Jak działa siłowe sprzężenie zwrotne dla VR?

Jak działa siłowe sprzężenie zwrotne dla VR?

Mieliście okazję korzystać z VR, czyli wirtualnej rzeczywistości? Jeśli tak, zgodzicie się chyba, że obraz i dźwięk to czasami trochę zbyt mało.

Znacznie lepiej byłoby, gdyby kontroler pozwalał nam na odczuwanie dodatkowych bodźców, dzięki czemu możliwe byłoby np. symulowanie masy podnoszonego obiektu.

Zespół naukowców z Chicago opracował rozwiązanie, które ma umożliwiać doświadczenie siły podczas przebywania w wirtualnej rzeczywistości. Dotychczas najpopularniejszym doświadczeniem dotykowym były wibracje, znane już z kontrolerów do gier przeznaczonych na komputery i konsole.

W opisywanym urządzeniu za generowanie dodatkowej siły odpowiadają dwie turbiny. Każda z nich może dostarczyć do 7 N ciągu – daje to łącznie wrażenie przedmiotu o wadze 1,4 kg. Czas reakcji takiego kontrolera to tylko 0,3 s, co umożliwia odtworzenie nawet bardzo szybkich scen.

Do kontroli urządzenia wykorzystano Arduino oraz aplikację VR rozwijaną przy pomocy Unity 3D. Do generowania siły posłużyły dwa silniki BLDC. Po uruchomieniu prototypu badacze przeprowadzili testy na grupie ochotników. Dostali oni możliwość sprawdzenia działania urządzenia w kilku scenariuszach. Jednym z nich było toczenie kulki po drewnianej łopatce. Kulka mogła swobodnie przemieszczać się wzdłuż i w poprzek łopatki, a jej ciężar symulowany był przez urządzenie.

Innym scenariuszem była kuchnia. Testerzy mogli spróbować przygotowywania różnych dań na patelni, z różnym sposobem ułożenia składników. Ochotnicy ocenili urządzenie bardzo pozytywnie, każdy z nich stwierdził, że gra z symulacją siły jest znacznie lepsza niż gra oparta na samym obrazie. Jedynym czynnikiem, który osłabiał wrażenia, były podmuchy powietrza odczuwane przez uczestników.

Projekt spełnił swoje pierwotne założenie i pozwolił na odwzorowanie sił występujących w grach VR. Dokładny sposób działania urządzenia można zaobserwować na poniższym filmie:

Urządzenie, choć jest tylko prototypem, potrafi dostarczyć mnóstwo pozytywnych wrażeń. Naukowcy już planują jego dalszą rozbudowę – chcą zmniejszyć masę całości, zniwelować hałas i usunąć podmuchy powietrza. Więcej informacji na temat tego projektu można znaleźć w publikacji naukowej przygotowanej przez jego autorów.

Niezwykle oryginalny robot kroczący z turbinami w stopach!
Niezwykle oryginalny robot kroczący z turbinami w stopach!

Jednym z dylematów, które pojawiają się podczas budowy dwunożnych robotów kroczących jest konstrukcja stóp. Większa ich powierzchnia... Czytaj dalej »

Źródła: [1], [2]

arduino, bldc, nauka, VR

Trwa ładowanie komentarzy...