Skocz do zawartości

Podłączanie zasilania i akumulatorki


programistagd

Pomocna odpowiedź

A tak na wszelki wypadek, mogę umieścić bezpiecznik za stabilizatorem? Jakie parametry powinien mieć?

Piszesz dużo a znacznie prościej byłoby Ci doradzić, gdybyś pokazał to co chcesz zrobić na schemacie. Choćby ołówkiem na kartce.

Chcesz dawać bezpiecznik pomiędzy stabilizator a mikrokontroler, czy stabilizator a silniki?

Narysuj - będzie łatwiej.

Link do komentarza
Share on other sites

Między stabilizator a uC.

Nie czytasz co piszę:

Pytasz o bezpiecznik. Bezpiecznik nie ochroni mikrokontrolera, bo jest za wolny.

Spokojnie poczekamy na schemat 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Nie czytasz co piszę:

dondu napisał/a:

Pytasz o bezpiecznik. Bezpiecznik nie ochroni mikrokontrolera, bo jest za wolny.

Spokojnie poczekamy na schemat

Sorry, mój błąd. Czytałem akurat na małym urządzeniu i musiałem przypadkowo pominąć posta.

Schemat:

Bezpiecznika nie umieściłem, ze wzgl. na to, że

Bezpiecznik nie ochroni mikrokontrolera, bo jest za wolny.

Nie mam pewności, czy to jest dobrze w ogóle, bo dokładniej nie sprawdzałem.

Tam miała być ATmega32, a ni 16, ale nie miałem odpowiedniego pliku w edytorze.

P.S.

Jak można sprawdzić stan baterii? Chodzi mi o to, żeby mikrokontroler wiedział, kiedy bateria się rozładowuje i mógł to jakoś zasygnalizować. Pewnie trzeba zastosować jakiś układ. Może konwerter sygnału analogowego na cyfrowy?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Jeśli zrobisz wg. tego schematu to nie będziesz miał możliwości regulacji prędkości przez PWM a nawet zmiany kierunku obrotów. W takim wypadku mostek H jest zbędny-wystarczą dwa tranzystory.

Stan baterii możesz sprawdzać np. przez podłączenie baterii przez dzielnik napięcia do jednego z kanałów ADC. Możesz też skorzystać z wbudowanego komparatora.

Na schemacie brakuje kondensatorów ceramicznych-po jednym na każde zasilanie i z każdej strony stabilizatora. No i jeszcze dławik na AVCC.

Link do komentarza
Share on other sites

To był przykład na szybko.

Żeby zmienić kierunek muszę chyba zagospodarować po prostu pozostałe inputy mostka.

Pewnie głupie pytanie: co to jest dławik?

Gdzie w ATmedze32 jest komparator?

Po co ten dzielnik napięcia przed ADC? Mógłbyś pokazać na schemacie?

Kondensatory przy każdym zasilaniu procka, tak? Dołożę i potem wgram nowy schemat. Powinny mieć chyba 100nF, tak?

Link do komentarza
Share on other sites

Żeby zmienić kierunek muszę chyba zagospodarować po prostu pozostałe inputy mostka.

Zgadza się. Przydało by się jeszcze podpiąć wejścia enable mostka do wyjść timera uC(OC1A, OC1B), żeby móc potem sterować prędkością.

Pewnie głupie pytanie: co to jest dławik?

To cewka która w tym układzie służy do filtrowania zasilania.

Gdzie w ATmedze32 jest komparator?

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2503.pdf

Wejścia są na PB2 i PB3

Po co ten dzielnik napięcia przed ADC? Mógłbyś pokazać na schemacie?

Bo napięcie baterii jest większe niż napięcie zasilania atmegi(które zwykle bierze się jako napięcie odniesienia).

Dzielnik napięcia:

IMG_4e0e5a94a727a5530.gif

Kondensatory przy każdym zasilaniu procka, tak? Dołożę i potem wgram nowy schemat. Powinny mieć chyba 100nF, tak?

Tak. Przy każdym zasilaniu, procka, mostka i stabilizatora, jak najbliżej wyprowadzeń(ja montuję bezpośrednio na wyprowadzeniach).

