Licealiści stworzyli platformę do nauki programowania

Licealiści stworzyli platformę do nauki programowania

Uczniowie i studenci zgłaszający się do konkursu Zwolnieni z teorii mają za zadanie zaplanować i zrealizować autorski projekt społeczny.

Szóstka wrocławskich licealistów połączyła pasję do działalności społecznej oraz informatyki. Tak powstał projekt Polish Online Judge System, który ułatwia naukę programowania.

W ramach projektu uczniowie stworzyli platformę umożliwiająca przesyłanie rozwiązań do zadań algorytmicznych (i nie tylko) w 4 językach programowania. System dokonuje sprawdzenia kodu w czasie rzeczywistym. Oprócz tego, system posiada również dziesiątki innych funkcjonalności jak np. wirtualne klasy i konkursy, dział z poradnikami na temat programowania oraz sekcję zasobów do pobrania. Zespół planuje wykorzystać stworzoną platformę do niwelowania nierówności w nauczaniu informatyki oraz programowania

Za projekt Polish Online Judge System odpowiedzialni są:

  • Jakub Patałuch - Software Developer (programista) XIV LO Wrocław,
  • Maciej Zygmunt - koordynator dokumentacji projektu i kontaktów ze sponsorami XIV LO,
  • Weronika Głowacka - koordynator mediów społecznościowych i kontaktów z instytucjami XIV LO,
  • Jan Zamiar - koordynator harmonogramu zespołu i opracowania graficznego PR'u XIV LO,
  • Maciej Pawlica - koordynator ds. kontaktu z mediami i części finansowej projektu XIV LO.

Uczniowie o swoim projekcie

W dobie popularności Internetu (w 2018 aż 77,5% Polaków miało do niego dostęp) nasze rozwiązanie w postaci platformy z zadaniami algorytmicznymi o zróżnicowanym stopniu trudności może pobudzić zainteresowanie zagadnieniami związanymi z IT.

Jako licealiści zauważyliśmy nierówności w jakości edukacji w szkołach. Jest to problem o wielu płaszczyznach społeczno-ekonomicznych, który stanowi tylko część znacznie poważniejszej kwestii jaką są szeroko pojęte nierówności. Jako młodzież w wieku szkolnym nie mamy wystarczających środków, zasobów i możliwości, aby go zwalczyć, mamy natomiast motywację.

Przykładowy ekran stworzonej platformy

Dla kogo jest ten projekt?

Jesteśmy świadomi, że poziom lekcji informatyki w wielu szkołach po prostu nie pozwala się rozwijać i blokuje aspiracje ambitnych jednostek. To szkodliwe zjawisko, które zabija kreatywność.

Jako, że sami jesteśmy uczniami, chcemy zawalczyć o tą kreatywność i o zapał jaki drzemie w każdym z nas. Nasz projekt to wyciągnięcie ręki w kierunku osób ambitnych, które z różnych, często niezależnych od nich przyczyn, nie mają możliwości poszerzać swojej wiedzy związanej z programowaniem.

Przykładowy ekran stworzonej platformy

Czego można się nauczyć?

Dla wielu osób hasła takie jak C++, C, Brainf*ck, czy RAM MACHINE nie mówią nic konkretnego, ewentualnie mogą budzić tylko skojarzenia. Chcąc to zmienić, proponujemy możliwość rozwiązywania zadań algorytmicznych, związanych z tematyką programowania.

Uważamy, że POJS ma wielki potencjał. Na tyle wielki, że świetnie sprawdziłby się w szkołach, jako dodatkowa pomoc dydaktyczna dla nauczyciela. Nasze plany wykraczają nawet poza granice Polski, a wszystko dzięki internetowi. Chcemy stworzyć coś na wzór IOI (Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej) dla krajów rozwijających się.

Nasza platforma pojs.ii.uni.wroc.pl, która działa na serwerze Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego już teraz funkcjonuje i niewątpliwie jej działalność w ramach konkursu Zwolnieni z Teorii może zainspirować innych programistów do dalszej popularyzacji informatyki.

Spotkania dla młodych programistów

Chcemy również wyjść z inicjatywą bezpośrednio do ludzi, a mianowicie zorganizować serię spotkań z młodymi, chętnymi i ambitnymi osobami. Docelowo te spotkania będą skierowane dla osób w wieku 13-16 lat. Uważamy, że sam serwis to dużo, ale wciąż za mało, a inicjatywy takie jak wyżej wymienione spotkania to świetny sposób na rozpropagowanie projektu, przedstawienie jego zalet, udzielenie odpowiedzi na pytania oraz przede wszystkim sposób na lepszy kontakt z jego użytkownikami.

Chociaż strona została zaprojektowana w sposób przejrzysty, to bierzemy pod uwagę ryzyko, że ktoś może po prostu czegoś nie zrozumieć, a przez to stracić szanse korzystanie z pełni możliwości serwisu, czego chcemy uniknąć, dlatego takie spotkania będą przybierały również pewną formę pilotażową. Część z nich będzie bardziej informacyjna, natomiast inne poświęcone zostaną kwestiom czysto związanym z programowaniem, jednakże w obu przypadkach chcemy, aby inspirowały młodzież i pobudzały zapał, gdyż jest on kluczowy w dość skomplikowanej dziedzinie jaką jest programowanie. 

Docelowymi beneficjentami projektu mają być osoby młode, w wieku szkolnym, najczęściej uczniowie szkol średnich lub też podstawowych. Uważamy, że ambicja i zapał do rzeczy pożytecznych drzemie w każdym z nas. Zwracamy się przede wszystkim do osób, których pasją jest programowanie oraz tych, które pomimo braku umiejętności wykazują chęci, aby się tego nauczyć.

Jak można pomóc?

Jeśli ten projekt Was zainteresował to możecie wspomóc jego dalszy rozwój na kilka sposobów. Po pierwsze, warto korzystać z udostępnionej platformy. Można uczyć się programowania, szukać błędów  i pomagać w dalszym rozwoju przygotowanego systemu.

Oprócz tego, Twórcy projektu uruchomili zbiórkę, której celem jest zebranie środków pozwalających m.in. na organizację pierwszych, darmowych spotkań edukacyjnych dla młodych programistów. Zbiórka potrwa jeszcze 19 dni, a do jej zakończenia brakuje 495 zł. Więcej informacji znaleźć można na stronie kampanii uruchomionej na zrzutka.pl.

Artykuł na podstawie materiałów przesłanych
przez autorów projektu Polish Online Judge System.

Programowanie: hobbystycznie vs. komercyjnie
Programowanie: hobbystycznie vs. komercyjnie

W pewnym momencie każdy programista musi przestawić się z hobbystycznego… Czytaj dalej »

programowanie, projekt, szkola, uczniowe

Trwa ładowanie komentarzy...