falaat Maj 24, 2012 Udostępnij Maj 24, 2012 Witam,czy poprzez łącznie tych akumulatorów w większe pakiety można nimi zasilać większe silniki elektryczne? W zasadzie chodzi mi o to czy te litowo-polimerowe baterie wytrzymają zwroty energii przy hamowaniu lub nawrotach ? Dzięki za odpowiedź Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Phil Maj 24, 2012 Udostępnij Maj 24, 2012 falaat, musiałbyś użyć diod zabezpieczających. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Sabre Maj 24, 2012 Udostępnij Maj 24, 2012 falaat, i tak i nie. Można oczywiście łączyć akumulatorki w pakiety, i bez problemu można kupić modelarskie pakiety z akumulatorkami połączonymi szeregowo/równolegle w różne kombinacje dla zwiększenia napięcia i/lub pojemności. Musisz jednak pamiętać, że w pakiety łączy się tylko identyczne ogniwa, o identycznej pojemności a nawet impedancji. Czy akumulatorki wytrzymają zwrot energii podczas hamowania w dużej mierze zależy od ich pojemności i wyznaczonego przez producenta, dla danego typu ogniw, prądu ładowania. Najlepsze ogniwa można ładować prądami nawet 15C czyli w przypadku powiedzmy akumulatorka 1000mAh byłoby to 15*1000mA= 15A. Tylko, że musisz pamiętać, że każdy cykl ładowania, nawet niepełny, czyli doładowywanie, skraca żywotność akumulatorka. Przyjęło się, że standardowo akumulatorek spełniający jakieś tam normy utrzymuje 80% albo 85% pojemności znamionowej po 300 chyba pełnych cyklach ładowania. Więc w twoich realiach taki prąd zniszczyłby dość szybko akumulatorki redukując im pojemność. Lepszym magazynem takiej "tymczasowej energii" byłaby bateria superkondensatorów. Można bez problemu po w miarę przystępnej cenie kupić kondensatory o pojemności kilku tysięcy F i napięciu 2,3-2,5V z których składa się baterię. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
KD93 Maj 24, 2012 Autor tematu Udostępnij Maj 24, 2012 Przyjęło się, że standardowo akumulatorek spełniający jakieś tam normy utrzymuje 80% albo 85% pojemności znamionowej po 300 chyba pełnych cyklach ładowania. W artykule jest taki wykres dla jakiegoś akku, co prawda niewyraźny, ale jak się przypatrzy to można coś odczytać. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
Sabre Maj 25, 2012 Udostępnij Maj 25, 2012 Marooned, podejrzewam, że może to być li-ion, chociaż z drugiej strony coraz więcej sprzętu dostaje li-pol. Li-ion mają dużo mniejszy efekt samorozładowania, dlatego szły do sprzętu. Jeśli chodzi o prąd ładowania to 0,1-0,2C będzie bezpieczny, więcej niż 0,5C osobiście bym nie próbował. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Marooned Maj 25, 2012 Udostępnij Maj 25, 2012 Sabre.. sorki, usunąłem posta, bo znalazłem dokumentację do tego akumulatora (linki dla kontekstu: #1, #2 - 2 sklejone razem, 7,4V): http://www.elektronik.ropla.eu/pdf/stock/yok/ykjsyg1203037022_456096_2600_3.7v_with_pcm.pdf Tylko w takim razie dorzucę pytanie. Napisane jest, że normalne ładowanie jest prądem 0.5C a rozładowywanie 1C. Mniemam, że łącząc szeregowo tu się nic nie zmienia (bo i pojemność się nie zmienia). Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Sabre Maj 25, 2012 Udostępnij Maj 25, 2012 Tylko w takim razie dorzucę pytanie. Napisane jest, że normalne ładowanie jest prądem 0.5C a rozładowywanie 1C. Mniemam, że łącząc szeregowo tu się nic nie zmienia (bo i pojemność się nie zmienia). Tak, nic się nie zmienia, 0,5C to maksymalny prąd ładowania a 1C maksymalny prąd rozładowania, chociaż z tym prądem rozładowania to bym nie przesadzał, bo nie wiadomo jaki zapas tego max prądu dał producent i możesz usmażyć akumulatorek. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
