Kobi Napisano Marzec 29, 2013 Udostępnij Napisano Marzec 29, 2013 Witam serdecznie w moim pierwszym temacie. Postanowiłem zacząć zabawę z robotyką, mam już podstawową wiedzę o elektronice i do tego góra części elektronicznych. Postanowiłem zamówić tego oto cudaka: http://www.kamami.pl/index.php?productID=197764 Konstrukcja jest naprawdę solidna, całość waży ok 700g, parametry silników na stronce. Postanowiłem zasilić układ poprzez mostek H typu L239D, niestety posiadałem tylko jeden taki,więc podłączyłem po 2 silniki na kanał całość sterowana przez Atmegę 32, jako zasilenie dałem przepisowe 6V w postaci 4 akumulatorów AA, na atmegę i część logiczną mostka 5V przez stabilizator. Wynik tego wszystkiego był dosyć mizerny - napięcie podawane prawidłowe ale prąd był zdecydowanie za mały przez co pojazd ledwo co się ruszał. W drugim podejściu na szybko sklekotałem stałe zasilanie z jakieś ładowarki i miałem stabilne 6V z 1A na pokładzie - pojazd porusza się trochę szybciej ale nadal jest tragicznie. Ostatnim moim krokiem było podłączenie wszystkich silników bezpośrednio do 9V i było już znacznie lepiej, ale nadal mam tylko nieco ponad 5V na silnik. Czy mógłby mi ktoś pomóc dobrać parametry zasilania, akumulator i sposób sterowania w tym układzie? Dopiero co zacząłem, a już czuję niezłą frustrację :/ Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Marzec 30, 2013 Udostępnij Marzec 30, 2013 4 akumulatorów AA 🙁 1. Akumulatorki AA mają 1,2V. Przeczytaj na obudowie, jeśli nie wierzysz 😉 Max naładowane trochę więcej, ale i tak za mało. 2. Stabilizator... pewnie 7805? On ma ~2V dropout, zdecydowanie za dużo jak na 4 paluszki (nawet baterie, o akumulatorkach nie wspominając). 3. Paluszki nie nadają się za bardzo do zasilania bardziej prądożernych rzeczy - mam dla ciebie test: jedna sonda woltomierza na + baterii, druga na -. A teraz włącz silniki i przyhamuj je ręką. Daj znać, co odczytałeś, pewnie będzie zgodne ze wzorem E=U+RI, gdzie E to SEM ogniw(a) (czyli napięcie bez poboru prądu), U napięcie mierzone przez ciebie, I prąd pobierany z baterii, a R to rezystancja wewnętrzna baterii. Właśnie ta ostatnia wielkość tak naprawdę decyduje o tym, czy jest sens pobierać większy prąd z danego ogniwa, czy napięcie siądzie poniżej granicy zdrowego rozsądku 😉 Proponowałbym akumulator LiPo, można go katować naprawdę dużymi prądami i nawet nie jęknie. Dla takiej platformy cokolwiek o pojemności 800-1000mAh będzie w zupełności wystarczające, ale oczywiście zależy to od tego, ile chcesz by twój robot był w stanie jeździć na jednym ładowaniu (lepiej kupić 2 mniejsze niż 1 duży i ładować jeden, podczas gdy drugi jest eksploatowany). L293D 🙁 To jest bardzo bardzo stara konstrukcja, która na "dzień dobry" zjada sobie kolejne wolty z napięcia zasilania silników (dokładniej około 1,5V). Sugerowałbym jego zmianę na np. moduł z TB6612, który wykonany jest w zupełnie innej technologii (jest zbudowany z mosfetów zamiast z tranzystorów bipolarnych) i na "dzień dobry" nic nie zjada, spadek napięcia na nim można wyrazić wzorem U=IR (I prąd silnika, R rezystancja wewn. mostka, około 0,5ohma). Jak łatwo zauważyć, żeby zjadł te 1,5V jak L293D musielibyśmy z niego ciągnąć 3A, czego jednak bym nie sugerował, bo wytrzymuje 1,2A ciągłego, 3,2A w impulsie. Jednak nijak to się ma do max 0,6A L293D 🙂 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Kobi Marzec 30, 2013 Autor tematu Udostępnij Marzec 30, 2013 Dzięki za odpowiedź No właśnie zauważyłem, że L239D grzeje się strasznie przez spadki na nim, o dziwo 7805 radzi sobie dobrze i przy stałym zasilaniu 6V z ładowarki mam solidne 5V na atmedze, a na bateryjnym 4,5-4,7 więc też jest git. Zgodnie z twoją radą wymienię L239D na nowszą konstrukcję, potrzebuję jeszcze rady co do zasilania tego kloca, myślałem o małym akumulatorze żelowym, np: http://allegro.pl/akumulator-zelowy-12v-1-3ah-ultracell-limited-1458-i3069969658.html Ceny akumulatorów LiPo z tego co widzę sa powalające Wczoraj sprawdzałem jak daje radę z obciążeniem i przy 9V na wszystkie cztery(czyli jakieś 5-6 na silnik, bez problemu jechał z 2kg obciążenia na garbie Prosiłbym jeszcze o linka do sklepu gdzie mogę nabyć moduł TB6612 bo widzę, że niezbyt wiele sklepów go ma, a wahania cenowe dosyć spore. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
aixI Marzec 30, 2013 Udostępnij Marzec 30, 2013 Tu masz TB6612 --> http://botland.com.pl/szukaj?orderby=position&orderway=desc&search_query=TB6612&submit_search=Szukaj i tu --> http://electropark.pl/szukaj?orderby=position&orderway=desc&search_query=TB6612&submit_search=Szukaj 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
