Skocz do zawartości

[Dyskusja] Programowanie hobbystyczne a zawodowe


Mike84

Pomocna odpowiedź

avr_logo.thumb.png.99f7d5dc978cf0ace8ce5ca721b2e674.png

A więc, pytanie brzmi czy w dzisiejszych czasach, patrząc okiem zawodowego programisty - warto uczyć się programować mikrokontrolery AVR?

Technologia ciągle idzie do przodu, Atmegi mimo dużej popularności wśród majsterkowiczów, w przemyślę odchodzą w odstawkę. AVR pozwalają przyswoić podstawową wiedzę o świecie mikrokontrolerów, są dobrym wyborem na start. Jednak co zrobić w momencie gdy podstawy są już dobrze ugruntowane, odstawić 8-bitowe scalaki całkowicie w kąt i zająć się czymś bardziej rozbudowanym, nowoczesnym? Łącząc przyjemne z pożytecznym hobbystyczne projekty realizować na innych platformach? Jeśli tak to jakich i dlaczego?

Jakie jest wasze stanowisko i zdanie na ten temat?

 

Edytowano przez Mike84
Link do komentarza
Share on other sites

Jakiś czas temu rozkręciłem tracker GPS w aucie a tam ładny układ STM32F1 🙂 i nie jest to odosobniony przypadek.

1 godzinę temu, Mike84 napisał:

odchodzą w odstawkę.

Odchodzą? A masz przykład, że gdzieś były mocno ugruntowane? Nie traktuj tego jak atak, tylko z ciekawości pytałem - nie spotkałem się z serią czegoś innego niż produkty Kickstartera bazującego na AVR.

Edytowano przez Gieneq
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

To ja pozwolę się wtrącić do dyskusji i nieco ją rozwinąć innym pytaniem (chociaż pamiętam, że kiedyś na Forbocie miała miejsce już taka mała dyskusja), szczególnie w kontekście tego co napisał Kolega @rafal2808 - czy jeśli taki niewielki JIG (ciężko mi wymyśleć "na szybko" konkretne zastosowanie, powiedzmy, że ma sprawdzić rezystancję między dwoma punktami na PCB i umieścić wynik w odniesieniu do kodu QR - aby wyszukać potem w bazie, że np. dana seria z takim a takim QR była w większości "do wyrzucenia" - ot taki, przykład), to czy wykorzystanie tutaj Arduino do pomiaru i RPi do zeskanowania kodu jest czymś wyobrażalnym? W sensie, jeśli (załóżmy) spełniłbym takim rozwiązaniem wymóg ciągłej i niezawodnej pracy, dobrze udokumentował, czy jest to możliwe aby w ogóle móc takie rozwiązanie implementować? 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

(edytowany)

@Gieneq No właśnie otaczające nas domowe urządzenia raczej nie często są zbudowane na AVR, jedyna rzecz jaka przychodzi mi na myśl to tańsze drukarki 3D. W przemyśle, przy okazji praktyk - Te procki spotkałem tylko przy prostych testerach i prototypowych "pająkach" jak kolega @rafal2808  wyżej wspomniał 😁

Co do odchodzenia w odstawkę, może źle dobrałem słowa, wiem tylko z lektur i oraz ze słyszenia, że AVR swego czasu cieszyły się większym wzięciem w typowo komercyjnych urządzeniach, obecnie jak wyżej wspomniałem no jest to rzadkością, stąd to swierdzenie

Generalnie rzecz biorąc, dochodzę do wniosku, że może nie warto całkiem porzucać AVRów, ale z pewnością lepiej większy nacisk położyć na nauke STM oraz FPGA? Przypuszczam, że bardziej bo to się przysłużyło w ewentualniej przyszłej pracy jako programista? 🙂

 

 

Edytowano przez Mike84
Link do komentarza
Share on other sites

23 minuty temu, deshipu napisał:

Ucz się tego co cię interesuje albo jest ci w danej chwili potrzebne — wtedy nauczysz się najszybciej i coś ci z tego zostanie.

