Skocz do zawartości

Schemat i PCB- Linefollower


amr

Pomocna odpowiedź

Czy aż tak przesiąkliśmy językiem ulicy, że to słowo wyłącznie kojarzy się z jednym? Nikt z Was już nie obciąga spódnicy żonie podczas przymiarki lub nowo zaplecionego koła rowerowego taśmą zanim założy dętkę?
To jeszcze tylko 3 słowa do ojca.. znaczy się, 3 grosze wtrącę.

Obciąganie spódnicy oznacza jej naprostowanie, pociągnięcie dolnej krawędzi w dół podczas gdy górna krawędź nie zmienia miejsca. To takie naciągnięcie (to pasuje nawet do ulicznego znaczenia, tylko jedna "krawędź" zmienia miejsce). Natomiast ściągnięcie oznacza przemieszczenie całej spódnicy w dół - a to właśnie wg mnie znaczeniowo pasuje do obniżenia napięcia.

Także nie poczułem się zbulwersowany, ale uznałem, że znaczenie wyrazu nie pasuje do zaistniałej sytuacji 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

amr:

1) Ten buzzer masz z generatorem czy bez? Jeśli z to lepiej podłącz go przez jakiś tranzystor.

2) Wyświetlaczowi wypadałoby dać potencjometr do regulacji kontrastu

3) Diody LED powinno się (ale nie trzeba) zapalać stanem niskim. Takie podłączenie wygląda tak: Vcc -> Rezystor -> Dioda LED -> katoda do uC

4) Zasilanie przed stabilizatorem proponuję lepiej filtrować - dodaj jakiś elektrolit większej pojemności. (najlepiej 220u i wzwyż).

5) Nie wiem czy jest sens stosowania w robocie, który ma tyle czujników tak słabego mostka.

6) Te niewykorzystane piny złącza TASMACZUJNIKI polecam wykorzystać jako masę.

Dzięki za odpowiedź 🙂

ad 1. Podłączyłem przez tranzystor. Mam nadzieję, że poprawnie (i że tranzystor dobry). Co do tego czy z generatorem czy bez to jeszcze nie kupiłem i sprawa otwarta. Co polecacie?

ad 2. Dodałem potencjometr.

ad 3. Zrobiłem tak jak piszesz. Czemu akurat tak się zaleca, a nie odwrotnie? 🙂

ad 4. Dodałem 220uF.

ad 5. Słaby z powodu dużego spadku napięcia czy małego prądu? Jeśli chodzi o prąd to powinno wystarczyć, oba silniki przy zablokowanym wale pobierają mi łącznie trochę ponad 0,6A - ten mostek ma chwilowe max 1,2A. Ogólnie to wybrałem ten mostek, bo mam kilka egzemplarzy w domu, zamówiłem kiedyś i leżą.

ad 6. Tak zrobiłem.

Bardzo fajny schemat. I mówisz, że co, że zupełnie zielony jesteś? 😉

Posiedziałem trochę, przejrzałem wszystkie schematy jakie znalazłem na forum i starałem się wyciągać wnioski (lub kopiować rozwiązania). Cieszę się, że się podoba. Zielony dlatego, że jeszcze żadnego robota nie zbudowałem i mam ogromne braki z elektroniki. 🙂

- Dodałbym jeszcze ze 2x100nF na +5V. Jeden już jest - np. położysz go przy procesorze, drugi bym umieścił gdzieś blisko mostka a trzeci przy stabilizatorze. W tej materii jednak dużo zależy od topologii płytki. Niemniej trzy bym jednak dał. Acha, i jest jeszcze LCD.

Czyli oprócz tego 100nF przy stabilizatorze dodać jeszcze jeden dodatkowy?

- Oporniki "obciągające" np. 10k (sorry, nie wiem czy jest lepsze przeciwieństwo do "podciągających") na obu liniach PWM i LCD_E - zapewnią niewłączanie silników i niebazgranie po LCD podczas stanów przejściowych, resetu, programowania itp

O tym nie pomyślałem. Przy okazji poczytałem i dowiedziałem się czym są te rezystory podciągające itp. 🙂

- Trochę lepsze sterowanie bipczaka/głośniczka. Niektóre piszczaki potrzebują całkiem dużo prądu ale w impulsie i lubią mieć kondenstaor równolegle. Może jakiś tranzystor? Inaczej piszczą jakoś chimerycznie. Jeśli to głośniczek, to tym bardziej bym go od procesora odseparował. Jeśli piezo - tym bardziej tym bardziej.

Podłączyłem przez tranzystor i dodałem kondensator. Mam nadzieję, że poprawnie.

- Dobrym LEDom, szczególnie takim lokalnym, sygnalizującym jakiś stanu programu (a nie oświetlającym coś) wystarczy 1k z 5V

- Oszczędziłbym piny UARTa na jakieś dubugowanie programu nawet kosztem innego podłączenia np. przycisków - to chyba najłatwiej zmienić.

Pomyślę nad przyciskami lub zrezygnuję z LEDów na płytce czujników. Zmiana podłączenia przycisków jednak jest chyba lepszym rozwiązaniem.

