Skocz do zawartości

[Wielozadaniowy] Groszek - worklog


Pomocna odpowiedź

Wytrawiłem płytki, dodałem zdjęcia. Nie jest to mistrzostwo świata. Zastanawiam się, czy w domowych warunkach da się to zrobić dużo lepiej po zdobyciu doświadczenia czy też nie warto próbować? Z tego co widzę, większość osób tutaj zamawia płytki.

O prowadzeniu ścieżek pod kątem rozwartym już wcześniej pisałem. Zdecydowałem się na kąty proste ze względu na prostszy projekt. Z moim (zerowym) doświadczeniem takie optymalizacje nie mają większego znaczenia.

Link do komentarza
Share on other sites

Robiłeś to na papierze kredowym? Ja gdy nie miałem kredowego papieru to używałem okładek od bloków a4. I powinieneś trochę dłużej trzymać ją w wytrawiaczu bo pod megą są niedotrawienia, a toner zmyj zmywaczem do paznokci mamy / siostry 😉 Ja póki co. Robiłem płytki w domu i jestem bardzo zadowolony

A i jeszcze jedno po umyciu płytek posmaruj je pastą lutowniczą i pocynuj dzięki temu ścieżki nie będą się utleniać.

Link do komentarza
Share on other sites

Oczywiście, że da się zrobić lepsze 😉 Tak jak sam napisałeś trzeba nabrać doświadczenia. Z czasem zobaczysz jakie technologie ułatwiają i przynoszą lepsze wyniki w domowym wykonywaniu PCB.

Widzę, że masz trochę nadtrawień i sporo poprawiałeś pisakiem. Jednak na początek nie jest źle 😉 Sam miałem gorsze początki. Możesz mieć problem z wierceniem, bo zamazałeś otwory w padach - na przyszłość nie polecam tego robić 😉

Ja pozostaję dalej przy twierdzeniu, że najlepszy jest rozcieńczalnik 😉 Najszybciej i najefektowniej zmywa toner (testowałem spirytus rektyfikowany, zmywacz do paznokci, denaturat i właśnie rozcieńczalnik Nitro).

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Robiłeś to na papierze kredowym?

Tak, ale nie mam drukarki laserowej i drukuję w punkcie ksero. Pewnie lepiej by było, gdybym "prasował" kartkę tuż po wydrukowaniu.

powinieneś trochę dłużej trzymać ją w wytrawiaczu bo pod megą są niedotrawienia

Tak, specjalnie wyciągnąłem płytkę trochę za szybko, bo wytrawiacz zaczął rozpuszczać toner i bałem się, że zacznie podtrawiać ścieżki. Te niedotrawione kawałki w niczym nie przeszkadzają, nie będzie ich widać.

toner zmyj zmywaczem do paznokci

To już jest po zmywaniu zmywaczem. 🙂 Ale będę jeszcze to poprawiał.

Możesz mieć problem z wierceniem, bo zamazałeś otwory w padach

Tak, bo wszystko poprawiałem markerem. Przed wierceniem napunktuję otwory i nie powinno być źle.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Co do skuteczności różnych środków do usuwania tonera, wiele zależy od samego toneru właśnie. Ostatnio drukowałem takim, że musiałem chyba z pół godziny szorować, podczas gdy normalnie schodził prawie od razu... Jeśli chodzi o samą płytkęi, w przyszłości radzę zapoznać się z narzędziem polygon. Pozwala rozlać masę (lub dowolny inny sygnał po całej płytce, co jest i estetyczne i praktyczne i pozwala oszczędzić sporo wytrawiacza 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

po umyciu płytek posmaruj je pastą lutowniczą i pocynuj dzięki temu ścieżki nie będą się utleniać

Poszukałem trochę o cynowaniu i znalazłem artykuł z EdW o produkcji płytek domowym sposobem (http://www.edw.com.pl/pdf/k04/11_02.pdf), cytat:

Niektórzy cynują ścieżki, nie jest to jednak ani zalecane, ani konieczne, a w układach w.cz. nawet niepożądane. Oczyszczone ścieżki trzeba natomiast obowiązkowo pomalować roztworem kalafonii w denaturacie.

