soban Napisano Kwiecień 22, 2011 Udostępnij Napisano Kwiecień 22, 2011 Witam wszystkich. Pracując nad moim Minisumo zacząłem przeglądać rodzaje i oferty silniczków. Wpadły mi w oko bardzo znane Pololu 30:1 które są wykorzystywane w większości robotów i w tym rzecz. Patrząc na zdjęcia z zawodów widzę, że jest coraz więcej sympatyków tych silników a więc szanse na wygraną są marne ponieważ ludzie kombinują z rodzajami opon itp itd co nie jest najtańszą inwestycją, dajmy Sabre który kupił Poliuretan który w Polsce jest praktycznie nie możliwy do zdobycia nie licząc jakiś klejów itp. a za granicą kosztuje grubo ponad normę portfela. Więc zacząłem szukać nowego rodzaju silników mocniejszych, szybszych. Znalazłem coś w tym stylu używanych według mnie do samolotów lub pojazdów RC HobbyKing Sklep Online - Kliknij *** Nie jestem jednak pewien czy są one lepsze od silniczków Pololu z przekładniami szczególnie, iż zastosowane mają być do Mini Sumo. Następna rzeczą jest brak znajomości przeliczenia wartości podanych przez producenta do realnej siły przy obciążeniu (tak jak jest podane w serwach typu 3,5kg itp). I tu do was taka prośba o jakieś wnioski i podpowiedzi co do silników i tu podkreślenie SILNIKÓW nie ogumienia itp. Chodzi mi głównie o ich pracę czy są lepsze czy gorsze jak lepsze to jak na to patrzeć, jak wybierać. Za wszelką pomoc bardzo dziękuję. *** HobbyKing Sklep Online - Kliknij - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=63&curPage=3&v=&sortlist=&LiPoConfig= Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Kwiecień 22, 2011 Udostępnij Kwiecień 22, 2011 Przede wszustkim są to BLDC, czyli musiałbyś wybrać jakieś z hallotronami (i do tego odpowiedni sterownik), bo inaczej przy niskich obrotach dopóki nie wpadną w synchronizm, byłyby prawie na luzie - czyli szybko byś kończył walki, przegraną. Poza tym i tak potrzebujesz do nich przekładni. Oczywiście nei twierdzę, że nie można ich uzyć - są bardzo fajne, ale kłopotliwe w sterowaniu. Myślę, że wcześniej będę używane w sumo niż w MS. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Sabre Kwiecień 22, 2011 Udostępnij Kwiecień 22, 2011 Pamiętaj też, że te silniki mają kilkadziesiąt do kilkuset tysięcy obrotów na minutę. Nie wiem czy jakakolwiek przekładnia robiona własnoręcznie byłaby w stanie wytrzymać takie obroty przy dużym obciążeniu. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
nanab Kwiecień 22, 2011 Udostępnij Kwiecień 22, 2011 Pamiętaj też, że te silniki mają kilkadziesiąt do kilkuset tysięcy obrotów na minutę. Nikt nie każe wybierać najszybszych, jakie są w sprzedaży. Z tym kilkaset tys. trochę przesadziłeś. Silniki do EDF lub śmigłowcowe mają powiedzmy ok. 5000kv(nawet mniej), czyli na baterii 3S osiągają do 60000rpm. Najpopularniejsze są silniki z przedziału 1000-2000kv, ale bez problemu można dostać coś poniżej 1000kv. Przy zasilaniu takiego z baterii 2S bez obciążenia osiągnął by ok. 8000rpm. Jednak do napędu połączonego "na sztywno" się nie nadają-praktycznie zerowy moment na niskich obrotach. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
Sabre Kwiecień 22, 2011 Udostępnij Kwiecień 22, 2011 nanab, jest taka reguła, że im silnik mniejszy gabarytowo tym ma większe kv, im większy silnik tym rzeczywiście ma niższe obroty, ale z tego co widziałem to nieduże silniki, które pobierają rozsądne prądy mają kv powyżej 10000, sam zamówiłem teraz silnik, który ma kv równe 11500. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
