Skocz do zawartości

Schemat lf Nowy/Sprawdzenie/Poprawa


BlackSkill

Pomocna odpowiedź

Podczas projektowania takich układów należy pamiętać, że komparator wyposażony w histerezę posiada jedną ważną cechę (żeby nie nazwać tego wadą): pobiera prąd z wejścia "+".

Sygnał doprowadzony do wejścia "-" nie jest obciążany, bo trafia wprost na wysokomowe wejście scalaka, ale sygnał zapodany na "+" oprócz wejścia widzi teraz dzielnik rezystorowy robiący histerezę. Dlatego trzeba tak konfigurować układ, by słabe źródła sygnału jakimi są czujniki były podłączane do wejść "-". Wtedy komparator nie zakłóca pracy czujnika. A co zrobić z wejściami "+"? Trzeba je sterować ze źródeł czysto napięciowych, tj. takich w których pobór prądu nie wpływa na napięcie. Jeżeli do "-" komparatora doprowadzamy czujnik, to do "+" wypadałoby dać potencjometr. Niestety, potencjometr jest słabiutki. Wystarczy wyobrazić sobie, że jego środek obciążymy opornikiem do masy. Ustawione napięcie "wzorcowe" natychmiast spadnie. Jeżeli do takiego potencjometru podłączymy wejścia "+" wielu komparatorów wyposażonych w histerezę a każde wejście będzie brało inny prąd (jedne wsysają, inne wypuszczają - w zależności od stanu komparatora - warto to sobie narysować i przemyśleć) to zaczynamy mieć niezłą kaszanę i mocno przypadkowe napięcie odniesienia. Dlatego trzeba dodać bufor napięciowy. Między potencjometr (lub inne źródło napięcia odniesienia, np. filtr PWM) wstawiamy najprostszy wzmacniacz operacyjny. To może być 1/2 popularnego LM258 albo malutki, pojedyńczy LMC7101. Takich wzmacniaczy są dziesiątki typów. Wtórnik napięciowy to wzmacniacz operacyjny z wyjściem zapętlonym do wejścia "-". Jeżeli nasz sygnał doprowadzimy do wejścia "+", bufor nie pobiera stamtąd prądu i źródło nie jest obciążane. Natomiast wyjście wzmacniacza można obciążyć bezkarnie (w granicach rozsądku) i to właśnie zrobimy podłączając tam wszystkie wejścia "+" komparatorów z histerezą.

Teraz źródłem napięcia progowego może być potencjometr jak i prosty filtr RC uśredniający sygnał PWM z procesora. Każdy blok pracuje niezależnie więc można go niezależnie liczyć i testować, czujniki nie są obciążane prądami wejściowymi komparatorów a każdy komparator widzi takie samo i niezależne od stanu innych napięcie referencyjne.

Jeżeli nie podoba nam się polaryzacja sygnałów na wejściach procesora (choć jemu jest przecież wszystko jedno) to można odwrócić działanie czujników: kolektor tranzystora dać do plusa a w jego emiter opornik do masy.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Z tego co zrozumiałem to kupuję http://electropark.pl/wzmacniacze-operacyjne/494-lm358d-wzmacniacz-operacyjny-so8-5901000494002.html

Podłączam to w ten sposób:

I teraz nie boję sie o prądy pobierane do komparatora. Bo mogę "bezkarnie" obciązyć wzmacniacz.

Na wyjściu komparatora będę miał odwrotną sytuacje. Tj. Czarna powierchnia - 0 Biała powierchnia - 1

Marku dobierzesz mi te rezystory do histerzy ? Będę bardzo wdzięczny naprawdę nie wiem jak to zrobić a w innych projektach jak wspomniałeś histerzę olewają.

A i co sądzicie o płytce ? Da radę zrobić w domku 🙂 ?

Link do komentarza
Share on other sites

Bbardzo dobrze. Bufor separuje słabiutki filtr lub potencjometr od obciążeń wprowadzanych przez komparatory z histerezą zrobioną na opornikach. Na Twoim schemacie tych oporników mi zabrakło. Czyste wejście "+" komparatora nie pobiera prądu i nie sensu wstawiać bufora. Narysuj jeszcze raz ten sam fragment uzupełniając każdy komparator o dwa oporniki.

W tym dokumencie jest wszystko, co powinieneś wiedzieć o komparatorach:

http://www.st.com/st-web-ui/static/active/jp/resource/technical/document/application_note/DM00050759.pdf

Na rysunku 20 masz dokładnie to czego potrzebujesz - komparator z histerezą, gdzie sygnał podajesz na wejście "-" a na "+" podłączasz napięcie odniesienia Vref. Poniżej są wzory (Equation 4), możesz je przekształcać do woli i/lub wpisać do arkusza kalkulacyjnego i pobawić się w dobieranie wartości.

Układ ST jest trochę uproszczony, bo Twój komparator ma wyjście open-collector a więc stan wysoki na wyjściu jest uzyskiwany dzięki opornikowi ciągnącemu do plusa zasilania. To trochę zmienia obliczenia, ale niewiele. Jeżeli opornik podciągający zrobisz mały, np. 2.2-5.1k a Rfb będzie od niego jakieś 100 razy większy (220-510k) to obciążenie przez niego wprowadzane będzie zaniedbywalne i wtedy matematyka sprowadza się do wzorów podanych przez ST. Tak więc Twoja praca sprowadza się do dobrania Ri tak, by szerokość histerezy (czyli różnica między Uth+ a Uth-) wyniosła np. 50-100mV.