Link do komentarza
Share on other sites

No widzisz. Schemat wart więcej niż pisanie tekstu. Pamiętaj o tym, gdy będziesz zadawał następne pytania. Na szybko parę uwag:

1. Na schematach używasz symbolu masy jako źródła zasilania 5V i 12V - nie rób tak, bo sam się kiedyś pomylisz.

2. W przy stabilizatorze masz nieprawidłowo podłączone kondensatory (plusy idą do masy - błąd). Poza tym dla LM7805 kondensator na wejściu powinien mieć 0,33µF, a na wyjściu 0,1µF. Patrz LM7805 datasheet strona 23.

3. Dla całkowitej poprawności modułu zasilania brakuje na schemacie masy z 12V (po lewej stronie). Taki szczegół. Zakładam, że i tak prawidłowo podłączyłbyś masy. Ale jak uwagi to w miarę kompleksowo 🙂

4. Brak podłączenia pinu RESET. Generalnie poczytaj jak podłączać piny mikrokontrolerów, bo to bardzo istotne zagadnienie (pewność prawidłowej pracy, brak niekontrolowanych resetów, itp), tym bardziej, że będziesz chciał wykorzystać wewnętrzny ADC do pomiaru napięcia zasilania. Takich spraw nie zostawiaj przypadkowi:

http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/minimalne-podlaczanie-pinow.html

5. Dławik - w linku powyżej dowiesz się dlaczego trzeba go dać, a do zgłębienia wiedzy wykorzystuj Wikipedię: http://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%82awik

6. I najważniejsze jest to, co o mostku H napisał kol. nanab. Tak podłączony będzie kęcił silnikami tylko w jednym kierunku. Aby sterować w dwie strony musisz sterować także pozostałe dwa wejścia INPUT2 i INPUT3. Osobna sprawa to PWM, ale o tym później.

7. zainteresuj się darmową wersją programu do projektowania schematów EAGLE. Tam biblioteki są bogate i mają pełne opisy pinów, a nie uproszczone. I od razu zacznij projektować modułowo, by uczyć się projektowania czytelnych schematów:

http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/jak-projektowac-czytelne-schematy.html

Moja ostatnia rada na dzisiaj: Lepiej wolniej i dokładniej, bo efekt będzie znacznie lepszy, a wiedza i umiejętności większe 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Poprawiłem schemat.

Nie wiem jak w Eagle dać wartości(nie zdążyłem obczaić), więc napiszę.

Schemat:

Te zielone prostokąty to silniczki.

Rezystor przy RST ma 10k.

Rezystory przy dzielniku jeszcze nie obliczyłem, jak ktoś by miał obliczone to może napisać 😉

Kondensatory przy procku po 100nF, przy stabilizatorze - ten z lewej 0,33uF a z prawej 0,1uF.

Dławik ma 10uH.

Vcc to jako 5V.

I mam pytanko: masa ma być wspólna dla 9 i 5 V czy ma być oddzielnie?

Jeśli oddzielnie, to gdzie dać masę 9V w mostku H?

Jak odczytać z tego komparatora ATmegi wartości?

Z góry dziękuję za odpowiedzi i sprawdzenie schematu.

Pozdrawiam.

P.S.

Z tymi odwróconymi kondensatorami, to się po prostu machnąłem przy odwracaniu.

Edit:

Zmieniłem schemat: dodałem wyjście do ładowarki, dodałem kondensator przy Vcc1 mostka H i kropki przy łączeniach przecinających się(wcześniej o nich zapomniałem).

Link do komentarza
Share on other sites

1.o to znaczy -9V? Masz baterię która daje symetryczne napięcie?🙂 Masę masz jedną i łączysz ją wszędzie gdzie potrzebujesz.

2. Jak tak podłączysz kondensator do mostka H to raczej to nie zadziała. Ja nigdy nie stosowałem w tym miejscu żadnego filtru i było w porządku, jak już to lepiej przy silniku.

Link do komentarza
Share on other sites

O jaki filtr ci chodzi?Przeczytałem kontroler. Mój błąd. Czyli usunąć stamtąd kondensator?

Chodziło o masę baterii 9V(biegun ujemny baterii).

Nie miałem wtedy pewności, czy łączyć wszystkie masy czy nie.

