Skocz do zawartości

Pierwszy projekt - system AFS i ILS w pojazdach samochodowych


siwyzg

Pomocna odpowiedź

witam serdecznie . Mam nadzieje ze znajde odpowiedz na kilka moich pytan i znajdzie sie grono osob na tym forum ktore pomoga mi w projekcie.
zamierzam wykonac urzadzenie do sprawdzania systemow skretu w reflektorach samochodowych opartych na systemie ils i afs.
 urzadzenie ma miec na celu sprawdzanie tych systemow. zajmujemy sie naprawa reflektorow samochodowych i przed wyslaniem do klienta zregenerowanej lampy musimy sprawdzic czy wszystko dziala w tej lampie.... 
juz posiadamy jedno takie urzadzenie ktore wykonala dla nas osoba ale nie posiadamy z nia kontaktu.
urzadzenie oparte jest na TINY STM103 T i dziala prawidlowo ale tylko do jednego modelu AFS..

Ja mam w planie wykonanie nowego urzadzenie opartego na Arduino i z mozliwoscia comunikacji po szynie CAN i LIN poniewaz reflektory w nowych samochodach oparte sa na tej komunikacji. polega na wyslaniu do lampy polozenia z kierownicy oraz skierowanie jej w danym kierunku podczas skretu.   skret reflektora odbywa sie poprzez prace silnika krokowego w reflektorze ... a takze systemafs  reflektorze posiada czujnik polozenia reflektora po jego skrecie tzw. LEKTOR.  w dalszej czesci dodam zdjecie i link do filmu w ktorym przedstawie jak dziala te urzadzenie ktore posiadamy

Mam pytanie jaki tym Arduino kupic do tego oraz co bedzie mi potrzebne .

zgory dziekuje za wszelka pomoc w tym projekcie

20210329_091726.jpg

Edytowano przez siwyzg
Dodawanie zdjec
Link do komentarza
Share on other sites

@siwyzg witam na forum 🙂

To zdecydowanie nie jest "typowy" projekt do zbudowania na bazie Arduino, więc szykuj się na sporo pracy. Jakie masz doświadczenie z elektroniką i programowaniem? Czekamy na więcej szczegółów to łatwiej będzie pomóc, ale zastanów się czy jednak lepiej komuś tego nie zlecić. Bo w przypadku tego projektu raczej nie będzie takiej opcji, że ktoś poda w ciemno listę części, później się to połączy i całość szybko ruszy. Bardziej brzmi to jak spory projekt, który może wymagać różnych prób. Odpowiadam w momencie, gdy jeszcze nie wstawiłeś zdjęć/filmu - może po pojawieniu się tych informacji sprawa okaże się jednak łatwiejsza 😉

Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Na wstepie dsiekuje za zainteresowanie i odpowiedz . Jak najbardziej mozemy to komus zlecic . Jezeli jest ktoś chcetny to prosze pisac. Tak jak kolega napisal do latwych ten projekt nie nalezy ale jest do wykonania. Wszystko co jest potrzebne posiadamy . Rowniez chcialbym zaczac zabawe z arduino ....  

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczace urzadzenia ktore mamy wykonane na tiny stm103 t. Jest mozliwosc podlaczenia sie i zgrania z niego informacji i skopiowanie do nowego arduino na ktorym bedzie mozna dokonywac innych testow ? Zainstalowalem Arduino Ide . Zainstalowalem wtyczke do st35 ale nie wykrywa go w porcie usb . Jakis pomysl co robie zle ? 

Edytowano przez siwyzg
Link do komentarza
Share on other sites

@siwyzg a możesz pokazać jakiś film na którym widać całe urządzenie + to jak ono działa? Bo szczerze mówiąc, nie znam się zupełnie na motoryzacji, a z tego opisu ciężko mi sobie wyobrazić jak ten układ ma dokładnie działać.

4 godziny temu, siwyzg napisał:

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczace urzadzenia ktore mamy wykonane na tiny stm103 t. Jest mozliwosc podlaczenia sie i zgrania z niego informacji i skopiowanie do nowego arduino na ktorym bedzie mozna dokonywac innych testow ? Zainstalowalem Arduino Ide . Zainstalowalem wtyczke do st35 ale nie wykrywa go w porcie usb . Jakis pomysl co robie zle ? 

