wiele. Proponowano mi położenie stabilizatora ( pewnie ze względów estetycznych i zajmowanej przestrzeni ) więc myślałem, że taka sama idea tyczy się odbiornika. Poprawiona widoczna krzywa zworka:

Zworka pod rezystorem/dławikiem to chyba nie problem przy tht ( rezystor i tak nie przylega do pcb)

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Drobne faux pas, bo nie rozlałem masy na ostatnim obrazku. Dochodzi tam polygon od lewej strony ( ścieżka między wyprowadzeniami silnika już zwężona):

załatwia to problem zbyt wąskich ścieżek od masy?

edit: wyprostowałem też lekko krzywą ścieżkę pod Uc ( nie ma sensu wrzucać 11 wersji płytki tylko po to, by wam to pokazać 🙂 )

edit2: wyhaczyłem poważny problem przy kondensatorze C1 ( ten od zasilania Uc pomiędzy atmegą a l293d. Ścieżka od PWM przechodziła przez pad kondensatora i brakło połączenia między kondensatorem a pinem uc. Poprawione:

Link do komentarza
Share on other sites

Można prosto pozbyć się dwu mostków. Króciutkiego przy C4 i dłuższego ukośnego pod Megą robiąc obejście nad C1. Ten trzeci pod nią - dyskusyjna sprawa czy jest potrzebny, łączy powierzchnie które i tak już są na masie.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Jedna usunąłem, tej drugiej nie zrozumiałem w jaki sposób jej się pozbyć, ale i tak zworki pod Atmegą absolutnie mi nie przeszkadzają. W poniedziałek spróbuję kupić papier kredowy, bo w domu mam tylko gramaturę 200g.

Jeśli ta zworka pod Uc z masą nie jest niepoprawna, to niech zostanie, bo niby masy są połączone i bez tego, ale jednak jest tam długa i pokrętna droga dla niej.

( Nie znalazłem obudowy na typowe dwa goldpiny, dlatego jest tam większa obudowa i zworka niby pod nią wchodzi. W rzeczywistości będzie dobrze)

Link do komentarza
Share on other sites

Miałem na myśli poprowadzenie jej do góry i puszczenie w dół między oporkami które trzeba by trochę rozsunąć. W przypadku R nie trzymam się rozstawów sztywno narzucanym przez biblioteki tylko kombinuję, by przeskakiwały przez ścieżki robiąc za "darmowe" mostki. Staram się ich robić jak najmniej ze względu na konieczność wiercenia lub, jak już, to dawać je tylko w obwodzie +Uz. To się b.przydaje w przypadku układów bardziej rozbudowanych gdyż można je uruchamiać blok po bloku.

B.fajnie rozwiązałeś PCB przy 293. Ścieżki prądowe są krótkie i grube, troszkę za cienkie jest GND z lewej strony. Nie mniej, tę część polecałbym innym za wzór do którego doklejaliby resztę swego schematu.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

wiele rzeczy zrozumiem pewnie po wykonaniu tej pierwszej płytki. Gdyby nie udało mi się ostatecznie dostać tego papieru w gramaturze ~100g to lepszy będzie ten 200g czy jakaś kolorowa gazeta ?

No i jeszcze jakie wiertła kupić ? w domu z tych mniejszych mam chyba tylko 1.5mm - a to za dużo. 0,7 wystarczy do wszystkiego ?

Link do komentarza
Share on other sites

Przy okazji, możesz poza PCB na powierzchni która i tak zostanie odcięta puścić kilka coraz cieńszych ścieżek by dowiedzieć się, jak minimalna grubości może być praktycznie wykonywana i jakie muszą być minimalne odległości między nimi. Kilka dni temu robiłem kolejne PCB ze ścieżkami 20mils i takimi samymi odległościami i "prasowałem" trochę za długo ( 2min na "bawełna" ) i zapomniałem, że im dłużej tym ścieżki bardziej się rozmazują, grubieją a odległości maleją. Następnym razem będę "prasował" tylko 1min.

Chodzi mi po głowie jeszcze jedno: rozciąć GND po lewej stronie. Wtedy prądy od pinu GND rozchodziłyby się z jednego punktu: w lewo / dół tylko do 293 a górą w prawo do reszty układu i nie byłoby pętli w której mogłyby się modulować.

Link do komentarza
Share on other sites

Zrobiłem takie próbkowe ścieżki z boku.

Masa rozcięta:

Może zamiast braku połączenia masy między padami MOTOR1 usunąć tą zworkę pod Uc ? czy tak jest lepiej ?

edit:

Jeszcze pod mostkiem poprawiłem masę:

Druga wersja z masą - pozbycie się zworki i faktyczne podzielenie masy na pół ( nie ma zamkniętej pętli). Chodzi tylko o tą kumulację, czy mostek H powinien mieć "oddzielną" mase ?

Link do komentarza
Share on other sites

Z tą zworką to nie wiem ale z lewej strony warto GND pogrubić do szerokości co najmniej takiej jak ścieżki idące do silników.

Ze ścieżkami "ćwiczebnymi" warto albo trzymać się np. grubość skok co dwa: 8 ( termotransferem takie też udaje się osiągnąć ) 10 / 12 ect. milsów lub je ponumerować. Oraz, próbki dawać w różnych odległościach od siebie. Wyniki nie zawsze są powtarzalne ale od któregoś tam PCB będziesz wiedział, poniżej jakich wartości - dla Twej konkretnej drukarki, papieru, czasu prasowania ect. - nie warto schodzić.

Link do komentarza
Share on other sites

Można jeszcze zauważyć, ze jedna ścieżka z sygnałem biegnie dosyć blisko wyprowadzeń do silników. Ale będzie tam tylko sygnał 0/1, więc zakłóceń być chyba nie powinno. Z tą powtarzalnością też kiepsko będzie, bo nawet drukarki laserowej nie mam i będę musiał to drukować u znajomego albo w szkole ( może się nauczyciel TI skusi na małą pomoc)..

Przypominam też, że jest to prosty projekt, póki co nie stać mnie ( mówię też o stanie wiedzy) na więcej. Głównym założeniem ma być działanie układu, więc jeśli taki w wyżej pokazanej postaci będzie na pewno działał to póki co nie ma sensu się rozdrabniać nad szczegółami nie wpływającymi na jego pracę ( nie ma nawet zew. kwarcu - bo nie potrzebna jest aż taka dokładność - tym bardziej ścieżki nie muszą leżeć perfekcyjnie, co nie oznacza oczywiście, że nie chcę zrobić tego jak najlepiej, ale tak chyba można w nieskończoność) Równie dobrze układ działałby na płytce uniwersalnej 🙂.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.