Skocz do zawartości

Analogowy sterownik dwóch silników DC


Marekk

Pomocna odpowiedź

Hey

Nie wgłębiam się zbytnio w ten temat ale popatrz.

Na początku masz analogowy Joystick. Jego A przekształcasz C bo to info wygodnie przesłać dalej.

Na końcu masz PWM, czyli cyfrę.

Ale, w członach pośrednich znów przekształcasz C na A które przed lub w PWM ( nie pisze to tym wprost ale tak musi być ) znów musi być zamieniane na C.

Czyli w skrócie: AC → CA → AC → PWM

Czy nie możesz inaczej rozwiązać multi / demulitipleksery tak, by C z Joysticka podawać wprost na PWM ?

Link do komentarza
Share on other sites

Xweldog, masz racje, ze po odebraniu cyfry przetwornik c/a wyglada na zbedny. I w tym miejscu prosze o chwile uwagi i przeanalizowanie szyny analogowej (tzn 30 przewodow, kazdy podlaczony na wejscie analogowego sterownika silnika). Moim zalozeniem jest sterowanie silnikiem (dowolnym) jednoczesnie przez 1 lub wiecej joystickow, oraz wewnetrzna inteligencje, do tego DTMF lub (w przyszlosci) iWifi. Do tego przewodowa kaseta serwisowa posiadac ma najwyzszy priorytet. Wedlug mojej niewielkiej wiedzy najlatwiej podawac na kazdy przewod szyny analogowej napiecie 0-5V poprzez rezystory, wartosc ktorych okresla priorytet zrodla napiecia. Teoretycznie przy podaniu z 2 zrodel napiecie 0 z jednego i 5V z drugiego, przy jednakowych rezystorach , na szynie analogowej bedzie 2,5V co podane na wejscie analogowego sterownika oznacza brak ruchu. Warunkiem jest, aby kazde zrodlo (joystick, kaseta serwisowa, odbiornik DTMF czy Wifi) mialo na wyjsciu napiecie 0-5V. Dlatego wprowadzilem konwersje c/a odebranego cyfrowego sygnalu. Komutacja zrodel sygnalu na dowolny przewod szyny analogowej odbywa sie poprzez cyfrowo sterowane klucze analogowe. Zaleta tego rozwiazania wydaje sie mozliwosc bezkarnego (bez zmiany istniejacych ukladow) dolaczania nastepnych systemow sterowania.

Link do komentarza
Share on other sites

Uklad rzeczywiscie dzlo sie uproscic, Xweldog masz calkowita racje. Obecna wersja zawiera tylko 4 wzmacniacze operacyjne. Do zmiany kierunku zastosowany przekaznik sterowany przez T1 i U1C, - komparator zalaczajacy T1 jesli napiecie z potencjometru jest mniejsze od okolo 2,45V. Zastosowanie przekaznika oprocz zwiekszenia niezawodnosci (chyba) daje zmniejszenie spadku napiecia zasilajacego silnik, upraszcza tez pomiar pradu i napiecia zasilajacego silnik. Takie sterowniki zamierzam wykorzystac do napedu ramienia i chwytaka.

Witam

Mógłbyś udostępnić wzory płytek PCB tego sterownika?

Postanowiłem go wykorzystać, gdyż buduję czołg na projekt unijny w szkole.

Z góry dziękuje.

Przemm

Link do komentarza
Share on other sites

Kolega Marekk ostatnio logował się dwa miesiące temu. Więc raczej nie podeśle tych schematów. Zamiast sterownika analogowego lepiej zbudować cyfrowy. Będziesz miał wiele możliwości. Zupełnie wystarczy Atmega8 + l298 (lub inny ha bridge). Będzie mniejszych rozmiarów, łatwy w budowie i prosty. A jak wiadomo proste rozwiązania są najlepsze.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

W swoim modelu czołgu chce zastosować potencjometry suwakowe do sterowania gąsienicami, wiec musiałbym zastosowac dodatkowo przetwornic c/a, potrafie programowac tylko 8051 w asemblerze i w bardzo znikomym stopniu, a powyzsze rozwiazanie bylo by najlepsze.

W nastepnych wersjach zdecydowalbym sie na zastosowanie procka i zrobic zdalne sterowanie

Link do komentarza
Share on other sites

Wpadło mi ręce dużo układów BTS781GP ( http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/92622/INFINEON/BTS781GP.html ).

Rozumiem ze na wejścia IH1 i IH2 podaje 0 lub 1 z procka w zależności od kierunków obrotów silnika, diagnostyczne ST1 i ST2 mogę sobie podarować, a IL1 zwieram z IL2 i podaje na nie sygnał PWM z procka z informacja o kierunkach obrotów.

