Skocz do zawartości
kamdz

Podłączenie czujników KTIR0711S do Line followera

Pomocna odpowiedź

Pico bello 🙂 Na przyszłość pamiętaj jeszcze, że poprawisz znacznie czytelność schematów rysując dodatnie szyny zasilania (np. +3V3) do góry, a masę i ujemne do dołu. Jak się oczywiście da.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Okej. To teraz szukam dobrej duszyczki, która mi z tego schematu zrobi projekt plytki:) No i jeszcze kogoś kto mi wyjaśni jak zrobić prostą działająca emulację eeprom w flash:)

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie, czy ktoś jest mi w stanie wyjaśnić, jakie wartości rezystorów dobrać do tego czujnika ktir 0711s dla napięcia wejściowego 3,3V? Może ktoś robił coś takiego i potrafi mi doradzić? Piszę w tym temacie, bo nie wiem czy jest sens zakładać nowy.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Wartość tego rezystora nie jest kluczowa, możesz wstawić coś za zakresu 10-20k i powinno być dobrze.

16 godzin temu, kamdz napisał:

Piszę w tym temacie, bo nie wiem czy jest sens zakładać nowy.

Posty wydzieliłem do osobnego tematu, aby nie wprowadzać zamieszania w dyskusji o doborze kół do LFa.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)
16 minut temu, Treker napisał:

Wartość tego rezystora nie jest kluczowa, możesz wstawić coś za zakresu 10-20k i powinno być dobrze.

Ok czyli rezystor do kolektora od 10 do 20k. A wartość rezystora diody wyliczyłem dla prądu 20mA 100om. Mam na tym zrzut 2V czyli na diodę idzie ok 1,3V. Wg datasheeta optymalnie jest od 1.1 do 1.5V. Dobrze to wymyśliłem?

Edytowano przez kamdz

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Powinno być dobrze i jak na pierwszą konstrukcję to takie podejście wystarczy. Pamiętaj, aby w przyszłości jednak posiedzieć trochę nad tematem. LEDy czujników warto połączyć szeregowo po kilka i zasilać je np. z 5V z małym rezystorem. Dzięki temu cały układ będzie pobierał mniejszy prąd, a (co ważniejsze) zmniejszysz znacznie liczbę elementów (rezystorów przy diodach). Im mniejsza i lżejsza płytka z czujnikami tym lepiej.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, Treker napisał:

Dzięki temu cały układ będzie pobierał mniejszy prąd, a (co ważniejsze) zmniejszysz znacznie liczbę elementów (rezystorów przy diodach). Im mniejsza i lżejsza płytka z czujnikami tym lepiej.

A czy kurs elektroniki nie odradza czasem właśnie takiego rozwiązania? Bo wiesz, małe różnice w oporności tych diod wtedy będą powodować ich nagrzewanie i zwiększanie tych różnic, aż któraś może się spalić...

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, Treker napisał:

LEDy czujników warto połączyć szeregowo po kilka i zasilać je np. z 5V z małym rezystorem.

Szeregowo - to ważne.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, deshipu napisał:

A czy kurs elektroniki nie odradza czasem właśnie takiego rozwiązania? Bo wiesz, małe różnice w oporności tych diod wtedy będą powodować ich nagrzewanie i zwiększanie tych różnic, aż któraś może się spalić...

Rozumiem, że piszesz o połączeniu równoległym? Tak, takie zdecydowanie odradzamy, ale tutaj pisałem o połączeniu szeregowym. Korzystałem z takiego rozwiązania w swoich LFach przez kilka lat i nie zauważyłem żadnych problemów 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie. Wykonałem płytkę, o której była mowa w tym temacie. Załączam foto dwóch stron. Czujniki działają, to znaczy gdy zasłonię je palcem, to STM32 pokazuje mi ok. 200, a gdy skieruję w stronę lampki to pokazuje mi ok. 3900. Jednak one nie bardzo wykrywają linię. To znaczy, że gdy skieruję je na białą kartkę, to pokazuje mi tyle, co gdy zasłonię je palcem, czyli około 200, podobne wartości są na czarnej kartce. To znaczy na tyle podobne, że nie odróżnię ich od białej kartki, bo różnice sięgają 50 jednostek. Sprawdzałem z różnymi odległościami od kartki. Dodam, że diody na czujkach świecą, sprawdzałem aparatem. Rezystor do diody to 100 om, ten od kolektora 10k, przy napięciu zasilania 3,3V. Czy ktoś wie co tu jest nie tak i może mi pomóc? Z góry dzięki