falaat Maj 25, 2012 Udostępnij Maj 25, 2012 Więc w twoich realiach taki prąd zniszczyłby dość szybko akumulatorki redukując im pojemność. Lepszym magazynem takiej "tymczasowej energii" byłaby bateria superkondensatorów. Można bez problemu po w miarę przystępnej cenie kupić kondensatory o pojemności kilku tysięcy F i napięciu 2,3-2,5V z których składa się baterię. Wypadało by pewnie w takim razie połączyć tą diodę i super kondensator. Z tym, że dla bezpieczeństwa jeśli silnik będzie się znajdował dosyć długi czas w pracy generatorowej istnieje prawdopodobieństwo, że przekroczy się napięcie na jego zaciskach, stąd pomyślałem, że warto było by w tym czasie przekazać tą energię do bateri LI-POL. Wtedy unikało by się doładowywania baterii przy zwykłych nawrotach,ale jeśli napięcie na super kondensatorze wzrośnie ponad pewną wtedy energia jest przekazywana do baterii. Czy jest to dopuszczalne ? Jeśli taki sposób nie jest dopuszczalny to trzeba by zmarnować ta energię na ciepło tak jak w falownikach z mostkiem diodowym. Poniżej wstawiam schemat: Dławik został wstawiony by ograniczyć chwilowy prąd ładowania. Przykładowe symbole elementów są przypadkowe. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Sabre Maj 25, 2012 Udostępnij Maj 25, 2012 falaat, wszystko jest kwestią jaką baterię superkondensatorów zbudujesz. Napięcie na silniku nie będzie rosło w nieskończoność. To i tak nie zmieni faktu, że doładowywanie akumulatorka skróci jego żywotność. Lepiej zrobić baterię superkondensatorów, która będzie wystarczająco duża aby zgromadzić spory ładunek, a naddatek energii wytracać w jakiś sposób, niż doładowywać co jakiś czas akumulatorki. I tak bilans będziesz miał na plus, bo odzyskasz przynajmniej część energii na hamowaniu. Lepszy rydz niż nic, jak to mówią. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
falaat Maj 25, 2012 Udostępnij Maj 25, 2012 Dzięki za odpowiedź. Ja doskonale zdaję sobie sprawę, że to zależy od pojemności C. Nie mogę też zwiększać pojemności C w nieskończoność. Na razie to są moje tylko takie dywagacje. Pojazd pobiera prądy po 30 A na silnik czyli razem 60A więc pewnie nawet nie znajdę takich baterii. Chciałbym w przyszłości zastąpić akumulatory ołowiowe czymś bardziej pojemnym i pozwalającym na szybsze naładowanie. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Sabre Maj 25, 2012 Udostępnij Maj 25, 2012 Pojazd pobiera prądy po 30 A na silnik czyli razem 60A więc pewnie nawet nie znajdę takich baterii. Poszukaj w necie informacji o samoróbkach rowerów elektrycznych. Taki prąd dla modelarskich akumulatorków to jest norma. Pakiety 5000mAh (kila s) mogą z powodzeniem oddawać prąd nawet do 40C czyli 200A. To już się robi mała spawarka. A połączenie kilku takich piątek równolegle da ci pojemność. Zyskasz na wadze, a i ceny prawdę mówiąc są dość przystępne jak się ściąga chociażby z hobbykinga. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
kamil2300 Lipiec 10, 2012 Udostępnij Lipiec 10, 2012 Co by się w ogóle stało gdybym przekroczył prąd rozładowania? Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Carpe Diem Lipiec 10, 2012 Udostępnij Lipiec 10, 2012 Jak kiedyś tak zrobiłem z Li-polem to można było na nim jajecznicę zrobić, a pod opakowaniem zrobiła się z niego galaretka. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
KD93 Lipiec 10, 2012 Autor tematu Udostępnij Lipiec 10, 2012 kamil2300, przegrzejesz, a w ekstremalnych warunkach zapalisz. Przegrzanie to nie jest największy problem, gorzej że źle wpłynie to na charakterystykę, czyli np. zmniejszy się jego pojemność. Jeśli mocno przegrzejesz to możesz go też nieodwracalnie uszkodzić. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
kamil2300 Lipiec 10, 2012 Udostępnij Lipiec 10, 2012 A w jakich temperaturach zaczyna się przegrzewać (mniej, więcej)? Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony
Utwórz konto w ~20 sekund!
Zarejestruj nowe konto, to proste!
Zarejestruj się »Zaloguj się
Posiadasz własne konto? Użyj go!
Zaloguj się »