Skocz do zawartości

Bionikalia 2008


Sabre

Pomocna odpowiedź

zawiesił sie podwoziem na linii

Coś mi tutaj nie pasuje, nie wiem czy ta linia była robiona ale jak taśmą izolacyjną to by oznaczało że coś żeście źle w konstrukcji zrobili. Taśma izolacyjna ma grubość 0,1mm(teraz mierzyłem suwmiarką).

Link do komentarza
Share on other sites

Jak znasz konstrukcję mojego Psotka to wiesz, że on również miał z przodu ślizgacz teflonowy na całej szerokości podwozia i ja o dziwo nie miałem takich problemów. Również jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić jak kawałek teflonu mógł się przykleić do kleju taśmy wystającego z boku linii w czasie ułamka sekundy i unieruchomić robota. Sam pomyśl jak bardzo jest to nieprawdopodobna sytuacja.

Robi się nam tu mały offtop.

Link do komentarza
Share on other sites

mogę film wstawić na yt, bo gdzieś go mam... Tak, ale Ty właśnie miałeś ślizg na całej długości a nasz to była kulka, która się już trochę przytarła... na bionikaliach mieliśmy już rolkę dla bezpieczeństwa, żeby taka sytuacja się już nie powtórzyła...

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Nie będę się wypowiadał w temacie jakości podłoża. Natomiast zaprezentuje wyniki pomiarów luminancji toru testowego.

Twierdzę, że pomiar jest wart 1000 słów.

Pomiar dokonany specjalistyczną kamerą do pomiaru luminancji.

Ci co narzekaja na kontrast mogą stwierdzić, że nie to było przyczyną niepowodzeń.

Kontrast średni toru to ok 80% - co dla detekcji przez robota jest w zupełności wystarczające.

Pod zdjęciem wykres pomiaru luminancji w cd/m^2 na 4 liniach pomiarowych.

Czarne tło dało by nieco wyższą wartość progową o czym świadczy linia 4.

Pozdrawiam

Piotom0

raport luminancji z toru testowego .pdf

Link do komentarza
Share on other sites

Zgadzam się z przedmówcami, kontrast b.dobry - najprostszy układ na komparatorze (lm324) nawet bez kalibracji dawał radę. Fałdy były naprawdę trudną przeszkodą - w robocie który zajął trzecie miejsce, po zawieszce na fałdzie podwyższaliśmy zawieszenie i skracaliśmy rozstaw osi, co znacznie, w konstrukcji przegubowej utrudniło pokonywanie zakrętów przy większej prędkości, ale umożliwiło równe (dla czujników) pokonywanie fałd.

#  Trasa zbudowana jest z białej taśmy o szerokości 2cm przyklejonej na gładkie, ciemniejszej podłoże 

- tutaj organizatorzy zrobili małą niespodziankę... - w nie wszystkich, ale w wielu konstrukcjach dało się rozwiązać problem.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie ma co narzekać na tor.

Wniosek jest jeden - trzeba budować takie pojazdy żeby miały większy prześwit i radziły sobie z nierównościami i innymi nieprzewidziamymi komplikacjami terenowymi.

Follow line to nie sumo - prześwit może być sporo większy.

Nasz robot miał błędy w oprogramowaniu i drobne niedociągnięcia z ustawieniem geometrii detektorów. Niestety usuneliśmy je dopiero po konkusie. 🙁

Na przejeżdzie - już po zawodach zrobił 3 kółka nonstop bez najmniejszego problemu. Waga robota i wysoki prześwit umożliwiły bezproblemowy pezejazd po nierównościach.

Problemem podstawowym była zbyt mała prędkość potrzebna do zrównania się z innymi konstrukcjami.

Powodzenia w nierównej walce z terenem...

Piotom0

Link do komentarza
Share on other sites

piotom0, nie zgodzę się z Tobą. To nie zawody terenówek. Lfr nie są po to żeby jeździły po nierównym terenie tylko po linii. Podłoże powinno być płaskie. A nawet jeśli jest nierówny teren to organizatorzy powinni o tym poinformować a nie pisać że będzie biała taśma. To jest żenada.

