Skocz do zawartości

schemat i płytka (atmega88,l298,adc)


bluszczu

Pomocna odpowiedź

ok, zmienie. reszta wygląda ok?

Mam jeszcze pytanie do fuse bitów:

w kalkulatorze fusebitów przy wyznaczanu zródła taktowania jest cos takiego :"full swing crystal". Co to jest i jak dobrać fusebity pod 16MHz na kwarcu?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Niech nie zmienia, 22p to dobra wartość, działa praktycznie już od 18 a najlepsze wartości to 22 i 27pF. fefe poprostu nie wie co pisze, a to nie pierwsza jego taka bezsensowna rada (a zdarzały mu się nawet błedne porady) - dla niewtajemniczonych proponuję przejrzeć jego posty i brać jego porady z dużym dystansem, o ile nie chce się wymieniać uszkodzonych części.

Link do komentarza
Share on other sites

Niech nie zmienia, 22p to dobra wartość, działa praktycznie już od 18 a najlepsze wartości to 22 i 27pF. fefe poprostu nie wie co pisze, a to nie pierwsza jego taka bezsensowna rada (a zdarzały mu się nawet błedne porady) - dla niewtajemniczonych proponuję przejrzeć jego posty i brać jego porady z dużym dystansem, o ile nie chce się wymieniać uszkodzonych części.

Tak coś podejrzewałem. Przeglądałem DS od atmegi, i wartosc kondensatora powinna wynosic maksymalnie 22p.

Czy te L298 będzie wprowadzało jakies zakłócenia mogące zaszkodzić w stabilności układu?

Edit: kondensatory przy mostku są, pewnie nie zauwazyles bo na schemacie mam je przy stabilizatorze.

Link do komentarza
Share on other sites

L298 samo w sobie nie, ale silniki owszem. Dlatego daje się zawsze kondensatory na zasilaniu przy każdym scalaku. Mógłbyś dodać jeszcze jeden 100n bezpośrednio pomiędzy VCC i GND i umieścić go jak najbliżej Atmegi, np. przy kwarcu. Możesz dać jakąś mniejszą obudowę (SMD są straszne tylko dopóki się nie spróbuje 😉)

Link do komentarza
Share on other sites

SMD już lutowałem, co prawda SO8, ale zawsze. Generalnie nie ciągnie mnie do nich z kilku powodów, nie mógłbym zrobić zworek pod scalakiem ani przepuscic sciezki między nogami. Myśle że przy jakimś positivie to może sie udać, o tyle przy termotransferze w domowych warunkach może być ciężko.

Moje obawy wynikają pewnie też z słabych umiejętności planowania płytki 😃 Smd może za jakiś czas.

Kondensator oczywiście dodam, bo po ostatnich przejściach bez kondensatorów, bardzo zależy mi na stabilości 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Poza paskudnie narysowanym schematem właściwie nie ma się do czego doczepić 🙂

Rezystor R1 jest zbędny. Atmega ma wbudowany rezystor podciągający.

Na płytce zostawiłbym więcej miejsca koło stabilizatora, tak aby ewentualnie można było na niego założyć mały radiator. Powiększ jeszcze pady przy złączach śrubowych (tych od silników i zasilania), zazwyczaj mają one bardzo grube nogi (ponad 1mm). W kilku miejscach możesz wyprostować ścieżki i zmniejszyć ich długość.

Edit: Kondensatorów nigdy za wiele, masz jeszcze miejsce na płytce i możesz je umieścić, a najwyżej ich nie wlutujesz, ale jak będą potrzebne to nie będziesz musiał kombinować.

Link do komentarza
Share on other sites

Ja ze swojej strony sugerowałbym jeszcze zmienienie L298 tego co masz na jakiegoś z innej biblioteki, standardowej w eaglu (w bibliotece st-microelectronis, najlepiej wpisz po prsotu "*298*", i znajdzie ci wszystko z 298 w nazwie), powinna być z takimi podłużnymi padami jak przy uC, będziesz miał mniejszy problem przy wierceniu i lutowaniu. I przy goldpinach uarta dałbym jeszcze jednego, z wyprowadzonym gnd (zamiast podwójnego, potrójny - gnd rxd i txd). A co do przelotek pod smd w domowych warunkach - da się, kynar bez izolacji i jazda 🙂 A na początek to rezystory i kondensatory mógłbyś spokojnie pozamieniać na smd, 1206 lub 0805, bez problemu przepuścisz między nimi ścieżkę, a zawsze taki kondensator może być bliżej scalaka i masz dwie dziurki to wywiercenia mniej 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Pady przy L298 sam zmieniem w bibliotece bo przy standardowych nie mógłbym przepuscić scieżki między nogami. Ale teraz gdy juz wiem, tam gdzie można zmienie je na te podłużne. z smd pokombinuje jeszcze 🙂

Jak macie jeszcze jakies cenne porady to piszcie.

Edit: przy uarcie nie bede nic dodawal, bo układ z max232 mam na osobnej płytce z kabelkami do podłaczenie, wiec masie i Vcc moge sobie wpiąć do złącza kanady 🤣

Link do komentarza
Share on other sites

W tym dzielniku który jak mniemam ma służyć do wykrywania napięcia baterii oporniki spokojnie możesz dać po 1MΩ. Co do zakłóceń od silników to często w notach zalecany jest filtr LC L= 22uH C= 10uF.

Już poprawaiłem 😳

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.