Skocz do zawartości

Pomocna odpowiedź

Witam, umieszczam schemat mojego pierwszego Line Followera opartego na mikroprocesorze. Zdecydowałem się na rozwiązania najczęściej wykorzystywane w innych konstrukcjach tego typu przez początkujących:

- ATmega328

- Pakiet LiPol 2S 7,4V

- TB6612 (po jednym na każdy silnik)

- Zasilanie silników bezpośrednio z pakietu

- Stabilizator LM1117 dla logiki

- 7 czujników KTIR0711S 

 

Schemat płytki głównej:

1127841172_schemat_pytka_gwna.thumb.png.b057a80b8a1533dfe9583cbb1a06d816.png

 

Schemat płytki z czujnikami:

schemat_czujniki.thumb.png.fdd968df86c604bc7205d626e997673e.png

 

 Byłbym wdzięczny za przejrzenie schematu, czy nie popełniłem jakiegoś błędu przy połączeniach. 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

@xXxRadekxXx, witam na forum 😉 Widzę, że to Twoje pierwsze kroki na Forbocie, oto najważniejsze informacje na start:

  • Chcesz przywitać się z innymi członkami naszej społeczności? Skorzystaj z tematu powitania użytkowników.
  • Opis najciekawszych funkcji, które ułatwiają korzystanie z forum znajdziesz w temacie instrukcja korzystania z forum - co warto wiedzieć?
  • Poszczególne posty możesz oceniać (pozytywnie i negatywnie) za pomocą reakcji - ikona serca w prawym dolnym rogu każdej wiadomości.

10 godzin temu, xXxRadekxXx napisał:

Byłbym wdzięczny za przejrzenie schematu, czy nie popełniłem jakiegoś błędu przy połączeniach. 🙂

Nie sprawdzałem całego schematu, na razie mam tylko dwie ogólne uwagi. Po pierwsze proponowałbym dać 8 czujników zamiast 7. Ustawienie z dwoma czujnikami na środku jest raczej popularniejsze. Szkoda chyba tego kanału ADC wykorzystywanego na pomiar napięcia akumulatora, lepszym jego wykorzystaniem będzie dodatkowy czujnik. Jeśli zależy Ci bardzo na sygnalizacji rozładowania akumulatora to zawsze możesz dodać mały komparator, który będzie sygnalizował świeceniem diody niski stan baterii. W praktyce raczej i tak nie jest to kluczową funkcją, bo na zawodach dość często wymienia się akumulatory i nie mają one kiedy się rozładować.

Po drugie dla oszczędności elementów, miejsca i prądu lepiej byłoby połączyć diody od czujników szeregowo (po 2, a może nawet po 4).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Przy stabilizatorze LM dodał bym jeszcze 100nF . Przy przycisku podciągnął hardwarowo przez rezystor 10k + 200k + 100nF w celu wyeliminowania drgrania styków. Przy wyjściu zasilania ze złącz komunikacyjnych też lepiej filtrować 100nF. Przy zasilaniu silników na mostku lepiej dać więszką wartość niż 10uF. Na diodę daje się z regóły 10mA prądu i to takie optymalne świecenie bo 20mA to już max jest jej jasności. 50% moim zdaniem jest optymalne. Więc dostosuj sobie rezystory do 10mA przy diodach bo widze jakieś 2.2kOhm przy bateri 7,4V to Ci daje 2,5mA, ledwo widoczne jak dla mnie. Zasilanie do KTIRów to po 2,3 można w szeregu zrobić - mniejszy pobór prądu ale pisał o tym już poprzednik. KTIRów też lepiej dać 8, więc dołóż jeszcze jednego zamiast np. tego TSOP , po co Ci podczerwień dając bluetooth. Też nie rozumiem czemu nie dajesz enkodera do silników, ale Twoja decyzja.

 

 

Edytowano przez daniel89

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

@Treker W takim razie postawię na 8 czujników i zastanowię się nad pomiarem napięcia akumulatora przez komparator. Mam jeszcze pytanie co do podłączenia czujników. Jeżeli przy If=20mA na diodzie odkłada się U=1,2V , to jeśli podłączę szeregowo diody 4 czujników, nie potrzebuję wtedy rezystora? Czy jednak ta minimalna wartość rezystancji powinna się znaleźć, aby zbliżyć się maksymalnie do tych 20mA?