A masz pewność, że to zostało zaprogramowane w Arduino? Ta płytka to nie jest "typowe" Arduino, ktoś mógł tylko kupić taką płytkę i napisać na nią zupełnie inaczej program. Na pewno nie ma szans na to, abyś mógł skopiować program, zmienić go i wgrać na inne urządzenie. Ewentualnie możliwe, że uda Ci się skopiować kod i wgrać do innej, analogicznej płytki, ale nie ma takiej gwarancji, bo osoba realizująca ten projekt mogła zabezpieczyć układ przed takim skopiowaniem.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

4 godziny temu, siwyzg napisał:

Wszystko co jest potrzebne posiadamy

A masz może jakieś informacje jak wygląda komunikacja po szynie CAN z taką lampą? Ciekawy jestem jak to wygląda a na szybko nic sensownego nie znalazłem.

Jakieś konkretniejsze informacje?

Link do komentarza
Share on other sites

Dzisiaj wstawie film i wiecej zdjec . I opisze jak to dziala . A mam prosbe do ciebie abys mi wytlumaczyl jakie oprogramowanie zainstalowac aby moc polaczyc sie z tym urzadzeniem .... wiem ze to nie jest arduino . To jest duino.  Ja zajmuje sie naprawa sterownikow w samochodach oraz ich klonowaniem i programowaniem samochodow wiec napewno rowniez bede mogl ci spoto pomoc jezeli chodzi o wykonanie tego urzadzenia . Chodzi mi dokladnie o sposob dzialania. Jakie dane bedzie potrzebowal aby zasymilowac i odpalic taki reflektor. Jezeli chodzi o programowanie w arduino i podobnych tego urzadzeniach to nigdy tego nie robilem ale chcetnie sie naucze . Dlatego zastanawiam sie na jego kupnem .... mysle o wersji mega . A co do skopiowania z naszego urzadzenia tych danych to nie jest glupi pomysl poniewaz pozostale Afs- ktore potrzebujemy sprawdzic dzialaja na tej samej zasadzie tylko na innych zakresach. Dlatego te urzadzenie ich nie czyta . Jedyne co moge zrobic to podlaczyc silniki krokowe i sprawdzic ich dzialanie ale nie moge odczytac polozenia  ... a to jeat czesta awaria tych wlasnie czytnikow

Link do komentarza
Share on other sites

@siwyzg

Cześć, ostatnio trochę siedziałem przy standardach motoryzacyjnych (głównie teoria, bo hobbystycznie preferuję "nietypowe projekty"). Ogólnie Arduino nie jest najlepszym wyborem dla CAN/LIN. Tutaj radziłbym wybrać MCU z serii STM32 (np. STM32F103C8T6), które posiadają sprzętowe wsparcie dla magistrali CAN.

Dobrą płytką do prototypowania może być Blue/Black Pill, ogólnie przy Blue Pill radzę uważać, bo często ma problemy z komunikacją po USB. Sama komunikacja z komputerem może się odbywać poprzez port USB, protokół CDC, który obsługuje transfer do max. 12Mbit/s (w rzeczywistości max to ok. 500kB/s).

Kolejnym problemem jest to, że nie wszystkie samochody mają takie same wiadomości i identyfikatory wysyłane po magistrali (nowsze już zwykle mają to ustandaryzowane), więc musiałbyś znaleźć identyfikatory konkretnych podzespołów samochodu oraz schematy ich raportów, które przesyłają. Z tego co kojarzę cała komunikacja pojazdu porusza się po magistrali CAN, więc mając podłączony mikrokontroler możesz nim "zastąpić" komputer pokładowy i wtedy MCU steruje reflektorem i odczytuje status z czujnika.

Największym problemem jest zrobienie tego w uniwersalny sposób, tak by łatwo to modyfikować. IMO najlepszą opcją jest przekierowanie ramek CAN z samochodu do komputera, bo wtedy nie musisz modyfikować oprogramowania urządzenia, a jedynie modyfikujesz software na komputerze, co jest znacznie prostsze - np. jeżeli masz program w C# czy Javie to przy odpowiednim podejściu programistycznym (OOP) nowe wersje ramek CAN dla konkretnego modelu samochodu możesz dodać w ciągu kilku minut (wliczając kompilację programu) nawet w warunkach "polowych".

W mojej opinii odpowiednie rozwiązanie to:

1906384772_UntitledDiagram.thumb.png.988e1929b5441a70b375c45c90cee682.png
OBD2 na schemacie jest wpisane odruchowo 😉 

W skrócie - wpinasz się do złącza CAN w lampie, gdzie przewody są podłączone do sprzętowego wsparcia CAN dla STM32F4. Potem przekazujesz ramki CAN poprzez USB do komputera. Na komputerze odczytujesz dane z ramki (sensor). Również możesz wtedy przesyłać ramki do urządzenia.

