Skocz do zawartości

[Dla początkujących] Przepis na robota - w pełni programowalny Line Follower


Nawyk

Pomocna odpowiedź

Sprawdź aparatem lub kamerą w telefonie czy diody świecą po włączeniu zasilania (tylko nie w tym układzie , podłącz normalnie 5v przez rezystor 470 ohm) . Jak nadają to sprawdź miernikiem zmiany napięć na fototranzystorze po przyłożeniu białej kartki. Według mnie coś musiałeś źle wlutować , kiedyś też coś pomyliłem i również miałem napięcie ok 2 V.

Link do komentarza
Share on other sites

Zamierzam wykonać takiego robota i chciałem za napęd wykorzystać silników HL149 z przekładnią 10:1, niestety nie ma już ich nigdzie dostępnych.

Doradzicie jakie silniki mogę jeszcze wykorzystać? Serwa odpadają, nie chce bawić się w przerabianie.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

No rozumiem, pewnie.. dlatego mam kilka pomysłów.

Na samym początku zakochałem się w tych silniczkach z przekładnią : 1 lub 2 ( jeżeli one się nadadzą to, aż nie mogę się doczekać jak wpadną w moje ręce. 🙄 )

Natomiast alternatywa numer dwa, to są te silniki : 3 lub 4

Link do komentarza
Share on other sites

Z tańszych masz jeszcze plastikowe od Pololu 1118 http://kamami.pl/index.php?categoryID=9936&offset=40

Np. http://kamami.pl/index.php?ukey=product&productID=195505

To, co musisz wziąć pod uwagę, to że ich prąd obciążenia przy 6 V może osiągnąć do 800 mA, więc najlepiej jakbyś w PWM nie dawał więcej jak 75% maksymalnej wartości (mostki H wytrzymają do 600 mA na silnik).

Są też adaptery na koła, które powinny pasować (nie testowałem):

http://kamami.pl/index.php?ukey=product&productID=195509

Spróbuj też poszukać silników z przekładniami na Allegro, czasami trafia się złota okazja 🙂

@EDIT

Te podwójne silniki Tamiya są spoko, tylko mają bardzo duży prąd maksymalny (ponad 2 A) przy ok. połowie napięcia zasilania (3 V - połowa PWM), więc nie radziłbym zablokować kół np. przytrzymując przez przypadek robota w miejscu. Silniki z Mobota nie słyną z super wytrzymałości - pierwszych ([3]) użyłem w pracy inż. i jeden padł po tygodniu testów. Drugie ponoć mają kiepskie szczotki, ale może lepiej zaczekać aż wypowie się jakiś użytkownik.

Link do komentarza
Share on other sites

Ja posiadam tą przekładnię Tamiya, ale nie jestem z niej zadowolony. Powody: duże luzy i wysoki maksymalny prąd jaki mogą pobrać. Będziesz musiał jakoś uchronić mostek przed spalaniem albo zastosować inny mostek (ja w końcu zrobiłem sterowanie silnikami na pojedynczych tranzystorach). Z perspektywy czasu, lepiej byłoby wziąć jakieś Pololki, a następnie z powodzeniem wykorzystywać je w kolejnych konstrukcjach. Pamiętaj, że nie za bardzo możesz zmienić rozstaw kół w tej przekładni, która swoją drogą jest baardzo duża (jeżeliby porównywać ją do Pololków).

Link do komentarza
Share on other sites

Nie nie, silniki od Pololu odpadają, są zbyt drogie. 😋

A wracając do tych silników Tamiya 70168, super że się nadają itp.

Tylko nasuwa mi się jedno pytanko, atmega która zamierzam kupić (. ) - chyba taka standardowa.

Zasila się ją raczej 5V, natomiast te silniki od Tamiya są na 3V. Jak rozwiązać ten problem?

Wystarczy zastosować dwa stabilizatory, 7805L na Atmega, a jakiś 3,3V na silniki?

