Skocz do zawartości

Sterowanie silnikiem bezszczotkowym


IcePower

Pomocna odpowiedź

Witam 🙂 Potrzebuję wykonać sterownik silnika bezszczotkowego, a dokładniej sterownika regulatora tegoż silnika. Zadaniem byłoby ustawienie maksymalnych obrotów zaraz po załączeniu zasilania. Wiem, że silnikiem bezszczotkowym steruje się jak serwem modelarskim, dlatego zakupiłem i podłączyłem tzw. " tester serw", co prawda działa jednak aby uruchomić silnik trzeba najpierw ustawić pokrętło potencjometru w pozycję 0, a następnie zadać wartość.

Taki stan rzeczy jest już nieakceptowalny dla mnie, potrzebuję aby po wyłączeniu i włączeniu zasilania załączał silnik do maksymalnych obrotów automatycznie ( oczywiście uwzględniając czas na rozpędzenie się ).

Pytanie jak to ugryźć ? Programowałem troszkę w bascomie. Potrzebuję w sumie 4 kanały. Czy atmega8 i prosty kod jak do sterowania serwomechanizmu wystarczy ? 😉 Ewentualnie jeszcze dodać możliwość regulacji tych obrotów.

@edit

W sumie to nie potrzebuję 4 kanałów tylko sterować 4 silnikami, a więc jednym PWM wysteruje te cztery sztuki, wszystkie mogą chodzić jednakowo.

Z góry dzięki za pomoc w tym temacie 😉 Pozdrawiam

Link do komentarza
Share on other sites

Jeszcze pytanie odnośnie regulacji prędkości. Zadeklaruje zmienną i będę zmieniał jej wartość za pomocą dwóch przycisków. Istnieje możliwość zapamiętania zadanej wartości, tak żebym ustawił i po ponownym włączeniu zasilania kręcił się z prędkością wcześniej ustawioną, a nie tą zadaną programowo? 😉

Link do komentarza
Share on other sites

IcePower, jest taka możliwość również 🙂, wystarczy w Bascomie zadeklarować zmienną jako Eram i później wpisywać do niej ustaloną zmienną. A na początku programu przepisywać wartość tej zmiennej Eram do zwykłej zmiennej.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

W takim razie zabieram się za zrobienie płytki i za kilka dni będę pytał przy programowaniu jeśli wynikną jakieś problemy 😉 Dzięki za pomoc, leci punkcik 😉

@edit

Czy są jakieś przeciwwskazania aby sygnał PWM przechodził przez dip switch ?

Link do komentarza
Share on other sites

Czy są jakieś przeciwwskazania aby sygnał PWM przechodził przez dip switch ?

W jakim celu? Aby przełączać pomiędzy różnymi sygnałami czy po prostu aby odciąć PWM? Dodam również, że nie powinno się odcinać sygnału do regulatorów bo w zależności od ich ustawienia mogą się różnie zachowywać. Nie każdy regulator ma fail safe i gdy nie ma sygnału od odbiornika (PWM w Twoim przypadku) to może albo przestać kręcić silnikiem albo zachowywać się w dziwaczny sposób. W sumie aż tak bardzo nie znam się na regulatorach modelarskich, miałem styczność z tylko kilkoma egzemplarzami, ale nie sprawdzałem nigdy co się stanie, gdy nie będzie dostawał sygnału.

Link do komentarza
Share on other sites

Chodzi o to, że jednym sygnałem będę sterował 4 regulatory i np. jeśli chciałbym któryś z nich odłączyć to bym mu odciął sygnał PWM. Zaznaczam, że nie byłoby to robione podczas ich pracy. Najwyżej jeśli będzie coś nie tak, wlutuję tam zworki.

Link do komentarza
Share on other sites

Regulatory modelarskie łagodnie zatrzymują silnik po zaniku sygnału PPM z prostego powodu: zwykle oznacza to wyjście z zasięgu nadajnika, kontynuowanie lotu w tych warunkach oznacza utratę modelu. Lepiej znaleźć go nawet po niekontrolowanym lądowaniu niż wcale.