W podobny sposób działają "sniffery" pakietów USB czy czytniki błędów poprzez OBD2.

Użyteczne linki

https://www.can-cia.org/fileadmin/resources/documents/proceedings/2015_bendermann.pdf
https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/adaptive-front-lighting-systems-afs/

https://www.ti.com/lit/ug/spruhp3/spruhp3.pdf?ts=1617215031046
strona 15 😉 

Edytowano przez H1M4W4R1
Link do komentarza
Share on other sites

11 godzin temu, SOYER napisał:
13 godzin temu, Treker napisał:

Ewentualnie możliwe, że uda Ci się skopiować kod i wgrać do innej, analogicznej płytki

jak?

@SOYER zgrywając programatorem pamięć mikrokontrolera (do pliku hex/bin) i wgrywając go na drugą, identyczną płytkę. Tak samo jak wgrywa się na mikrokontrolery gotowe wsady bez konieczności samodzielnej kompilacji kodu na swoim komputerze.

Link do komentarza
Share on other sites

14 godzin temu, PiotrekEl napisał:

A masz może jakieś informacje jak wygląda komunikacja po szynie CAN z taką lampą? Ciekawy jestem jak to wygląda a na szybko nic sensownego nie znalazłem.

Jakieś konkretniejsze informacje?

Jezeli chodzi konkretnie o lampy to bede potrzebowal kolejne urzadzenie do ich uruchomienia ....moze wytlumacze to powolutku...

- lampy od starych modeli kiedys posiadaly np. 8-12 pinow I nie posiadaly can ani lin to ich praca odbywala sie nastepojaco... kazde swiatlo ( pozycja  kierunek, dlugie i krotkie ) mialy swoj plus I minus ( + , -) i bulo po sprawie bo nie byly tak wyposazone jak teraz  . Teraz lampy maja  3-4 przewody wyposazone sa w systemy Inteligentnego oswietlenia ILS ... systemy skretu AFS .... sa w 100 % ledowe I ich comunicacja to wlasnie te 3 przewody . Wyslanie kazdego jednego sygnalu do lamy uruchamia dlugie , ktotkie kierunek , zazadza praca afs I ils .... juz nie mowie o lampach z roku 2020 I 2021 ktore rez do nas trafiaja  do napraw po stluczkach i bez takiego urzadzenia po naprawie lampy np. Wymianie szyby . Nie jestesmy w stanie jej uruchomic aby ja sprawdzic przed odyslaniem do klienta.

Aktualizacja:

2 godziny temu, H1M4W4R1 napisał:

@siwyzg

Cześć, ostatnio trochę siedziałem przy standardach motoryzacyjnych (głównie teoria, bo hobbystycznie preferuję "nietypowe projekty"). Ogólnie Arduino nie jest najlepszym wyborem dla CAN/LIN. Tutaj radziłbym wybrać MCU z serii STM32 (np. STM32F103C8T6), które posiadają sprzętowe wsparcie dla magistrali CAN.

Dobrą płytką do prototypowania może być Blue/Black Pill, ogólnie przy Blue Pill radzę uważać, bo często ma problemy z komunikacją po USB. Sama komunikacja z komputerem może się odbywać poprzez port USB, protokół CDC, który obsługuje transfer do max. 12Mbit/s (w rzeczywistości max to ok. 500kB/s).

Kolejnym problemem jest to, że nie wszystkie samochody mają takie same wiadomości i identyfikatory wysyłane po magistrali (nowsze już zwykle mają to ustandaryzowane), więc musiałbyś znaleźć identyfikatory konkretnych podzespołów samochodu oraz schematy ich raportów, które przesyłają. Z tego co kojarzę cała komunikacja pojazdu porusza się po magistrali CAN, więc mając podłączony mikrokontroler możesz nim "zastąpić" komputer pokładowy i wtedy MCU steruje reflektorem i odczytuje status z czujnika.

