Skocz do zawartości

[Materiały] Odlewanie opon do robotów z silikonu


Treker

Pomocna odpowiedź

Nie, odwrotnie 🙂 Im mniej tym lepiej.

Tak oczywiście masz rację i potwierdzam.

In większa liczba tym silikon jest bardziej "twardy" a więc i mniej trzyma się podłoża, przy wykonywaniu form akurat im "gładsza" forma tym lepiej - wytrzyma więcej procesów odlewania, każdy kontakt z silikonem ciut ciut niszczy formę i każdy następny zaczyna się bardziej lepić do niej.

Ale tu akurat ten parametr jest na rękę - mniejszy poślizg.

Swoją drogą polecam silikony firmy http://www.kauposil.com/sklep/ i serię Mold Max

Są to dość drogie silikony, ale mają dobre właściwości i długo trzymają początkowe parametry. Ich minusem jest lepkość. Należą do dość lepkich silikonów. Twardość na poziomie średnik tak nazwał bym neutralny.

Cena spora, ale spokojnie można się złożyć w kilku na taką puchę 1kg i spokojnie na jakiś czas wystarczy każdemu.

Link do komentarza
Share on other sites

Treker, no właśnie wahałem się trochę, dzięki za odpowiedź 🙂

marciu11, a lepkość nie jest czasem pożądana w robotach z rodziny sumo? Na pewno koła z bardziej lepkiego materiału będą się szybciej brudzić, ale można je przeważnie przecież szybko wymienić w robocie. W robocie, którego planuję zbudować liczę właśnie na jak najlepszą przyczepność. Tak sobie myślę, że na zawody najwyżej można przecież zabrać kilka par oponek na wymianę i zmieniać je między walkami, jeżeli zaszłaby taka potrzeba.

Swoją drogą, jest jakiś sposób na wyczyszczenie silikonowych opon z brudu, który będzie się do nich przyklejać podczas walki?

Link do komentarza
Share on other sites

Wystarczy woda 🙂 Lub alkoholem przetrzeć.

Silikon przecież nie jest fizycznie lepki, bo żadnego odlewu by się z niego nie wyjęło.

Wręcz przeciwnie musi być jak najbardziej "śliski" fizycznie i chemiczne neutralny.

A więc ten brud, to tak jak by statycznie się jego trzyma - jak gumką potrzesz to też się zakurzy a klejąca nie jest.

A czy lepkość jest pożądana przy ogumieniu? Oczywiście ale we wszystkim trzeba mieć umiar. Tylko jak mówię to nie jest lepkość typu taśma klejąca.

Ta lepkość zależna jest od miękkości zsieciowanego silikonu.

Im guma będzie miększa tym robot będzie miał zryw typu "elastyczny sznurek do ciągnięcia", będzie bardziej pływał na opokach. A im silikon będzie twardszy tym będą się koła bardziej ślizgać.

Oczywiście są to przerysowane sytuacje, gdyż nikt przecież nie zrobi opon miękkich jak guma do żucia, ani tak twardych jak plastik - żeby się ślizgał. Silikon zawsze będzie i elastyczny i twardy zarazem. Ale pokazuje tendencję.

Na wyścigi też przecież dobiera się nie jedne opony i nie małe pieniądze na badania nad ogumieniem są wydawane. A też przecież można powiedzieć opona to opona.

Ale jak piszesz, I piszesz słusznie.

Można odlać sobie kilka kompletów (różna ilość katalizatora a więc i twardość będzie inna) i wymieniać i dobrać jakie będą najlepsze.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Ja swoje formy zawsze myję wodą, lub przecierałem wacikiem spirytusowym i było ok. No ale to z resztek zaschniętych żywic ewentualnie jakichś włosów z koca itp.

Odnośnie brudów podłogowych przyjmuję za pewnik co piszesz, to jednak trochę inne drobinki i brud.

Więc nitro czy aceton nie zaszkodzi... 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

A ile Shore A jest optymalną wartością, żeby robot miał jak najlepszą przyczepność? Ja znalazłem silikon z Shore A 10.

Edit: Czy da się uzyskać lepszą przyczepność, od oponek mini-z?

Link do komentarza
Share on other sites

Tak naprawdę nie ma optymalnej twardości dla każdego robota - wszystko zależy od tego, jakiego stosunku trwałość/przyczepność oczekujesz, jaki moment silników, masa robota itp. Co do oponek mini-z, wszystko się da, ale oponki mini-z są stosunkowo łatwo dostępne i mają wyśmienitą przyczepność.

Link do komentarza
Share on other sites

W podanym przez Ciebie temacie pisales, ze sprawdzisz mini-z z twardoscia 10.

Nie ma czegoś takiego jak twardość 10 w oryginalnych oponach mini-z. twardości są od 20° do 60° dla opon gładkich (slik). To 10 odnosi się do miękkich opon bieżnikowanych (MT), ale nie jest to porównywalne z 20°, w sensie nie oznacza to, że bieżnikowane opony "10" są bardziej miękkie od slików 20°. Gładkich opon o twardości "10" nie ma, przynajmniej jeśli chodzi o oryginalne kyosho, ale nieoryginalne to ciężko porównywać między sobą, nie mając ich w ręce. Ja mam w domu gładkie 20° i są baaardzo przyczepne - jak się je wyjmie z pudełka, to się lepią (dopóki się nie zbrudzą 😉 ) w palcach.

Chyba, że miałeś na myśli opony bieżnikowane (MT), ale takie są mniej przyczepne od slików, więc nie wiem czy w ogóle jest sens je stosować.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.