Link do komentarza
Share on other sites

➡️ piotom0

Posłuchaj jeśli organizatorzy zawodów ustalają zasady, w których umieszczają informację, że trasa będzie jednolita a na niej biała taśma, to ja widząc taką informację przygotowałem robota aby był jak najlepszy w tych warunkach, czyli miał jak najniżej położony środek ciężkości i jak najmniejszy prześwit. Mój robot był przygotowany na te właśnie zawody, miał prześwit 3mm i bardzo nisko zawieszony środek ciężkości. Jeśli widziałeś co mój robot wyprawiał na trasie testowej z pętlą (która jako jedyna była płaska ponieważ była przy krawędzi wykładziny), to wiesz, że gdyby trasa zawodów była równa wynik byłby zupełnie inny, napewno mój Psotek2 zająłby miejsce w pierwszej trójce. Stąd moje słuszne rozczarowanie co do przygotowanego podłoża.

Link do komentarza
Share on other sites

Jarek, zastanawiam się cały czas dlaczego nie puściłeś psotka1? jest ogólnie krótszy i lepiej radziłby sobie z nierównościami... a szybkość wydaje mi się taka sama - nawet szybszy.

Link do komentarza
Share on other sites

Krystian wierz mi Psotek nie dorasta do pięt Psotkowi2 😅. Jest między nimi przepaść w postaci napędu, procka i czujników. Silniki z Psotka mają dużo mniejsze obroty i maksymalne napięcie zasilania 6V. Psotek2 ma silniki na 24V, które mają dużo większą moc i obroty. Nie wziąłem również Psotka (chociaż go zgłaszałem) dlatego, że nie zdążyłem przerobić mu podwozia na 5 czujników (co miałem w planach). Na tym torze 4 czujniki Psotka to za mało. Poświęciłem projektowi Psotka2 bardzo dużo czasu i był zaplanowany w najdrobniejszych szczegółach na ten tor (5 czujników, 3mm prześwit, inne silniki, przetwornica 16,8V na 5V do zasilania elektroniki, drivery mosfet dla silników). Powiem tak Psotek2 to mój najlepszy projekt.

Link do komentarza
Share on other sites

Dwa pierwsze miejsca miały 3 czujniki... na ten tor to było wystarczające. Lepiej pojechać robotem mniej zaawansowanym który przejedzie wszystko, niż lepszą wersją która nie jedzie w cale.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli używasz analogowego sposobu określania położenia linii i pozostawiasz temu sposobowi pewien procent prawdopodobieństwa, że się "pomyli" (nie trafi w linię), to wystarczyłby nawet i jeden czujnik, ale nie na mój sposób, który zresztą znasz.

Poczekaj na zawody w Rybniku, jeśli Decado da dobrą powierzchnię to porozmawiamy tam inaczej 😃.

Link do komentarza
Share on other sites

Czasami najprostsze rozwiązania sa najlepsze.

Amerykanie wydali miliony dolarów na długopis który bedzie działał w kosmosie ... a Rosjanie zabrali ze soba ołówek 🙂

Nie ma znaczenia ile czasu, ile potu i kasy - liczy się efekt końcowy.

Jak kupujesz samochód to nie wiesz po jakiej drodze będziesz jeździł - a jedzie po każdej.

Także następnym razem zrób terenowego psotka3 i bedzie git.

Szykowanie pojazdu pod dane zawody to szczyt elegancji technicznej za co należą się brawa.

Niestety nie zawsze opis trasy zgadza się z jej stanem faktycznym.

Dlatego ja jestem za tym aby opis toru, jego zdjęcia i parametry techniczne były umieszczane na długo przez zawodami na www.

Oby więcej zawodów było organizowanych - będziemy mieli więcej szans na zaprezentowanie naszych konstrukcji.

Pozdrawiam wszystkich

Piotom0

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.