Na wejście A/C procka podaje napięcie z dzielnika napięcia zrobionego z potencjometru suwakowego.

ustawiam rezystor na połowę wartości sprawdzam jaki stan mam na procku i daję tolerancje odpowiednia aby silnik był nieruchomy przy takim sygnale (dalej ten stan - STOP), następnie w zależności czy sygnał na wyjściu przetwornika A/C jest większy bądź mniejszy od wartości stopu, i przyporządkowuje dla odpowiednich wartości wypełnienie sygnału PWM.

I teraz kilka pytań:

1. Czy dobrze "rozkminiłem" idee działania?

2. Czy ten układ się nada?

3. Czy te silniki ( http://allegro.pl/silnik-dpm-25-n1-02-4000-obr-min-1-i1357444049.html ) się nadadzą do modelu czołgu, wymiary około 15cm x 10cm

EDIT:

Jakby ten układ nie sprawdził się, posiadam również:

1. Przekaźnik do sterowania silnikami NEC EP2-3L1S (taki mostek H w przekaźniku)

2. VN772K oraz VN770K

3. BTS7700G

4. Mam gdzieś jeszcze inny przekaźnik do sterowania silnikami, ale niestety zapodział mi się gdzieś w magazynie.

__________

Komentarz dodany przez: Treker

_allegro

Link do komentarza
Share on other sites

1. Jak najbardziej.

2. Układ ten nie jest mostkiem h tylko jest czymś w stylu przekaźnika. Nie obsługuje on sygnału pwm. Lepiej zastosować coś sprawdzonego. www.robodudes.com tam jest spory wybór mostków.

3. Silniki mają obiecujące parametry. Mogły by być ok.

Link do komentarza
Share on other sites

Odnośnie silników. To jest b.trwały, łożyskowany silnik od radiostacji. Ale, w relacjach wymiary / moc nie jest zbyt korzystny. Do ręcznej wiertareczki nabyłem u Markamagdy trochę mocniejszy DPM-30. Przy 30V na luzie pobiera 40mA i nadaje się do pracy do ok. 250mA. Większe obciążanie powoduje że b.spadają mu obroty i się grzeje.

Tak ogólnie: użyteczną moc nie znanego nam silnika można z grubsza oszacować mnożąc pobór mocy biegu luzem ( Uz * I ) razy m/w 5-7. Ale, niektóre silniczki z zabawek które badałem przy 6V potrafiły "na luzie" pobierać 200mA a stawać przy... 500mA. Trafił mi się jeden fenomen ( Japan ) pobierający 80mA a stający przy 1,6A.

Link do komentarza
Share on other sites

Uklad ze schematem z postu z 16.11.2009 pracuje u mnie nadal , steruje silnikami od wycieraczek. Zamieszczam skan wydruku PCB i szkic rozmieszczenia elementow. PCB projektowalem w Protelu. Przewidziane miejsce na rownolegly Mosfet. Konieczne okazalo sie pocynowanie grubo sciezek miedzy Mosfetem, przekaznikiem, R20 i wyjsciem ze wzgledu na duze prady przy obciazeniu silnikow powodujace przepalenie sciezek. Przemm, jesli chcesz prosty uklad , to sie nadaje, jednak o rozbudowe trudniej niz przy sterownikach cyfrowych.

ster1motorP.pdf

Link do komentarza
Share on other sites

Sterowanie cyfrowe zastosuje przy nowej wersji z sterowaniem zdalnym

A jakiego przekaznika uzyles? I chyba jest zwarcie przy 4 nozce scalaka.

I jakbys mogl wrzucic jeszcze raz rozmieszczenie elementow

Pozdrawiam

Ps. Wybaczcie za brak ogakow i bledy i moich wypowiedziach ale pisze z poziomu iPhone'a i wstawianie ogakow jest dosyc uciazliwe.

Link do komentarza
Share on other sites

Przekaznik 12V, 2x8A HF115F/012-2HS4 (JQX-115F) lub odpowiednik: RM85Z, RM83Z, AZ761, FTR-H1-F1, RT, 42.43/52/61, G2RL. Wydruk z Protela byl bez zwarc. proponuje moja PCB potraktowac jako wzor. Chociaz u mnie 2 takie sterowniki jeszcze dzialaja. Ale juz mam nowe PCB z Mosfetami N a nie P i z zabezpieczeniem przeciazeniowym (ale 1 komparator wiecej).

PCBsterPWM.thumb.jpg.1c332a0b90f65ebeb8d5534a5cb2acc1.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.