Skocz do zawartości

Kurs elektroniki – #9 – elementy stykowe, przekaźniki


Komentator

Pomocna odpowiedź

Czy w tym artykule nie było kiedyś mowy o optoizolatorach? Gotowe moduły, często z większą liczbą przekaźników są w nie wyposażone.

Jak można podać stan niski/wysoki na bramkę tranzystora bez mikrokontrolera? Może to być +/- z obwodu zasilającego przekaźnik czy można zrobić to jakoś z zewnątrz?

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 24.01.2023 o 12:17, xabro1 napisał:

Czy w tym artykule nie było kiedyś mowy o optoizolatorach?

Nie, tego tematu nie poruszaliśmy nigdy w ramach tego kursu. Możliwe jednak, że za jakiś czas pojawi się osobny artykuł na ten temat.

Dnia 24.01.2023 o 12:17, xabro1 napisał:

Jak można podać stan niski/wysoki na bramkę tranzystora bez mikrokontrolera?

Stan niski/wysoki to po prostu zwarcie z masą lub np. 5 V.

Link do komentarza
Share on other sites

Witam.Wykonałem układ z przekaźnikiem w wersji drugiej.W pierwszej wersji pierwszej nie zadziałał .Było słychać przekaźnik ,ale dioda nie świeciła.Widocznie wygięty pin nie kontaktował .W drugiej wersji przekaźnik kliknął już po podłączeniu zasilania ,a dioda zaświeciła po podłączeniu wysuniętego pinu .A by uzyskać efekt kliknięcia rozłączyłem przewód minus idący w poprzek układu.Dioda jest potrzebna do zablokowania ,,cofającego'' się prądu z cewki przekaźnika .Pozdrawiam1700135273542.thumb.jpg.c7d21e31302703574c473bcb3fb8c782.jpg1700135273596.thumb.jpg.5f6959c9e067af2c1b790293628ccafe.jpg

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Możecie rzucić okiem na mój układ? Dźwinie się zachowuje jak złącze przewody przekaźnik bardzo szybko włącza sie i wyłączą kilka razy na sekunda a dioda mryga. Nigdzie nie widze żadnego spięcia. Z Tranzystora wychodzi 5V czyli tak jak być powinno. Co może być przyczyną? 

IMG_20231228_194404.jpg

IMG_20231228_194640.jpg

IMG_20231228_194650.jpg

 

 

EDIT. Chyba jednak wina kabelków bo jak zacząłem nie stykać a pocierać jeden o drugi to praktycznie było dobrze z małymi włączeniami i włączeniami a nie jak jakis stroboskop. Uznaje że to wina słabej jakości kabelków 🙂

Pozdrawiam i bez odbioru

Edytowano przez PanMajster
Link do komentarza
Share on other sites

Hej mam jeszcze jedno pytanie.

1. Czy takiego przekaźnika można użyć do rozdzielenia źródła zasilania. ?

NC bateria

NO zasilacz DC.

Tak żeby po podłączeniu zasilacza automatycznie zasilanie się przelaczało na zasilacz?

2. W kursie jest że nie używa się przekaźników przy baterii ze względu na spory pobór prądu.  Rozumiem że pozycja NC nie pobiera prądu więc jest spoko dla baterii , problemem jest pozycja NO którą do działania potrzebuje zasilania , przy czym problem znika w pobieraniu prądu z zasilacza.

 

Dobrze rozumuję? 

Oczywiście wcześniej prąd z zasilacza tak jak przy baterii trzeba ograniczyć do 5V itd. ale pytam narazie czysto teoretycznie 

Link do komentarza
Share on other sites

1. Owszem można (nawet ostatnio coś takiego robiłem) ale to nie gwarantuje ciągłości zasilania; przerwa (lub spadek napiecia zasilającego poniżej napięcia rozłączenia przy zaniku zasilania sieciowego) będzie co prawda krótka, ale wystarczająca np. do zresetowania mikrokontrolera. Ale w wielu przypadkach się sprawdzi.

2. Istnieje wiele rodzajów przekaźników, np. bistabilne potrzebują zasilania tylko w czasie przełączania.

  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Witam,

wykorzystując wiedzę zdobytą w tym kursie próbuje w ramach nauki, zbudować prosty układ oparty na przekaźniku, kontraktorze i syrenie alarmowej. W momencie rozłączenia się kontraktora (otwarcia drzwi) syrena powinna się włączyć.

Układ jest zasilany baterią 12V. Ponieważ zasilanie jest 12V nie korzystam już z stabilizatora napięcia. Schemat wygląda następująco.

schemat.thumb.png.6e4ecda2064d0836a134f6f13d98e7fe.png

Wykorzystuję do tego następującą syrenę: https://botland.com.pl/syreny-alarmowe/3041-syrena-alarmowa-s3-6-14v-112db-6-tonow-5900804000532.html oraz przekaźnik 12V: 

przekaznik.thumb.PNG.75c8ee3b97ca1d74b7cecd26ebb46bd9.PNG

 

Testując układ na diodzie (zamiast syreny dioda + rezystor z kursu) działanie układu jest prawidłowe - dioda zaczyna się świecić w momencie rozłączenia kontaktora (otwarcia drzwi) i przestaje w momencie jego połączenia (zamknięcie drzwi).

W przypadku syreny zachowanie jest jednak inne. W momencie rozłączenia się kontraktora syrena się włącza, natomiast po połączeniu kontraktora syrena dalej jest włączona - tak jakby cewka nie mogła się przełączyć - nie słychać również charakterystycznego kliknięcia przekaźnika. Dopiero odłączenie syreny (wypięcie z płytki stykowej) pozwala na jej wyłączenie. 

Wykluczam raczej tutaj niesprawność samego przekaźnika, ponieważ układ z diodą działa prawidłowo. Początkowo wydawało mi się, że może to kwestia braku stabilizatora napięcia, jednak wykorzystując układ z kursu (bateria 9V, stabilizator napięcia i przekaźnik) i podpinając syrenę (zamiast diody i rezystora), uzyskuję ten sam efekt. 

Czy ktoś z forumowiczów ma pomysł co jest przyczyną takiego zachowania się układu? Z góry dziękuję za wyjaśnienie i wyrozumiałość 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Wybrana przez Ciebie syrena pobiera 1A - stanowczo zbyt wiele dla baterii.

W momencie włączenia syreny napięcie na baterii tak siada, że jest już zbyt małe, by przekaźnik mógł zadziałać. Zmierz napięcie na baterii przy włączonej syrenie.

Akumulator samochodowy byłby bardziej właściwy.

Edytowano przez jand
  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki wielkie za kurs, na pewno zacznę następny, ale nie wiem czy lepiej od razu zabrać się za Arduino czy przeskoczyć do elektoniki II/techniki cyfrowej i dopiero potem zacząć z mikrokontrolerami, chętnie posłucham bardziej obeznanych z tematem.

Link do komentarza
Share on other sites

@Marllas witam na forum! Miło słyszeć, że kurs Ci się podobał! Szczerzę radzę zająć się drugim poziomem elektroniki i kursem TC, a dopiero później iść do Arduino. Jak przejdziesz teraz do Arduino to nie będzie Ci się chciało cofnąć do wspomnianych kursów, a treści, które tam opisaliśmy naprawdę warto znać - ułatwią Ci jeszcze lepsze zrozumienie układów w okolicy Arduino 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.