Książki o elektronice i programowaniu w promocji 2 za 1 (tańsza za 0 zł)! Sprawdź listę tytułów »

Arduino wewnątrz cyfrowej kostki do gier planszowych

Arduino wewnątrz cyfrowej kostki do gier planszowych

Tradycyjnej, sześciennej kostki do gry nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Każdy, kto chociaż raz grał w grę planszową, miał ją w ręku. 

Shaking Arduino Dice to projekt cyfrowej kostki do gry, która działa dzięki wykorzystaniu czujnika przechyłu oraz matrycy LED.

Autorem opisywanej konstrukcji jest Thomas Angielsky, który wykonał ten projekt razem z synem jako podsumowanie wspólnie zdobytej wiedzy z zakresu elektroniki oraz programowania. Zasada działania kostki opiera się na wylosowaniu liczby "oczek" oraz wyświetleniu ich na matrycy LED.

Wnętrze opisywanej kostki

Wnętrze opisywanej kostki

Mechanizm losowania wywoływany jest podobnie jak ma to miejsce w tradycyjnej kostce do gry, czyli przez potrząśnięcie urządzenia. Część elektroniczna projektu została wykonana z gotowych modułów, natomiast obudowa powstała na drukarce 3D.

Projekt obudowy kostki

Projekt obudowy kostki

Prezentowana kość do gry jest drugą wersją urządzenia. Względem pierwowzoru pozbyto się przycisku wyzwalającego losowanie i zastąpiono go czujnikiem wychylenia. Użyty sensor jest tubą, w której wnętrzu znajduje się metalowa kulka zwierająca styki, gdy urządzenie jest przechylone.

Różne typy mechanicznych czujników wychylenia

Różne typy mechanicznych czujników wychylenia

Sercem urządzenia jest Arduino Nano. Czujnik wychylenia, w momencie wykonania odpowiedniego ruchu kostką, generuje przerwanie (wykorzystano przerwania sprzętowe) wywołujące funkcję losującą liczbę z przedziału od 1 do 6. Wartość ta jest następnie wyświetlana na matrycy LED sterowanej przez układ MAX7219, który pozwala zminimalizować liczbę potrzebnych pinów Arduino.

Sam proces losowania urozmaicony został prostą animacją polegającą na przemieszczaniu się oczek po całej matrycy. W celu zasilenia urządzenia autor projektu pokusił się o rozwiązanie oparte na dwóch bateriach AAA oraz prostej przetwornicy impulsowej podnoszącej napięcie do 5V. Więcej informacji na temat projektu, kod oraz pliki do druku znaleźć można w opisie przygotowanym przez autora kostki. Macie pomysł na ciekawe rozbudowanie tego projektu?

Kurs Arduino – #10 – wykresy, liczby losowe, warunki cd.
Kurs Arduino – #10 – wykresy, liczby losowe, warunki cd.

Pora na obiecaną, dodatkową część naszego kursu Arduino. Tym razem zajmiemy się kilkoma rzeczami, które usprawnią programowanie. Mowa między... Czytaj dalej »

Źródło: [1]

Autor: Damian Mikołajczak
Redakcja: Damian Szymański

arduino, gra, kostka

Trwa ładowanie komentarzy...