Skocz do zawartości
KCPR

Płytka i schemat L298

Pomocna odpowiedź

Bardzo proszę o sprawdzenie schematu i płytki. Starałem się zrobić to najlepiej jak umiem, ale jako że to moja pierwsza własnoręcznie zrobiona płytka może być wiele błędów.

Z góry dziękuję

plytka1.thumb.jpg.11d19f95251662deb35a4dab9e94bfb0.jpg

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Bardzo nieczytleny schemat. Nie powinno się prowadzić połączeń pod symbolem scalaka.

Poza tym, moim zdaniem powinno pokazywać się schemat na białym tle. Najlepiej wydruk do pdf'a / jpga z zaznaczoną opcją "Black".

Opornik R6 nie ma wartości.

JP1, JP2, JP6 możesz zastąpić jedną listwą 6-pin. (Biblioteka pinhead)

Co do pcb:

Tak samo nie czytelne. Następnym razem wyłącz siatkę.

Na pcb masz kilka potencjalnych zwarć, zbyt blisko siebie są połączenia, możesz je delikatnie oddalić. W załączniku zaznaczone czerwonymi kółeczkami.

Jeszcze jedno: nie powinno się prowadzić ścieżek na płytce pod kątem 90 stopni - to masz zaznaczone czerwonymi kropeczkami.

Możesz łatwo też pozbyć sie kilku zworek/przelotek. Zrób jedną w sposób zaznaczony zieloną linią w załączniku a pozbędziesz się 5 zworek (zaznaczone zielonymi kropeczkami.

Co do przelotek: ustaw większy rozmiar przelotek, zmień ich kształt na okrągłe. Takiego rozmiaru jak masz teraz, nie uda Ci się przewiercić w domu tak, żeby został choć kawałek miedzi.

To samo odnośnie rozmiaru padów rezystora i leda, są dość małe. Możesz zwiększyć rozmiar padów w opcjach (Edit->Design Rules).

Edycja:

To wszystko jest na tyle nieczytelne, że dopiero teraz zobaczyłem co tutaj się dzieje...

Po co są te zworki JP3 i JP4?

Na pcb, dioda na samym dole po prawej ma zwarte oba wyprowadzenia.

Ścieżka idąca z X3-1 (gnd) omija samą siebie w jednym miejscu.

Dodaj jeszcze pomiędzy wyjściami do silników po kondensatorze 100nF ceramicznym.

Edycja nr2:

Jakimś cudem złącze X1-1 nie tylko jest podłączone do OUT1 z L298 jak na schemacie ale też do GND na Twoim pcb

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dzieki za sprawdzenie, zeczywiscie troche to pogmatwane. Wieczorem zrobie nowa plytka i podesle 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ścieżki są tak cienkie,że wszystko ci się posypie po za tym będziesz miał problem z wykonaniem czegoś takiego pogrub ścieżki co najmniej 2X

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Poprawiłem w miarę możliwości ale dalej jest to dla mnie czarna magia 🙂 mam nadzieję że teraz będzie mniej błędów

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Popraw grubości ścieżek, możesz narzędziem Change (kluczyk) zmienić parametr Width.

Do termotransferu najlepiej nie schodzić poniżej 12 milsów (w ustawieniach grid kładąc ścieżki najlepiej korzystać właśnie z tej jednostki).

Polecam Ci obejrzeć tutoriale na youtube, lub przeczytać artykuły z tego forum na temat projektowania PCB w Eagle.

Przeczytaj sobie szczególnie rozdział V. Narzędzie "Change" i rozlewanie masy w tym artykule: https://www.forbot.pl/forum/topics20/kurs-cadsoft-eagle-czesc-2-pcb-vt6224.htm

i pomyśl o zamienieniu ścieżek gnd na polygon.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Proszę o jeszcze małą podpowiedż "12 milsów" to jaka opcja w wyborze grubości ścieżek? większość poprawiłem na 0.6096 czy takie mogą być?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Proszę o jeszcze małą podpowiedż "12 milsów" to jaka opcja w wyborze grubości ścieżek? większość poprawiłem na 0.6096 czy takie mogą być?

W opcjach siatki możesz zmienić jednostkę z której korzystasz projektując płytkę, przyjęło się iż grubość ścieżek podaje się w imperialnych jednostkach (1 mils = 1/100 cala), to z tego korzystamy.

I tak wiem, że 8 milsów to cieniutka ścieżka, a 16 mils jest w sam raz, a teraz jak podałeś rozmiar w milimetrach to na pierwszy rzut oka nie jestem w stanie określić jaka to grubość - i myślę, że większość osób tutaj na forum pewnie tak jak ja przeliczyła milimetry na milsy 😉 Poza tym nawet predefiniowane grubości ścieżek w Eagle są okrągłe w milsach, bo 0.6096 mm = 24 mils i teraz mogę powiedzieć Ci, że te 24 milsy to jak najbardziej okej wartość 😉

Jeszcze odnośnie jednostek - jak wybierasz wielkość przelotek to zauważ, że tam wartości są w milimetrach 😉 To dlatego iż grubości wierteł z reguły są podawane właśnie w milimetrach.