IcePower: pamiętaj o tym, że praktycznie wszystkie regulatory mają wbudowany BEC czyli są źródłem zasilania odbiornika i serwomechanizmów napięciem stabilizowanym. Oznacza to, że na czerwonym kabelku dostajesz +5V i możesz je wykorzystać do zasilania swojej płytki kontrolera. Wystarczy regulator podłączyć grubymi kablami do akumulatora lub zasilacza. Poza tym typowy regulator 3F ma zwykle wiele parametrów programowanych - często przy pomocy skomplikowanego systemu bipnięć silnikiem i podawania różnych długości impulsów PPM. Nie wszystkie ustawienia domyślne mogą być dla Ciebie OK, więc przygotuj swoje oprogramowanie na (przynajmniej jednorazową) operację programowania regulatora. Wystarczy, że za pomocą dwóch przycisków będziesz miał możliwość skokowej zmiany wysterowania PPM z min na max i odwrotnie. Zwykle start (włączenie zasilania) regulatora z PPM innym niż min blokuje silnik (żeby śmigło przypadkowo komuś palców nie ucięło), ale też pozwala na przeprowadzenie tzw. kalibracji zakresu min-max oraz wprowadza w właśnie w tryb programowania nastawów. Zwykle możesz ustawić rodzaj startu (bardzo wolny, średni i szybki), timing silnika, krzywą gazu, kierunek obrotów, rodzaj zasilania (LiPol czy NiMH) i sposób reakcji na rozładowanie akumulatora. Koniecznie przeczytaj instrukcję do danego regulatora, bo nie ma tu standardów.

EDIT:

Jeśli będą 4 regulatory (chyba nie budujesz kopterka, prawda?) to nie możesz zwierać czerwonych kabelków ze sobą. Jeśli będziesz się zasilał z BEC, czyli z napięcia podawanego przez regulator, możesz to robić tylko z jednego z nich.

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za dość szczegółową odpowiedź. Wiem, że z regulatora mogę czerpać napięcie do zasilania logiki, ale będzie to wszystko zasilane z zasilacza, nie z żadnego aku. Może określę do czego mi jest to wszystko potrzebne i nie będzie do kopter 😉 Otóż wykorzystuję silniki bezszczotkowe do rozprowadzenia lakieru w takiej maszynce, wcześniej zrobiliśmy taki ala tester który startował silnik od razu jednak działał na konkretnym typie silnika, którego teraz nie ma w produkcji. Dlatego najlepszym wyjściem jest zrobić uniwersalny sterownik który będzie w stanie wysterować popularne regulatory 🙂

Jeśli chodzi o podłączenie regulatorów, to narysowałem coś takiego:

Podpinać do nich zasilanie 5V, czy tylko sam sygnał PWM ?

Link do komentarza
Share on other sites

co prawda działa jednak aby uruchomić silnik trzeba najpierw ustawić pokrętło potencjometru w pozycję 0, a następnie zadać wartość.

Taki stan rzeczy jest już nieakceptowalny dla mnie, potrzebuję aby po wyłączeniu i włączeniu zasilania załączał silnik do maksymalnych obrotów automatycznie

To jest w celach bezpieczeństwa, ale nie ma problemu byś się tego pozbył.

ESC ma w sobie najczęściej atmegę, wpinasz się programatorem i flashujesz, np. popularnym SimonK, ale przedtem go modyfikujesz by nie czekał ma sygnał minimalny tylko startował bez względu na poziom sygnału.

Link do komentarza
Share on other sites

Tutaj jest jakiś inny mikrokontroler nie mogę odczytać jaki, i w smd to znów problem jak dla mnie żeby się wpiąć, nie jestem pewny czy sobie poradzę. Zostanę przy wykonaniu samemu tego sterownika, od razu będę mógł podłączyć 4 regulatory, ustawiam programowo i sprawa załatwiona 😉

Zerknijcie na ten urywek schematu co wstawiłem i pytanie.

Link do komentarza
Share on other sites

Nikt Ci się nie każe wpinać w SMD. Większość ESC mają wyprowadzone pady do programatora, np:

http://www.rctutor.org/uploads/7/2/4/7/7247339/6623974_orig.jpg

Sam mam w jednym przylutowaną taką tasiemkę, nawet nie pozbywałem się koszulki na około, bo wyciąłem sobie tylko wąski pasek na pady.

Pytałeś, odpowiadam. Jaką drogą pójdziesz to już Twoja decyzja.

Link do komentarza
Share on other sites

Większość ESC mają wyprowadzone pady do programatora

Z tym większość to bym nie przesadzał. Regulatory do kopterów tak, samolotowe raczej nie. Do tego większość regulatorów niekopterowych jest na silabsach a nie atmegach.

Link do komentarza
Share on other sites

Przepraszam, że się powtarzam, ale chyba nie zrozumiałeś:

"Jeśli będą 4 regulatory (...) to nie możesz zwierać czerwonych kabelków ze sobą"

Na twoim schemacie wszystkie wyjścia zasilania +5V z regulatorów są zwarte 🙁 Powinieneś wykorzystać tylko linie GND i PPM.