Link do komentarza
Share on other sites

Pewien spadek napięcia będziesz miał na mostku H, resztę możesz "poprawić" odpowiednio sterując PWMem, ale nie czytasz tego, co się pisze... Problemem może być prąd. Przy maksymalnym obciążeniu w najlepszym wypadku spadnie napięcie na akumulatorach i robot się wyłączy, w najgorszym - mostek pójdzie z dymem. Silniki Pololu faktycznie są drogie, ale zdecydowanie lepiej się nadadzą do tego robota - pod względem napięcia znamionowego, jak i prądu obciążenia. Rozważ jeszcze te plastikowe silniki z KAMAMI (pewnie można je dostać również w innych sklepach, akurat ofertę K. dobrze znam 😉 ), zdecydowanie bardziej bym Ci je polecał od przekładni Tamiya.

Stabilizator liniowy do zasilania silników zdecydowanie odradzam, będzie się grzać niemiłosiernie. Zdecydowanie lepszym wyborem jest dobra przetwornica DC-DC, ale dla takich prądów, cenowo wyjdzie Ci całość podobnie, jak dwa silniki Pololu z metalowymi przekładniami :] A wciąż nie rozwiążesz problemu z prądem vs mostki H... A prościej i taniej to tylko obniżenie PWM

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Kurde po przeczytaniu kilku rzeczy, doszedłem do wniosku, ze raczej wyżałuję trochę więcej pieniędzy na silniki z pololu i będę spokojniejszy.

Tylko jeszcze mam pewne pytanie czy chodzi o HP czy LP.

Pytam, bo mam okazję kupić po niższej cenie HP 30:1, a wole być pewny. 😉

EDIT:

i Nawyk, zdecydowanie zasłużyłeś na piwo za ostatni post! zresztą pierwszy też był pomocny. 😉

Link do komentarza
Share on other sites

HP pobierają większy prąd, ale za to mają większy moment obrotowy i osiągają wyższe prędkości przy tej samej przekładni. LP (zakładam, że chodzi o te bez oznaczenia HP ani MP) mają dokładnie na odwrót. Wybór należy do Ciebie 🙂 Kluczowy jest wybór modelu o odpowiednim momencie obrotowym, chociaż robot z artykułu nie jest wymagający (mało waży). Najbardziej uniwersalne wydają mi się silniki HP 30:1, sporo osób stosuje je w robotach minisumo, można je też znaleźć w co niektórych robotach LF. Najlepiej zajrzyj do katalogu robotów i sam popatrz, co ludzie stosują. Powodzenia 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Postanowiłem zacząć swoją przygodę z robotyką od tego projektu. Chciałem się zabrać za zamawianie części, ale przed tym, czy mógłbyś ktoś zerknąć okiem na schemat? Opierałem się głównie na tym zamieszczonym przez autora. Szczególnie mam na myśli kondensatory. Nie ukrywam, że moja wiedza elektroniczna nie jest zbyt obszerna, a nie chciałbym wyrzucić pieniędzy w błoto za niepotrzebne bądź spalone części 😉

Mam też jedno pytanie do samego schematu twórcy. Skąd się bierze to 7V, którego używamy do zasilania silników? Bo patrząc na zdjęcia nie widzę innego potencjalnego źródła zasilania poza 4 akumulatorkami, bądź też bateriami.

linefollower.pdf

linefollower.sch

Link do komentarza
Share on other sites

Schemat bardzo ładny, nie znalazłem błędów. Jeśli chodzi o zasilanie, to dotyczy ono zastosowania stabilizatora. Na zdjęciach/rysunkach takiego stabilizatora nie ma, został dodany później na życzenie osób udzielających się w temacie. Tak samo kondensatory filtrujące. Robot i bez tego będzie działać, zależało mi na maksymalnej prostocie, no ale... Źródłem 7V może być np. tani akumulator litowo-polimerowy 2S (7,4V), można się też pokusić o 5-tą baterię AA. Jak komu wygodniej. Jeśli chcesz robota zasilać z czterech AA, to stabilizator sobie odpuść albo poszukaj jakiegoś LDO, ew. miniaturowej przetwornicy Pololu...

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.