No bo gdzie kupisz wiertło 19,685 milsów 😉 A 0,5mm to jak najbardziej.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Pogrubiłem ścieżki, przy okazji znalazłem jeden błąd więc go poprawiłem i już myślałem, że będzie z górki i dalej nie chce działać 🙂 a mianowicie podczas rozlewania masy zaznaczam pole POLYGONEM następnie wybieram PROPERTIES i w nazwie nie mogę dać samego GND (wyskakuje błąd że nazwa jest już używana) więc daję "GND" i klikam na RATSNEST i płytka wygląda jak na drugim obrazku (nie wiem czy to tak ma wyglądać czy po drodze zrobiłem błąd)

Zaznaczone pole POLYGON:

Po użyciu RATSNEST:

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Pole rozlanej miedzi musi się zlewać ze ścieżkami GND. Wtedy masz właśnie rozlaną masę. Kliknij prawym na Polygon i wybierz NAME. I tam wpisz GND. Powinno zaskoczyć. Oczywiście na koniec RASTNEST.

I jeszcze jedna uwaga do grubości ścieżek. 16 mils jest dobre. 24 mils też. Ale u Ciebie masz mnóstwo miejsca na płytce więc nie bój się grubości ścieżek i możesz je zrobić jeszcze trochę większe.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

» Za małe ścieżki

» Płytka conajmniej o 50% za duża

» Kąty 90°<

» Ścieżki blisko pól lutowniczych (niektóre)

» Przelotka (ta jedna) w robieniu płytki metodą termotransferu nie wyjdzie, nie ma takiej opcji

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Najlepiej zanim rozlejesz masę, skasuj wszystkie istniejące już ścieżki masy bo trochę komplikują 😉 Możesz to zrobić narzędziem Ripup.

Zmienić nazwę polygona możesz także narzędziem Name, klikasz na bok polygonu, wpisujesz GND, zaznaczasz Change name of the entire signal i klikasz OK.

Tej przelotki u góry możesz się pozbyć. Puść ścieżkę poniżej listwy 😉

Rozmiary padów możesz delikatnie zmniejszyć w ustawieniach DRC, bo te ścieżki które puszczasz pomiędzy padami są bardzo blisko.

Popraw też ścieżki idące ze złącza śrubowego na dole, bo są bardzo ciasno. Masz tam dużo miejsca u góry, a ścisk jak w tramwaju w godzinach szczytu.

Edycja:

No i tak jak Sen napisał wyżej staraj się by kąty między ścieżkami zawsze były 45 stopni, zwiększy to estetykę płytki, no i to taki "industry standard".

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Już wiem co robiłem nie tak, zmieniałem nazwę w properties a nie w name. Jak zrobiłem nazwę w name od razu zmieniło i dałem ratsnest i rozlało masę. Na chwilę obęcną nie pogrubiłem scieżek bo chciałęm zobaczyć jak się masa rozleje. a razie wygląda to tak:

trochę duże to pole ale ze wszystkimi ścieżkami masy się połączyło, choć martwi mnie odległość rozlanego pola od reszty ścieżek.

Sen ścieżki na ten moment mają 12 milsów,ale jeszcze pogrubię, płytka jest duża bo chciałem mieć jak najwięcej miejsca na ścieżki a rozmiar nie przeszkadza i takie małe pytanko dlaczego nie wyjdzie ta przelotka? Jeżeli dobrze cię rozumiem to chodzi ci o to, że termotransferem nie dam rady zrobić czegoś takiego na dwustronnym laminacie, ale ja robię to na jednostronnym a przelotka to zwykła zworka

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Sen ścieżki na ten moment mają 12 milsów,ale jeszcze pogrubię, płytka jest duża bo chciałem mieć jak najwięcej miejsca na ścieżki a rozmiar nie przeszkadza i takie małe pytanko dlaczego nie wyjdzie ta przelotka? Jeżeli dobrze cię rozumiem to chodzi ci o to, że termotransferem nie dam rady zrobić czegoś takiego na dwustronnym laminacie, ale ja robię to na jednostronnym a przelotka to zwykła zworka

Przelotka Ci nie wyjdzie bo jest na prawdę mała, rozwiercisz ja razem z miedzią. Poza tym - napisałem Ci że ta przelotka jest zbędna. Poprowadź ścieżkę dołem poniżej listwy, wychodząc z prawej strony pada.

martwi mnie odległość rozlanego pola od reszty ścieżek.

Możesz zwiększyć opcję Isolate dla polygonu masy 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Już poprawiłem przelotkę i puściłem ją dołem jak radziłeś, masa cały czas wychodzi jak na ostatnim zdjęciu ale tak pewnie ma być bo teoretycznie rozlane pole łączy sie tylko ze ścieżkami masy a zwiększeniem odległości zajmę się jutro z samego rana 🙂

[ Dodano: 11-12-2012, 23:24 ]

EDIT:

I pozamieniam sciezki aby wygladalo to jak ladnie ujales na "industry standard" 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...