20181102_181047.jpg

20181102_181049.jpg

20181102_181058.jpg

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

A wiedziałeś w ogóle kartę katalogową tego czujnika? KTIR0711 jak wiele im podobnych dobrze działają przy odległosci 1mm. Przecież tam nie ma żadnej optyki tylko szybka więc nie patrzą "do przodu" a w całą półsferę. Jedyną szansą ograniczenia ich pola widzenia jest przysunięcie "celu" przed sam nos. Mocujesz tę płytkę na śl;zgaczach zapewniających odstęp czujników 1-1.5mm nad stołem i dajesz kartkę z czarną (bardzo czarną) grubą krechą z tuszu. Może też być czarna taśma izolacyjna na białym stole.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź. Widziałem kartę katalogową, ale pisałem też, że sprawdzałem odpowiedzi czujnika przy różnych odległościach. Od całkowicie przyłożonego do kartki przez 1mm do 5mm. Efekt taki sam. Ja bym bardziej szukał problemu w doborze rezystorów, bo wygląda to tak, jakby czujnik po prostu miał za małą czułość i nie reagował na własne światło, tylko dopiero na mocne światło lampki. Ale nie wiem czy to dobry trop, dlatego tutaj piszę.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

"Sprawdzałem z różnymi odległościami od kartki"

Założyłem, że jednak ze sporo większymi, mój błąd.

Masz rację, czujnik pokazuje sygnał który jest sumą całego promieniowania jakie do niego wlatuje. I cała sztuka w tym, by do fototranzystora wracało tylko to co się odbija od celu i jest wysłane przez włąsną diodę IR. Dlatego tego typu czujnik musi być dobrze osłonięty od wszelkich "obcych" źródeł. Każde podświetlenie z boku lub nawet przez laminat z sufitu to zmniejszenie sygnału użytecznego własnie daltego, że kąt widzenia jest praktycznie 180 stopni. Pierwszy test jaki zrób to ciemność w pokoju i biały stół lub kartka. Jeżeli z dala od podłoża wynik jest duży to pierwszy sukces. Rozumiem, że jest. Teraz przybliżasz czujniki do kartki leżącej na stole i obserwujesz wyniki. Maksimum sygnału czyli minimalne liczby z ADC powinny pojawić się właśnie w odległości kilku mm. Poniżej 1mm znów powinno być coraz słabiej. No i teraz jakie to maksimum było? Jeśli wystarczające do dobrej detekcji linii, to KTIR ma odpowiednią czułość, opornik są OK a problemem jest światło z zewnątrz. Natomiast gdy w optymalnej odległości sygnał  od białego będzie za słaby, tj. napięcie na kolektorach nie spadnie poniżej chociaż 2/3 pełnej skali (wyniku w ciemności) to możesz zacząć myśleć o powiększeniu oporników do 22k (masz 10k?) i dalej przez 33k do 47k.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem tak jak mówiłeś i tak: Przy wyłączonym świetle jak skieruję czujkę w dal to 4000. A Jak zbliżam do czarnego podłoża to w zależności od rezystora od 130 do 200, przy białym podłożu w zależności od rezystora od 70 do 120. Niby jakaś reakcja jest, ale myślałem, że będzie większa... Czy taka wystarczy żeby pewnie sterować linefollowerem? Myślałem, że różnice będą typu 3000 na czarnym 1000 na białym...

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »

×