Skocz do zawartości

Jaki tranzystor 20A - Mostek H na przekaźnikach.


Kaytec

Pomocna odpowiedź

Schemat z jednym przekaźnikiem i jednym tranzystorem ma tą wadę, że nie możesz hamować, lepiej zastosować (o ile potrzebujesz hamowania) dwa przekaźniki i Mosfeta. Tak jak na schemacie poniżej, który już dawno temu wrzucałem na diodę (nie sugeruj się wartościami i oznaczeniami elementów):

IMG_4bc40572470009483.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Hamowanie można w prosty sposób zrobić dodając 1 tranzystor mosfet więcej do schematu, który już podklejałem. Pół mostka (jedną stronę, czyli mostet typu N i P) robi się na mosfetach, drugą połowę na przekaźniku. Wtedy mamy wszystkie zalety mosfetów i przekaźnika w jednym.

Link do komentarza
Share on other sites

Czegoś tu nie rozumiem. Przecież mostek Nesa86 ma hamowanie elektrodynamiczne. Jest zrobiony na dwu przekaźnikach SPDT, w stanie spoczynku oba końce silnika są zwarte. Bez hamowania można prościej, na jednym przekaźniku DPDT.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Jeśli damy dwa tranzystory i przekaźnik to równie dobrze możemy zbudować cały mostek H na tranzystorach, bo taki układ będzie miał wszystkie wady pełnego mostka: możliwość zrobienia zwarcia poprzez otwarcie dwóch tranzystorów w jednej gałęzi, konieczność sterowania dwóch tranzystorów sygnałem PWM, "problemy" z wysterowaniem górnego mosfeta i dodatkowy grzejący się element.

Układ który ja podałem, jest prosty w wysterowaniu, gdy użyjesz tranzystora z serii IRL, to można go sterować prosto z nóżki mikrokontrolera, nie ma możliwości zrobienia zwarcia i potrzebujesz tylko jeden PWM.

Link do komentarza
Share on other sites

Podany przez Ciebie na dwu przekaźnikach jest bezpieczny i uniwersalny. Jeżeli che się mieć hamowanie, wystarczy wyłączać załączony w danym momencie przekaźnik. PWM może sobie chodzić dalej, zostać wyłączone później itp.

Jeżeli chcemy bez hamowania, to wyłączamy PWM a zostawiamy załączony przekaźnik.

Link do komentarza
Share on other sites

Tylko, że na podanym przez ciebie schemacie jest jeden przekaźnik z dwoma stykami 🙂

I oczywiście brakuje układu sterowania tranzystorem, cewką przekaźnika oraz diody zabezpieczającej równolegle do cewki.

Link do komentarza
Share on other sites

I bardzo dobrze, że jeden. Jak nie potrzeba hamowania wystarcza jeden. Myślę, że to schemat uproszczony, autor chyba wie, że raczej nie posteruje cewki bezpośrednio z uC.

Nie wiem czy i z jakiego uC będzie podawał PWM ale na 99% wystarczy bramkę tego MOS-a wpiąć przez ok. 220Ω.

Link do komentarza
Share on other sites

To ja jeszcze na takie prądy proponuję dać mostek graetza na przekaźniki - najlepiej z diod prostowniczych schottkyego - w przeciwnym razie podczas przełączania będą się pojawiać piękne iskry na stykach przekaźników.

Albo chociaż dioda równolegle do styków - między MOSFETem a zasilaniem, aby przy wyłączeniu mosfeta przy dużym poborze prądu elegancko go nie zniszczyć.

Link do komentarza
Share on other sites

Tak jak piszesz, owszem, może być ale tylko, gdy to co na ostatnim schemacie będzie nieodpowiednio sterowane. Bo jak zawsze najpierw przestaniesz podawać PWM a następnie przełączać przekaźnik, przełączanie będzie bezprądowe. Stykom nic nie grozi.

Inna sprawa, że na silniku nie ma żadnych RC / transila. Tak nie można zostawić ale, jak sądzę, to jest schemat wstępny, uproszczony.

Link do komentarza
Share on other sites

Oto wstępny schemat. Do złącza RJ45 wchodzą 3 sygnały logiczne (0-12V), dlatego są transoptory, w zależności od stanu 3 wejść silniki będą albo kręcić się do przodu albo do tyłu z odpowiednio narastającym PWM. Kwestia zaprogramowania nie stanowi problemu. Bardzo proszę o krytykę co jest źle, i jak to poprawić. Browar za każdą podpowiedź 🙂.

Link do komentarza
Share on other sites

- diody na cewkach przekaźników zaporowo w stosunku do zasilania - aby przy wyłączaniu transoptora indukcyjność cewki nie uszkodziła tranzystora

- musisz jakoś rozładowywać bramki tranzystorów: albo dajesz tam jakieś sterowniki, albo najprościej podciągnięcie przez rezystor (np. 1k) do GND

- na +12V od strony silników powinien być kondensator - minimum 1mF na taki prąd - a szczerze mówiąc o wiele większa

- nie dałeś diod o których pisałem juz wcześniej

- patrz obrazek

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.