Największym problemem jest zrobienie tego w uniwersalny sposób, tak by łatwo to modyfikować. IMO najlepszą opcją jest przekierowanie ramek CAN z samochodu do komputera, bo wtedy nie musisz modyfikować oprogramowania urządzenia, a jedynie modyfikujesz software na komputerze, co jest znacznie prostsze - np. jeżeli masz program w C# czy Javie to przy odpowiednim podejściu programistycznym (OOP) nowe wersje ramek CAN dla konkretnego modelu samochodu możesz dodać w ciągu kilku minut (wliczając kompilację programu) nawet w warunkach "polowych".

W mojej opinii odpowiednie rozwiązanie to:

1906384772_UntitledDiagram.thumb.png.988e1929b5441a70b375c45c90cee682.png
OBD2 na schemacie jest wpisane odruchowo 😉 

W skrócie - wpinasz się do złącza CAN w lampie, gdzie przewody są podłączone do sprzętowego wsparcia CAN dla STM32F4. Potem przekazujesz ramki CAN poprzez USB do komputera. Na komputerze odczytujesz dane z ramki (sensor). Również możesz wtedy przesyłać ramki do urządzenia.

W podobny sposób działają "sniffery" pakietów USB czy czytniki błędów poprzez OBD2.

Użyteczne linki

https://www.can-cia.org/fileadmin/resources/documents/proceedings/2015_bendermann.pdf
https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/adaptive-front-lighting-systems-afs/

https://www.ti.com/lit/ug/spruhp3/spruhp3.pdf?ts=1617215031046
strona 15 😉 

Witam widze ze masz spore pojecue I tez tak jak ja widzisz jak to ma wygladac . Jezeli chodzi o ramki z can bus I lin uzywam canhacker . Dobre urzadzenie I umozliwia tzw zbombardowanie urzadzenia aby otrzymac jakie ma I'd. Nie zawsze to ddziala ale jest taka mozliwosc .... podlanczajac sie pod jakieś auto nie koniecznie po obd bo z obd otrzymujemy informacje z calego pojazdu .. najlepiej podlaczyc sie bezposrednio pod linie can lub lin przy lampie ... wtedy otrrzymujemy informacje ktore nas interesuja .... na tej zasadzie uruchomilem jeden z systemow afs na stole .... ale problem jest tego typu ze nie mamy tych samochodow aby te dane kopiowac .... wiec z czasem mozna powoli zrobic taka baze danych i aktualizowac urzadzenie. ....

 

 

Ja mysle zeby te urzadzenie ktore mamy do sprawdzania afs rozszerzyc o pozostale systemy afs ktorych nie czyta ...  praca tego urzadzenia jest prosta . Ma 3 przyciski ( prawo , lewo i przeslona od swiatel dlugich) i wyswietlacz ... nas interesuje wyswietlacz . Bo te afs ktore nie dzialaja po lini can ani bus moge sprawdzic dzialanie silnika . Poniewaz wszytkie posiadaja silnik ktokowy ... problem jest z wyswietleniem danych na wyswietlaczu z lektora poniewaz dzialaja w innym zakresie niz ten do ktorego jest zaprogramowany.....

Narazie może zajmijmy sie tym urzadzeniem i jego modernizacja ....

Dlatego plauje najpierw skopiowac te urzadzenie i dokonywac testow ...

Jest na stm32 hy-tiny103t. 

20210401_091916.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

@siwyzg przypominam, że zdjęcia i załączniki należy umieszczać za pomocą opcji dostępnej w edytorze wiadomości. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w tej krótkiej instrukcji. Popraw to proszę - z góry dziękuję za zrozumienie i pomoc w utrzymaniu porządku na forum 🙂

7 minut temu, SOYER napisał:

z arduino? da się?

@SOYER jeśli program nie został w żaden sposób zabezpieczone (lockbitami) to tak. To nie ma nic wspólnego z Arduino. Podłączasz programator przez ISP, zgrywasz wsad, zapisujesz na dysku i wgrywasz do innego układu.

Link do komentarza
Share on other sites

2 minuty temu, Treker napisał:

@siwyzg przypominam, że zdjęcia i załączniki należy umieszczać za pomocą opcji dostępnej w edytorze wiadomości. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w tej krótkiej instrukcji. Popraw to proszę - z góry dziękuję za zrozumienie i pomoc w utrzymaniu porządku na forum 🙂

@SOYER jeśli program nie został w żaden sposób zabezpieczone (lockbitami) to tak. To nie ma nic wspólnego z Arduino. Podłączasz programator przez ISP, zgrywasz wsad, zapisujesz na dysku i wgrywasz do innego układu.

Ok . Zaraz poprawie . Prezpraszam 

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.