Pomalowanie rozpuszczoną kalafonią jest też prostsze, więc chyba się do tego ograniczę.

Link do komentarza
Share on other sites

po umyciu płytek posmaruj je pastą lutowniczą i pocynuj dzięki temu ścieżki nie będą się utleniać

Poszukałem trochę o cynowaniu i znalazłem artykuł z EdW o produkcji płytek domowym sposobem (http://www.edw.com.pl/pdf/k04/11_02.pdf), cytat:

Niektórzy cynują ścieżki, nie jest to jednak ani zalecane, ani konieczne, a w układach w.cz. nawet niepożądane. Oczyszczone ścieżki trzeba natomiast obowiązkowo pomalować roztworem kalafonii w denaturacie.

Pomalowanie rozpuszczoną kalafonią jest też prostsze, więc chyba się do tego ograniczę.

Chciałbym zauważyć, że jest to artykuł sprzed ponad 15 lat! Dostępność chemii i innych specyfików jest dzisiaj znacznie lepsza.

Link do komentarza
Share on other sites

Akumulator: dwa akumulatory Li-Po 4950 mAh (tak, wiem że na pewno to jest na wyrost) do telefonów Nokia kupione na Allegro; każdy za 8.85 zł + przesyłka.

I tu może być niespodzianka! Ciągle się zastanawiam jak producenci podróbek upychają 4x większą pojemność w tej samej objętości akumulatora przy 3x niższej cenie detalicznej.

Link do komentarza
Share on other sites

Chciałbym zauważyć, że jest to artykuł sprzed ponad 15 lat! Dostępność chemii i innych specyfików jest dzisiaj znacznie lepsza.

Możecie mi w takim razie poradzić, jak dobrze i łatwo zabezpieczyć płytkę?

jeszcze raz proszę o wrzucanie nowych zdjęć/tekstu jako nowych postów

Będę wrzucał jako nowe posty i dodawał do oryginalnego wpisu, ok? Ten pierwszy wpis mi samemu bardzo się przydaje, mam tam wszystko uporządkowane i widzę postęp prac.

Link do komentarza
Share on other sites

Sprawdziłem, że w moim sklepie elektronicznym mają całkiem sporo różnych preparatów do konserwowania płytek. Przejdę się tam dzisiaj i coś wybiorę.

Tymczasem powierciłem wszystkie otwory. Mam problem z zadrami. Nie chciałbym potraktować płytki papierem ściernym, żeby nie uszkodzić ścieżek. Jak sobie z tym radzić?

Link do komentarza
Share on other sites

Ja zawsze po wierceniu całą płytkę przecieram papierem ściernym 1000. Dzięki temu pozbywam się warstwy tlenku. Zaraz po przeszlifowaniu myję płytkę i nakładam warstwę rozpuszczonej kalafonii.

Drobnym papierem ściernym ścieżek nie uszkodzisz, a jeśli nawet to lepiej teraz, niż potem sama ścieżka gdzieś się przerwie i szukaj przyczyny awarii.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

_ender88 to źle zrobiłeś. Najpierw powinno się zabezpieczyć płytkę, a następnie wiercić 😉 Znaczy się to już zleży od techniki, aczkolwiek tak jest na pewno lepiej.

Ja cynuję normalnie przy czym zajmuje to jednak trochę czasu i jeśli chcemy uzyskać dobre wyniki pracy to trzeba się do tego przyłożyć.

O cynowaniu chemicznym zbyt wielu dobrych rzeczy nie wyczytałem, ale nie potwierdzę tego, bo nie stosowałem tego typu preparatów.

Link do komentarza
Share on other sites

Moim sposobem było rozwiercenie pada większym wiertłem którym kręciłem palcami. Jak będziesz wytrawiał następną płytkę to nie zamalowuj otworów w padach bo to przez to te zadziory.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.