Skocz do zawartości

Pojazd sterowany bluetooth


asia95

Pomocna odpowiedź

Sterowanie czołgowe z użyciem kół ma pewne cechy o których trzeba zawczasu pomyśleć. Przede wszystkim podwozie nie może być długie. Jeżeli prześledzisz tory kół zakreślane przez obracający się w miejscu taki pojazd to szybko zauważysz, że ich płaszczyzny obrotu są prawie styczne do okręgu gdy prostokąt podwozia jest szeroki i krótki a zaczynają być fatalne już przy proporcjach typowego samochodu osobowego. Robot nie będzie więc smukły i śliczny tylko raczej pękaty i krótki. A jeśli krótki to zaczynasz mieć problem z pokonywaniem rowów, rozpadlin itp. Trzeba to dobrze wyważyć - w obu znaczeniach tego słowa 🙂

Naturalną konsekwencją poprzecznego przesuwania się kół zamiast ich toczenia jest szybkie zużycie opon. Na biurku może tego nie widać, ale nawet godzinka jazdy i zwrotów w terenie (beton lub inne twarde i szorstkie podłoże) może załatwić każdy bieżnik. Najbardziej optymalną (bo najkrótszą) geometrią są dwa koła zamiast czterech, ale to chyba odpada - z oczywistych względów.

Kolejna rzecz to zwiększone zapotrzebowanie na moc. Koła normalnego samochodu podczas skrętu wciąż toczą się praktycznie bez żadnych przesunięć poprzecznych i dlatego nawet dużą brykę można przepchnąć jednoosobowo. Tutaj trzeba dużo mocy by.. ścierać opony 🙁

No i kontrola trakcji + zawieszenie. Jeżeli któreś koło straci kontakt z podłożem i nie generuje siły ze swojego momentu napędowego - robisz inny zwrot niż myślisz.

W przypadku większej liczby kół niż 4 pomyśl, czy da się zoptymalizować przekaszanie kół podczas obrotów poprzez dobór ich punktów styku z podłożem. Widziałem ciężkie roboty w których 6 kół tworzyło w rzucie z góry bardziej okrąg (elipsę) niż prostokąt.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie, nie, tylko punkty styku z betonem tworzyły elipsę, ale wszystkie osie były równolegle do siebie. Po prostu przednia oś i tylna oś były krótsze od środkowej. To zmienia promień okręgu jaki zakreślają przednie i tylne koła podczas obrotu podwozia wokół osi pionowej i nie wiem, czy to jest lepiej czy gorzej z punktu widzenia np. zapotrzebowania na moc przy zwrotach. Być może chodziło tylko o "wyszczuplenie" konstrukcji - trzeba by się zastanowić.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

< ... tu był kiedyś jakiś wymoderowany tekst... R.I.P>

Też tak myślę, że najlepiej będzie przetestować sterownik w mniejszej skali. W zasadzie niewiele do niego potrzeba oprócz arduino, jakiś podwójny mostek H i moduł bluetooth ewentualnie apka na smarkfona. Gdzieś widziałem na forum temat dot. projektowania opek jakimś webowym programem więc problemu być nie powinno.

Myślę jednak, że w docelowym projekcie lepiej sprawdzą się silniki 3-fazowe choć są nieco bardziej uciążliwe do oprogramowania. Powodzenia w budowie "jeździka" 🙂

EDIT: błędy ortograficzne

Link do komentarza
Share on other sites

Prawda jest taka, że wszystko zależy od tego jak się do tego zabierzesz. Jeśli zaczniesz od porządnego zebrania informacji, sprawdzenia jakie problemy się pojawiają i jak je rozwiązano w istniejących konstrukcjach, doczytania tych podstaw fizyki, jeśli ich brakuje, policzenia wszystkiego porządnie i potem zaprojektowania na podstawie tego z dużym marginesem błędu, to masz całkiem dużo pewności. Oczywiście nie zawsze się to opłaca. Jak nie pracujesz w NASA i nie wystrzeliwujesz żywych ludzi na orbitę, to możesz sobie pozwolić na drobne błędy, które poprawisz jak je zauważysz. Wszystko jest kwestią tego ile czasu jesteś gotów poświęcić na przygotowania.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.