Akumulator to tylko hasło. Przecież chodzi o źródło zasilania regulatora i oto, że sam zasilany (z czegokolwiek) serwuje zasilanie +5V przez złącze PPM komuś innemu.

Jeżeli będzie to jakaś maszyna, która wymaga szerokiego zakresu regulacji prędkości obrotowej to możesz się naciąć. Nie wiem jaki silnik miałeś poprzednio (czujnikowy czy bez) i jaki do niego kontroler, ale typowe lotnicze regulatory modelarskie kiepsko sobie radzą ze startem i praktycznie nie działają poniżej kilkuset rpm. Co więcej start jest zrywany, dość niepewny i za każdym uruchomieniem trochę inny. Jaki konkretnie regulator planujesz użyć?

Wykorzystujesz dziwne wyjście procesora. Nie, nie jest wszystko jedno które podepniesz jako wyjście PPM. Jeżeli chcesz to jednak generować programowo na dowolnym pinie (też się da, choć to kiepski pomysł), to zamiast przełącznika wykorzystaj po prostu 4 wyjścia procesora. Niech program decyduje na które wyśle sygnał załączenia silnika. Na pozostałe może być wysyłany PPM=min. Czy wszystkie 4 regulatory będą miały zawsze włączone zasilanie?

Typowy regulator po włączeniu zasilania przechodzi procedurę autotestu i odpowiednim piszczeniem silnika informuje o jej wyniku. To trochę trwa więc nie spodziewaj się startu silnika szybciej niż po kilku sekundach od włączenia.

Link do komentarza
Share on other sites

Przepraszam, że się powtarzam, ale chyba nie zrozumiałeś:

"Jeśli będą 4 regulatory (...) to nie możesz zwierać czerwonych kabelków ze sobą"

Na twoim schemacie wszystkie wyjścia zasilania +5V z regulatorów są zwarte Powinieneś wykorzystać tylko linie GND i PPM.

Teraz wszystko jasne, bo ja myślałem, że to w przypadku koptera 😉

Jeżeli będzie to jakaś maszyna, która wymaga szerokiego zakresu regulacji prędkości obrotowej to możesz się naciąć. Nie wiem jaki silnik miałeś poprzednio (czujnikowy czy bez) i jaki do niego kontroler, ale typowe lotnicze regulatory modelarskie kiepsko sobie radzą ze startem i praktycznie nie działają poniżej kilkuset rpm. Co więcej start jest zrywany, dość niepewny i za każdym uruchomieniem trochę inny. Jaki konkretnie regulator planujesz użyć?

Potrzebuję około 1600 kV i według tego dobierałem silniki i regulatory, nie mam jakiegoś konkretnego były różne. Jeśli chodzi o zakres regulacji to nie jest jakoś strasznie ważne, zmiana prędkości będzie i tak raz na jakiś dłuższy czas. Aktualnie używaliśmy silników FOXY C2205/36 i regulator R-25B air/heli - FOXY, ale jest problem z ich dostępnością, a inne silniki ( zamienniki) na układziku który do tego czasu używaliśmy, nie chcą chodzić.

Wykorzystujesz dziwne wyjście procesora. Nie, nie jest wszystko jedno które podepniesz jako wyjście PPM. Jeżeli chcesz to jednak generować programowo na dowolnym pinie (też się da, choć to kiepski pomysł), to zamiast przełącznika wykorzystaj po prostu 4 wyjścia procesora. Niech program decyduje na które wyśle sygnał załączenia silnika. Na pozostałe może być wysyłany PPM=min. Czy wszystkie 4 regulatory będą miały zawsze włączone zasilanie?

Sugerowałem się artykułem zamieszczonym na forum o serwach modelarskich tam tak było podłączone i tak samo zrobiłem u siebie. Wiem, ale jeśli wykorzystam 4 wyjścia procesora to aby wyłączyć któreś trzeba będzie podpinać pod programator, a chodzi mi o to aby operator maszyny mógł sobie odłączyć któryś z silników łaptologicznie, żeby nie wypinał żadnych wtyczek.

Typowy regulator po włączeniu zasilania przechodzi procedurę autotestu i odpowiednim piszczeniem silnika informuje o jej wyniku. To trochę trwa więc nie spodziewaj się startu silnika szybciej niż po kilku sekundach od włączenia.

Da się ten autotest jakoś ominąć ?

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.