Do LEDa na płytce głównej zostawiłem 150om, ponieważ chciałbym by mocno świecił (zwracając na siebie uwagę) sygnalizując niski poziom akumulatora.

Nie wiem tylko, co i jak miałbym degugować w swoim robocie.

- Dałbym jeszcze jedną lub dwie linie masy na złącze czujników. Jeśli kiedyś przyjdzie Ci do głowy pomiar analogowy - mniejsza impedancja tej linii będzie jak znalazł.

- VO wyświetlacza do masy - do dyskusji. Niektóre przy napięciu 5V mają ewidentnie za duży kontrast utrudniający czytanie. Jeżeli masz już jakiś na oku i wiesz, że będzie OK - zwarcie do masy dopuszczam. Odbierasz sobie szansę ew. regulacji kontrastu w przyszłości, gdy kupisz inny LCD, ładniejszy, większy itp.

- To samo z opornikiem szeregowym z podświetlaniem. Jeśli jest w środku, OK ale w innym LCD może go nie być. Jeden element na PCB więcej niewiele kosztuje tylko teraz. Potem będzie kłopot.

Pozmieniałem. Mój aktualny LCD sprawuje się dobrze bez tego rezystora, a nie planuję podłączania innych, więc zostawię chyba tak jak jest. Dziękuję jednak za zwrócenie uwagi na to, że takich rezystorów może nie być wbudowanych. O tym nie wiedziałem.

- Nie wiem jak planujesz, ale korzystając z całkiem dobrej referencji w procesorze zakres pomiaru dzielnikiem na ADC0 masz tylko do 6.5V. Jeśli odniesieniem będzie +5V, zakres wzrasta do 12.8V i jest na styk z LiPolem 3S. A jeśli w tej konfiguracji napięcie stabilizatora będzie o kilka procent mniejsze (a może być), zaczynasz pukać w sufit..

Tutaj trudno mi się odnieść, nie orientuję się za bardzo w tym, a robiłem to wg tego poradnika: LINK. Co mam rozumieć jako pukanie w sufit? 🙂

- Dodałbym histerezę do komparatorów - inaczej dostaniesz okropny syf w punktach "niezdecydowania".

Musiałem posilić się google, by sobie przypomnieć co to ta histereza. I znowu trochę się czegoś nauczyłem. Mam nadzieję, że dobrze podłączyłem rezystory. Jeszcze tylko znajdę jak policzyć ich wartość.

- Kondensator 1uF lub większy na napięcie odniesienia komparatorów - niech mają tam cicho.

Podłączyłem. Wystarczy jeden na całą tę linię czy raczej po jednym oddzielnie na każde wejście?

- Może jakąś linię wyłączania wszystkich oświetlaczy LED ? Podczas pisania programu spędzisz być może wiele godzin na robieniu rzeczy z czujnikami w ogóle nie związanymi. Po co mają wciąż zżerać akumulator? Pozwól procesorowi o tym decydować. A gdybyś chciał się pobawić, możesz zrobić im regulację jasności, jeszcze na płycie głównej. Wtedy zmieniając płytę czujników na wersję analogową będzie jak znalazł do automatycznego dobierania poziomu oświetlenia.

Rzeczy, o których nie wiedziałem, że można je zastosować. Jednak z tego raczej zrezygnuję.

Podsumowując, dziękuję za odpowiedzi 🙂

Płytka główna:

Płytka z czujnikami:

Link do komentarza
Share on other sites

"Czyli oprócz tego 100nF przy stabilizatorze dodać jeszcze jeden dodatkowy"

Przyjmij zasadę, że podczas rysowania schematu wstawiasz tyle 100nF na (każde) zasilanie ile masz układów korzystających z niego. Tutaj na +5V masz procesor, wyświetlacz, mostek i sam stabilizator - razem 4. Gdyby procesor był duży i miał kilka nóżek zasilania - każda dostaje swój kondensator. Napisałem o płytce, bo jeśli dwa pomniejsze układy są blisko siebie i połączysz je wspólną, krótką ścieżką zasilania to możesz tam dać jedno wspólne 100nF. Podczas rysowania płytki lepiej wyrzucać elementy które (świadomie) uznasz za nadmiarowe niż zapomnieć o jakimś ważnym.

"Podłączyłem przez tranzystor i dodałem kondensator"

Ten kondensator tylko dla bipczaka samoobsługowego, tj. piszczącego samodzielnie. Jeżeli będziesz tam podawał przebieg prostokątny i wmontujesz głośniczek, wtedy kondensatora nie lutuj - będzie tylko przeszkadzał.

"Nie wiem tylko, co i jak miałbym degugować w swoim robocie"

Program. Podejrzewam, że za dwa miesiące to zdanie oprawisz w ramki i powiesisz na ścianie przed komputerem.

"Do LEDa na płytce głównej zostawiłem 150om"

OK, zależy co tam wmontujesz. Mam takie, na które nie byłbyś w stanie patrzeć gdy świecą przez 1k. Ale obok leżą bardzo podobne, których przy 1k w dzień nie sposób zobaczyć..