@daniel89 Dzięki za podpowiedzi. 😀 Chciałem Cię spytać, o ile większą pojemność dać przy zasilaniu silników na mostku? (47uF, 100uF, ...) Jeśli chodzi o kondensator 100nF przy wyjściach zasilania na złączach komunikacyjnych, to podpiąć go zarówno do złącz czujników, jak i złącza programatora, Bluetooth i UART?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

na diodzie nie może być więcej jak 20mA prądu bo ją spalisz. Musisz sobie prądy w oczku wyliczyć, jest to wiedza podstawowa z elektroniki, polecam sobie obczaić w necie kursy podstaw obliczania prądów w oczku. Na diodzie podczerwonej masz mniejszy spadek jakieś 1,2V. Też dla zielonej, czerwonej czy żółtej masz około 2V spadku, dokładne wartości zależą od producenta podaje on spadek na diodzie.  Znowu niebieska czy biała mają ponad 3,5V spadku stąd nie są często używane gdzie w układzie panuje 5V czy 3,3V .

Przy silnikach to możesz i 100uF dać, w nocie pisze coś koło tego 47uF ale nie zaszkodzi te 100 zawsze masz możliwość wtedy szybszego startu silnika. Tak te 100nF daje się wszędzie obok wyprowadzonego zasilania by mieć stabilne zasilanie dla zewnętrznych urządzeń.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, xXxRadekxXx napisał:

Jeżeli przy If=20mA na diodzie odkłada się U=1,2V , to jeśli podłączę szeregowo diody 4 czujników, nie potrzebuję wtedy rezystora? Czy jednak ta minimalna wartość rezystancji powinna się znaleźć, aby zbliżyć się maksymalnie do tych 20mA?

Lepiej jednak dać jakiś rezystor (nawet ograniczają trochę prąd). Nie zawsze diody muszą świecić z "pełną mocą". Było to dawno, więc mogłem coś pomylić, ale u mnie takie połączenie działało dobrze przy rezystorze 12R. Nie miałem żadnych problemów z czujnikami.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Umieszczam poprawiony schemat. Zmienione zostały następujące rzeczy:

  • dodany kondensator filtrujący 100nF przy stabilizatorze,
  • dodane kondensatory filtrujące 100nF przy wyprowadzeniach zasilania na złączach komunikacyjnych,
  • dodane podciągnięcie hardwarowe na tact switchu,
  • zmiana wartości rezystora przy diodzie sygnalizującej zasilanie (dioda niebieska) - prąd ograniczony do ok. 10mA,
  • zmiana sposobu sygnalizacji poziomu naładowania akumulatora - użycie komparatora (układ dobrany tak, aby dioda sygnalizowała spadek napięcia do 7,2V),
  • dzięki zwolnieniu się jednego pinu ADC, zwiększenie liczby czujników do 8,
  • połączenie diod czujników po 4 w szeregu z rezystorem 10 Ohm.

 

plytka_glowna.thumb.png.48c0cf55e2253122637735d2dc8d5473.png

plytka_czujniki.thumb.png.35564553ac5375b75d67a41b4a255d4f.png

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

na diodzie ir masz spadek od 1,2 do 1,5v , zakładając max 1,5x4 = 6V , a zasilasz z 5V , to wiesz że może to nie zadziałać ? daje się max 3 diody z 5V w szereg. to masz wtedy 2x3 +1x2 .

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Miałem u siebie identyczne połączenie przez rezystor 10R lub 12R i w takim samym zastosowaniu działało kilka lat bez problemów. Można więc zaryzykować i zostawić po 4 diody w szeregu. Oczywiście pod warunkiem, że będzie tam stabilne 5V, a nie np. 4,5V - wtedy mogą już być jakieś kłopoty 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

widocznie miałeś spadek 1,2V na diodzie IR. Z tym że nie jest regułą to 1.2V, stąd bezpieczniej dać 3 w szereg i masz spokój.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »

×