Potwierdzam z mojego (skromnego) doświadczenia - największą motywacją, aby nauczyć się czegoś nowego, są hobbystyczne projekty/aktualna potrzeba - załóżmy, że "ot tak" nie zajmiesz się tematem OpenCV (biblioteki do przetwarzania obrazu), ale jeśli bardzo będziesz chciał zbudować autko podążające np. za kodem QR - wtedy przysiądziesz i się w temat zagłębisz 😉

Wszystko zależy, co dokładnie chcesz robić - w kursach Forbota pierwsza część jest poświęcona ogólnemu opisowi, do czego dana platforma może się przydać. Co chciałbyś konkretnie osiągnąć? Bo jeśli patrzysz tylko pod kątem zawodowym, nie jest to moim zdaniem najlepsza droga - zajmij się tym obszarem, który na ten moment najbardziej Cię interesuje, zawsze możesz zmienić - chodzi przede wszystkim o "myślenie programistyczne" 😉 I z jakiego poziomu Kolega chciałby wystartować - chodzi mi o głównie kwestie sprzętowe, obsługę analizatora czy multimetru - bo jeśli nie czuje się w tym obszarze Kolega jeszcze pewien, to prawa elektrotechniki obowiązują i w AVR, i STM32, i FPGA 😉

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Nie żebym odradzał naukę jakiejkolwiek technologii, ale tak z ciekawości - jak dużo znacie projektów, czy miejsc pracy gdzie faktycznie używane są układy FPGA? Czy na pewno są one bardziej popularne niż AVR? Pytam, bo jeśli traktujemy wybór technologii tylko przez pryzmat "opłaca się", to nie jestem pewien czy akurat przy FPGA jest łatwiej o pracę niż przy 8-bitowych mikrokontrolerach.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

A mi się wydaje (tak, bajeczka o Misiach Wydajach), że ktoś po prostu usłyszał takie mądre słowo, i uznał że to jedyna przyszłość informatyki, nowy ład i w ogóle reszta przestanie istnieć.

No ale jeśli ktoś programuje w HTML-u to ja się niczemu nie dziwię.

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Cytat

No ale jeśli ktoś programuje w HTML-u to ja się niczemu nie dziwię.

Albo hakuje NASA CSS'em 😉

Edytowano przez Cydek
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

6 godzin temu, Elvis napisał:

Nie żebym odradzał naukę jakiejkolwiek technologii, ale tak z ciekawości - jak dużo znacie projektów, czy miejsc pracy gdzie faktycznie używane są układy FPGA? Czy na pewno są one bardziej popularne niż AVR? Pytam, bo jeśli traktujemy wybór technologii tylko przez pryzmat "opłaca się", to nie jestem pewien czy akurat przy FPGA jest łatwiej o pracę niż przy 8-bitowych mikrokontrolerach.

Cześć @Elvis

stale są ogłoszenia o pracę związaną z FPGA w Noki (Wrocław, Kraków). Nokia przejęła Lucent'a (w którym pracowałem kilka lat w przeszłości). Jest trochę ogłoszeń o pracę związaną z układami programowalnymi i ta jest dość dobrze płatna (rozwój nowych technologii sieciowych), lecz FPGA to ciężki kawałek chleba (wiem bo próbuję trochę hobbistycznych projektów z FPGA i jest to dużo trudniejsze niż programowanie mikrokontrolerów). Według mnie aktualnie najlepiej jest mieć doświadczenie z CPU ARM - nie tylko STM32 ale także układy od firmy NXP, Microchip'a itd. Tutaj link do ogłoszeń o pracę związana z FPGA:

https://pl.jobrapido.com/?w=fpga&l&r&conf=false&utm_source=jobalert&utm_medium=email&mid=0e573ec6-5f38-4bf5-a310-e42b7b825653