"..nie orientuję się za bardzo w tym, a robiłem to wg tego poradnika: LINK. Co mam rozumieć jako pukanie w sufit?"

Przyjmując maksymalne napięcie akumulatora 3*4.2=12.6V, Twój dzielnik poda na wejście przetwornika napięcie 4.9V. Ponieważ jak rozumiem będziesz korzystał z +5V jako napięcia odniesienia do pomiarów, napięcie wejściowe mieści się w dopuszczalnym przedziale 0-5V, ale:

- wystarczy, że oporniki będą miały tolerancje 5% i już wyjeżdżasz poza zakres

- wystarczy, że napięcie wyjściowe stabilizaotra nie będzie +5V tylko trochę mniejsze i - j.w.

czyli: przelicz dzielnik tak, by przetwornik dla maksymalnego napięcia wejściowego miał jeszcze z 10% lub więcej zapasu

a ponadto: dlaczego skazujesz się na Vref w postaci +5V? Ten procesor ma wewnątrz bardzo fajne źródło napięcia odniesienia. Grzechem byłoby z niego nie skorzystać,
czyli: przelicz dzielnik ponownie tym razem zakładając, że pełną skalą przetwornika A/D jest referencja wewnętrzna. Wtedy będzie działało zarówno z tego jak i z tego napięcia odniesienia. Pukaniem w sufit nazwałem przekroczenie zakresu pomiarowego, przepraszam - wydało mi się to oczywiste w tym kontekście.

"..by sobie przypomnieć co to ta histereza"

Prawie dobrze. Niemniej jednak takie podłączenie jak narysowałeś korzysta z impedancji wyjściowej źródła, czyli w tym przypadku - czujnika w celu przełączania napięcia "widzianego" przez komparator. Przydadzą się jeszcze rezystory między kolektorem fototranzystora a wejściem komparatora. Przelicz wartości - to dobre ćwiczenie. Wg. mnie, żebyś nie musiał używać setek kiloomów będą musiały ulec zmianie rezystory podciągające wyjścia. W przeciwnym razie pętla sprzężenia zwrotnego będzie istotnie obciążała obwód wyjściowy. To taka wada komparatorów z wyjściami typu otwarty kolektor.

"Jednak z tego raczej zrezygnuję"

To właśnie teraz jest czas, żeby takie rzeczy rysować. Gdy już wszystko zmontujesz i napiszesz program, pewnego najdzie Cię ochota na dodanie jeszcze czegoś a wtedy przeróbki są bolesne i psują estetykę projektu. Otwórz sobie tę furtkę już teraz, nie ma się czego obawiać. Nigdy nie myślałeś o czujnikach analogowych i programowej regulacji jasności świecenia diodek? To zamknij oczy i zobacz to teraz. Fajne, nie? Właśnie masz szansę to zrobić. Na pewno sam wpadniesz na kilka kolejnych, ciekawych pomysłów. Podrzucam coś na rozbieg: pomiar temperatury silników i/lub mostków - ciekawych rzeczy można się dowiedzieć, programowe wyłączanie podświetlania LCD - bo obecne będzie brało sporo a najgorsze, że przez cały czas, odbiornik podczerwieni - tani a jakże efektowny i nie trzeba tyle biegać po pokoju itd.. Żadnej z tych rzeczy nie musisz wykorzystaywać od razu w pierwszej wersji. Niech sobie siedzą na płytce (albo nawet w szufladzie) i czekają aż się ich nauczysz. Przy okazji można pokombinować jak to upchnąć w ograniczonej liczbie portów, jak wykorzystać zasoby sprzętowe procesora, słowem: sama radość tworzenia 🙂

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

amr przede wszystkim popraw odstępy ścieżek od siebie. Przy niektórych to widać, że jesteś o krok od zwarcia. Następne są kąty - wszystkie powinny być jednakowe (już raczej chodzi tu o estetykę). Prowadzenie ścieżki pomiędzy pinami 2-3 i 14-15 oraz 15-16 to nie za dobry pomysł. Poza tym z własnego doświadczenia z wykonywaniem PCB polecam zwiększyć pola lutownicze.

Link do komentarza
Share on other sites

Jedno zwarcie już masz w lewym dolnym rogu przy (chyba) przełączniku. Radziłbym przeprojektować całą płytkę ( Uc możesz przesunąć na środek, wtedy połowa ścieżek nie będzie musiała okrążać całego układu.

Link do komentarza
Share on other sites

Główną płytkę zaprojektowałem i w zasadzie zostały drobne poprawki.

Oto płytka z czujnikami:

Grube ścieżki to 40, cieńsze to 24. Czy to dobre wartości dla domowego wykonania metodą termotransferu?

Link do komentarza
Share on other sites

Płytki wyglądają na prawde przyzwoicie 😉 Zwiększ parametr Isolate polygonu masy. Otwory w płytce staraj się robić narzędziem do tego dedykowanym - Drills (chyba, że zależy ci na otoczce jak przy polach lutowniczych elementów THT).

Oczywiście. Bez problemu przeniesiesz ścieżki takich szerokości.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.