Skocz do zawartości

schemat i płytka (atmega88,l298,adc)


Pomocna odpowiedź

Napisano

Witam, prosze o sprawdzenie poprawności schematu i płytki:

Bedzie to sterowało silnikami z pololu 30:1 HP. 5 czujników podpiętych pod ADC, na 6 adc pomiar napiecia akumulatorów lipo przez dzielnik .

ok, zmienie. reszta wygląda ok?

Mam jeszcze pytanie do fuse bitów:

w kalkulatorze fusebitów przy wyznaczanu zródła taktowania jest cos takiego :"full swing crystal". Co to jest i jak dobrać fusebity pod 16MHz na kwarcu?

Dorzuć kondensatory 100nF między pinami 4 i 9 w mostku a GND.

Dlaczego ma zmienić C1 i C3? 22p to zła wartość?

Niech nie zmienia, 22p to dobra wartość, działa praktycznie już od 18 a najlepsze wartości to 22 i 27pF. fefe poprostu nie wie co pisze, a to nie pierwsza jego taka bezsensowna rada (a zdarzały mu się nawet błedne porady) - dla niewtajemniczonych proponuję przejrzeć jego posty i brać jego porady z dużym dystansem, o ile nie chce się wymieniać uszkodzonych części.

Niech nie zmienia, 22p to dobra wartość, działa praktycznie już od 18 a najlepsze wartości to 22 i 27pF. fefe poprostu nie wie co pisze, a to nie pierwsza jego taka bezsensowna rada (a zdarzały mu się nawet błedne porady) - dla niewtajemniczonych proponuję przejrzeć jego posty i brać jego porady z dużym dystansem, o ile nie chce się wymieniać uszkodzonych części.

Tak coś podejrzewałem. Przeglądałem DS od atmegi, i wartosc kondensatora powinna wynosic maksymalnie 22p.

Czy te L298 będzie wprowadzało jakies zakłócenia mogące zaszkodzić w stabilności układu?

Edit: kondensatory przy mostku są, pewnie nie zauwazyles bo na schemacie mam je przy stabilizatorze.

L298 samo w sobie nie, ale silniki owszem. Dlatego daje się zawsze kondensatory na zasilaniu przy każdym scalaku. Mógłbyś dodać jeszcze jeden 100n bezpośrednio pomiędzy VCC i GND i umieścić go jak najbliżej Atmegi, np. przy kwarcu. Możesz dać jakąś mniejszą obudowę (SMD są straszne tylko dopóki się nie spróbuje 😉)

SMD już lutowałem, co prawda SO8, ale zawsze. Generalnie nie ciągnie mnie do nich z kilku powodów, nie mógłbym zrobić zworek pod scalakiem ani przepuscic sciezki między nogami. Myśle że przy jakimś positivie to może sie udać, o tyle przy termotransferze w domowych warunkach może być ciężko.

Moje obawy wynikają pewnie też z słabych umiejętności planowania płytki 😃 Smd może za jakiś czas.

Kondensator oczywiście dodam, bo po ostatnich przejściach bez kondensatorów, bardzo zależy mi na stabilości 🙂

Poza paskudnie narysowanym schematem właściwie nie ma się do czego doczepić 🙂

Rezystor R1 jest zbędny. Atmega ma wbudowany rezystor podciągający.

Na płytce zostawiłbym więcej miejsca koło stabilizatora, tak aby ewentualnie można było na niego założyć mały radiator. Powiększ jeszcze pady przy złączach śrubowych (tych od silników i zasilania), zazwyczaj mają one bardzo grube nogi (ponad 1mm). W kilku miejscach możesz wyprostować ścieżki i zmniejszyć ich długość.

Edit: Kondensatorów nigdy za wiele, masz jeszcze miejsce na płytce i możesz je umieścić, a najwyżej ich nie wlutujesz, ale jak będą potrzebne to nie będziesz musiał kombinować.

Ja ze swojej strony sugerowałbym jeszcze zmienienie L298 tego co masz na jakiegoś z innej biblioteki, standardowej w eaglu (w bibliotece st-microelectronis, najlepiej wpisz po prsotu "*298*", i znajdzie ci wszystko z 298 w nazwie), powinna być z takimi podłużnymi padami jak przy uC, będziesz miał mniejszy problem przy wierceniu i lutowaniu. I przy goldpinach uarta dałbym jeszcze jednego, z wyprowadzonym gnd (zamiast podwójnego, potrójny - gnd rxd i txd). A co do przelotek pod smd w domowych warunkach - da się, kynar bez izolacji i jazda 🙂 A na początek to rezystory i kondensatory mógłbyś spokojnie pozamieniać na smd, 1206 lub 0805, bez problemu przepuścisz między nimi ścieżkę, a zawsze taki kondensator może być bliżej scalaka i masz dwie dziurki to wywiercenia mniej 🙂

Pady przy L298 sam zmieniem w bibliotece bo przy standardowych nie mógłbym przepuscić scieżki między nogami. Ale teraz gdy juz wiem, tam gdzie można zmienie je na te podłużne. z smd pokombinuje jeszcze 🙂

Jak macie jeszcze jakies cenne porady to piszcie.

Edit: przy uarcie nie bede nic dodawal, bo układ z max232 mam na osobnej płytce z kabelkami do podłaczenie, wiec masie i Vcc moge sobie wpiąć do złącza kanady 🤣

W tym dzielniku który jak mniemam ma służyć do wykrywania napięcia baterii oporniki spokojnie możesz dać po 1MΩ. Co do zakłóceń od silników to często w notach zalecany jest filtr LC L= 22uH C= 10uF.

Już poprawaiłem 😳

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...