P.S.

1. Na schematach używasz symbolu masy jako źródła zasilania 5V i 12V - nie rób tak, bo sam się kiedyś pomylisz.

Mógłbyś jaśniej? Chodzi o to, że masa ma być wspólna czy nie?

Link do komentarza
Share on other sites

Na pewno trzeba go usunąć. Szeregowo włączony kondensator przy zasilaniu napięciem stałym jest przerwą, więc sam sobie odpowiedz czy takie połączenie ma szanse działać.

Martwi mnie ta Twoja 'ładowarka'. Jeżeli nawet naładujesz tak baterie, to na pewno nie będzie to dla mnie zdrowe.

Link do komentarza
Share on other sites

A propo schematu. Jak już na stałe podciągasz sobie wejścia ENABLE mostka L293 to dobrze byłoby sobie podłączyć nieco inaczej sygnały sterujące kierunkiem obrotów silnika aby można było skorzystać sobie potem z PWMa do sterowania obrotami. czyli użyć sobie końcówek portu PD. konkretnie pierwszy silnik OC1A (PD5) + dowolny inny pin, drugi silnik OC1B (PD4) + dowolny inny pin PD.

Ogólnie należy postąpić wg. tego schematu:

Ps. nie sugerujcie się kawałkiem tekstu z obrazka, pochodzi on z kursu mikroprocesorów PIC18Fxxxx. AVRy nie mają modułu (właściwie trybu Timera) o nazwie CCP1.

Przy czym należy pamiętać że to układ specyficzny, gdzie sygnał PWM raz steruje szybkością w fazie, a drugi raz w przeciw fazie, konkretnie to zależy to od stanu na końcówce wyboru kierunku obrotów.

Co do ładowarki to takim prostym sposobem się nie da jej zbudować, do tego są specjalne układy scalone, i to niestety niezbyt tanie.

Link do komentarza
Share on other sites

No i znowu zrobiłeś postępy - miło patrzeć.

1. Tak, masa ma być wspólna oznaczona symbolem GND w EAGL-u (popraw schemat).

Czyli -9V zamień na GND.

2. Wartości elementów ustawia się poleceniem VALUE. Kliknij prawym klawiszem na danym elemencie i i wybierz VALUE. Można także wybrać Properties i wtedy masz wszystkie dane o elemencie w tym także Value.

3. Co do policzenia dzielnika wzór podał Ci już kol. nanab ale jeżeli to dla Ciebie trudność, to tutaj znajdziesz odpowiedni kalkulator:

http://mikrokontrolery.blogspot.com/p/kalkulatory-elektronika.html

4. Jeżeli nie znalazłeś w EAGLE symbolu silnika, to zamiast tego możesz użyć symbolu jumper-a np. JP1E i opisać je silnik lewy, silnik prawy.

5. Tak jak wspomniał kling kondensator szeregowo podłączony przy LD293 to błąd.

6. Sugerowałbym jednak użycie ADC do pomiaru napięcia na dzielniku, by mieć większą kontrolę nad akumulatorami. Komparator pokaże jedynie przekroczenie pewnego minimalnego progu, który ustalisz dzielnikiem rezystorowym. ADC natomiast pozwoli zmierzyć płynnie procentowy stan naładowania baterii. Do tego celu można wykorzystać wewnętrzne źródło napięcia BANDGAP i nie będzie trzeba dzielnika rezystorowego.

Nanieś poprawki i załącz nową wersję schematu.

Link do komentarza
Share on other sites

Hmm... Co do ładowarki to szkoda, bo już kupiłem zasilacz 🙁

Poprawiłem schemat i mam już wszystkie części, za niedługo wszystko połączę.

Schemat:

Za chwilę dodam przetwornik, który również dziś kupiłem i wyślę w edicie.

Edit1:

Nowszy schemat dam później, ale mam pytanie.

Przed chwilą katalogowałem zakupione rzeczy i nie mogę znaleźć dławika, który kupiłem. Znalazłem za to rezystor, którego nie kupowałem. Czy może być to dławik? Jako rezystor ma on 16Ohm, a dławik miał mieć 10uH. czy może to być tym dławikiem?(Szczerze wątpię, ale może...)

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.