Nawyk Luty 17, 2009 Udostępnij Luty 17, 2009 hmm właśnie udało mi się przywrócić do prawie pierwotnego stanu zmodyfikowane kiedyś (z wielkim bólem serca;)) serwo hitec'a HS-322HD. Wykręciłem potencjometr, odlutowałem od niego przewody i zaizolowałem je. Zamiast odcinać trzyżyłowy przewód, "zmostkowałem" przewody zasilające (czerwony i czarny) - czyt. połączyłem luty od nich zaizolowanymi przewodami z lutami przy silniku; spiłowałem blokadę zębatki. Dzisiaj po prostu usunąłem "mostek", przylutowałem potencjometr a w miejscu dawnej blokady wywierciłem maleńki otwór i wetknąłem weń plastikowy kołek. Wszystko śmiga po staremu:) Osiągnięcie co prawda mało spektakularne, ale może uświadomi "płaczącym" nad modyfikacją serw (cena lenistwa;)), że nic straconego 🙂 Pozdrawiam PS uprzedzając może komentarze - żadnych problemów z działaniem takiego "zmostkowanego" układu nie było, wszystko działało normalnie (oczywiście żółtego kabla do niczego nie podłączałem, złącze na PCB składało się z dwóch goldpinów z przerwą w środku) Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
asio_rek123 Luty 25, 2009 Udostępnij Luty 25, 2009 abxyz, Ach! szkoda niszczyć sprawne serwomechanizmy; do napędu kół robota można wykorzystać silniki wydobyte ze zużytego sprzętu (magnetofony, walkmany, cdromy od PC itp.). Sprzęty te zawierają w swym wnętrzu wraz z silnikiem przekładnie, najczęściej w postaci kółek sprzężonych gumowymi paskami. no tak masz racje ale potrzebne są dwa takie same to po pierwsze ale i muszą byc dość silne to po drugie Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Nawyk Luty 25, 2009 Udostępnij Luty 25, 2009 zgadzam się z przedmówcą - serwa są lepsze dla początkujących, bo próby złożenia przekładni dla silników mogą skutecznie zniechęcić do budowy urządzenia.. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Robotboy Marzec 4, 2009 Udostępnij Marzec 4, 2009 No a przecież z serwa wychodzą 3 kable a z silnika 2. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
Bobby Marzec 4, 2009 Udostępnij Marzec 4, 2009 Z czego 2 to sailanie, trzeci odpowiedzialny jest za sterowanie i można podpiąć go bezpośrednio do uC, bez zbędnych mostków. Poszukaj sobie zasady działania serwa, konkretnie sposobu sterowania nim. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Robotboy Marzec 4, 2009 Udostępnij Marzec 4, 2009 Ale czy przy silniku sa 3 kable?? Bo jak wywalę cala elektronikę to jak mam to podlaczyc. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Le_Cheque Marzec 4, 2009 Udostępnij Marzec 4, 2009 Jak widać wszystkie 3 kable przylutowane są do płytki z elektroniką. Wywalasz elektronikę, wybierasz sobie 2 z tych kabli (obojętnie jakie) i wlutowujesz do silnika tylko tak, żebyś pamiętał, który to plus, a który minus 😉 Tu masz łopatologicznie wytłumaczone: http://www.scribd.com/doc/524043/Roboty-Serwomechanizm Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Robotboy Marzec 4, 2009 Udostępnij Marzec 4, 2009 A potniej do odbiornika jak to wpinam?? I jak do tego jeszcze podlaczyc pakiet zasilający. