Promocja na kursy wideo! 180 tytułów w cenach od 19.90 do 39.90 zł (w tym m.in.: Python, C, R, Docker). Sprawdź listę tytułów »

Zagraj w Tetrisa na wyświetlaczu elektromagnetycznym

Zagraj w Tetrisa na wyświetlaczu elektromagnetycznym

Chyba każdy kto grywał w Tetrisa miło wspomina czasy, gdy tego typu gry były popularne. Niestety nowe wersje Tetrisa nie są już tak klimatyczne.

Można jednak pokusić się o samodzielną budowę ekstremalnie oldschoolowej wersji tej gry. Autor opisywanego DIY postanowił wykorzystać stary rodzaj wyświetlacza (kojarzony z dworcami).

Wyświetlacze elektromagnetyczne (znane pod nazwą flip-dot displays) można było kiedyś spotkać np. na dworcach, gdzie pełniły one rolę rozkładów jazdy. Teraz urządzenia te są już zastępowane nowymi ekranami diodowymi.

Wyświetlacze tego typu składają się z dwukolorowych klapek, które wprawiane są w ruch za pomocą elektromagnesów. Zmiana pozycji klapki odsłania kolorowe pole, co jest jednoznaczne z włączeniem piksela. Podczas pracy takiego wyświetlacza można również usłyszeć charakterystyczne klikanie.

Przykładowy wyświetlacz elektromagnetyczny (flip-dot display)

Przykładowy wyświetlacz elektromagnetyczny (flip-dot display)

Autor opisywanego projektu wykorzystał wyświetlacz z odzysku. Konstruktor stanął jednak przed dość trudnym zadaniem, bo obsługa takiego ekranu nie była łatwa. Konieczne okazało się wykonanie adaptera, który umożliwił podłączenie układu do mikrokontrolera.

Ostatecznie udało się wykonać układ, którego sercem jest płytka Teensy 3.5 z wydajnym układem ARM Cortex-M4F. Ekran podłączony został do mikrokontrolera za pomocą "garści" dodatkowych układów, mowa między innymi o rejestrach przesuwnych, dekoderach oraz bramkach logicznych. Ostatecznie do wysterowania wszystkich 210 pikseli wystarczyło 11 pinów wyjściowych. Oprócz tego, do gry potrzebny był jeszcze tylko mały, analogowy jostick.

Działanie konsoli w praktyce widoczne jest na poniższej prezentacji:

Wyświetlacze z mechanicznymi pikselami są spotykane już bardzo rzadko. Nowe konstrukcje są drogie, hobbystom pozostaje szukanie używanych urządzeń, które też nie są tanie.

Co ciekawe, wyświetlacz wykorzystany w tym DIY jest jeszcze rozbudowany o warstwę LEDów, na których pokazywana jest aktualna punktacja z gry. Poniżej widoczny jest test samych diod świecących:

Autor opisywanej konsoli zapowiedział już, że będzie nadal rozwijał projekt. W planach są m.in. nowe gry (Snake, Motor Race, Space Invaders) oraz przeniesienie całego projektu na ESP32, co pozwoli na obsługę bezprzewodowych padów do gier.

Jeśli chcielibyście odtworzyć opisywany projekt to krótką instrukcję budowy, schematy sterownika oraz kody programów znajdziecie na GitHubie autora. Dużym problemem pozostanie jednak na pewno zdobycie wyświetlacza. Jeśli nie uda Wam się znaleźć niczego odpowiedniego to możecie się pokusić o zbudowanie innej, równie niestandardowej konsoli, która np. wykorzystuje drukarkę termiczną:

Konsola do gier tekstowych DIY z drukarką termiczną
Konsola do gier tekstowych DIY z drukarką termiczną

Gry tekstowe kojarzone są z okresem, w którym komputery dopiero… Czytaj dalej »

Źródła: [1], [2]. Autor wpisu: Konrad Jeznach, Redakcja: Damian Szymański

esp32, gry, konsola, retro, teensy

Trwa ładowanie komentarzy...