Kursy • Poradniki • Inspirujące DIY • Forum
Kurs ten był kontynuacją naszej pierwszej serii dotyczącej układów STM32 z rodziny F1. Głównym jego celem było porzucenie przestarzałej biblioteki standardowej i migracja na nowe biblioteki HAL. Każdy z artykułów pokazywał więc jak uruchomić analogiczny przykład z pierwszego kursu bazując na nowych narzędziach.
Zawartość kursu STM32 F1 HAL
Wszystkie artykuły wchodzące w skład tej serii znaleźć można pod tagiem kursSTM32F1HAL. Omawiają one instalację i konfigurację środowiska, tłumaczą czym są nowe biblioteki HAL oraz prowadzą przez kolejne przykłady. Od prostego sterowania GPIO, przez UART, ADC, DMA, aż po wyświetlacz graficzny, zewnętrzną pamięć EEPROM oraz akcelerometr.
Spis treści kursu:
- Kurs STM32 F1, migracja na HAL – #1 – wstęp, spis treści
- Kurs STM32 F1 HAL – #2 – czym jest biblioteka STM32Cube HAL
- Kurs STM32 F1 HAL – #3 – płytka Nucleo, środowisko
- Kurs STM32 F1 HAL – #4 – sterowanie GPIO w praktyce
- Kurs STM32 F1 HAL – #5 – komunikacja z komputerem, UART
- Kurs STM32 F1 HAL – #6 – pomiar napięcia, przetwornik ADC
- Kurs STM32 F1 HAL – #7 – liczniki (timery) w praktyce, PWM
- Kurs STM32 F1 HAL – #8 – DMA, czyli bezpośredni dostęp do pamięci
- Kurs STM32 F1 HAL – #9 – SPI w praktyce, ekspander IO
- Kurs STM32 F1 HAL – #10 – wyświetlacz graficzny na SPI (zest. rozszerzony)
- Kurs STM32 F1 HAL – #11 – I2C w praktyce, pamięć EEPROM
- Kurs STM32 F1 HAL – #12 – I2C w praktyce, akcelerometr (zest. rozszerzony)
- Kurs STM32 F1 HAL – #13 – podsumowanie - czytasz ten artykuł
Ćwiczenia opisane w tym kursie można wykonać dzięki elementom znajdującym się w zestawie:
Gotowe zestawy do kursów Forbota
Komplet elementów Gwarancja pomocy Wysyłka w 24h
Zestaw ponad 120 elementów do przeprowadzenia wszystkich ćwiczeń z kursu można nabyć u naszych dystrybutorów! Dostępne są wersje z płytką Nucleo lub bez niej!
Zamów w Botland.com.pl »Jaki będzie kolejny kurs o STM32?
Tematyka STM32 jest cały czas popularna, głównie wśród studentów oraz osób, które chcą zająć się elektroniką i mikrokontrolerami "trochę bardziej na poważnie". W związku z tym planujemy start nowej serii dotyczącej programowania ST.
Mamy pewne swoje plany i bardo chętnie poznamy teraz Wasze zdanie na ten temat - bo w końcu dla Was pisany jest ten kurs. W związku z tym przygotowana została bardzo krótka ankieta. Wskazując odpowiedzi na 3 pytania macie realny wpływ na nowy kurs dotyczący STM32. Szczegóły w dalszej części tego wpisu - warto przeczytać przed przejściem do ankiety.
Jaki mamy wybór?
W nowym kursie możemy pójść w wiele różnych stron, które według nas należy rozpatrywać w trzech kategoriach: rodzina mikrokontrolerów, sposób programowania oraz sprzęt do ćwiczeń.
Wybór rodziny mikrokontrolerów
Rozważania należy rozpocząć od wyboru platformy. Tutaj możemy pozostać przy aktualnej rodzinie F1, ale możemy również zająć się mniejszymi układami z rodziny F0, które ceną są zbliżone do małych AVRków (ale są wydajniejsze). Z drugiej strony bardzo chętnie pójdziemy w stronę mikrokontrolerów z rodziny F7, czyli potężnych układów, na których można budować skomplikowane urządzenia. Układy te można traktować jako nowszą, lepszą wersję rodziny F4 opisywanej w tym kursie.
Sposób programowania
Drugi temat do rozważań to kwestia sposobu programowania. Tutaj możemy zdecydować się na pisanie programów z użyciem rejestrów, bibliotek HAL oraz bibliotek HAL w połączeniu z systemem czasu rzeczywistego (np. FreeRTOS).
Wykorzystanie systemów czasu rzeczywistego byłoby zdecydowanie wejściem na wyższy poziom programowania mikrokontrolerów, który często jest pomijany przez początkujących.
Platforma sprzętowa
Do wyboru mamy głównie dwie drogi. Tradycyjna (jak na kursy Forbota), czyli prosty zestaw z uC oraz dodatkowe elementy/moduły podłączane na płytce stykowej. Druga to gotowe, rozbudowane zestawy urchomieniowe. Nie trzeba wtedy martwić się o połączenia elektroniczne, można od razu programować. Droga ta pozwoli również na wykorzystanie bardziej zaawansowanych peryferiów.
Im prostszy (i tańszy) zestaw tym prostsze przykłady i odwrotnie. Im bardziej rozbudowany (i droższy) zestaw tym można wykonać na nim ciekawsze projekty (coś za coś).
Podsumowanie - oddaj głos w ankiecie
Sumując powyższe rozważania dochodzimy do wielu możliwych wariantów, ale niektóre z nich są mało realne. Przykładowo: programowanie na rejestrach F7 w celu wykonania bardzo zaawansowanych projektów to raczej temat na kilka książek (i kilka lat nauki), a nie na nasz kurs. Jednak połączenie np. bibliotek HAL i systemów czasu rzeczywistego z F7 może przynieść już bardzo ciekawe efekty.
W ankiecie umieszczonej na forum znajdują się trzy pytania. Mamy świadomość, że część głosów może doprowadzić do nierealnych wariantów (jak wyżej), ale wierzymy, że ze wszystkich odpowiedzi uda nam się wyciągnąć najlepszy scenariusz. O głosowanie proszę również osoby, które są zainteresowane "jakimkolwiek kursem" - jeśli nie wiecie na co się zdecydować wybierzcie taką odpowiedź w ankiecie. Będzie to pomocny przy szacowaniu liczby osób zainteresowanych nową serią!
Ankieta realizowana jest na forum, bo ma to również zachęcić Was do dyskusji w komentarzach. Oprócz oddania głosu możecie dać znać co konkretnie chcielibyście zobaczyć w nowej serii dotyczącej STM'ów. Może macie pomysł na ciekawe peryferia, przykłady lub zagadnienia programistyczne?
Trwa ładowanie komentarzy...