Skocz do zawartości

Jakie silniki zastosować?


gitowiec10

Pomocna odpowiedź

Witam.

Buduję pojazd napędzany elektrycznie, który ma się poruszać z prędkością max. 3km/h. Jego waga 180kg.

Prosty schemat podwozia dla zobrazowania:

Niebieski kolor - kółeczka jak w wózkach z supermarketu

Czerwony kolor - koła napędzające - rozstaw kół może być inny

Każde koło napędzające ma swój silnik. Chcę, żeby pojazd jeździł przód/tył i kręcił się wokół własnej osi dlatego takie rozwiązanie.

Nie wiem jakiej mocy silniki dobrać, żeby uciągnęły moją konstrukcję. Ma jeździć po płaskim terenie. Czy wystarczą dwa silniki każdy z nich 12V 150W ??

Link do komentarza
Share on other sites

Moc nie ma tutaj takiego znaczenia, jak moment obrotowy. Jakiej wielkości mają być koła napędowe? Jaki moment obrotowy na wyjściu przekładni?

Link do komentarza
Share on other sites

1. Rozstaw kol nzpedowych za maly, proponuje taki sam jak kolek skrecanych.

2. Przyjmujac mase 180kg , predkosc 3 km/h , wspolczynnik tarcia 0,2 , moc wychodzi 300W tzn 2 silniki po 150W.

3. Sila tarcia wychodzi 360N , po 180N na kolo. Przyjmujac promien kola 15 cm wychodzi moment 27 N*m na kazdej osi napedowej.

4. Konstrukcja podwozia umozliwia jazde wylacznie po plaskiej powierzchni. Przy takiej konfiguracji kol podwozia rozwiazaniem problemu jazdy po nierownej powierzchni byloby resorowanie kol.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

1. Rozstaw kół rzeczywiście będzie szerszy i dokładnie taki jak piszesz.

2. Dziękuję za wyliczenie:)

3. 🙂

4. Koła będą resorowane. Napędzające planuję umocować na sprężynach, żeby w razie czego to one dociskały koła do podłoża.

Link do komentarza
Share on other sites

Co do 4. punktu, wydaje mi się, oczywiście, jeśli nie przeszkadza to w realizacji założeń projektu, zę zdecydowanie prościej, niż resorować każde z kół i dodatkowo skonstruować system dociskający koła napędowe, przesunąć przednią oś do przodu i zrezygnować z przednich kółek podporowych.

Przy silnikach też przydałoby się wziąć spory zapas momentu - 3kg to spora bezwładność. Poczuć ją można przy zabawie wózkiem sklepowym 😃

Link do komentarza
Share on other sites

Marekk, możesz przedstawić sens swoich obliczeń i sposób ich przeprowadzenia? Czegoś w nich chyba nie rozumiem.

Link do komentarza
Share on other sites

Ze wzorow na ruch jednostajny prostoliniowy

Moc silnikow: P=W/t . W=F*s . s=v*t stad P=F*v F=sila tarcia.

F=m*g*f f=wspolczynnik tarcia przyjalem=0.2

zatem P=m*g*f*v

m(masa)=180 kg, g(przysp.ziemskie)=10 N/kg, f=0,2 , v(predkosc)=3 km/h =0.833m/s

P=180*10*0,2*0,833=300W

Daje to wymagana moc 2 silnikow na pokonanie sily tarcia. Do ruszania czy przyspieszania moc musi byc wieksza. Np 2*250W.

Moment obrotowy na osi kola: M=F*r

F na kazde kolo to polowa sily tarcia czyli m*g*f/2 F=180*10*0,2/2=180N

przyjmujac promien kola 0,15m M=180*0,15=27 N*m

Na zakonczenie uwaga: Teoria zazwyczaj rozni sie od praktyki

Link do komentarza
Share on other sites

Wyliczenia dotyczące wymaganego momentu powyżej są nieprawdziwe. Mylone są pojęcia tarcia ślizgowego i tarcia tocznego. Zachęcam do zapoznania się z krótkim opisem zjawiska: "Mechanika ogólna" J.Kruszewski, W.Ostachowicz, E.Wittbrodt wydawnictwa PG, rok wydania 1979, strona 52. Bądź tutaj.

W tablicach należy znaleźć współczynnik oporu toczenia f, który nie jest jednostką bezwymiarową i wyrażony jest w milimetrach (zależy od materiału z którego wykonane jest koło i podłoże). Następnie zakładając, że jedynymi siłami oporu są siły tarcia opony o powierzchnię, należy przemnożyć odczytany współczynnik przez siłę nacisku N koła na podłoże (będzie to odpowiednia część ciężaru całkowitego) - w wyniku otrzymamy szukany moment M silnika.

M = f * N

By koło się toczyło, to maksymalna wartość siły tarcia ślizgowego musi być większa od siły przyłożonej do koła.

I tak np. gdyby w konstrukcji zastosować dwa koła z gumową, pompowaną oponą (zakładam, że całkowity ciężar rozkłada się równomiernie po połowie na oba koła), toczące się po asfalcie (f=2.4 mm, odczytane z tablic, opory toczenia dla koła samochodowego po asfalcie), moment jednego silnika przy masie 180 kg wyniósłby 2.12 Nm.

Teoria różni się od praktyki, gdy zbytnio uprościmy zjawisko, nie weźmiemy pod uwagę wszystkich jego aspektów bądź też go nie rozumiemy.

Link do komentarza
Share on other sites

Witam, mam podobny projekt jak rozpoczynający ten temat.

Konstrukcja o takazare.jpg

Niebieskie - okręcane "marketowe"

Czerwone - Dwa koła o osobnych napędach

Założenia - waga pojazdu 70 kg

Prędkość: 1m/s

Na podstawie Wszych wcześniejszych postów obliczyłem moment jednego silnika ~1.68Nm

Moje pytanie brzmi jakiej mocy kupić silniki?

P=70*10*0,2*1=140W podzielone na 2 = 70W - Czy te obliczenia są poprwane?

Koła o promieniu 6cm. Jakie parametry musi mieć ruch dostarczony bezpośrednio na koło?

Z góry dziękuje za odpowiedź

__________

Komentarz dodany przez: Treker

Link do komentarza
Share on other sites

Wątpię aby były poprawne - skąd to 0.2, gdzie się podziało to 6cm.

Raczej:

P = 70*10*1*0.0024/0,06 (przyjąłem opór toczenia 2.4mm) = 28W

i jest to jedynie moc tracona przy stałej prędkości przez same koła, mając silniki o takiej łącznej mocy dynamika robota będzie co najwyżej kiepska. Będzie sie rozpędzał do 1m/s w nieskończoność (dosłownie 😉 ).

Jeśli dasz dwa 70W silniki to oczywiście będzie jeździł - dużego przyspieszenia nie ma co oczekiwać, ale nie będzie całkiem tragicznie.

Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki za szybką odp.

Jestem początkujący - dlatego zadam to pytanie...

Czy zajmować sie szczegowo dobraniem silnika do momentu obrotowego?

Czy sama znajomość mocy i obrotów wystarczy?

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.