Skocz do zawartości

Technika cyfrowa - #5 - syrena alarmowa, efekt świetlny


Pomocna odpowiedź

@Mike84 Z pinu 11 idzie rezystor 10k na baze tranzystora. Nawet jeżeli chciałeś zamienić bramki to i tak na 11 jest wejście a nie wyjście NOT. Poprawne jest połączenie z 10, ewentualnie jak montujesz po swoje my to jest jeszcze 8 i 12. Patrząc na zdjęcie lewa strona jest ok, ale na prawej chyba przesunęła Ci się numeracja pinów.

Edytowano przez Gieneq
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Ostatnia ostatnia poprawka w postaci braku połączenia NOT pin 4 - AND pin 1, bo ociężale migał NAND i AND

I następna lekcja zaliczona.   Brzęczyk , Diody  niezła plątanina  przewodów w tym zadaniu jest. Trzeba troszkę kombinować z przewodami żeby trafić w długości ale koniec końców zaświeciły diody :]

 

Edytowano przez Pierunek
edycja
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Mam pytanie, złożyłem układ do modulacji częstotliwości, za pierwszym razem buzzer na chwilę zapikał i koniec, przy drugim złożeniu według rysunku układ wydaje jednostajny dźwięk, czy jest tu jakiś błąd czy może któryś z elementów jest uszkodzony?

uklad.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Ten rezystor 10k przy bazie tranzystora powinien być podłączony do 8. nóżki układu, a u Ciebie chyba nie jest- zdaje mi się, że ten biały i żółty przewód nie są ze sobą połączone.

Link do komentarza
Share on other sites

Ok, już działa, wcześniej zmieniałem zarówno scalaka jak i tranzystor, ale zawiodło zasilanie. Jak mierzyłem to raz ponad 1,5 V a raz 0, miały dwie baterie. Dziękuję bardzo za pomoc.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Czy jest jakiś sposób, żeby sprawdzić czy bramki logiczne nie są uszkodzone, zacząłem budować zadanie ze światełkami i w 1 etapie chciałem tylko uruchomić led 1 i 2, ale po włączeniu zasilania ledy nie migają tylko jeden świeci, żeby się upewnić zbudowałem jeszcze raz układ z 4 rozdziału z potencjometrem i też nie działa tak jak powinien, albo gaśnie albo świeci przy zmianie rezystancji, nie miga wcale.

Link do komentarza
Share on other sites

@jd123 najprościej złóż układ gdzie na wejścia podajesz najprostsze sygnały cyfrowe i sprawdź czy na wyjsciu jest to co powinno. Na wejścia podpinasz 2 identyczne połączenia: rezystor np. 10k pullup do zasilania, przycisk do masy, a na wyjściu LED z rezystorem.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@xddxhhh1 witam na forum 🙂 sprawdź czy na pewno wszystko dobrze jest połączone i czy styki są pewno - bywa że wyprowadzenia rezystorów są ubrudzone klejem z taśm i wtedy nie będzie łąćzyć.

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 8.04.2019 o 13:55, Gieneq napisał:

Jak nie pomoże to możesz przeprowadzić jakieś testy, żeby dojść na jakim etapie jest błąd. Jak popatrzysz na schemat to są tam 3 bloki funkcyjne:

  • pierwszy generator,
  • drugi generator,
  • buzzer z bramką.

Na początek odłącz buzzer od generatora i spróbuj go wysterować zwierając raz do masy raz do zasilania.

Następnie podłącz go do generatora z bramek 1E i 1D (czyli nie tak jak na schemacie) - sprawdzisz czy ten generator poprawnie wysteruje buzzer.

Jak działa, to sprawdź sam drugi generator. Odłącz kondensator C2 i podłącz buzzer jak na schemacie.

Cześć,

U mnie również syrena nie chce zagrać. Układ składałem 4 razy i dalej to samo.

Sprawdziłem te 3 układy, które wymieniłeś i każdy zdaje się działać. Generator 1A i 1B ma dużą częstotliwość - buzzer piszczy. 1E i 1D niska częstotliwość - buzzer cyka. Sam z bramką i zwieraniem raz do masy i zasilania też wydaje cyknięcie.

Połączony cały układ wydaje krótki sygnał z buzzera (0.5 lub 2 sekundy po kilku załączeniach zasilania pod rząd) i scalak zaczyna mocno się nagrzewać (zanim to zauważyłem stopił mi lekko płytkę stykową). Wymiana bramki i tranzystora nie pomogła.

Z zadaniem dodatkowym nie było żadnych problemów i diody mrugały. Co jeszcze mógłbym sprawdzić mając na uwadze to, że nie mogę zbyt długo trzymać układu na zasilaniu? 

Link do komentarza
Share on other sites

@radekscate witam na forum 🙂 

Jak cos sie grzeje to jest bardzo źle, dobrze że za długo nie trzymasz podłączonego układu.

Spróbuj zbudować tylko tę część układu:

image.thumb.png.a439429b9b5e4202d8f497e15775441c.png

Jak będą dalej problemy, to podeślij jeszcze zdjęcie płytki.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.