Kobi Marzec 30, 2013 Autor tematu Udostępnij Marzec 30, 2013 Tu masz TB6612 --> http://botland.com.pl/szukaj?orderby=position&orderway=desc&search_query=TB6612&submit_search=Szukaj i tu --> http://electropark.pl/szukaj?orderby=position&orderway=desc&search_query=TB6612&submit_search=Szukaj A czy można dostać sam moduł w opcji przewlekanej? Chciałbym najpierw sprawdzić go na płytce stykowej Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
aixI Marzec 30, 2013 Udostępnij Marzec 30, 2013 Moduł ma otwory na gold-piny więc bez problemu przylutujesz je i włożysz w stykówkę (płytkę stykową) Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Kobi Marzec 30, 2013 Autor tematu Udostępnij Marzec 30, 2013 UPDATE: Udało mi się znaleźć baterię od laptopa która dał mi kolega, twierdził, że padła mu na amen ale gdzieś czytałem, że może to być tylko padnięta elektronika, czy da się jakoś sprawdzić czy nadaje się do czegoś? W jakis sposób mam się z nią obchodzić? [ Dodano: 30-03-2013, 11:35 ] Moduł ma otwory na gold-piny więc bez problemu przylutujesz je i włożysz w stykówkę (płytkę stykową) Elegancko, a na 4 silniki wystarczy mi 1 mostek? W sensie po 2 na kanał? Jeszcze najgorsza kwestia zasilania Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Marzec 30, 2013 Udostępnij Marzec 30, 2013 Lipole wcale nie są takie drogie, za 800mAh 2S kosztuje ~30zł. Najprostsza ładowarka też mniej więcej tyle, a lipolki NiCd lub NiMH wyprzedzają o lata świetlne niemalże 😋 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Kobi Marzec 30, 2013 Autor tematu Udostępnij Marzec 30, 2013 Lipole wcale nie są takie drogie, za 800mAh 2S kosztuje ~30zł. Najprostsza ładowarka też mniej więcej tyle, a lipolki NiCd lub NiMH wyprzedzają o lata świetlne niemalże 😋 A co myślisz o tej baterii z laptopa? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
aixI Marzec 30, 2013 Udostępnij Marzec 30, 2013 Elegancko, a na 4 silniki wystarczy mi 1 mostek? W sensie po 2 na kanał? Ja zrobiłbym to tak: 2 mostki TB6612 (moduły) na 4 silniki, czyli 1 mostek na 2 silniki i analogicznie drugi i sygnały do mostków musiałby iść z jednego uC na 2 mostki czyli, np. PWM1A(pierwszy mostek) + PWM1A(drugi mostek) + port uC (np. OC1A) analogicznie z innymi pinami mostka. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Kobi Marzec 30, 2013 Autor tematu Udostępnij Marzec 30, 2013 Elegancko, a na 4 silniki wystarczy mi 1 mostek? W sensie po 2 na kanał? Ja zrobiłbym to tak: 2 mostki TB6612 (moduły) na 4 silniki, czyli 1 mostek na 2 silniki i analogicznie drugi i sygnały do mostków musiałby iść z jednego uC na 2 mostki czyli, np. PWM1A(pierwszy mostek) + PWM1A(drugi mostek) + port uC (np. OC1A) analogicznie z innymi pinami mostka. I tak też pewnie zrobię, przynajmniej będę miał zapas mocy, mniejsze spadki i konstrukcja bardziej elastyczna. Pozostaje jeszcze kwestia zasilania która jest w tej chwili priorytetowa. Zastanawiam się nad mały akumulatorem żelowy o którym pisałem wyżej ale znalazłem jeszcze niedziałającą(ponoć) baterię od laptopa która moim zdaniem nadawałaby się najlepiej, ale nie wiem w jakis posób sprawdzić ogniwa. W ostateczności kupię LiPo tak jak wyżej mi doradzono. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
aixI Marzec 30, 2013 Udostępnij Marzec 30, 2013 Ja mam Li-Pol'a i jestem z niego zadowolony. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Kobi Marzec 30, 2013 Autor tematu Udostępnij Marzec 30, 2013 Ja mam Li-Pol'a i jestem z niego zadowolony. No wiem, ale nie mam zbyt wiele kasy więc staram się korzystać z tego co mam Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Tolo Marzec 30, 2013 Udostępnij Marzec 30, 2013 A co myślisz o tej baterii z laptopa? Miernik w dłoń i do dzieła jedna cela (pojedyńczy paluszek) powinna mieć 3,7V jeśli ma taką wartość to znaczy że jest dobra. Sam używam baterii od laptopa w modelu auta RC i naprawdę sobie chwalę napięcie takie samo jak Li-pol prąd również nie mały tylko wagowo trochę kiepsko ale za to na wolumenie takie baterie są po 20-30zł... 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Mechano Marzec 30, 2013 Udostępnij Marzec 30, 2013 Na allegro można spotkać takie ogniwa po 6zl/szt. Myślę, że to dobry pomysł, rozwiązanie często używane np. w ebike'ach. 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!