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Nawyk Marzec 4, 2009 Udostępnij Marzec 4, 2009 Zakładając, że pisząc "odbiornik" masz na myśli jakiś układ sterujący/zasilanie, wtedy wykorzystujesz tylko dwa kable które przylutowałeś do wyjść silnika który jest w serwie - trzeci kabel Cię nie interesuje. Te dwa podłączasz jak zwykły silnik (takie przerobione serwo to zwyczajny silnik z przekładniami) i to jest cała idea pomysłu z przerabianiem serw - żeby mieć sam silnik z przekładniami w ładnej i dość szczelnej obudowie. Le_Cheque zapomniał wspomnieć, że prócz wywalenia elektroniki trzeba też odczepić potencjometr i spiłować blokadę na jednej zębatce. Ale o tym przecież jest cały pierwszy post. I nie rozumiem problemu z podłączeniem pakietu zasilającego - podłączasz tak jak potrzebujesz w projekcie (bezpośrednio czy przez mostek H - obojętnie) Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Le_Cheque Marzec 4, 2009 Udostępnij Marzec 4, 2009 ➡️ nawyk Nie pisałem o potencjometrze i blokadzie na przekładni, ponieważ jest to opisane w linku, który dodałem. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek_c4 Marzec 20, 2009 Udostępnij Marzec 20, 2009 Nie rozbierałem nigdy jeszcze serw z metalowymi trybami, ale chyba wyglądają tak samo. Narzędzia to pilnik i dużo cierpliwości. Musisz spiłować blokadę na jednym z kół zębatych. Witam Do serw z plastykowymi trybikami, można kupić i wymienić trybiki na metalowe przynajmniej do tych popularnych Hitec, Graupner itp). Myślę że po takim "tuningu" serwo będzie mogło przenosić sporo większe obciążenia. Co do obróbki, to mogę polecić miniszlifierkę firmy dremel lub inne tańsze podróbki, chociaż uważam że warto poczekać uzbierać i kupić Dremela. Kiedyś miałem jakiegoś topexa i służył mi przez kilka lat, ale od czasu jak przesiadłem się na dremela 300 nie zamienił bym go na nic innego. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Deimos Lipiec 17, 2009 Udostępnij Lipiec 17, 2009 Mam takie pyt: Jak można wykorzystać ten układ z serwa bo właśnie wylutowałem taki scalak? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
mskojon Lipiec 17, 2009 Udostępnij Lipiec 17, 2009 Można go wykorzystać np. do sterowania serwem 😅 Raczej do niczego innego go nie wykorzystasz, on jest stworzony do sterowania serwem i niczym innym. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Mihau Lipiec 17, 2009 Udostępnij Lipiec 17, 2009 W jakimś serwie podobno była ATmega8 więc nigdy nic nie wiadomo 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Zuk Sierpień 7, 2009 Udostępnij Sierpień 7, 2009 Witam! Jest jeszcze jedna możliwość "przerobienia" serwa. Mianowicie - usunąć blokadę mechaniczną - zastąpić potencjometr dwoma rezystorami o takiej samej rezystancji ewentualnie rezystor i potencjometr o trochę większej rezystancji,w sumie to nawet nie trzeba wyciągać potencjometru wystarczy odlutować kabelki. Zalety tego rozwiązania: - układ elektroniczny do niczego innego nam nie potrzebny nie marnuje się - nie musimy na płytce sterownika montować żadnych mostków H - sterowanie bezpośrednio z pinu procesora - prostota sterowania - dalej mamy trzy przewody i sterujemy podobnie jak zwykłym serwem przy czym przy równości rezystorów sygnał o czasie trwania "1" równym 1500us powoduje, że wał się nie porusza, sygnał dłuższy lub krótszy powoduje obroty w jedną lub drugą stronę,im różnica między sygnałem aktualnym a 1500us jest większa tym obroty też są większe. Sterować możemy wykorzystując wyjście timera uC, a timer pracuje w trybie PWM możliwe problemy: - w przypadku dwóch rezystorów nawet z tej samej serii może się okazać, że sygnał "STOP" to nie będzie dokładnie 1500us i trzeba będzie dobrać odpowiednią wartość, zastosowanie potencjometru umożliwia kalibrację serwa. Rozwiązanie sprawdzone w robocie BoeBot: www.parallax.com 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!