Skocz do zawartości

Podłączanie zasilania i akumulatorki


programistagd

Pomocna odpowiedź

-dodaj kondensatory na zasilanie mostka- równolegle, a nie w szereg jak na poprzednim schemacie

- Dodaj elektrolit 10uF(równolegle do ceramicznego) na AREF jeśli chcesz używać wewnętrznego źródła napięcia odniesienia.

- podłącz wejścia enable mostka pod wyjścia OC1A i OC1B, bo będziesz kiedyś żałować.

- dodaj elektrolit np. 100uF za stabilizatorem(równolegle z ceramicznym)-napewno nie zaszkodzi

- dodaj elektrolit przed stabilizatorem-niektórzy mogą wątpić w konieczność jego stosowania (ze względu na coraz popularniejsze, wydajne baterie litowe), ale napewno nie zaszkodzi.

Link do komentarza
Share on other sites

Napięcia odniesienia puki co nie będę potrzebował, bo kupiłem przetwornik ADC.

Czy z tym enable to jak nie dam to się coś zepsuje??

Ja tego nie będę lutował, tylko robię na płytce stykowej, więc w każdej chwili mogę dodać, jeśli będę potrzebował PWM.

Kondensatory pododaję i wrzucę potem schemat.

P.S.

Przed chwilą katalogowałem zakupione rzeczy i nie mogę znaleźć dławika, który kupiłem. Znalazłem za to rezystor, którego nie kupowałem. Czy może być to dławik? Jako rezystor ma on 16Ohm, a dławik miał mieć 10uH. czy może to być tym dławikiem?(Szczerze wątpię, ale może...)
Link do komentarza
Share on other sites

Napięcia odniesienia puki co nie będę potrzebował, bo kupiłem przetwornik ADC.

A w jakim celu kupiłeś, skoro jest w tym mikrokontrolerze?

Ja tego nie będę lutował, tylko robię na płytce stykowej...

Bardzo dobre podejście na poczatek

... więc w każdej chwili mogę dodać, jeśli będę potrzebował PWM.

PWM jest Ci potrzebne do sterowania prędkością silników.

W tym temacie przeczytaj: https://www.forbot.pl/forum/postlink/48122.htm#48122

Ten rezystor którego nie kupiłeś to właśnie dławik.

[ Dodano: 02-07-2011, 23:08 ]

- Dodaj elektrolit 10uF(równolegle do ceramicznego) na AREF jeśli chcesz używać wewnętrznego źródła napięcia odniesienia.

Ponieważ AREF, to istotny element wpływający na dokładność pomiarów ADC, sugerowałbym jednak, w tym przypadku stosować jedynie zalecany przez Atmela kondensator 100nF.

- dodaj elektrolit np. 100uF za stabilizatorem(równolegle z ceramicznym)-napewno nie zaszkodzi.

Po tej stronie stabilizatora także sugerowałbym stosować się do zalecanych przez producenta LM7805 wartości, czyli 100nF, choć upierać się nie będę 🙂

Przede wszystkim chodzi tu o to, aby po odcięciu zasilania mikrokontroler jak najszybciej przestał działać, by "głupot" nie robić. Innymi słowy w technice cyfrowej powolny zanik napięcia zasilania nie jest wskazany.

Oczywiście to wszystko zależy, od układu po tej stronie stabilizatora, a ponieważ jeszcze nie znamy wersji końcowej, stąd jak napisałem powyżej, upierać się nie będę.

- dodaj elektrolit przed stabilizatorem-niektórzy mogą wątpić w konieczność jego stosowania (ze względu na coraz popularniejsze, wydajne baterie litowe), ale napewno nie zaszkodzi.

To jak najbardziej zasadne w przypadku (a taki tutaj mamy), gdy z tej samej baterii zasilane są silniki, pod warunkiem zamontowania go tuż przy wejściu stabilizatora. Gdy nie ma silników, lub innych odbiorników powodujących chwilowe znaczne spadki napięcia, taki kondensator jest zbędnym luksusem.

Link do komentarza
Share on other sites

Niestety póki co nie mogę przetestować ani nic, bo jestem poza domem.

Mam jednak pytanie: mam nowy silniczek i jest napisane w parametrach:

Pobór prądu bez obciążenia: 150mA

Prąd maksymalny: 2100mA.

Te 2100mA nie spali mi mostka H?

Jak się przed tym zabezpieczyć?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Zależy jakiego mostka h. O L293D możesz zapomnieć. Na styk starczył by L298 pod warunkiem ,że nie będziesz miał zatrzymanej osi silnika. Oba L293D i L298 to dosyć stare mostki o znacznym spadku napięcia. Z nowych mostków dobry by był TB6612 ze zmostkowanymi dwoma kanałami. Niestety jest tylko w smd.

Link do komentarza
Share on other sites

Mam L293DNE. Jestem pewien, że można sobie z tym jakoś poradzić.

Nie wiem tylko, jak.

Tak, zmostkować 4 badziewne mostki L293. Jak się domyślasz, wyjdzie drogo, zajmie dużo miejsca - lepiej poszukać innego mostka.

Link do komentarza
Share on other sites

W takim razie jakiego? Tego TB6612 nie mogę znaleźć nawet datasheeta.

Jak zmostkować 4 L293?

Nie można dać jakiegoś ogranicznika natężenia(nie wiem czy jest coś takiego)? Np. jak jest za duże to odcina na chwilę zasilanie.

Sam nie wiem. Głównie to szukam rozwiązania, które potrzebuje łatwo dostępne części.

Link do komentarza
Share on other sites

Jego pewnie też musiałbym zmostkować(kanały), jak to zrobić?

I jest problem - jest on w obudowie SSOP24, która chyba raczej nie sprzyja płytkom stykowym.

Można to w ogóle znaleźć w wersji na płytkę stykową?

Link do komentarza
Share on other sites

Jak się boisz SMD to skorzystaj z przekaźników. Albo zmostkuj L298, ale on potrzebuje jeszcze diody Schottkyego.

Jedyny znany mi sposób na sprzętowe ograniczenie prądu to wstawienie rezystora szeregowo z silnikiem. Jak się można domyślić, to rozwiązanie ma pewne wady.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.