Jako VOL przyjmij do obliczeń 0.05V bo tyle komparator spokojnie na wyjściu ma w stanie niskim, a VOH niech będzie np. 4.95V (to właśnie jest to uproszczenie z uwagi na znikomo mały wpływ Rfb). VREF niech będzie ustawione w połowie zasilania czyli 2.5V.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Jeżeli moje obliczenia były dobre (pewnie nie)

To dla 50mV opornik RI bedzie miał 20k a dla 100mV 40k. Coś za dużo 😋

A co do płytki. Jak zrobię więcej miejsca przy tych przelotkach to da rade ?

Link do komentarza
Share on other sites

RFB 220k

Vref-2,5v

Vol- 0,05v

Voh-4,95v

Uprościłem sobie ten wzór podstawiając wszystko i wyszło mi

y=2,45x+2,5v

-y=-2,45x+2,5v

Pod y podstawiłem sobie 100 pod -y 50 , ale to jest bez sensu i wyszło mi tyle ile pisalem wcześniej 😋

Link do komentarza
Share on other sites

Hm, no nie wiem. Ja wpisałem wzory do arkusza i podstawiłem:

Ri: 3.3k

Rfb: 220k

Vref: 2.5V

Vol: 0.05V

Voh: 4.95V

i wyszło:

Vth+: 2.537V

Vth-: 2.463V

Vhyst: 74mV

To ostatnie to podstawowy parametr tego układu, czyli różnica między progami (szerokość histerezy) a więc odporność komparatora na zakłócenia. Moim zdaniem tyle może być.

Dla innych wartości Ri (przy Rfb=220k):

1.5k → Vhyst: 33mV

5.1k → Vhyst: 114mV

8.2k → Vhyst: 183mV

Można coś dobrać. Ponad 200mV nie ma co przekraczać, chociaż przy słabo przysłoniętych czujnikach i oświetleniu żarówkowym przeświecającym gdzieś z boku zakłóceń może być nawet więcej. Trzeba dobrać jakieś optimum, bo zbyt duża wartość może uniemożliwić wykrywanie słabo kontrastowych kolorów podłoża i zmiany napięcia z czujnika nie przełamią histerezy komparatora, który "utknie" w którymś stanie.

Podając liczby staraj się nigdy nie umieszczać przed nimi myślnika - nigdy nie wiadomo czy to nie znak minus.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Wybaczcie, może ktoś to poruszył wcześniej, ale patrząc na ostatnie posty (ten z img pcb):

1. Ścieżki powinny być łamane pod kątem 45* - wygląda to lepiej i łatwiej zachować porządek

2. Przelotki oktagonalne - najlepsza proporcja wytrzymałości na zrywanie do zajętego na płytce miejsca

3. Rozlanie masy (polygon) - lepsze trawienie, większa estetyka, stabilniejsze działanie elektroniki

Projektując nie patrz tylko na łatwość trawienia, ale też pomyśl o lutowaniu - mam na myśli przelotki. Możesz skończyć z wielką kałużą cyny jak będą za blisko.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Nie. Schemat ma być taki:

Filtr RC → Wtórnik napięciowy → Wszystkie wejścia (+) przez oporniki Ri → Wyjścia podciągnięte do Vcc → Procesor.

Za to każde wejście (-) komparatorów wprost do czujników.

Histereza polega na dodatnim sprzężeniu zwrotnym a to znaczy, że opornik Rfb musi być zapięty między wyjściem a wejściem (+).

Przypomnij sobie: dlatego wstawiłeś bufor, by odseparować słaby filtr RC od wejść (+) wyposażonych w oporniki "histerezowe" Ri i Rfb.

Płytki nie oglądałem. Jeżeli robisz poprawki schematu to za wcześnie na PCB. Nigdy nie robiłem termotransferem więc się nie wypowiadam. Na Forum są z pewnością fachowcy od tej technologii.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Marku no tak właściwie połączyłem to na "odczep" bo sie śpieszyłem 😋 I wyszło co wyszło 😉

Poprawiony. Dzięki za pomoc i poświęcony czas !

Co do rozlania masy zapomniałem 😋

Mosi2 dzięki za pomysł z przelotkami od razu więcej miejsca i lepiej wygląda.

[ Dodano: 20-01-2015, 17:30 ]

Rozlałem masę, poprawiłem prowadzenie większości ścieżek. Porozsuwałem przelotki możliwie jak najdalej od siebie. Co myślicie o niej teraz ? Chyba jest estetyczniej trochę teraz....

Mam tylko problem ze złączem do taśmy. Jak wydrukuje płytkę to gorzej u niego z odstępami niż przy atmedze.

Link do komentarza
Share on other sites

Niektóre ścieżki nawet nie są prowadzone prosto (to widać szczególnie na dole płytki). Aby lepiej widzieć co się dzieje proponuję włączyć opcję "Grid" i sobie odpowiednio ustawić parametry.

Płytka będzie robiona w firmie, czy samodzielnie. Jeżeli samodzielnie, to nie polecam tego robić z taką płytką, ponieważ możesz mnie dużo problemów z tak cienkimi ścieżkami.

Link do komentarza
Share on other sites

Płytkę jeszcze popoprawiam w miarę możliwości. Siatkę mam włączana co 1mm i z dokładnością do 0,05mm. Muszę zmniejszyć kratki 🙂

A co do tego złącza taśmy do czujników... Teraz zorientowałem się że w rzeczywistości ono jest jak 1 i pół tego 😉 Dlatego tak blisko miałem ścieżki 😉 Hahah 😉

Płytkę będę starał sie zrobić w domu jak nie to gdzieś zlecę..... Ale będę na razie próbował 50zł drogą nie chodzi !

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.