nanab Kwiecień 22, 2011 Udostępnij Kwiecień 22, 2011 Zgaduję, że ten silnik to maleństwo max kilkanaście gram i jest przeznaczony do zasilania z pojedynczej celi. To daje w najlepszym wypadku 4V*11500kv=46krpm Bez problemu znajdziesz wolniejsze, np. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5358 Zgaduję też, że to inrunner, czyli wysokie kv ma wymuszone konstrukcją. Wysokie obroty+przekładnia to może być rozwiązanie problemu szarpania i niskiego momentu na starcie. Są zestawy z gotową przekładnią(np. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10003 ), jednak przełożenie pewnie za małe. Zostaje jeszcze problem sterowania. W jedną stronę poradzi sobie tani regulator+sterowanie jak serwem. Regulatory dwukierunkowe są drogie i duże(nie buduje się ich do takich małych silniczków). Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Kwiecień 22, 2011 Udostępnij Kwiecień 22, 2011 BLDC bez hallotronów (lub innych czujników położenia) nie nadają się do sumo, bo silnik przy gwałtownym uderzeniu wypada z synchronizmu a sterownik nie wie w jakiej jest pozycji. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
soban Kwiecień 23, 2011 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 23, 2011 A mówiliście jeszcze coś na temat silników tunelowych(?), że ma takie jakaś konstrukcja i dużo wygrywa. Jakie to silniczki bo nie słyszałem nigdy o takich? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Harnas Kwiecień 23, 2011 Udostępnij Kwiecień 23, 2011 Myślę że chodzi Ci o napęd tunelowy. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Mihau Kwiecień 23, 2011 Udostępnij Kwiecień 23, 2011 Hurricane ma napęd tunelowy, ale do przysysania się do trasy i zwiększenia w ten sposób przyczepności. Napęd to chyba polule 30:1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Kwiecień 23, 2011 Udostępnij Kwiecień 23, 2011 Sob4n, skoro nie potrafiłbyś wykorzystać w pełni 30:1 HP (pisałeś o tym, że inni to mają lepsze opony itp) to jakim cudem chciałbyś wykorzystać lepsze (mocniejsze) silniki? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
soban Kwiecień 23, 2011 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 23, 2011 Bobby Ja wiem, że ty zawsze musisz wtrącić swoje 4 litery do moich postów bo inaczej dostajesz drgawek. Przeczytaj to co napisałem w poście rozmawiamy tylko o silnikach nie rozkręcamy tematów typu ogumienie itp. ale jak już musisz, to chcę zrobić robota ala Nugget (sry jeśli pomyliłem się w nazwie). Przez to będzie on posiadał tylko 2 silniczki. Są teraz konstrukcje z 4 silniczkami nawet 6 + ogumienie różne itp. i wiadomo, że moje 2 nie będą nigdy równe 4+ dlatego myślałem o zwiększeniu mocy (w kwestii wypychania przeciwnika) nie tracąc przy tym szybkości itp żeby mieć jakieś szanse na drobne sukcesy. Dlatego pytałem o te podane w linku. Wiem też, że to co mówię w sensie, że 2 nie będą równe 4 to nie do końca prawda bo zależy to np. od ogumienia (typu poliuretan tak jak pisałem w poście 1) ale nie będę tego rozkręcał bo kwestie ogumienia itp pozostawiam sobie. PS: Post skierowany tylko do użytkownika Bobby. Proszę nie kierować się przemyśleniami napisanymi w nim. Dziekuję 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Kwiecień 23, 2011 Udostępnij Kwiecień 23, 2011 To nie było nic osobistego. Chodzi mi po prostu o to, że jeśli będziesz miał ogumienie na tyle słabe, rozkład masy kiepski że nie byłbyś w stanie wykorzystać pololków, to nic mocniejszego tym bardziej nie wykorzystasz, ale masz rację, wspomniałeś na początku, że kwestii ogumienia nie mamy poruszać, więc już siedzę cicho 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
soban Kwiecień 23, 2011 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 23, 2011 Dokładnie 🙂 I żeby nie było ja do ciebie osobiście nic nie mam tylko zawsze coś krytykujesz na moich postach i wszystko schodzi z rytmu. Mam nadzieję, że trochę wyluzujesz 😉 Ja jak coś piszę to naprawdę rzadko i naprawdę z sensem i głównie proszę o ważną dla mnie pomoc 😉 Jeśli chodzi o te tunelowe silniczki, wracając do tematu, myślicie, że jest to dobra opcja? Bo jakoś sobie tego nie wyobrażam 🙄 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
KD93 Kwiecień 23, 2011 Udostępnij Kwiecień 23, 2011 zawsze coś krytykujesz na moich postach To się powinieneś cieszyć, że ktoś ci zwraca uwagę, to mniej bolesne niż uczenie się an błędach. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!