Pozdrawiam

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@FlyingDutch Bardzo ciekawa wyszukiwarka, miło popatrzeć na oferty z podanymi widełkami 🙂

Nie zmienia to faktu, że pomijając reklamy i powtórzenia, zostają jakieś 3 oferty pracy 😞 Wiem, że są oferty pracy przy FPGA i wiem, że bywają dobrze płatne. Ale o ile się orientuję takich ofert dość mało, a oczekiwania bywają bardzo wygórowane. Moim zdaniem warto jest poznawać układy programowalne, jest to niesamowicie interesująca dziedzina - ale czy "opłacalna", to już nie jestem przekonany.

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Ja mogę powiedzieć jak to wygląda z perspektywy GameDev'u (może ktoś będzie kiedyś zainteresowany).

Masz podstawę 35 PLN / godzinę (koszt pracodawcy), VAT jest transparentny, więc na B2B masz +23% o ile umiesz dobrze operować finansami. Godziny są rozliczane na podstawie arkusza kalkulacyjnego, kontrola pracodawcy jest ograniczona do minimum jeżeli wypełniasz swoje zadania w odpowiednim czasie.

Nad nami stoi jeszcze wydawca - teraz będzie chwilę o tym...

Na początku wydawcy dostarczamy filmik CTR - tutaj nawet gra nie musi poprawnie działać, wystarczy, by dało się nagrać filmik. Reszta to kwestie zbędne 🙂 
CTR musi wynosić minimum 3%, by przejść do fazy CPI (u nas praktycznie każda gra to przechodzi), najgorszy wynik to było chyba 3.5%.

W fazie CPI przesyłasz wydawcy grę, a on testuje na ograniczonych regionach - np. USA, UK, Izrael. I tutaj jest horror... CPI musi być jak najniższe, wynik idealny to 0.2-0.3$-. Osiągnięcie tego daje prawie 100% gwarancji, że Twoja gra zostanie wydana.

Po fazie CPI jest jeszcze faza CPI + D1, ale to już czysta formalność 🙂 

Wracając do zarobków - oprócz podstawy masz też procent od zysków z gry. Wydawca zarabia kwotę x i dzieli się 50/50 z firmą programistyczną (w tym przypadku moim klientem). Potem klient dzieli się (tutaj zależnie od projektu i ilości zaangażowanych osób) z zespołem procentowo od przychodu z gry. Powiedzmy,że dostaniecie 5% z tego co zarobi klient, więc 2.5% z zarobków wydawcy tytułu. Tutaj wystarczy wspomnieć, że dla dobrych tytułów miesięczny budżet reklamowy wydawcy ma 6+ zer 🙂 Dla słabszych zwykle zaczyna się od 4 zer. Jedyny problem to niski odsetek gier przechodzących CPI.

Czyli miesięcznie możecie mieć całkiem niezły pasywny dochód. Oczywiście nie działa to tak we wszystkich firmach - niektóre są nastawione na wyzysk i płacą programistom po 100 zł za godzinę i ew. jakieś drobne premie za wydanie projektu (dlatego pracuję tu gdzie pracuję i aktualnie nie zamierzam się ruszać).

A i atmosfera jest przyjemna 🙂 Jak ktoś coś przysłowiowo spier**** to można spokojnie go odpier***** i nikt nie będzie miał nic przeciwko, ani szef, ani ta osoba, która zepsuła. W drugą stronę też to działa - jeżeli ktoś odstawi coś niemożliwego to poleci sporo komplementów 🙂 

P.S.

w przypadku rozliczenia godzinowego łatwo nagiąć mechanikę i zarabiać 35 zł za godzinę i równocześnie robić drugi projekt, ale to wymaga wprawy i odrobiny automatyzacji testowania gry, bo testowanie też wam się zalicza do czasu pracy, a przecież jest zautomatyzowane, więc może sobie działać na drugim ekranie 🙂

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.